Intels Core X-processorer på Cascade Lake-X lanseras i höst

Permalänk
Melding Plague

Intels Core X-processorer på Cascade Lake-X lanseras i höst

Intel avtäcker nya högpresterande HEDT-processorer i Core X-familjen baserade på Cascade Lake-X. Nyheter innefattar högre minneshastigheter och klockfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skylake++++ Cascade Lake, på den revolutionerande nya processen 10nm 14nm+++++ V2.0

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att det blir bättre, men AMD's lanseringar känns ju mer spännande just nu. Särskillt efter att de bekräftat att Threadripper är högst levande och kommer få en uppdatering i form av Zen2-kärnor.

Följer derra mönstret som Intel haft innan så blir det väl 100-200Mhz högre klockfrekvens med exakt samma IPC, och högre minneshastigheter än 2666 har man ju kunnat köra länge så stödet för högre hastigheter har ingen praktisk betydelse egentligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är väl bra att det blir bättre, men AMD's lanseringar känns ju mer spännande just nu. Särskillt efter att de bekräftat att Threadripper är högst levande och kommer få en uppdatering i form av Zen2-kärnor.

Följer derra mönstret som Intel haft innan så blir det väl 100-200Mhz högre klockfrekvens med exakt samma IPC, och högre minneshastigheter än 2666 har man ju kunnat köra länge så stödet för högre hastigheter har ingen praktisk betydelse egentligen.

Håller med. På Intelfronten intet nytt.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som blir totalt bortkollrad med alla dessa refreshes, * Lake-namn och allt? I slutändan så känns det ändå inte som processorerna blir snabbare utan det planar ut där man bara klistrar på fler kärnor, men i applikationer som är singeltrådade så gör det absolut ingen skillnad...?

Permalänk

Intel har ju inte släppt någon riktigt bra processor sedan i7-2600k, och den kom ut snart 10 år sedan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Intel har ju inte släppt någon riktigt bra processor sedan i7-2600k, och den kom ut snart 10 år sedan!

Va? Jag antar att du menar prisvärd. Eller hoppas det iaf.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Intel har ju inte släppt någon riktigt bra processor sedan i7-2600k, och den kom ut snart 10 år sedan!

Äh, den var ju inget. Tacka vet jag gamla goda E8400!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Intel har ju inte släppt någon riktigt bra processor sedan i7-2600k, och den kom ut snart 10 år sedan!

Nä, fast den sortens förbättringar gentemot tidigare generationer är nog historia hur man än vrider och vänder på det. Det har stagnerat gradvis betydligt längre än så. Vi som var med under gigahertzracet tyckte lyftet Nehalem -> Sandy Bridge var lite småfattigt jämfört med hur utvecklingen såg ut tio år innan det

De senaste tio åren har väl dock Intel kunnat leva på att AMDs lineups sugit ännu mer. Det är kul att se att de sedan lanseringen av Ryzen tvingas göra vad de kan i alla fall, det går inte längre att behålla ledningen på tomgång

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

AMD är helt klart ledaren nu.

Problemet är att AMD leder med ett så stort försprång så att det till och med höll tillbaka Ryzen 3000 med 16 kärnor.

Ryzen 3900X på 12 kärnor är egentligen 16 kärnors varianten med 4 kärnor avaktiverade.

Detta är bekräftat eftersom 3900X har 70MB cache minne.

Ryzen 3000 med 16 kärnor kommer att ha 72MB cache.

De 2MB cache som saknas på 3900X är från de 4 avaktiverade kärnorna som innehåller 512KB chache vardera.

Själv tycker jag 3900X är bästa köp eftersom du får i stort sätt lika mycket cache minnen som 16 kärnors varianten kommer att ha så i spel kommer du ha samma eller till och med bättre prestranda med 3900X på 12 kärnor pga möjlighet till högre klockfrekvens.

Permalänk
Medlem

Lite för dyra cpuer för min smak

Är ute efter byte ifrån min gamla Z170 pro gaming/6700k till nyare gen och blir nog vänta på något spännande kommer och en ny NVME PCI4 ssd till det.

Intel känns lite som Iphone, lanserar nästan samma mög om och om igen för högre priser.
AMD är lite mer dessa Android uppstickare som pressar priserna för bra hårdvara.

Men precis som med Iphone så köper folk det dem är bekväma med, även om det är sämre och dyrare. (Jag är likadan och köpt Intel och Nvidia alltid för jag är van med det)

AMD känns fortfarande för främmande men om dessa nya 3000 serien faktiskt blir bra så kanske man vågar ta steget.

Permalänk

Intel är ett skämt just nu tar typ gamla cpu o pumpar up dom bara ^^ så ser det ut tycker jag ^^

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 | MB: MSI X570 MEG UNIFY | CPU: AMD Ryzen 7 3800X | DDR4: G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo | GPU: Sapphire Radeon RX 6700 XT 12GB Nitro+ Gaming OC | M.2: Samsung 970 EVO Plus 500GB | PSU: Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Heatsink: Fractal Design Celsius S36 | Display: BenQ XR3501 Curved 144Hz | O/S: Windows 10 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Undrar om amd väntat på denna lansering för att kunna kontra med sin sextoncore

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skylake-X är fortfarande väldigt fina CPU:er, men känns tämligen irrelevanta nu. Möjligen om ens arbete kräver bästa AVX-prestandan, men det är väl det enda Intel har just nu känns det som? Rätta mig gärna om jag har fel.

Har själv en 7940X (för jobb) som jag planerar att byta ut mot antingen 3900X/16c-varianten när den kommer, eller en Threadripper 3 om jag orkar vänta så länge. Cascade Lake känns ointressant för min del, tyvärr.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är väl bra att det blir bättre, men AMD's lanseringar känns ju mer spännande just nu. Särskillt efter att de bekräftat att Threadripper är högst levande och kommer få en uppdatering i form av Zen2-kärnor.

Följer derra mönstret som Intel haft innan så blir det väl 100-200Mhz högre klockfrekvens med exakt samma IPC, och högre minneshastigheter än 2666 har man ju kunnat köra länge så stödet för högre hastigheter har ingen praktisk betydelse egentligen.

Är det inte så att Intel med den här releasen också bestämmer när TR 3000 kommer att presenteras? En vecka innan NDA på dessa släpps och reviews kommer börja dyka upp så kommer AMD kalla till ett Horisontmöte av någon sort och presentera TR3000 där toppmodellen med dubbelt så många kärnor kommer att kosta lika mycket som Intels toppmodell med 28c...

Skrivet av anon162230:

AMD är helt klart ledaren nu.

Problemet är att AMD leder med ett så stort försprång så att det till och med höll tillbaka Ryzen 3000 med 16 kärnor.

Ryzen 3900X på 12 kärnor är egentligen 16 kärnors varianten med 4 kärnor avaktiverade.

Detta är bekräftat eftersom 3900X har 70MB cache minne.

Ryzen 3000 med 16 kärnor kommer att ha 72MB cache.

De 2MB cache som saknas på 3900X är från de 4 avaktiverade kärnorna som innehåller 512KB chache vardera.

Själv tycker jag 3900X är bästa köp eftersom du får i stort sätt lika mycket cache minnen som 16 kärnors varianten kommer att ha så i spel kommer du ha samma eller till och med bättre prestranda med 3900X på 12 kärnor pga möjlighet till högre klockfrekvens.

Frågan är om AMD ens har några 16c/TR3000 att sälja? Om EPYC går så bra som det verkar och noden inte har lika bra yields som 12nm än, så blir ju frågan hur många fullt fungerande chiplets de får ut och var någonstans de har högst marginal när de säljer dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Intel har ju inte släppt någon riktigt bra processor sedan i7-2600k, och den kom ut snart 10 år sedan!

Är på inlägg som dessa man saknar en skratt-emoji.

Permalänk
Medlem

Med de nya minnesfrekvenserna är de åter nästan ikapp AMD.
Genom att skruva upp CPU-frekvensen och höja TDP försämrar de energieffektiviteten ytterligare, särskilt när man räknar in att de BIOS-justeringar som behöver göras för att minska sårbarheterna ständigt försämrar IPC.

Jag räknar med att AMDs snabba kontring, en 16-kärnig Matisse, kommer göra Cascade Lake till lite mer än en fotnot i historien.

Permalänk
Medlem

Jag läste detta som vanligt i min surfplatta när jag så plötsligt la den ifrån mig och stirrade rakt fram med en enda tanke som trängde undan alla andra - "vad är detta om inte totalt vansinne, inte minst värsta sortens miljöförstöring!

Alla vill väl känna sig nöjda och belåtna med sina val - sina investeringar, och vill därmed gärna få känna sig så i mer än kanske bara några få månader! Men som situationen är nu, när det rejsas inom alla områden av datorteknik, inte minst gäller det; cpuer, lagringsenheter, grafikkort mm mm, större - snabbare - häftigare, så är tekniken i ens köpbeslut snabbt klassat som passé. Var det möjligen bättre när Amd slumrade i sin Törnrosasömn och Intel sniglade fram nya produkter, då kunde man åtminstone känna sig nöjd med sitt anskaffande i 2-3 år - för att inte dra till med 4-5 år.

För "normalt" datoranvändande; surf, ord- & bildbehandling, kalkylering och kommunikation, så krävs det idag inte någon av de absolut senaste modellerna av; processorer, minnen eller grafikkort, undantaget möjligen endast byte av hårddisk till SSD, för att datorn skall tjäna sitt syfte. Dock finns det en faktor som kan vara att beakta, och det är storleken på laptops, som väl minskat med sisådär hälften (i vikt) på bara de senaste 2-3 åren. Men när det kommer till speldatorer så verkar det som att hungern är omättlig på krav gällande högre frekvenser, vilket i sin tur driver på "vansinnet". Man kan undra ifall den här karusellen skall fortsätta öka i hastighet eller om den kommer att bromsa in av någon anledning (pga; mättnad, handelskonflikter eller...), detta återstår att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Intel har ju inte släppt någon riktigt bra processor sedan i7-2600k, och den kom ut snart 10 år sedan!

Sweclockers testade 2600K vs. 8700K för ett år sedan, och t.o.m. en grovt överklockad 2600K ligger långt efter.

Skrivet av Ryzer:

Är på inlägg som dessa man saknar en skratt-emoji.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Jag läste detta som vanligt i min surfplatta när jag så plötsligt la den ifrån mig och stirrade rakt fram med en enda tanke som trängde undan alla andra - "vad är detta om inte totalt vansinne, inte minst värsta sortens miljöförstöring!

Alla vill väl känna sig nöjda och belåtna med sina val - sina investeringar, och vill därmed gärna få känna sig så i mer än kanske bara några få månader! Men som situationen är nu, när det rejsas inom alla områden av datorteknik, inte minst gäller det; cpuer, lagringsenheter, grafikkort mm mm, större - snabbare - häftigare, så är tekniken i ens köpbeslut snabbt klassat som passé. Var det möjligen bättre när Amd slumrade i sin Törnrosasömn och Intel sniglade fram nya produkter, då kunde man åtminstone känna sig nöjd med sitt anskaffande i 2-3 år - för att inte dra till med 4-5 år.

För "normalt" datoranvändande; surf, ord- & bildbehandling, kalkylering och kommunikation, så krävs det idag inte någon av de absolut senaste modellerna av; processorer, minnen eller grafikkort, undantaget möjligen endast byte av hårddisk till SSD, för att datorn skall tjäna sitt syfte. Dock finns det en faktor som kan vara att beakta, och det är storleken på laptops, som väl minskat med sisådär hälften (i vikt) på bara de senaste 2-3 åren. Men när det kommer till speldatorer så verkar det som att hungern är omättlig på krav gällande högre frekvenser, vilket i sin tur driver på "vansinnet". Man kan undra ifall den här karusellen skall fortsätta öka i hastighet eller om den kommer att bromsa in av någon anledning (pga; mättnad, handelskonflikter eller...), detta återstår att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju i alla fall glädja dig åt att ur miljösynpunkt så är AMD långt bättre då man slipper köpa allt nytt bara för att uppgradera en CPU. Om något så är väl Intel en miljöbov där ny CPU oftast innebär nytt moderkort. Det tycker jag är vansinne. OK om det är så att nya funktioner helt enkelt kräver ny sockel och de har gjort allt i sin makt innan de tog beslutet. Men Intel är ju mer "Lolol jaha du vill ha ny CPU? Varsågod och pemsionera ditt i övrigt fullt fungerande moderkort! Varför? För att du ska ha något att fråga om!" Det är vansinne.

Sen beror det väl på hur man är som person. Jag som entusiast längtar redan till nästa produktsläpp så fort jag köpt något. "Nöjd" finns inte. Men hade jag tvingats byta ut hela skiten varje gång så hade det varit dåligt för miljön, dåligt för plånboken, och dåligt för min ekonomi. Men att bara uppdatera UEFI, ploppa i en ny prolle, samt göra erfoderliga tweaks i UEFI är smidigt och miljövänligt jämfört med att köpa allt nytt varje gång.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

AMD s processorer går bort för min del möjligtvis en threadripper då(Epic e mer intressant) även Intels mellanserie med 9xxx går bort pga för få pci-e banor Amd s moderkort tilltalar inte för få nyheter där, ser fram mot efterföljaren till ice lake först då som det könns värt med en uppdatering (är mer intresserad av moderkort kretsen & inbyggt stöd i processorer än vilken cpu hastighet den har sist det var nåt intressant var när skylake-e visades (mk krets i vad som skulle släppas) men blev skylake-x istället vilket gjorde det inte värt en uppdatering nu ser det ut som att det 1a intresanta dyker upp 2021

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Mynameislol:

Intel har ju inte släppt någon riktigt bra processor sedan i7-2600k, och den kom ut snart 10 år sedan!

Nåja, lite har väl hänt sedan dess!
https://www.anandtech.com/bench/product/1543?vs=287

https://www.anandtech.com/bench/product/2260?vs=2263

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Intel har ju inte släppt någon riktigt bra processor sedan i7-2600k, och den kom ut snart 10 år sedan!

Kolla när Intel släppte Skylake för första gången:
Intel Core i7-6700K och i5-6600K "Skylake"

Är ändå en viss skillnad mellan i7 2600K och i7 6700K.

Dessutom så har jag fått uppfattningen att när Sandy Bridge var ny så var det många som köpte i5 2500K.
- "Spar på pengarna, skiljer inte så mycket i klock och HT gör ändå inte så mycket nytta".

Men framåt Hashwell/Broadwell/Skylake/KabyLake så var det fler som köpte i7 för det där med 8 trådar kanske inte var så dumt ändå.
Så för många så kanske det var mer att gå från i5 2500K till i7 6700K eller i7 7700K och då blev skillnaden större.

Däremot så verkar det vara många av de som behållit sina Sandybridge 7+ år som har i7.

Permalänk
Medlem

Betvivlar att det blir humana priser utan att Intel fortsatt helt tappat kopplingen till hur prislandskapet förändrats. Vad det möjligen vittnar om är att deras CPU:er förmodligen är så dyra att göra att de inte kan sänka priserna så mycket.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Det är så höga priser att jag blir mörkrädd.
Gäller det mesta på marknaden nu tycker jag

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du kan ju i alla fall glädja dig åt att ur miljösynpunkt så är AMD långt bättre då man slipper köpa allt nytt bara för att uppgradera en CPU. Om något så är väl Intel en miljöbov där ny CPU oftast innebär nytt moderkort. Det tycker jag är vansinne. OK om det är så att nya funktioner helt enkelt kräver ny sockel och de har gjort allt i sin makt innan de tog beslutet. Men Intel är ju mer "Lolol jaha du vill ha ny CPU? Varsågod och pemsionera ditt i övrigt fullt fungerande moderkort! Varför? För att du ska ha något att fråga om!" Det är vansinne.

Sen beror det väl på hur man är som person. Jag som entusiast längtar redan till nästa produktsläpp så fort jag köpt något. "Nöjd" finns inte. Men hade jag tvingats byta ut hela skiten varje gång så hade det varit dåligt för miljön, dåligt för plånboken, och dåligt för min ekonomi. Men att bara uppdatera UEFI, ploppa i en ny prolle, samt göra erfoderliga tweaks i UEFI är smidigt och miljövänligt jämfört med att köpa allt nytt varje gång.

Tack för repliken:) Jo även jag är en entusiast (med mångårig professionell bakgrund) som försöker hänga med i karusellen. Har av flera orsaker valt Amd för de senaste byggena, inte minst med anledning av just AM4-sockeln, och i denna stund är jag väldigt nyfiken på hur X470-moderkorten kommer fungera med de nya Ryzenprocessorerna. När det gäller just miljöförstöring så finns det ytterligare en aspekt som verkligen "stör" mig, och det är den korta EOL som gäller för datorer och moderkort. Den innebär att det inte går att säkra i övrigt väl fungerande datorer mot de senaste sårbarheterna. Som ett eget exempel kan jag nämna den MYCKET DYRA bärbara Acer laptop som jag införskaffade Q3-2015, den ville inte Acer förse med ny bios mot Meltdown/Spectre våren 2018, och DET tycker jag är illa, så till den grad att jag personligen framgent inte kommer välja Acer i något sammanhang!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Tack för repliken:) Jo även jag är en entusiast (med mångårig professionell bakgrund) som försöker hänga med i karusellen. Har av flera orsaker valt Amd för de senaste byggena, inte minst med anledning av just AM4-sockeln, och i denna stund är jag väldigt nyfiken på hur X470-moderkorten kommer fungera med de nya Ryzenprocessorerna. När det gäller just miljöförstöring så finns det ytterligare en aspekt som verkligen "stör" mig, och det är den korta EOL som gäller för datorer och moderkort. Den innebär att det inte går att säkra i övrigt väl fungerande datorer mot de senaste sårbarheterna. Som ett eget exempel kan jag nämna den MYCKET DYRA bärbara Acer laptop som jag införskaffade Q3-2015, den ville inte Acer förse med ny bios mot Meltdown/Spectre våren 2018, och DET tycker jag är illa, så till den grad att jag personligen framgent inte kommer välja Acer i något sammanhang!

Skickades från m.sweclockers.com

Thinkpad's T-serie är rätt bra där. Får fortfarande uppdateringar och till och med nytt BIOS då och då till min gamla häck från 2015. Acer, HP mfl har jag bara haft problem med och din historia är inte unik. Det känns som att så fort de fått ens pengar så är det "dra helvete hej!" som gäller. Det är mycket dåligt.

Sedan är väl inte allt med AMD guld och gröna skogar heller. Finns ju exempel på tillverkare som tänker tvärvägra att ge stöd för Zen2 på X370 och B350 och det tycker jag är mycket dåligt och det skadar ju inte bara deras utan även AMD's anseende. Sen har väl inte AMD rätt att kräva att andra företag har si och så lång livstid på sina produkter men det tänker ju inte kunderna på utan de står där med en sockel de blivit lovade skall hålla till minst 2020 och så gör den inte det. Verkar dock som jag valt rätt igen där då jag valde Asus, och hade jag inte fått ett Crosshair VII i present så hade jag haft kvar mitt Prime X370-Pro, som får stöd för Zen2, så Asus är bra ur det hänseendet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

AMD är helt klart ledaren nu.

Problemet är att AMD leder med ett så stort försprång så att det till och med höll tillbaka Ryzen 3000 med 16 kärnor.

Ryzen 3900X på 12 kärnor är egentligen 16 kärnors varianten med 4 kärnor avaktiverade.

Detta är bekräftat eftersom 3900X har 70MB cache minne.

Ryzen 3000 med 16 kärnor kommer att ha 72MB cache.

De 2MB cache som saknas på 3900X är från de 4 avaktiverade kärnorna som innehåller 512KB chache vardera.

Själv tycker jag 3900X är bästa köp eftersom du får i stort sätt lika mycket cache minnen som 16 kärnors varianten kommer att ha så i spel kommer du ha samma eller till och med bättre prestranda med 3900X på 12 kärnor pga möjlighet till högre klockfrekvens.

Fanboy detected xD
Ne, men asså intel ligger inte efter. Men man kanske får mer för pengarna med AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Sitter i samma båt

Skrivet av Nivity:

Lite för dyra cpuer för min smak

Är ute efter byte ifrån min gamla Z170 pro gaming/6700k till nyare gen och blir nog vänta på något spännande kommer och en ny NVME PCI4 ssd till det.

Intel känns lite som Iphone, lanserar nästan samma mög om och om igen för högre priser.
AMD är lite mer dessa Android uppstickare som pressar priserna för bra hårdvara.

Men precis som med Iphone så köper folk det dem är bekväma med, även om det är sämre och dyrare. (Jag är likadan och köpt Intel och Nvidia alltid för jag är van med det)

AMD känns fortfarande för främmande men om dessa nya 3000 serien faktiskt blir bra så kanske man vågar ta steget.

Har samma prylar o tänker likadant för framtidens uppdateringar. Skylake erbjöd ju ddr4 och var en toppdesktop när den kom. Nu äre AMD som erbjuder den nya tekniken och standarderna. 3800x eller 3900x ..men det beror ju på svenska slutpriset...399usd kan lätt bli 7900kr med dagens pajas retorik..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När AMD släpper en 12C för 499USD (med skatter osv gissar jag runt 6500-7000:- till slutkund) och Intels motsvarighet 9920X ligger på den sinnessjuka summan 13999:-(inet) så kan Intel glömma mig som kund. Intel kan återkomma när dom slutar försöka lura sina kunder. Produktionskostnaden för en 9920X är garanterat inte så hög att det kan försvara ett sådant slutpris. Om det är det så bör dom se över sin produktion med tanke på att AMD uppenbarligen reder ut det till halva priset.