Kompatibel eGPU via Thunderbolt 1?

Permalänk

Kompatibel eGPU via Thunderbolt 1?

Tjena!

Jag har en lite äldre iMac med rätt fina specs förutom det relativt usla nVidia GTX765 jag knölat in i den.

Jag funderar angående eGPU - sedan 10.13.4 funkar ju alla möjliga all-in-one eGPU men även vanliga kort som har AMD Polaris arkitektur native i macOS.

Min fundering, i artikeln hos apple står att det fungerar via Thunderbolt 3, men när jag forskar med hjälp av min relativt knaggliga engelska verkar det som att det går att använda även äldre versioner av Thunderbolt i samma syfte, men med lägre slutprestanda.

Min fråga till er, har ni någon erfarenhet av detta? Går det att bara inhandla ett RX580, stoppa i kabinett, konvertera Thunderbolt 3 till Thunderbolt 1, plugga i och rocka?

Visa signatur

eGPU crew

Permalänk
Medlem

egpu.io under builds och sortera på thunderbolt 1. Verkade finnas många som gjort fungerande lösningar med mycket information om problem och lösningar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Korta svaret är nog mer ett nej. Skulle personligen inte göra det på TB2 heller.
Har en TB lösning själv.

Permalänk
Medlem

Tänker att du inte har en TB3 på din dator?
Annars har jag en https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-N1070IXEB-8GD jag kan släppa billigt - det ska vara ganska lätt att köra den med Mac.

Re TB1, som @Spiffman säger, kan möjligen gå med en i helvetes massa pillande och en rejäl skopa tur, men skulle inte rekommendera att göra det på TB1 eller TB2. Prestandaförlusten över dessa äldre standarders låga bandbredd är enorm.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk

Liten uppdatering kring detta:

Jag köpte aTorias eGPU och gjorde det som ingen rekommenderade, alltså att koppla TB3->TB1 in i iMac. Fungerar med en herrans massa skripts och modifikationer av allsköns grejer, men uppgraderingen är inte ens i närheten av lika potent som kortet är. Väldigt mycket kapacitet går förlorad över kabeln, och lägg sedan på den minst 20%-iga förlusten av prestanda när du skickar data tillbaka in i iMacen för att visas på displayen så är det bäddat för missbelåtelse.

Så, ja... Jag försökte så att ni inte behöver

Eftersom 1070-kortet inte fungerar under Mojave på grund av att Nvidia inte släppt några Web Drivers till operativsystemet funderar jag på att helt enkelt sälja iMacen och 1070't och införskaffa ett AMD Polaris ITX-kort och köra via extern skärm från min laptop som har 10.14 Mojave. Det är lite mindre RAM i datorn men prestandat bör vara tiofalt bättre, om inte mer, tack vare TB3 och extern skärm.

Så, om nån är intresserad av ett GTX 1070 Mini ITX OC 8G till snällpris, hojta!

Visa signatur

eGPU crew