Bygga en Ryzen-NAS?

Permalänk
Medlem

Bygga en Ryzen-NAS?

Jag går i tankar om att byta ut min Synology DS412+ pga att den går på knäna hela tiden då den bara har 2Gb ram efter uppgradering (vilket är vad den maximalt klarar av att ta).

Så därför har jag lekt med två tankar:

  • Köpa en färdig server i stil med HP Microserver Gen8

  • Bygga en egen NAS med AMD Ryzen

Mina krav rent generellt är ungefär detta:

  • Minst 8Gb ram möjligt

  • Plats för 4st 3.5" hårddiskar

  • Helst möjlighet att kunna utöka antalet diskar med ett externt kabinett

  • Minimalt chassi - m-ITX

  • Ska kunna köra OpenMediaVault/Linux med ZFS

Med detta i åtanke har jag märkt att det verkar krångligt att hitta moderkort med AM4 och m-ITX?
Samma sak med chassin, verkar vara svårt att hitta något som ser vettigt ut med dessa diskmöjligheter i ett litet paket.

Prismässigt vill jag hamna så lågt som möjligt, över 5000kr är det definitivt svettigt, gärna kring 3000kr om möjligt.

Tips, tankar och idéer välkomna, supernice med insikter från någon som kanske redan byggt en Ryzen-NAS.

EDIT:
Lurar litegrann på en sån här uppsättning:

Med tillägg av 16Gb ECC-minne, DDR4 2666Mhz. Finns det något särskilt jag måste tänka på med ECC-minnen, har aldrig köpt det förr?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4568684

Permalänk
Medlem

Ja med ECC-minnen behöver man ta reda på om det ska vara buffrat ("registered") eller ej ("unbuffered"). Förmodligen är det obuffrat som gäller för Ryzen, men kolla listan för kompatibelt minne hos moderkorttillverkaren, alternativt på minnsmodultillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem

du måste antingen lägga till ett gpu i din lists eller byta till en ryzen apu. cpu’n du valde har ingen inbyggt gpu.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Chassit du har valt klarar bara tre 3,5" diskar. Kör du 2,5" diskar så får du plats med fyra.

Du behöver en APU om du inte ska använda ett grafikkort i Nasen. Athlon 2x0GE serien är väldigt prisvärd. Behöver du mer umph så är 2200G billig nu.

Du skrev att du vill köra m-ITX men brädan du länkade är m-ATX. Det finns inga AM4 m-ITX brädor ute med fler än 4 SATA portar, vet inte om 500 serien kommer att ändra på detta.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

Ja med ECC-minnen behöver man ta reda på om det ska vara buffrat ("registered") eller ej ("unbuffered"). Förmodligen är det obuffrat som gäller för Ryzen, men kolla listan för kompatibelt minne hos moderkorttillverkaren, alternativt på minnsmodultillverkarens hemsida.

Bra tips där, jag har inte koll på ECC-minnen i allmänhet, men det där med buffrat/obuffrat måste jag helt klart kolla upp.
Det är inte overkill att sätta ECC i en hemmaserver?

Skrivet av Bernd_P1:

du måste antingen lägga till ett gpu i din lists eller byta till en ryzen apu. cpu’n du valde har ingen inbyggt gpu.

Får kolla på det där, har ett gtx 670 som jag kan koppla in för att installera OS, sen tänkte jag bara köra headless via ssh och webinterface mot OpenMediaVault som jag sannolikt ska köra.

Skrivet av Kujo:

Chassit du har valt klarar bara tre 3,5" diskar. Kör du 2,5" diskar så får du plats med fyra.

Du behöver en APU om du inte ska använda ett grafikkort i Nasen. Athlon 2x0GE serien är väldigt prisvärd. Behöver du mer umph så är 2200G billig nu.

Du skrev att du vill köra m-ITX men brädan du länkade är m-ATX. Det finns inga AM4 m-ITX brädor ute med fler än 4 SATA portar, vet inte om 500 serien kommer att ändra på detta.

Läste någon annanstans att Kolink Satellite ska kunna hålla 4st 3.5" diskar beroende på hur man konfigurerar allt. Får dubbelkolla det också, tyckte annars att det var ett kompakt och stilrent chassi. Kör nog en M.2 SSD för OS:et så då får 3.5"-diskarna all plats dom kan i chassit.

Hmm, du har helt rätt om moderkortet, fan jag googlade efter Ryzen mITX och fick fram det där, men måste ha varit lite för snabb. Det går in mATX i Satellite-chassit om det är 220x180mm stort, men har inte hittat nåt sånt för Ryzen.

Ett alternativ kanske skulle vara att titta på FD Node 304 och köra mATX fullt ut mer gott om plats för diskar och allt annat, ska kika på hur mycket det skiljer sig i storlek jämfört med Satellite. Node 304 är ju dessvärre mer än dubbelt så dyrt...

EDIT: Kikade på youtube och Node 304 var ju rätt jäkla stor alltså, en FD Array R2 kanske är något mindre...? Men den modellen verkar ha utgått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Läste någon annanstans att Kolink Satellite ska kunna hålla 4st 3.5" diskar beroende på hur man konfigurerar allt. Får dubbelkolla det också, tyckte annars att det var ett kompakt och stilrent chassi. Kör nog en M.2 SSD för OS:et så då får 3.5"-diskarna all plats dom kan i chassit.

Hmm, du har helt rätt om moderkortet, fan jag googlade efter Ryzen mITX och fick fram det där, men måste ha varit lite för snabb. Det går in mATX i Satellite-chassit om det är 220x180mm stort, men har inte hittat nåt sånt för Ryzen.

Ett alternativ kanske skulle vara att titta på FD Node 304 och köra mATX fullt ut mer gott om plats för diskar och allt annat, ska kika på hur mycket det skiljer sig i storlek jämfört med Satellite. Node 304 är ju dessvärre mer än dubbelt så dyrt...

EDIT: Kikade på youtube och Node 304 var ju rätt jäkla stor alltså, en FD Array R2 kanske är något mindre...? Men den modellen verkar ha utgått.

Jag var själv inne på att köpa en kolink satellite men då det var osäkert hur många 3,5" platser som verkligen fick plats så blev det ett Node 304 istället.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

En liten följdfråga som jag skulle vilja flika in: jag har 4x4Tb WD Red diskar som är rätt fulla, hur rekommenderar ni att jag ska gå tillväga för att få installera ett nytt OS på diskarna och skapa en ZFS raidz2 istället för nuvarande Synology-RAID? Behöver jag få tag i en uppsättning diskar att ha som buffert under tiden, eller finns det några andra lösningar som skulle kunna funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

En liten följdfråga som jag skulle vilja flika in: jag har 4x4Tb WD Red diskar som är rätt fulla, hur rekommenderar ni att jag ska gå tillväga för att få installera ett nytt OS på diskarna och skapa en ZFS raidz2 istället för nuvarande Synology-RAID? Behöver jag få tag i en uppsättning diskar att ha som buffert under tiden, eller finns det några andra lösningar som skulle kunna funka?

Du kan ju köpa en månads subscription hos någon cloud, t.ex Uploadfiles.io eller OneDrive och då ladda upp filerna där så länge.
Billigare än att köpa dubbel uppsättning diskar :).

Jag tycker en Ryzen NAS med en 2200G/2400G/2X0GE låter som ett kul bygge! Enligt Prisjakt så ska dessa mITX brädor stödja ECC av något slag (och RAID):

Verkar vara "ECC & non-ECC, un-buffered memory".

fact-checks
Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastie:

Du kan ju köpa en månads subscription his någon cloud, t.ex Uploadfiles.io eller OneDrive och då ladda upp filerna där så länge.
Billigare än att köpa dubbel uppsättning diskar :).

Jag tycker en Ryzen NAS med en 2200G/2400G/2X0GE låter som ett kul bygge! Enligt Prisjakt så ska dessa mITX brädor stödja ECC av något slag (och RAID): https://i.gyazo.com/d64810f329cab396a1fe3bdc7ebb8351.png

Ja det är det där jag tycker är något knäppt, inte ett enda moderkort under 1000kr.
Är det nån som kan säga lite mer om ECC:s vara eller inte vara? Jag har så dålig koll på det, annat än att det är felhantering inbyggt i ECC.

En 2200G skulle jag nog kunna tänka mig ändå, kan vara smidigt att ha inbyggd GPU ifall det nån gång strular och man behöver kolla med skärm vad som händer, så slipper man montera i en GPU bara för det.

Permalänk
Medlem

@Tommy: Hela poängen med ECC är just hanteringen av bit-fel. Vad jag vet gör ECC inte mer än så. Detta hjälper ju många olika områden men just en hemma server kan det vara svårt att avgöra hur bra det skulle vara fram tills att din server faktiskt blir korrupt pga ett bit-fel. Det går såklart utmärkt att köra utan, men du kan ha otur!

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

En NAS ska förhoppningsvis klara av att lagra data över tid, så ECC minnen är starkt rekommenderat. Vitsen med ZFS går lite förlorad om minnena skriver dålig data..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

En liten följdfråga som jag skulle vilja flika in: jag har 4x4Tb WD Red diskar som är rätt fulla, hur rekommenderar ni att jag ska gå tillväga för att få installera ett nytt OS på diskarna och skapa en ZFS raidz2 istället för nuvarande Synology-RAID? Behöver jag få tag i en uppsättning diskar att ha som buffert under tiden, eller finns det några andra lösningar som skulle kunna funka?

4st 4TB diskar ger max 16TB, med RAID5 12 TB så du behöver minst 12 TB i lagring om Nasen är full, i praktiken 2 st 8TB diskar som backup...

En 8TB extern USB-disk ligger runt 2000:- (kanske lite mer nu när kronan är svagare) och denna kr/GB nivå har i stort sett varit fast i flera år och inget som kommer att förändras drastiskt i närtid.

och att förtydliga - en NAS är inte en Backup - det är som en större disk där man kan byta några av dess interna delar under drift - men kraschar hela disken så är datat borta även där.

Backup behövs även för NAS

---

Det bästa är att du bygger upp din nya NAS med nya diskar redan från början och låter de gamla vara kvar i sin Synology tills det är dags att ta den ur bruk helt.

annars:

Du behöver backup/separat lagring av all din data medans du bygger om din lagring. Det är väldigt få filsystem som klarar att migrera data mellan filsystemen utan att behöva flytta på själva data på mediat - det enda jag känner till är att man kan få in BTRFS filsystem på diskar som har ext4 med data och sedan ta bort ext4 utan att behöva flytta själva datat - dock som alltid är även sådant riskabla operationer och backup på annan media behöver man göra ändå.

En del förordar molnlagring - jag säger - hur länge vill du vänta innan allt är uppe i molnet och sedan hur länge vill du vänta innan allt är tillbaka igen. De flesta molntjänster eller ISP trottlar trafiken på vägen till 20-30 Mbit/s (dvs 2-3 MB/s) i praktiken även om du sitter på en 1Gbit-lina och är det ett antal TB som skall upp så kommer det ta tid.

Kolla också villkoren så att du inte först efteråt inser att du måste betala extra pengar när du hämtar hem datat igen - kör man Amazon S3 eller Blackblaze B2 så är det typiskt 4 månadsavgifter i trafikavgift på datamängden man hämtar tillbaka - Blackblaze kan förvisso också erbjuda att data levereras tillbaka på hårddiskar mot extra kostnad om det är bråttom (inklusive att behålla diskarna mot ännu lite mer kostnad)

Avgifterna på molntjänster brukar ligga så att en fysisk stor disk hemma (8TB är sweet-spot för närvarande i avseende kr/GB) är betald inom 12-15 månader, ibland ännu kortare och lagringstid över detta så är det en dyrare lösning än att ha fysiska diskar hemma. Till detta så är det bra med egen kopia på allt som är på molnet i fysisk lagring hemma om det skulle bli problem med lagringstjänsten och datat där som lagras blir tagen som gisslan - kom ihåg crashplan och hur de (inte) hanterade det hela... och det finns trådar på forat angående trubbel med MS molntjänster också med plötsligt låsta konton...

Och krasst sett så behöver du ändå ha backupmedia lokalt (och regelbunden backup) för din NAS, så det är lika bra att börja reda nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

4st 4TB diskar ger max 16TB, med RAID5 12 TB så du behöver minst 12 TB i lagring om Nasen är full, i praktiken 2 st 8TB diskar som backup...

En 8TB extern USB-disk ligger runt 2000:- (kanske lite mer nu när kronan är svagare) och denna kr/GB nivå har i stort sett varit fast i flera år och inget som kommer att förändras drastiskt i närtid.

och att förtydliga - en NAS är inte en Backup - det är som en större disk där man kan byta några av dess interna delar under drift - men kraschar hela disken så är datat borta även där.

Backup behövs även för NAS

---

Det bästa är att du bygger upp din nya NAS med nya diskar redan från början och låter de gamla vara kvar i sin Synology tills det är dags att ta den ur bruk helt.

annars:

Du behöver backup/separat lagring av all din data medans du bygger om din lagring. Det är väldigt få filsystem som klarar att migrera data mellan filsystemen utan att behöva flytta på själva data på mediat - det enda jag känner till är att man kan få in BTRFS filsystem på diskar som har ext4 med data och sedan ta bort ext4 utan att behöva flytta själva datat - dock som alltid är även sådant riskabla operationer och backup på annan media behöver man göra ändå.

En del förordar molnlagring - jag säger - hur länge vill du vänta innan allt är uppe i molnet och sedan hur länge vill du vänta innan allt är tillbaka igen. De flesta molntjänster eller ISP trottlar trafiken på vägen till 20-30 Mbit/s (dvs 2-3 MB/s) i praktiken även om du sitter på en 1Gbit-lina och är det ett antal TB som skall upp så kommer det ta tid.

Kolla också villkoren så att du inte först efteråt inser att du måste betala extra pengar när du hämtar hem datat igen - kör man Amazon S3 eller Blackblaze B2 så är det typiskt 4 månadsavgifter i trafikavgift på datamängden man hämtar tillbaka - Blackblaze kan förvisso också erbjuda att data levereras tillbaka på hårddiskar mot extra kostnad om det är bråttom (inklusive att behålla diskarna mot ännu lite mer kostnad)

Avgifterna på molntjänster brukar ligga så att en fysisk stor disk hemma (8TB är sweet-spot för närvarande i avseende kr/GB) är betald inom 12-15 månader, ibland ännu kortare och lagringstid över detta så är det en dyrare lösning än att ha fysiska diskar hemma. Till detta så är det bra med egen kopia på allt som är på molnet i fysisk lagring hemma om det skulle bli problem med lagringstjänsten och datat där som lagras blir tagen som gisslan - kom ihåg crashplan och de hanterade det hela... och det finns trådar på forat angående trubbel med MS molntjänster också med plötsligt låsta konton...

Och krasst sett så behöver du ändå ha backupmedia lokalt (och regelbunden backup) för din NAS, så det är lika bra att börja reda nu!

Då är t ex Jottacloud rätt vettigt. Obegränsad lagring och kostar inte en lunga per månad.

För övrigt, bra tråd!

Permalänk
Medlem

Molnlagring med obegränsad lagring till fast pris brukar ha en okänd bästföre-datum när de som driver detta inte får ekonomi i detta (det var det som gjorde att crashplan mer eller mindre försvann...) - så ha en reservplan för den dagen när villkoren plötsligt ändras...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Jag har det viktiga datat i min NAS på backup off-site till en annan NAS, så på den fronten ligger jag rätt bra till.
Har också funderat lite på molnlagring som en lösning ifall jag inte kan låna diskar av någon bekant (osannolikt), men det skulle som sagt ta rätt mycket tid att först pumpa upp allt i molnet och sen dra ner det igen.

Är inte så sugen på att köpa dubbla diskar 4x4TB WD Red skulle landa strax norr om 5500kr, så det dubblerar ju kostnaden för den nya NASen och så sitter jag med lite onödigt mycket lagring till hands, då jag inte behöver 16Tb extra som det ser ut idag.

Permalänk
Medlem

Har också plan på att bygga en Ryzen NAS i samband med uppgradering till Zen 2 nästa månad..

Jag tänkte mig en 2200G då det är nästa samma pris med en iGPU och bättre prestanda.
Drar något mer ström men inget märkvärdigt.

Vet att chassit inte stödjer mATX av den storleken.
Får hitta ett annat alternativ...

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

@birdman: Det medföljer en kylare till 2200g - Så där kan du spara några spänn.

Permalänk
Medlem

hmm får nog räkna om lagringskostnad på moln gentemot egen disk

Blackblaze som har bland de billigaste lagringen per TB (och inte är sponsrad på annat sätt som tjänster som lovar obegränsad utrymme till fast kostnad och/eller har pinsamt långsam bandbredd för uppladdning och framförallt långsam tillbakaladdning av datat som också förekommer)

Blackblaze tar 5$/månaden per 1 TB - om vi räknar med 10:-/dollar så kostar 8TB lagring 40$/månad vilket grovt kan översättas med 400:-/månaden. En 8TB USB-disk kostar idag ca 2200:-

Och 2200:-/400:- ger att disken är betalt på 5 månader i jämförelse med molntjänst som har något så när över tiden häsosam nivå på priset per lagrad TB och därmed förhoppningsvis uthållighet som lagringsföretag.

Säg att det tar en månad att få över sina 12 TB till molntjänsten, ytterligare en månad att tanka tillbaka all data så är man uppe i 2*600:- = 1200:- i förvaringskostnad av datat grovt sett (lite mindre i uppladdningsfasen när volymen sakta ökar från 0 hos molntjänsten, men samtidigt tar man inte bort någon alls data innan man tankat hem allt igen, till detta trafikavgift 4 ggr månadsavgiften när man tanka hem datat igen - vilket då motsvarar 4 månaders lagring - vilket tillsammans ger 1200:- + (4 * 600:-) = 3600:- - detta för en 'snabb' tillfällig dump av sina data till en molntjänst utan tanke på långtidsförvaring.

Lagrar man typ 2 månader längre innan hemtankningen igen än ovanstående uträkning så är lösningen med 2 köpta 8TB USB-diskar för sin backup billigare...

Permalänk
Medlem

Hur lite nätaggseffekt klarar man sig på om man kör 4 diskar, Ryzen 2200G och en M.2-enhet.. gissar att det är väldigt lite? Det där Pure Power 10 såg ju riktigt nice ut, rätt pris också!

...var ju dock ingen seriös butik som hade den längre, såg jag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Hur lite nätaggseffekt klarar man sig på om man kör 4 diskar, Ryzen 2200G och en M.2-enhet.. gissar att det är väldigt lite? Det där Pure Power 10 såg ju riktigt nice ut, rätt pris också!

...var ju dock ingen seriös butik som hade den längre, såg jag nu.

Skulle starkt avråda från en APU på socket AM4 (Ryzen 2200G el. 2400G) för seriöst NAS-bygge då de, såvitt jag vet, ej stöder ECC-RAM.

Även om moderkortet stöder ECC är det inte säkert att APU'n gör det, du får först stöd för ECC när både CPU och Moderkort är rustat för det.

De vanliga Ryzen CPU:erna och Ryzen Embedded stöder ECC RAM men inte AM4 APU's.

Köper du ett mATX moderkort kan du ev. klämma in en väldigt billig och strömsnål GPU + ev. SAS/SATA-kort eller liknande för extra DAS-låda.(diskkabinett.) -Fast där finns det ju lite olika lösningar som man kan fara med.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

3.5" Snurrdiskar brukar ta runt 4.5 - 6 Watt styck nästa oberoende på storlek och mycket liten ökning när läshuvudena söker - så har det varit sen från 1990-talet och gäller fortfarande på värstingdiskar i 14TB-klass.

(därför har man också fått den ironiska läget att SSD på 2-3 TB storlek och större, under aktivt användande drar _mer_ström än en snurrdisk i arbete på 8-14 TB storlek... ...och att SSD:s förbrukningen skalar närmast linjärt med hur stor disken är i kapacitet (tills nästa kretsgeneration kapar förbrukningen ett antal % dock inte så mycket som önskat) medans snurrdisken ligger i stort sett still i förbrukning/värmeavgivelse oavsett hur mycket kapaciteten ökar nu och i framtiden - idag har man knappt 1Tbit per kvadrattum och roadmappen för snurrdisktillverkarna sträcker sig till över 100 Tbit per kvadrattum som full möjligt att göra - dvs. > 1 PByte per 3.5"-disk ses. som inte omöjligt att göra i framtiden, flashminnesindustrin har inte alls lika mycket headrom innan man slår i den definitiva taket och om man kan öka 10 ggr mot dagens nivå och fortfarande ekonomi pga. den allt knepigare och kostsammare tillverkningen och allt lägre Yeld så får man vara väldigt glad... )

Startströmmen är annars problemet om alla 4 diskarna startar exakt samtidigt och är egentligen den dimensionerande faktorn på nätaggregatet - här får man läsa databladen och Seagate brukar ha väldigt noga beskrivet inklusive plottar över tiden på strömförbrukningen under uppstartsfasen - hittar man inte motsvarande för de andra diskfabrikaten så är man nog ganska safe om man dimensionerar efter vad Seagate skriver för sina diskar och en rimlig säkerhetsmarginal utöver detta.

Det är lite skillnad på när man bygger egen NAS med standard PC-komponenter och en köpeNAS med SATA-kontakterna på en bakplan när det gäller diskstarten - Köpe-nas brukar stega med en eller max två diskstarter i stöten vid boot så att inte alla diskar försöker starta samtidigt för att hålla sina nätaggregat på rimlig storlek.

Det finns styrpinnar på diskarna och deras strömmatningskontakt - vart fall de mer moderna diskarna för att ha styrd start utifrån (och senaste standarden också kunna göra en fullständig reboot av diskkontrollern aka norsk reset då styrpinnen helt enkelt klipper matningsspänningen till logikkortet via MOSFET trissor - vilket bl.a är känt från WD:s white label diskar från shuckade externa USB-diskar då standard SATA-matning på sladd från ATX-aggregat jordar just den pinnen och då bryter strömmen till diskkontrollerkortet på disken)

Dessvärre finns inte den infrastrukturen med styrd startordning i kablarna som kommer ifrån en ATX-nätaggregat utan här måste man dimensionera så att strömmen på främst 12V räcker och blir över när alla diskarna startar exakt samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Skulle starkt avråda från en APU på socket AM4 (Ryzen 2200G el. 2400G) för seriöst NAS-bygge då de, såvitt jag vet, ej stöder ECC-RAM

APU:erna går nog bort då, och som du säger skulle jag kunna sätta i vilken basic-GPU som helst ifall det behövs. Har ett kort som jag kan låna in i NAS:en för att installera allt, och antar att jag kan ta ut det så fort OS-installationen är klar ifall tanken är att köra servern headless ändå.

Skrivet av xxargs:

3.5" Snurrdiskar brukar ta runt 4.5 - 6 Watt styck nästa oberoende på storlek och mycket liten ökning när läshuvudena söker - så har det varit sen från 1990-talet och gäller fortfarande på värstingdiskar i 14TB-klass.

Intressant insikt kring HDD och effektkrav, antar att ett agg på 450-550W lär klara av 4 HDD + 1 SSD för OS utan några som helst problem. Behöver bara välja ut ett som är bra och prisvärt utan att hamna i träsket med för dålig kvalitet. FD Integra M5 verkar ligga rätt bra till.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja veta vad du gör som gör att din Synology inte hänger med

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag skulle gärna vilja veta vad du gör som gör att din Synology inte hänger med

Kör docker-containrar med diverse mediaservrar osv. 2gb ram räcker inte särskilt långt och processorn i DS412+ är inte heller mycket att hurra över när man vill ha mer än en ett par grejer igång samtidigt.

Om jag fixar en kraftfullare server skulle även möjligheten kunna finnas att köra VM:ar på den, med Synology är det bara att glömma det.

Permalänk
Medlem

Min "NAS" som kör Unraid är Ryzen baserad, dock kör jag ATX i ett Fractal Design Define R6, då jag har just nu 7st 3.5" HDDs.
CPU är Ryzen 1700X, moderkort är GA-AX370-Gaming K7.
Tog det moderkortet för det hade ECC stöd.
Kör 2 st av dessa RAM minnen: https://www.webhallen.com/se/product/248495-Kingston-ValueRam...
Egentligen har jag inte märkt någon effekt av ECC men det är väl kanske poängen? Står i Unraid att det är Multi-bit ECC, det känns tryggare åtsminstone.

Till grafikkort använder jag ett väldigt kasst Geforce 210. Egentligen behöver jag inte det, men ibland vill jag in i BIOS och ändra fläktkurvorna och då är det smidigt.

Enda knaset jag vet är att jag har disablat C-states på CPUn. Om du googlar "linux ryzen c states" hittar du ganska mycket om det. Det kanske t.om. är fixat i nuvarande Linux kerneln men jag har inte testat låta dem vara på. Har kört på detta vis i över ett år nu.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

@birdman: Det medföljer en kylare till 2200g - Så där kan du spara några spänn.

Jo, jag vet men den kommer bara med Wraith Stealth som är minstingen i familjen.
Den känns lite väl klen.
Tänker att en 24/7 NAS kan behöva lite extra kylning.
Såg i ett test att det skilde sig 10 grader mellan de.

Skrivet av krigelkorren:

Skulle starkt avråda från en APU på socket AM4 (Ryzen 2200G el. 2400G) för seriöst NAS-bygge då de, såvitt jag vet, ej stöder ECC-RAM.

Även om moderkortet stöder ECC är det inte säkert att APU'n gör det, du får först stöd för ECC när både CPU och Moderkort är rustat för det.

De vanliga Ryzen CPU:erna och Ryzen Embedded stöder ECC RAM men inte AM4 APU's.

Det verkar som att jag har missat detta.
Står så här på hemsidan till just det moderkortet jag har på listan:
"*For Ryzen Series CPUs (Raven Ridge), ECC is only supported with PRO CPUs."

Jaha... Då får det bli en 1200.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Finns det inga m-ITX moderkort för Ryzen under tusenlappen? Ser ut som att jag hamnar med ett Ryzen 3 1200, men moderkorten ligger ju alla på 1300kr+ om man kollar på m-ITX (till ett FD Node 304)

Permalänk
Medlem

Okej, efter en del klurande tror jag att det är nånstans kring en sån här hårdvara jag hamnar:

Moderkort, Asrock Fatal1ty B450:
https://dxshop.se/demo-produkter/68-asrock-fatal1ty-b450-gami...
(är det någon som handlat från dxshop.se och kan säga om det funkat bra, är de seriösa?)

Obuffrat ECC-minne:
https://www.proshop.se/RAM/Samsung-DDR4-16-GB-DIMM-288-pin-un...

Resten:

Vad tror ni om detta? Jag tog en Ryzen 5 1400 för att ha lite mer marginal uppåt i prestanda om jag kör nån VM i framtiden, är så sjukt less på att bottna med 100% last typ hela tiden som jag gör nu. Prisskillnaden mellan R3 1200 och R5 1400 var bara några hundralappar.

Sen är min tanke att köpa till ett SATA-kort ifall jag vill lägga till fler diskar framöver.
Det som saknas i paketet nu är väl bara ett grafikkort, och det köper jag nog bara billigaste möjliga på swec-marknaden.

Blir det här bra tror ni, eller har jag missat att tänka på nåt?

Permalänk

Hur går bygget? ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Hur går bygget? ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Beställde ett chassi från Lian Li - PC-M25B (mATX) men tyckte det var för stort och ser mer ut som ett vanligt datorchassi i miniatyr (känns inte som en server), så istället har jag beställt ett Node 304 och ett mITX-moderkort från AsRock. Just nu har jag 4st diskar att sätta i men med ZFS behöver jag nog utöka med två till ganska snart, så då kommer jag att köra med 6st diskar på ett kontrollerkort i PCI-e, dvs. helt utan GPU. Utifrån vad jag kunnat hitta bl.a. i diskussioner på reddit så ska AsRock stödja helt headless boot.

Det blev även en något kraftigare CPU, egentligen inte av någon särskild anledning annat än att jag tänkte ta höjd för framtida användning med möjlighet till någon extra VM eller så, så har fått hem en Ryzen 5 2600 för det.

Får ta och knäppa lite bilder till veckan när jag sätter ihop allt, Node-chassit och det mindre moderkortet dyker nog upp måndag/tisdag, så då är det bara att köra