Köra bat-filer i MacOS? Öppna flera webbflikar samtidigt?

Permalänk
Avstängd

Köra bat-filer i MacOS? Öppna flera webbflikar samtidigt?

Tjo! Tänkte fråga om det går att köra bat-filer i MacOS för att kunna starta webbläsaren FireFox eller Opera med flera flikar samtidigt? Tänkte använda detta för att påskynda arbetet åt en kund som alltid kollar ett dussintals länkar från mig innan månadsvis faktura betalas.

Behövs någon extension i MacOS eller är det bara att tuta och köra med bat-filer i MacOS?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem

OsX använder inte bat-filer utan shell script.
https://developer.apple.com/library/archive/documentation/Ope...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Tänkte använda detta för att påskynda arbetet åt en kund som alltid kollar ett dussintals länkar från mig innan månadsvis faktura betalas.

Alltid samma länkar, eller vill du månadsvis maila (eller överföra på annat sätt) ett gäng länkar?
Om det alltid är samma länkar så går det att spara dessa i en egen mapp bland Firefox' bokmärken. Användaren högerklickar på mappen och väljer "Öppna alla i flikar" (ellernågotliknande).

Om det är olika länkar vid olika tillfällen kan du skicka ett Automator-skript som öppnar flikar till användaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Alltid samma länkar, eller vill du månadsvis maila (eller överföra på annat sätt) ett gäng länkar?
Om det alltid är samma länkar så går det att spara dessa i en egen mapp bland Firefox' bokmärken. Användaren högerklickar på mappen och väljer "Öppna alla i flikar" (ellernågotliknande).

Om det är olika länkar vid olika tillfällen kan du skicka ett Automator-skript som öppnar flikar till användaren.

Tack för svaret. Jag har själv ingen iOS eller Mac-enhet själv så måste kunna göra det via Windows 10. Det är alltid nya länkar, men i princip samma antal och alltid från samma sajter. Jag tänkte att överföra/mejla en körbar fil som då är tänkt att öppna alla flikar i Opera eller FireFox om det går.

Själv använder jag flitigt bokmärkstricket som du nämner. Frågan är huruvida kunden kommer att kunna göra detta på Firefox i Safari (macOSX)? Dessutom vet jag inte om man kan exportera bara ett antal utvalda bokmärken? (Då jag har dussintals andra som jag ej vill råka exportera varje gång).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Är du rädd för att extra bokmärken ska följa med kan du installera ytterligare en fräsch firefox-variant vid sidan av. Har för mig att developer edition går att köra samtidigt som vanliga firefox. Annars går det att göra med waterfox som kör samma bokmärkessystem.

Men hur många länkar är det egentligen? Att scrollklicka (eller hålla in äpplet och klicka) kommer öppna varje länk i en ny flik.

Annars är det automator-skript eller bash-skript som tidigare nämnt. Att skriva automator-skript utan en mac är inte så lätt, men bashskript bör vara snarlikt i en linuxmiljö.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB