intro-musiken i Sweclockers filmer - För högt?

Permalänk
Medlem

intro-musiken i Sweclockers filmer - För högt?

Är det bara jag som tycker att volymen på intro-sekvensen i sweclockers videor är alldeles för höga jämfört med innehållet?
Jag behöver alltid minska ljudet vid introt om jag redan har lurar på något högre nivå och därefter åter höja efteråt när innehållet börjar.
Även Beep:et mellan introt och "huvudsekvensen" är något för högt, men inte lika "för högt" som introt.

Är det bara jag som upplever detta? Hur upplever ni andra det?

Permalänk

Nej jag uppmever samma problem får oftast sänka under i introt till lagom nivå för att sedan höja igen för jag hör inte vad dem säger.

Tror redaktionen lider av youtube syndromet där det verkar ha blivit standard norm med ett intro på typ 2000% volym för att sedan krypa ner till knappt hörbart i själva videon.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

@HappyPie @Rouge of Darkness

Är det någon specifik typ av videoklipp ni upplever särskilt stor nivåskillnad mellan, som de vi publicerade nu under Computex, eller gäller det även de som spelats in i studion? Jag upplevde att vår micnivå låg för lågt under mässan och försökte normalisera detta i efterhand mot introt, men kan mycket väl ha underkompenserat.

Men om det gäller alla typer av videos vi lägger upp så får vi se över nivåerna på introt ytterligare (det är nedvridet med -9 dB i dagläget) och kanske även trycka ner klickljudet i övergången ytterligare.

Permalänk
Medlem

@JonasT: tack för att du hör av dig, jo under mässan så var det något lägre mic än vanligt (säkert pga backgrundsljud också) så det blev mer påtagligt. Dock så har jag alltid tyckt att de har varit för högt på introsekvensen men det var p.g.a. den större skillnaden under mässan jag fick viljan att ge feedback.

Jag lyssnade snabbt med audacity och ser att db:n ligger på liknande nivå mellan intro och klippets innehåll från mic:en, det man inte kanske ska stirra blint på är "vanligt ljud" och masterad ljud med loudness.
Trots att volymen säger samma db så upplevs ljudet mycket högre med loudness, vilket master:at ljud oftast är, vilket introt är

Personligen så skulle jag vilja ha 50-70% intro-ljudvolym jämfört med mic:ens ljudvolym, dessutom ha en mjukare "uppstart" av ljudet så att man inte blir "attackerad" från första millisekunden Ibland hoppar jag till när klippen startar! haha

För övrigt var mässans rapportering grymt bra