Cooler Master ger försmak på framtidens luftkylare med 3DVVC

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master ger försmak på framtidens luftkylare med 3DVVC

Värmeledningsrör har i många år varit en gemensam nämnare för högprestandakylare. Nu visar Cooler Master en prototyp där rören ersätts av en stor och böjd ångkammare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Coolt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Säkert rätt tänk, men den blir nog ganska dyr. Blir kul o se en recension på den när den finns ute på marknaden

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på Scythes första Kylare "Heatlane Zen", som de släppte för 15 år sedan. Var också baserad på en platt bred heatpipe, vilket är vad detta är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Får mig att tänka på Scythes första Kylare "Heatlane Zen", som de släppte för 15 år sedan. Var också baserad på en platt bred heatpipe, vilket är vad detta är.

Har för mig Scythe variant bara var en böjd tjock metallplatta, inte alls med funktionaliteten eller prestandan hos en heatpipe. De körde ju snarlik design även på Shogun.

Det här däremot lät riktigt spännande, om CM kan kombinera prestanda och mindre storlek vore ju kalas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Klart intressant!
Synd att de inte hade en strippad kylfläns man kunde kolla på...
Jag är riktigt nyfiken på hur man i praktiken fäster kylflänsarna mot den där ångkammaren.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det där var absolut ingen ångkammare, inte ordarätt i alla fall. Det var en helt vanlig kopparskena.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det där var absolut ingen ångkammare, inte ordarätt i alla fall. Det var en helt vanlig kopparskena.

Coolt! Antar att du kan lägga upp lite bilder på hur den ser ut på insidan eftersom du nu verkar ha tillgång till sådana. Tillsammans kan vi avslöja Coolermaster för att sälja böjda kopparbitar som dyr teknik. Vi kommer bli ökända!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusOCZ:

Det där var absolut ingen ångkammare, inte ordarätt i alla fall. Det var en helt vanlig kopparskena.

Coolermaster besvärade sig med att sätta dit en nippel för insprutning av kylmedia på sin helt vanliga kopparskena. Lite osäker på vad meningen med det skulle vara.

Har du ofta konspiratoriska baktankar borde du uppsöka läkarvård skulle iaf jag säga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Har för mig Scythe variant bara var en böjd tjock metallplatta, inte alls med funktionaliteten eller prestandan hos en heatpipe. De körde ju snarlik design även på Shogun.

Tycker det låter som en Heatpipe/Vapour Chamber enligt vad de skrev i beskrivningen, här taget från deras amerikanska distributör:

Skrivet av US retailer:

"The Heatlane Zen NCU-1000 is a true zero dB CPU cooler designed for Pentium 4 Socket 478 CPUs up to 2.8 GHz. The exclusive Heatlane technology is a refinement on the conventional heat pipe which transfers heat through a cycle of vaporization, transportation, and then condensation of a working fluid. The main body of the NCU-1000 is constructed of a very long folded capillary tube, which continually circulates coolant to the furthest fins. The coolant is totally self-contained and maintenance free. There are no moving parts so there is nothing to cause friction or wear. The NCU-1000 is big! It had to be to achieve the surface area necessary to passively cool a modern high performance CPU. The body is an aluminum radiator which interfaces with the CPU through a copper heat spreader."

Saxat från Siltenpcreview: http://www.silentpcreview.com/article118-page1.html
Och eftersom Shogun också använder "Heatlanes" så har den även samma teknik, använder tydligen HFC134 som medium.