Autofokus död, ideér uppskattas!

Permalänk
Medlem

Autofokus död, ideér uppskattas!

Hoppas på kunniga fotoentusiaster här...

Efter en spegelrengöring från kameramenyn har autofokus slutat att fungera. Har testat med 3 olika objektiv med fungerande autofokus innan spegelrengöringen utan resultat vilket gör att jag är övertygad om att felet sitter i kameran och inte i objektiven.

Har kollat vad jag kan hitta på nätet som felsökning:
- Att AE-L/AF-L knappen är tilldelad AE/AF-lås
- Rengjort kontakterna på kamerahus och samtliga objektiv
- Kontrollerat att AF är påslaget på objektiven...
- Försökt se om något skräp ligger på AF-sensorn och blåst försiktigt med puff
- Kontrollerat att FW är senaste (C1.04)
- Kollat ev. glapp mellan objektiv och kamerakropp
- Rengjort fattningarna på objektiv och kamerakropp

Kamera: Nikon D3200
Objektiv som testats:
- Nikon 18-55mm
- Nikon 35mm
- Nikon 55-300mm

Någon med fler ideer?
Känns tveksamt att skicka in kameran för felsökning då jag misstänker att en felsökning+reparation blir dyrare än att köpa ett billigt kamerahus på Tradera....
Är ju ingen proffsfotograf så ett D80, D90, D3100 eller D2X borde funka. Kan ju iofs passa på att fråga er vilken beg. modell ni skulle rekommendera för runt 1k?

MVH// Henrik

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Testat att ta ur batteriet och låta kameran vila lite?

Har du gjort en full återställning från menyn?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Testat att ta ur batteriet och låta kameran vila lite?

Har du gjort en full återställning från menyn?

Gjorde en full återställning när jag väl hittade inställningen.....och nu funkar det. Är övertygad om att jag redan gjort detta, men har svårt att bevisa det när resultatet denna gång är uppenbart.....

Stort tack @cyklonen från en idiot!!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Rekordmedlem

Annars är det bra att veta att f bajonetten varit i princip densamma sedan 50 talet så nästan alla manuella optiker funkar på moderna hus, dessutom går de flesta autofokusoptikerna att fokusera manuellt de också även om känslan brukar vara kass.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Annars är det bra att veta att f bajonetten varit i princip densamma sedan 50 talet så nästan alla manuella optiker funkar på moderna hus, dessutom går de flesta autofokusoptikerna att fokusera manuellt de också även om känslan brukar vara kass.

Det är en så kraftig förenkling att det blir rätt missvisande. Tar vi frågeställarens kamera så blir det ingen ljusmätning, men nästan alla går att montera. Tar vi min så blir det ljusmätning med objektiv efter ca 1977, men de före bör man inte försöka montera såvida man inte har AI-konverterat dem (vilket då även ger ljusmätning). Ytterligare en omgång kameror ger inte ljusmätning med manuella, men gillar inte heller objektiv före ca 1977. Och så finns Df som det går att fälla undan kopplingen på, så den är en kombination av den första och andra typen.

Sedan finns det manuella av AI-P-typ som har elektroniska kontakter. Nikon själva har bara tillverkat ett fåtal sådana, men tredjepartstillverkarna har på senare år gjort en hel del sådana. Dessa fungerar på alla moderna hus såsom tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Annars är det bra att veta att f bajonetten varit i princip densamma sedan 50 talet så nästan alla manuella optiker funkar på moderna hus, dessutom går de flesta autofokusoptikerna att fokusera manuellt de också även om känslan brukar vara kass.

Det var det jag hamnade i. Men att manuellt fokusera ett 55-300 på max zoom med rörligt objektiv var inte vidare enkelt. Delvis pga som ovanstående skriver att känslan och precisionen lämnar en hel del övrigt att önska men också för att fotografen suger...
Men men, nu funkar autofokus igen och ingen är mer lycklig än min fru som med skräck såg investeringkostnaden för en Sony alpha 6xxx framför sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB