Wooting visar analoga brytaren Lekker med magnetisk tangentavläsning

Permalänk
Melding Plague

Wooting visar analoga brytaren Lekker med magnetisk tangentavläsning

Under Computex 2019 visar tangentbordsföretaget Wooting upp den nya mekaniska brytaren Lekker som använder magnetism för analog avläsning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Låter intressant.

Permalänk

Hur mycket mer kan man utveckla brytare i tangentbord?
Nästa generation kanske har inbyggda kullager så att man kan snurra tangenterna som fidgetspinners för att fördriva tid i loadingscreens

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Visade inte steelseries upp hall effect brytare med sitt Apex Pro med OmniPoint switches? Känns som att deras produkt är lite längre kommen, sedan vet jag ju inte om jag är så såld på det med sens-line och ställbarhet, 99% av alla lär ju inte egentligen tjäna på det.
Antalet klick är ju klart att det är bra men hur många byter switches för att de är "sönder klickade"

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Perfekt, analoga tangenter har jag alltid saknat i word. Ju längre ner man trycker ju fetare blir texten. Skämt åsido det är intressant med nya tekniker och se om det blir något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Visade inte steelseries upp hall effect brytare med sitt Apex Pro med OmniPoint switches?

Ingen aning, men hall effect brytare är egentligen närmast uråldrig teknik. Se t.ex. denna tråd för lite exempel på tangentbord från 80-talet, och jag har sett tangentbord från i alla fall mitten av 70-talet om inte ännu äldre. Så tekniken är gammal, men kraven på kostnadseffektivitet ser lite annorlunda ut nu för tiden så utmaningen handlar nog mest om att konstruera brytare som folk faktiskt har råd att köpa.

Permalänk
Medlem

Witchcraft !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Witchcraft !!!

snarare switchcraft

Permalänk
Medlem

Ser riktigt Lekkert ut!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Gött! Det som gjorde att jag skippade Wootings förra skapelse var främst att det just hade ett så begränsat avläsningsområde, men det här ser ju helt klart lovande ut! 👍

Får helt enkelt vänta, hoppas och se.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Perfekt, analoga tangenter har jag alltid saknat i word. Ju längre ner man trycker ju fetare blir texten. Skämt åsido det är intressant med nya tekniker och se om det blir något.

Hah !
Patentera 2 stegsbrytaren där man får CAPS NÄR MAN TRYCKER HÅRDARE!
Ett givet val för den moderna gamern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Visade inte steelseries upp hall effect brytare med sitt Apex Pro med OmniPoint switches? Känns som att deras produkt är lite längre kommen, sedan vet jag ju inte om jag är så såld på det med sens-line och ställbarhet, 99% av alla lär ju inte egentligen tjäna på det.
Antalet klick är ju klart att det är bra men hur många byter switches för att de är "sönder klickade"

Menar att jag såg en video här om dagen från ltt där dom hade justerbara brytare med magnet som skulle ha varit patenterad sedan 5 år tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En sak som man kanske inte tänker på, är att även vid vanlig skrift kan detta vara en fördel. Inte just för den analoga avläsningen, utan för att switchen inte behöver mekanisk kontakt för att aktiveras. Detta leder till ett mycket mer smooth och följsamt knapptryck. Så även om du inte har användning av den analoga delen, testa och känn efter vad du tycker om känslan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Halleffektsensorer är känsliga mot magnetiska störningar. Inte för att jag tror att det kommer bli ett stort problem i det här fallet men det skulle kunna bli ett problem om man rör något magnetiskt över tangentbordet.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Gött! Det som gjorde att jag skippade Wootings förra skapelse var främst att det just hade ett så begränsat avläsningsområde, men det här ser ju helt klart lovande ut! 👍

Får helt enkelt vänta, hoppas och se.

För mig var det ungefär samma anledning att jag skippade att köpa det. Plus att jag egentligen inte behöver det och att det mest skulle bli en leksak. Lite väl dyr tyvärr.

Men om den nya blir bra kommer jag nog köpa en och byta ut mitt mekaniska helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Wootings optiska analoga brytare tillverkades av taiwanesiska Adomax, medans deras nya halleffekt-brytare tillverkas av kinesiska Huanno. Hur de känns tror jag beror mer på just dessa tillverkare än på Wooting.

Det finns också en tredje halleffekt-brytare under utveckling: Input.Club Silo, som tillverkas av Kailh.
Den kommer att komma i en riktigt klickig variant, inspirerad av IBM Beam Spring — en klickig brytare två generationer äldre än Model M. Dessa kanske inte kommer i analoga tangentbord men de har i alla fall som mål att ha justerbar aktiveringspunkt.

Både Wooting/Huanno och Input.Club/Kailh har inspirerats av en tidigare halleffekt-brytare som kom för något år sedan, men som inte haft analog avkänning: Kinesiska APT, som sålts via XMIT Keyboards (drivet av användaren XMIT på flera tangentbordsforum).
Wooting har varit i kontakt med APT men inte gått vidare med dem, och XMIT har haft samarbeten med Input.Club.

Vissa nyare Topre Realforce-tangentbord har förresten också justerbar aktiveringspunkt. Den tekniken är istället kapacitiv. Prototyper som också hade analog avkänning (emulering av analog handkontroll och MIDI-klaviatur) visades först på mässor runt 2015.
Topre finns bara med gummiknopps-brytare, men jag tror att de skulle mycket väl kunna tillverka linjära brytare om de bara ville.

Skrivet av anon159643:

Perfekt, analoga tangenter har jag alltid saknat i word. Ju längre ner man trycker ju fetare blir texten.

Microsoft kan faktiskt ha varit först med analoga brytare för ca tio år sedan: Microsoft PSK läste av hur hårt man tryckte, men det blev inte en offentlig produkt.
De tillverkade något hundratal tangentbord som de skickade ut till studenter för att de skulle kunna utforska idéer. Det blev några forskningsrapporter av det hela, bl.a. om hur hårt olika användare skriver.
Video

Långt innan dess har det funnits mekaniska tvåstegsbrytare som aktiverade olika på olika djup.
De mest kända är nog piltangenterna på Apple III som repeterade snabbare när man tryckte ner dem i botten.
Tangenter på elektriska klaviatur brukar också ha en slags tvåstegsbrytare (eller egentligen två väldigt ordinära brytare under en hävarm), och man mäter tiden mellan aktiveringarna för att avgöra hur snabbt och därmed hur kraftfullt som keyboardspekaren spelar.
Wooting har genomfört tvåstegsfunktion mha sin analoga avkänning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.