Zalman lanserar processorkylaren CNPS20X – sägs prestera bättre än Noctua NH-D15

Permalänk
Melding Plague

Zalman lanserar processorkylaren CNPS20X – sägs prestera bättre än Noctua NH-D15

Kylarveteranen Zalman slår på stora trumman under årets Computex-mässa med en ny flaggskeppskylare som enligt utsago ska kunna tävla i det översta prestandasegmentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Zalman? det namnet låter bekant,vet inte varför

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Hade en Zalman innan jag köpte en Noctuakylare för 5 år se, fläkten lät som jetmotor och kylde inte så bra

Permalänk
Hjälpsam

Må så vara, men med Noctuas kylare slipper man dessa jävla RGB lampor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Min gamla kylare, oroa er inte mobot är stendött därför får det bära på lite sladdar. Konkurrens är alltid bra.
får hoppas dom levererar, tråkigt att dom inte gör "blommor" längre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Må så vara, men med Noctuas kylare slipper man dessa jävla RGB lampor.

Noctua har inga planer för RGB enligt förra årets Computex. Kylprestanda/ljudnivå är deras område.
https://www.pcgamer.com/noctua-was-the-only-hardware-company-...

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

RECENSION TACK!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Zalman 7700 kylaren i ren koppar på 995g hade jag två stycke på mitt dual opteron moderkort. 5V gick fläktarna på ljudlöst och kylde 2x95W TDP.
Zalman var standard länge men dom tappade bollen när heatpipes blev dominanta i kylare.

Ser inget direkt fel på Zalmans nya tonrkylare, trevligt att se koppar göra en återkomst för flänsar.

Fläktarna däremot kommer aldrig på tal, undviker mest möjligt fläktar som inte följer industristandard så jag enkelt kan byta dom vid behov.
Går det att sätta dit standard fläktar så okej, om kylaren är så bra att det är värt att investera i en extra fläkt så vist.

Hjälper inte att dom har RGB vilket jag hatar, både ur estetisk synpunkt men även ur säkerhetsynpunkt och den extra kostnaden jag heller lägger på kvalité.
Att Zalmans fläktar ser ut som skit hjälper ju inte saken heller.

Min NH-D14 med modifierad TY-140 fläkt får nog leva vidare.

Permalänk
Medlem

Kanske kyler bättre, men nog inte lika tyst.

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre att ha samma mängd koppar i botten istället för mitt i?

I och för sig blir det ett mycket mindre område med koppar då eftersom botten och heatpipsen har bra mycket mer massa än samma volym mitt i kylaren.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Zalman var det som Noctua är idag.
Men som Jonas säger, de hängde inte med i utvecklingen och de hade skumma ekonomiska bekymmer ett tag (ägarna misskötte sig eller vad det var) vilket har gjort att de nästan försvann helt. Skall bli kul och se vad det blir av det hela denna gång. Hoppas ju även att Scythe och Thermalright kommer tillbaka här till norden också.

Skrivet av Devildoll:

Vore det inte bättre att ha samma mängd koppar i botten istället för mitt i?

Dels är det lite av deras signum, att ha delar av kylflänsarna i koppar och inte bara aluminium, men det kan ju vara anledningen till att flänsen är lite bättre än Noctuas dito, kopparn i flänsarna hjälper till att fördela värmen över kylflänsen. Skulle dock inte förvåna om de släpper en helt i Koppar också, det är ju deras stil helt enkelt.

Har inge problem med att tro att den har liknande prestanda som Noctuas D15. De utgår ju från samma naturlagar och eftersom den har en liknande storlek och lika många heat-pipes, utan skillnaderna kommer till fläkten samt eventuell påverkan av utformningen av kylflänsarna.

Permalänk
Medlem

Kors, Zalman! Trodde de hade dött ut.
Ska bli intressant att få se ett test på de här kylarna.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ejziponken:

RECENSION TACK!

Var så god.

  • Du kan få ett fast sken i valfri färg.

  • Du kan få ett snabbt eller långsamt pulserande ljus.

  • Färgen kan ställas in så att den automatisk ändras olika snabbt.

  • Finns även en funktion som ställer in färgen efter CPU-tempen.

Skämt och sido, skickar Zalman ett ex, tvivlar jag inte på att Sweclockers testar det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Jag har Zalman CNPS10X Performa kylare från 2010 i 2 av mina maskiner som kyler en 1600x 4.3GHz 1.67V och en 9700k utan problem.
Kör dubbla Arctic Cooling F12 PWM fläktar på båda

Riktigt bra kylare från den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Dels är det lite av deras signum, att ha delar av kylflänsarna i koppar och inte bara aluminium, men det kan ju vara anledningen till att flänsen är lite bättre än Noctuas dito, kopparn i flänsarna hjälper till att fördela värmen över kylflänsen. Skulle dock inte förvåna om de släpper en helt i Koppar också, det är ju deras stil helt enkelt.

Har inge problem med att tro att den har liknande prestanda som Noctuas D15. De utgår ju från samma naturlagar och eftersom den har en liknande storlek och lika många heat-pipes, utan skillnaderna kommer till fläkten samt eventuell påverkan av utformningen av kylflänsarna.

Sant, det kanske är så att koppar i anslutning till heatpipes gör susen.

En variant helt i koppar hade varit underhållande att skåda.
En annan klassiker som med dagens mått mätt skulle räknas som ganska nätt rent volymmässigt är TRUE-kylaren, den väger nästan 2 KG i kopparutförande.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Var det nån som nämnde Zalman?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Må så vara, men med Noctuas kylare slipper man dessa jävla RGB lampor.

Tänkte precis det samma när jag såg skiten haha!

Permalänk
Medlem

Köpte du dina moderkort från electromyne eller hade du ditt sedan dom var nya?
Köpte 2st först, posten slog sönder packetet så ena blev kantstöt, fick ett tredje i reserv.

Har 6st proppar och runt 14Gb ram liggandes, ska byggas en retroserver sedan.

Vet inte om jag ska göra ett swec galleri eller inte, inte säkert det finns mycket intresse för Opterons från 2005.

Har tyvärr inte kvar mina Zalman 7700 kylare, tror dom åkte på återvinning när sista moderkortet dog för en 10 år sedan.

Permalänk
Medlem

Skönt när gamla hjältar återuppstår!

Lämpligt nog visar Noctua en uppgraderad D15 i sitt bås, spring och kolla hos dem, SweC!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

@pa1983: kommer inte ihåg vilken amerikansk säljare det var oanvänt och har inte blivit använt sen jag köpte det för sisådär 10-12 år sen eller när det nu var som sockel 940 var nåt att ha. Har även ett dual sockel f moderkort liggandes nånstans som oxå är nytt. Vet inte vad jag skall göra av skiten dock. Det var nåt idiotbygge som jag skulle göra men det blev aldrig av.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Hoppas ju även att Scythe och Thermalright kommer tillbaka här till norden också.

Instämmer i båda fallen. Noctua behöver konkurrens, min NH-D14 presterar fortfarande bättre än min NH-D15.

Låt oss kalla det ett lustigt sammanträffande att det sitter Scythe-fläktar på D14. Men en av fläktarna börjar ge sig nu, har tyvärr börjar skönja ett svag missljud. Den har gått som en klocka sedan 2010 och har varit helt knäpptyst. Tempsen är jämförbara mellan modellerna, ibland marginellt bättre på D15, men den låter å andra sidan väsentligt mer vid motsvarande kylprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Tänkte precis det samma när jag såg skiten haha!

När ni stänger luckan på datorlådan syns ingenting så varför bry sej?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Må så vara, men med Noctuas kylare slipper man dessa jävla RGB lampor.

Brunt VS. RGB...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Instämmer i båda fallen. Noctua behöver konkurrens, min NH-D14 presterar fortfarande bättre än min NH-D15.

Låt oss kalla det ett lustigt sammanträffande att det sitter Scythe-fläktar på D14. Men en av fläktarna börjar ge sig nu, har tyvärr börjar skönja ett svag missljud. Den har gått som en klocka sedan 2010 och har varit helt knäpptyst. Tempsen är jämförbara mellan modellerna, ibland marginellt bättre på D15, men den låter å andra sidan väsentligt mer vid motsvarande kylprestanda.

Jag köpte och modefierade en TY-140 fläkt att passa min Nh-D14, var en av dom bästa 140mm fläktarna i en roundup på 30 st 120-140mm fläktar och dom gjorde riktiga vetenskapliga flödes, statiskt tryck och ljdunvå tester, inget "vi tycker" om dom.

Tyvärr tror jag TY-140 ganska snabbt slutade tillverkas och ersattes av en sämre fläkt. Men min NH-D14 blev klart bättre med den än Noctuas första försök på en 140mm fläkt vilket var allt annat än optimal.

Går än med min Xeon E5-1680 V2 i 4Ghz all core boost, ca 66-67C i går med 16 trådar kompilering med ca 800rpm.
Stört varm CPU att kyla, trots det såg jag att 9900K maxclockad drog mer än min max clockad i nåt test, sjukt egentligen.

Permalänk
Inaktiv

Snabb AMD CPU, check
Zalmankylare, check
World of warcraft Classic, check.
Red alert Remake, check

Jag kommer ha allt jag behöver för min kommande ålderskris

Permalänk
Inaktiv

@oceanic:
1: Man vet ändå att det finns där
2: RGB fläktar lyser genom fläktgaller
3: Man betalar för RGB fastän man inte använder den funktionen
4: Ofta är det inte bara belysningen utan RGB delar har ofta även nån typ av "UFO/Alien-look"
5: Ifall det ändå inte syns så varför är det där för det första
6: Jag gillar Noctuas enkla industriella look, speciellt de nya svarta fläktarna

Edit: Det är väl lite samma som med kabel hantering, slänger du bara in kablarna eftersom ingen ändå kommer se skiten?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knotvillage:

Brunt VS. RGB...

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ju svarta/gråa Noctua fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Brunt VS. RGB...

Skickades från m.sweclockers.com

Kvalité VS RGB....

Permalänk
Medlem

Köpte min första Zalman (CNPS5000) det magiska året 2000. Hade även en CNPS9700 några år senare.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Entusiast

Zalman? Sist man använde nån av deras produkter så var ju Chieftec Dragon fortfarande ett chassi man kunde köpa nytt