Permalänk
Medlem

VPS för hemsida?

Visste inte riktigt i vilken forumsdel detta skulle postas.

Jag funderar på att hyra en VPS för min sida och undrar hur mycket billiga vpser klarar av? Ni kanske kan ge mig en snabbkurs i hur jag tar reda på det för att kunna planera framåt.

Vad klarar tex vps A och B?
https://www.ipeer.se/linux-vps.php

Permalänk
Medlem

Klarar av kanske inte är lika stort problem som överföringstaket på 1GB. Vad ska du ha på sidan?

Permalänk
Medlem

@Spiffman: 1TB (1000 GB) ser ut att vara det lägsta, var får du 1GB ifrån?

Du ställer en väldigt generell fråga... "Vad klarar en BMW av?". Var lite mer specifik, vad vill du göra? Om du svarar på det kan man försöka bedömma om den klarar av det du vill göra.

Permalänk
Medlem

host harkel, du har rätt. NVM mitt inlägg

Permalänk
Medlem

@dlq84: Sidan är kodad med plain PHP HTML CSS JS. Kommer ha och skicka relativt mycket data till och ifrån databasen(lagringsutrymmet de har kommer troligtvis räcka). har några tusen besök i månaden så det måste VPSen klara av. Sidan får självklart inte vara segladdad

I framtiden planerar jag att köra react+express så då krävs 2 node-servrar. Kanske även kommer använda sass. Men den dagen jag byter till react så kommer jag antagligen ha uppgraderat till bättre vpser så beräkna inte in det

Permalänk
Medlem

Det är svårt att svara på exakt vilka resurser som behövs, men ett tips är att du väljer en leverantör där det är enkelt att skala upp om det behövs. Om servern inte måste finnas i Sverige kan jag varmt rekommendera Hetzner, som sedan c:a ett år tillbaka har öppnat ett datacenter i Helsingfors.

https://www.hetzner.com/cloud

Med deras billigaste CX11-VPS får du:

1 CPU core
2 GB RAM
20 GB SSD
20 TB trafik
för €3,11 per månad.

Jag gissar att du kommer att kunna driva din sajt där utan problem, men med några klick kan du sedan uppgradera till CX21 med dubbelt upp av allt om du mot förmodan skulle behöva.

Permalänk
Medlem

@matsuri: hetzner låter perfekt för mig!
Jag vill dock helst ha servern i sverige. Hur mycket drabbas svarstiderna om den ligger i helsingfors? Känner du till en liknande tjänst med servrar i sverige?

Permalänk
Medlem

@sexlaxar: Du får nog tyvärr svårt att hitta någon liknande tjänst i Sverige med samma prestanda till det priset. VPS-tjänsterna här i Sverige verkar generellt vara väldigt dyra i jämförelse med de stora giganterna på marknaden (typ Digital Ocean, Linode, Hetzner & Vultr).

Jag märker inte någon skillnad alls i svarstiderna mellan Finland och Sverige, men det kan ju bero lite på var i landet du befinner dig.

Exempel på svarstider från min uppkoppling:

Hetzner Cloud VPS i Finland: 6 ms
Digital Ocean VPS i Tyskland: 25 ms
ipeer.se (vet inte om den ligger i deras eget nät, men som referens): 11 ms

Permalänk
Medlem

@matsuri: det var ju inte så pjåkigt. Då kör jag på dem.
tusen tack för din hjälp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sexlaxar:

@dlq84: Sidan är kodad med plain PHP HTML CSS JS. Kommer ha och skicka relativt mycket data till och ifrån databasen(lagringsutrymmet de har kommer troligtvis räcka). har några tusen besök i månaden så det måste VPSen klara av. Sidan får självklart inte vara segladdad

I framtiden planerar jag att köra react+express så då krävs 2 node-servrar. Kanske även kommer använda sass. Men den dagen jag byter till react så kommer jag antagligen ha uppgraderat till bättre vpser så beräkna inte in det

Du måste lära dig mer om din lösning om du vill kunna välja rätt. Ta och kolla hur mycket du utnyttjar på din nuvarande server.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!