Kina svarar på Huawei-blockad – förbereder lista över "opålitliga" företag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andra94:

Tur att varken Kina eller USA tillverkar något livsviktigt , dyr elektronik bör uppstå till följd av detta men i regel bör det svänga lite ekonomiskt men EU är redo

Att Kina och USA inte tillverkar något som är livsviktigt för oss i Sverige vet jag inte om jag kan skriva under på.

Kan du verkligen säga att det inte importeras några livsviktiga mediciner eller medicinteknisk utrustning eller delar till dessa från varken USA eller Kina till Sverige? T.ex.: Jag har ingen aning var engångsnålarna till min frus insulinspruta tillverkas, men jag skulle inte alls förvånas av om de kom från USA eller Kina.

EU är för den delen beroende av handel för sitt välstånd (som i sig också är livsviktigt, inte minst för utsatta grupper), precis lika mycket som Kina och USA är. Leverantörskedjor för allt möjligt är långa och globala och handlar om mycket mer än elektronik. Störs handeln mellan Kina och USA, till exempel genom mer blockader, lovar jag att det kan bli konsekvenser av detta även här i Europa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skurh1nk:

Gäller detta alla Huaweis produkter eller bara mobiler?

Det gäller allt från Huawei. Du får tänka på att Huawei stora på telenätsutrustning (bl.a. mobilnät), och konkurrerar med bl.a. Ericsson på denna marknad. Där har det funnits farhågor om säkerhetsbuggar/bakdörrar som öppnar för avlyssning. Det är det som är hela bakgrunden.

Hade de bara gjort lurar så hade det sannolikt inte blivit någon handelsblockad under denna förevändning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Det gäller allt från Huawei. Du får tänka på att Huawei stora på telenätsutrustning (bl.a. mobilnät), och konkurrerar med bl.a. Ericsson på denna marknad. Där har det funnits farhågor om säkerhetsbuggar/bakdörrar som öppnar för avlyssning. Det är det som är hela bakgrunden.

Hade de bara gjort lurar så hade det sannolikt inte blivit någon handelsblockad under denna förevändning.

Det är enbart bakgrunden om man tror på USA:s ärliga intentioner. Jag gör det inte i detta fallet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det gäller allt från Huawei. Du får tänka på att Huawei stora på telenätsutrustning (bl.a. mobilnät), och konkurrerar med bl.a. Ericsson på denna marknad. Där har det funnits farhågor om säkerhetsbuggar/bakdörrar som öppnar för avlyssning. Det är det som är hela bakgrunden.

Hade de bara gjort lurar så hade det sannolikt inte blivit någon handelsblockad under denna förevändning.

Blir jävligt jobbigt då, har bytt ett antal switchar i bredbandsnätet.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Det är enbart bakgrunden om man tror på USA:s ärliga intentioner. Jag gör det inte i detta fallet.

Tja, nu kanske jag formulerade mig lite otydligt. Min intention var att skriva att USA "skyller på" hot mot nationell säkerhet genom utländsk telekomutrustning. Jag tror det kan finnas motiverade och legitima farhågor här, men för mig är det uppenbart att responsen, att blocka *alla* Amerikanska företag att göra *alla* sorts affärer med Huawei, det är inte en proportionerlig respons mot detta hot, här är det klart för mig i alla fall att det är ett svepskäl.

Permalänk
Medlem

Jag tror vi behöver trappa upp modereringen här på forumet, alla trådar som involverar Trump verkar leda till frisvängande konspirationsteorier.

Eller är det kanske dags att överväga om IT-politik är ett område som Sweclockers ska behandla?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

När man pratar om kopiera kan man påminna om att grunden för USAs rymdindustri lades av tyska tekniker som "togs omhand" av USA efter Nazitysklands sammanbrott.
Alla har väl hört talas om Werner von Braun.

Alternativet att kommunisterna hade lagt beslag på denna kunskap hade varit oändligt mycket sämre.
Kina är ingen dununge och det gullas för mycket med dom, dags att någon trycker till kommunisterna ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Alternativet att kommunisterna hade lagt beslag på denna kunskap hade varit oändligt mycket sämre.
Kina är ingen dununge och det gullas för mycket med dom, dags att någon trycker till kommunisterna ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

USA är definitivt inget helgon. USA är inte bättre än Kina. USA vill ha världsmakten och styra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Alternativet att kommunisterna hade lagt beslag på denna kunskap hade varit oändligt mycket sämre.
Kina är ingen dununge och det gullas för mycket med dom, dags att någon trycker till kommunisterna ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå alternativ? Om det beror på att Sovjetunionen fick tag på bättre tyskar än USA eller inte, är det ju ett faktum att Sovjetunionen låg långt före USA på rymdfärdsområdet på den tiden. Vi som är lite äldre minns Sputnik och den chock den skapade i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Jag inbillar mig att en förtryckarstat där transparens och yttrandefrihet slås ner inte formar dom bästa kreativa människorna. Vad gör det med människor som föds in i en värld där fokus är på dåliga arbetsvillkor, konstant enkelsidad propaganda från statsägda medier, konstant övervakning, och rädsla för vad man säger eller skriver, annars får man påhälsning av polisen och syns aldrig mer?

Har alltid tyckt att den här jämförelsen av USA vs. Kina som dyker upp hela tiden är löjlig. USA är ett skitland, men Kina är en magnitud värre. Man annexerar även sydkineska havet, och militariserar öar där. Vad gör man om 10 år? Tar Taiwan med våld som man redan lovat? Tror inte vi har någon trevlig framtid framöver. Generationen som upplevde senaste världskriget är snart borta, så det verkar vara dags för ett nytt krig för att påminna folk om helvetet, antar jag. Sådär, en oundviklig "utsvävning".

Usa är ett skitland för vem? Knappast för samtliga egna invånare, de importerar långt mer än de exporterar. De låter sedelpressen gå på högvarv och valutan tenderar ändå att stiga och höja deras levnadsstandard. Så funkar det om du kontrollerar den globala reserv valutan. Andra länder får helt enkelt rätta mun efter magsäck. Usa:s inflation har resten av världen absorberat med handeln av olja som kräver att samtliga länder håller dollar. Men är det goda incitament att leva över sina tillgångar ständigt?

Du tar inte ett oindustrialiserat bondesamhälle till betalda fackmöten på några decennium, Kinesen har antingen valet mellan att slita på risfältet, eller ta ett arbete med dåliga arbetsvilkor i fabriken, och det finns tusentals andra bönder redo att ta hans plats om han inte är nöjd. Du tror han har råd att vara kreativ?

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maarus:

Usa är ett skitland för vem? Knappast för samtliga egna invånare, de importerar långt mer än de exporterar. De låter sedelpressen gå på högvarv och valutan tenderar ändå att stiga och höja deras levnadsstandard. Så funkar det om du kontrollerar den globala reserv valutan. Andra länder får helt enkelt rätta mun efter magsäck. Usa:s inflation har resten av världen absorberat med handeln av olja som kräver att samtliga länder håller dollar. Men är det goda incitament att leva över sina tillgångar ständigt?

Du tar inte ett oindustrialiserat bondesamhälle till betalda fackmöten på några decennium, Kinesen har antingen valet mellan att slita på risfältet, eller ta ett arbete med dåliga arbetsvilkor i fabriken, och det finns tusentals andra bönder redo att ta hans plats om han inte är nöjd. Du tror han har råd att vara kreativ?

Kina har dongfeng.
De skiter i QE4 och usas ekonomi.
De har sett Gadafi och Saddam.

Ryssland slöt nyligen avtal med Huawei för 5g.

Dongfeng förändrar allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det gäller allt från Huawei. Du får tänka på att Huawei stora på telenätsutrustning (bl.a. mobilnät), och konkurrerar med bl.a. Ericsson på denna marknad. Där har det funnits farhågor om säkerhetsbuggar/bakdörrar som öppnar för avlyssning. Det är det som är hela bakgrunden.

Hade de bara gjort lurar så hade det sannolikt inte blivit någon handelsblockad under denna förevändning.

Det är det som är saken: farhågor... De misstänker bakdörrar men kan inte bevisa någonting. Ändå kan man totalstoppa Huawei. Är inte detta lite otäckt? Nej, jag tror att USA är rädda för Huawei. Blockaden kom lämpligt när Huawei var på väg att gå om Apple i antalet sålda mobiler. Nä, detta är 100% fulspel från USAs sida och det visar samtidigt hur beroende vi är av dem.

Nästa gång är det något företag i Eu de får farhågor om.. Vi måste bli mindre beroende av USA och deras "teknikmonopol".