AMD:s sexkärniga Ryzen 5 3600 dyker upp i prestandatester

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

är du helt säker på 1990:- då? vilket fall som helst är som tidigare nämnt 6700K rätt gammal nu, men visst betala 2000kr och vänta 4 år eller betala 4000kr och få den direkt...

Sen att Intel lider av säkerhetsfel och att 3600 kör över den totalt i multi har ju ingen betydelse då.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Sen att Intel lider av säkerhetsfel och att 3600 kör över den totalt i multi har ju ingen betydelse då.

Misstänker att det är personer som främst spelar spel där de behöver höga FPS för att matcha sin högfrekvensmonitor.
Jag som spelar 40% surfar 20% och filmredigerar 40% i Davinci Resolve valde Ryzen då det gav mest prestanda för filmredigering per krona spenderad.
Men visst är det spel man använder datorn till så är Intel bättre än så länge. Men jag som gör lite mer väljer Ryzen:)
Och sen är ju ofta plånboken inte bottenlös och på en budget dator lägger jag gärna mer på GPU än CPU.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Nivity:

Sure, man får iaf singlecore prestanda som en cpu ifrån 2015 men man får ju bättre multicore.
Man får även en liten fläktjävel (om man nu kör x570 dvs) som kommer höras igenom alla resterande tysta komponenter antagligen. Även om den är pwm och semi passiv så hörs dessa fläktarna igenom allt.
Något även ex vissa på Computex märkte.

Om man nu inte vill punga ut 5000:- för ett moderkort.

Hoppas verkligen inte Intel går på denna vägen på deras nästa gen, då kommer jag aldrig uppgradera.

Eller att moderkorts tillverkare lyckas lansera mid segment moderkort utan fläkthelvete.

Men hey, jag får vänta tills jag kan höra det live innan jag kan dömma ut det helt, jag är däremot känslig mot dessa typer utav ljud då små fläktar brukar ha ett högfrekvent jävla ljud.

Oj vad arg du låter i din text..? Have a Snickers!

Jag tror faktiskt inte fläktarna på x570 kommer låta så mycket, kan du skicka länk på de folk tycker låter? Jag tror på fullaste allvar att dessa små fläktar, inte kommer ligga på 3k rpm utan kommer vara relativt tysta, samt att de inte kommer på hela tiden (MSI). Det handlar om 15w inte 65w. (när de verkligen används till fullo)

Men jag rättas gärna av att ha fel

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Datavetare

Viktigt att inte blanda ihop Userbenchmark (UB) och Geekbench 4 (GB4).

Har försökt söka på nätet kring vad UB faktiskt testar, kammar rätt exakt noll där. Vad man kan se från att observera t.ex. skalning med RAM hastighet går det i alla fall att dra slutsatsen att UB kör typiska microbenchmarks helt ur CPU-cache. RAM hastigheten har i princip noll påverkan.

Tidigare versioner av GB var rätt lik UB ur den aspekten plus att i alla fall GB3 innehåller flera mikrobenchmarks som favoriserar ARMv7/8 extremt mycket då dessa har specifika instruktioner, något x86 på den tiden saknade -> GB3 kunde visa totalt vansinnig relativ prestanda mellan x86 och ARM.

GB4 är ett rejält lyft över UB och GB3. GB4 använder "riktiga" applikationer och bibliotek i stället för specialskrivna mikrobenchmarks. Kortare förklaring av alla deltester finns här. Vidare jobbar vissa deltester med datamängder som är stora nog för att inte få plats i CPU-cache, RAM-hastighet har en viss påverkan även på icke-minnestester. GB4 är en rätt bra benchmark!

En annan trevlig egenskap med GB4 är att om man har URL till ett postat resultat, t.ex. https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13339177 för Ryzen 3600 artikeln handlar om, man man slänga på ".gb4" på slutet för att få extra information om systemet. Bl.a. finns mätning av CPU-frekvens när man kör enkeltrådtesterna, samt information om RAM-hastighet!

Vidare delar GB4 upp testerna i heltal (totalt 12 deltester), flyttal (totalt 7 deltester), crypto (1 deltest) samt minnestester (totalt 3 deltester). Dessa visas tyvärr inte när man jämför två system, men de listas när man tittar på resultatet för ett enskilt system.

Med hjälp av denna information kan man då försöka jämföra t.ex. Ryzen 5 3600 mot i7-6700K , i7-8700K och Ryzen 5 2600X där vi kan se faktiskt CPU-frekvens och vid matchad RAM-hastighet.

Tyvärr ser man inte latensen på RAM, av resultaten att döma verkar t.ex. i7-6700K systemet ha klart lägre latens jämfört med i7-8700K. Det påverkar minnesresultaten rätt ordentligt samt påverkar även crypto en del, men det är också de två minst intressanta delresultaten.

CPU

Freq (MHz)

Crypto

Integer

Float

Memory

Ryzen 5 3600

4102

6858

5130

5368

6014

Ryzen 5 2600X

4059 (-1 %)

7053 (+3 %)

4565 (-11 %)

4577 (-15 %)

6180 (+3 %)

i7-6700K

4183 (+2 %)

5027 (-27 %)

5416 (+6 %)

5095 (-5 %)

6914 (+15 %)

i7-8700K

4658 (+14 %)

5530 (-19 %)

6072 (+18 %)

5774 (+8 %)

6642 (+10 %)

Något har AMD fixat i Zen2 som påverkar prestanda för bl.a. skriptspråk enormt positivt. Ett av heltalstesterna handlar just om prestanda i skriptspråk, där är 3600 hela 32 % snabbare jämfört med 2600X!!! Det är en välkommen förbättring då Zen/Zen+ verkar ha någon HW-begränsning som påverkar i princip alla skriptspråk negativt (har själv testat Python, BASH, PowerShell, Perl samt Ruby och sett detta).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Jag kunde inte vara mer nöjd med min 1600x som dock inte klockar högre än 3.9ghz ihop med mitt tomahawk b350. Finns ingenting att klaga över i någon speltitel i 1080p med mitt rx 590 red devil. Kan lira allt och streama allt i 60 fps. Jag säger att 1600x står sig mycket bra.

Kommer ändå köpa 3600x för att jag just inte behöver byta moderkort än. Är väldigt glad över bakåtkompatibiliteten amd erbjuder kvar på Am4.

Att man får en lite knuff i prestanda är aldrig fel men som sagt. 1600x är hur grym som helst än.

Intel har jag inte ägt sedan q8600. Aldrig förstått deras priser och prestandan har aldrig varit ett problem med AMD för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Sen att Intel lider av säkerhetsfel och att 3600 kör över den totalt i multi har ju ingen betydelse då.

Har jag påstått något om prestandan? har inte sagt att man ska köpa en 6700K idag...
Men känns lustigt att klanka ner på en 4 år gammal CPU som fortfarande fungerar ypperligt till spelande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Har jag påstått något om prestandan? har inte sagt att man ska köpa en 6700K idag...
Men känns lustigt att klanka ner på en 4 år gammal CPU som fortfarande fungerar ypperligt till spelande

På vilket sätt har du inte påpekat prestandan?

haha.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

På vilket sätt har du inte påpekat prestandan?

haha.

Ja vart har jag påpekat det?

Hihi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det lär komma sådana tester också.
Nu kan du ju jämföra tester mellan 8700k mot tex 9400 eller 9600k och uppskatta skillnaderna sålänge.

Personligen tycker jag att både testerna är relevanta.
Dvs både kärna mot kärna men även krona mot krona.
På så sätt kan man enkelt se vad det skiljer i prestanda och om man finner det värt att lägga mer.

Kärna mot kärna är lite mer kuriosa för att se hur en arkitektur står sig mot en annan. Då kanske man t.o.m ska köra samma frekvens på båda.

Men om man står och skall köpa sig ett par nya högtalare så kanske man har tänkt sig hur mycket man skall lägga i förväg. Låt oss säga 4000kr kanske. Då kollar man vad som är "bäst" i det prisspannet (om man är lite insatt). Samma sak med andra produkter.

Jag hade lyxen att inte behöva bry mig om vad det kostade, men bestämde mig (efter först ha beställt en 9900k och sedan skickade tillbaka den) för att köpa det bästa som man kan sätta i en AM4-sockel. (För att 3000 hägrade på horisonten).

Men jag tror det är MYCKET vanligare att man har en budget när man köper en ny dator eller ska uppgradera den. Så det generellt mest relevanta för de som faktiskt väljer ut delar till sin dator är nog jämförelser inom samma prisklass.

Dock så undrar jag verkligen om 3600 kommer att kosta 2000kr. Snarare 2200-2500kr kan jag tänka mig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@4.0
Det är i7 6700k de lägger sig jämsides i singeltrådsprestanda, 8700k är mycket snabbare.
#17929098

I singel ja, men inte i quad eller högre för den delen. Single i sig är ganska meningslöst mått enligt mig, däremot så är ofta både quad och eight-core ganska intressant för t.ex spel.

Permalänk
Medlem

Ser inga problem med att köpa moderkort för 4500-6000kr om det har bra Oc features och andra godsaker. mitt dyraste moderkort jag ägt var Evga Sr-2 dual socket 1366 med xeon X5690 ingen billigt där inte men hade pengar till det så why not

Var det i juli månad moderkort X570 skulle komma ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Var det i juli månad moderkort X570 skulle komma ?

Processorer och moderkort släpps 7 juli.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Ja vart har jag påpekat det?

Hihi.

Hittar det inte

Du klagar på att dessa presterar som en 4år gammal processor med du påpekar inte prestandan?

/haha..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Viktigt att inte blanda ihop Userbenchmark (UB) och Geekbench 4 (GB4).

Har försökt söka på nätet kring vad UB faktiskt testar, kammar rätt exakt noll där. Vad man kan se från att observera t.ex. skalning med RAM hastighet går det i alla fall att dra slutsatsen att UB kör typiska microbenchmarks helt ur CPU-cache. RAM hastigheten har i princip noll påverkan.

Tidigare versioner av GB var rätt lik UB ur den aspekten plus att i alla fall GB3 innehåller flera mikrobenchmarks som favoriserar ARMv7/8 extremt mycket då dessa har specifika instruktioner, något x86 på den tiden saknade -> GB3 kunde visa totalt vansinnig relativ prestanda mellan x86 och ARM.

GB4 är ett rejält lyft över UB och GB3. GB4 använder "riktiga" applikationer och bibliotek i stället för specialskrivna mikrobenchmarks. Kortare förklaring av alla deltester finns här. Vidare jobbar vissa deltester med datamängder som är stora nog för att inte få plats i CPU-cache, RAM-hastighet har en viss påverkan även på icke-minnestester. GB4 är en rätt bra benchmark!

En annan trevlig egenskap med GB4 är att om man har URL till ett postat resultat, t.ex. https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13339177 för Ryzen 3600 artikeln handlar om, man man slänga på ".gb4" på slutet för att få extra information om systemet. Bl.a. finns mätning av CPU-frekvens när man kör enkeltrådtesterna, samt information om RAM-hastighet!

Vidare delar GB4 upp testerna i heltal (totalt 12 deltester), flyttal (totalt 7 deltester), crypto (1 deltest) samt minnestester (totalt 3 deltester). Dessa visas tyvärr inte när man jämför två system, men de listas när man tittar på resultatet för ett enskilt system.

Med hjälp av denna information kan man då försöka jämföra t.ex. Ryzen 5 3600 mot i7-6700K , i7-8700K och Ryzen 5 2600X där vi kan se faktiskt CPU-frekvens och vid matchad RAM-hastighet.

Tyvärr ser man inte latensen på RAM, av resultaten att döma verkar t.ex. i7-6700K systemet ha klart lägre latens jämfört med i7-8700K. Det påverkar minnesresultaten rätt ordentligt samt påverkar även crypto en del, men det är också de två minst intressanta delresultaten.

CPU

Freq (MHz)

Crypto

Integer

Float

Memory

Ryzen 5 3600

4102

6858

5130

5368

6014

Ryzen 5 2600X

4059 (-1 %)

7053 (+3 %)

4565 (-11 %)

4577 (-15 %)

6180 (+3 %)

i7-6700K

4183 (+2 %)

5027 (-27 %)

5416 (+6 %)

5095 (-5 %)

6914 (+15 %)

i7-8700K

4658 (+14 %)

5530 (-19 %)

6072 (+18 %)

5774 (+8 %)

6642 (+10 %)

Något har AMD fixat i Zen2 som påverkar prestanda för bl.a. skriptspråk enormt positivt. Ett av heltalstesterna handlar just om prestanda i skriptspråk, där är 3600 hela 32 % snabbare jämfört med 2600X!!! Det är en välkommen förbättring då Zen/Zen+ verkar ha någon HW-begränsning som påverkar i princip alla skriptspråk negativt (har själv testat Python, BASH, PowerShell, Perl samt Ruby och sett detta).

Jävlar vad långt efter Intel i integer-prestanda de var. Har du nån aning vad det beror av?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granskog:

Jävlar vad långt efter Intel i integer-prestanda de var. Har du nån aning vad det beror av?

Skickades från m.sweclockers.com

Intel har mycket högre klockfrekvens i dom testerna, räkna om och justera efter klockfrekvens så har Intel ingen speciell ledning.

edit. om Ryzen 3600 hade samma frekvens som i7 8700 skulle den fått 5825 vs 6072 för 8700K, det är 1.34% ledning för 8700K vilket i alla fall jag tycker är försumbart och inom felmarginalen. Och vad händer när man fläskar på med 4000MHz+ minnen på Ryzen?

Det är rätt imponerande om man isåfall är ifatt i heltal, eftersom det hela tiden varit Intels största styrka. Sen får man inte glömma att med de senaste säkerhetsfixarna tappar Intel högst troligt mer än 1.34% och då är Ryzen plötsligt i ledning vid samma frekvens. Den kvarstående frågan är: hur högt klockar Ryzen 3000?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Min i5-3570k på 4.7ghz börjar bli slö. Blir en ny burk såfort crypto gått upp igen. Och det kommer garanterat bli en AMD cpu i den.
Får hoppas AMD släpper nåt grymt grafikkort med i år men det är väl lite mer osannolikt där tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Men om man står och skall köpa sig ett par nya högtalare så kanske man har tänkt sig hur mycket man skall lägga i förväg. Låt oss säga 4000kr kanske. Då kollar man vad som är "bäst" i det prisspannet (om man är lite insatt). Samma sak med andra produkter.

Jag hade lyxen att inte behöva bry mig om vad det kostade, men bestämde mig (efter först ha beställt en 9900k och sedan skickade tillbaka den) för att köpa det bästa som man kan sätta i en AM4-sockel. (För att 3000 hägrade på horisonten).

Ah eller låt säga att du ska köpa en högtalare för 4000kr men ser ett test att de är 5% bättre än några för 2000kr. Då kanske du väljer de för 2000kr istället.
Som typ 9800k vs 3600.
Ser du att det skiljer lite men kostar mycket så kan du istället gå ner i budget. Bara för 3600 jämförs mot 8700k innebär det ju inte pet automatik att man har en begränsad budget mot 3600, det kan lika väl vara så att man har budget för 8700k men finner att det inte är värt de extra pengarna.

När jag själv köpte en i5 8400 så jämförde jag speltester mot både 8600k samt 8700k men även billigare processorer. (Jag behöver inbyggd gpu så AMD var inte aktuellt då) och fann att 8400 var lagom för mig.

Som att lägg mer på gpu än cpu argumenten, de behövs ju tester som påvisar vart det är värt att lägga pengarna.
(Nu finns det tester att utgå ifrån som sträcker sig brett i prisspannet som man kan nyttja för att dra slutsatser ifrån)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hittar det inte

Du klagar på att dessa presterar som en 4år gammal processor med du påpekar inte prestandan?

/haha..

Det är nog din uppfattning, det var ni som pratade om själva prestandan, jag pratade bara om priset och att det var en dålig jämförelse på en 4 år gammal CPU.
Sen var mitt argument att betala mer då eller vänta tills nu/sen.
Om du tolkar det som att jag klagar på prestandan så är det upp till dig, personligen tycker jag prestandan verkar lovande och är glad att det går bra för AMD, tror ingen här vill att priserna ska gå upp.

Jag köper inte märke, jag köper bäst pris/prestanda och beprövade tekniker som faktiskt har användningsområden idag (ray tracing lol, eller 100 cores för spelande)

Blir mest troligt AMD vid nästa datorköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Varför är det bra?
6700k är en stenålders cpu nu, har själv den och kört i 4,7ghz 24/7 clock i evigheter. Inte som man har någon anledning att köpa helt nytt för samma/sämre prestanda i singlecore direkt.

Poängen är ju som sagt att jämföra med något liknande i klockhastighet och cores. Eftersom den drar jämt skägg, så kan vi ju anta att AMD har kommit ikapp med IPC.

En annan poäng som folk verkar ha missat är ju att 6700K är samma IPC som 7700K och 8700K och 9700K. det är ju i grunden samma arkitektur. skillnaden är att de andra modellerna har lite högre klock. (om jag minns rätt)

Och slutligen,, sitter man på en 6 core, så är det ju inte 6 core modellen från AMD man är ute efter sen.