Permalänk
Medlem

Vad är min flaskhals?

Tjena.

Jag spelar 4k-bluray-kopior (ca 60gb) från NAS via trådlöst nätverk till en Nvidia Shield, vilket funkar fint, förutom att det ibland buffrar (genomsnitt 10 gånger per film, beroende på film, och buffrar i ca 5 sek).

Jag vet att man bör köra trådat nät, men i det här fallet lämpar det sig tyvärr inte bra med en kabel.

Min uppsättning:
Synology ds110j NAS.
WD 5tb 5400rpm drive.
Asus RT-N66U (5ghz, ca 5 meter mellan router och Shield).
Kodi via Nvidia Shield.

Är NAS'en för gammal? Är disken för långsam? Måste jag köra trådat nät? Är det Shielden som sätter begränsningar?
Skulle kunna testa mig fram till ovan frågor, men har precis fått ett barn så tiden är knapp och är tacksam för alla förslag jag kan få, eller om det är något jag kan utesluta som inte är en flaskhals. Kan tillägga att jag inte haft något problem med 1080P-bluray runt 60gb.

Permalänk
Medlem

Är väl bara testa med en femmeters kabel så ser du fort om det är det som är problemet?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Köp en cat 6 kabel så är ditt problem troligtvis löst

Permalänk
Medlem

@j.micke: Som andra skriver, lägg en kabel

Det är få som får det att funka med 4K helt smärtfritt över wifi.
Hur som bör du prova det för då får du svar med en gång om det är där flaskhalsen sitter.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kan ju även göra en koll i inställningarna i Kodi och se om du hittar något som gör att du kan öka buffertstorleken, vilket kan göra att du slipper få dessa buffningarna.

Men testa annars med en kabel temporärt, för att kunna utesluta om det beror på nätverket eller någon annan del i systemet.
Sedan för att kolla om NASen eller eventuellt mediaspelaren är problemet så kan du ju testa att spela upp filmen på en dator som har kraftigare hårdvara och se om det buffrar där också. Buffrar det, så är risken att NASen är för långsam, annars så tycker jag att det påvisar att mediaspelaren kan vara problemet.