Tips på En Smidig liten kamera?

Permalänk
Medlem

Tips på En Smidig liten kamera?

Som titeln säger, mitt scenario är följande:

Spelar en hel del discgolf och har i år börjat satsa lite mer, tänkte börja gå med i lite tourer osv, men nu till min fråga:
Jag går ofta själv och behöver då kunna spela in lite hur jag gör mina kast, för att kunna analysera lite djupare hur jag kan
förbättra mitt spelsätt, Antar att det får bli en GoPro som matchar bäst?

Spelar utomhus, så den bör klara alla dess väder, snö/regn osv
( Slowmotion funktionen är ett måste )
är som sagt helt novis på den fronten, men söker gärna en enkel kamera och kanske ett enkelt stativ ( som går att fälla ihop hyffsat, har ca 30-35cm djupa fickor på dicsgolfbagen att förvara det i!

budget runt kanske 2k för kameran? och några hundra för ett bra stativ? om det finns något vettigt i den prisklassen, fan vet jag xD

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Köp ett stativ till din mobil - kommer vara bättre än andra kameror för under 2 lax

// LZ

Permalänk
Medlem

Ja som sagt, vad har du gör mobil?

Lite mer high end telefoner har ju väldigt bra slow motion funktion, vilket jag tror är det du behöver att analysera dina kast

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Köp ett stativ till din mobil - kommer vara bättre än andra kameror för under 2 lax

// LZ

Tackar för input, kanske ska kika efter det då

Skrivet av PlogarN97:

Ja som sagt, vad har du gör mobil?

Lite mer high end telefoner har ju väldigt bra slow motion funktion, vilket jag tror är det du behöver att analysera dina kast

Skickades från m.sweclockers.com

Kör en OnePlus5T, och ja, det är slowmotion funktionen som är mest intressant, såg att jag inte skrivit det, lol

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@Farthinder: En mobilkamera lider (väl fortfarande?) av shutter lag. Föremål som rör sig långsamt fångas säkert bra men snabba föremål tenderar till att dras ut, parallax. Här är en kamera ett bättre alternativ.

För att slippa vindbrus är det extern mikrofon som gäller på GoPro och den kräver deras egna USB-till-3.5-plugg adapter som både är svår att få tag på och som verkar gå sänder titt som tätt. Denna "Apple"-nedlåsning av ett företag som går på knäna känns i mina örons som ett stort no-no.
Vill du ha en aktionkamera så finns det alternativ till GoPro: https://www.thebrokebackpacker.com/best-gopro-alternatives/

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Farthinder: En mobilkamera lider (väl fortfarande?) av shutter lag. Föremål som rör sig långsamt fångas säkert bra men snabba föremål tenderar till att dras ut, parallax. Här är en kamera ett bättre alternativ.

Är det verkligen så kasst? Visst kan jag tänka mig att om man hostar upp många tusenlappar så kan man säkert få bättre resultat..

Här en video med TS telefon. Nu kastar de inte frisbees men de gör ändå armrörelser som nog ändå går att översätta till TS situation etc
https://youtu.be/TcVpivhzOas

TS telefon klarar 120fps in 720p
En go pro white för 2000 kronor klarar väl bara 60 fps? Eller finns bättre alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du begränsas ju iofs av budgeten på 2000kr, men jag skulle säga att du borde köpa en 360-kamera.

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: oj, inte en aning, är inte speciellt insatt i mobilkameror på den nivån, men det är mycket möjligt, så att i teorin att det kanske skulle bli lite otydligt i videon p.g.a shutterlag eller så, spelar nog ingen jättestor skillnad tbh, då jag i princip bara vill kika på HUR jag släpper disken vid ett kast ( vinkel på handled,axel och grepp ) Då jag kastar Anhyzer ( tvingar disken att gå mot det håll den inte vill, för att få lite mer längd och då är vinkeln du släpper disken i rätt avgörande i många fall )

skall ut idag och kasta, så får helt enkelt prova, har lite olika alternativ ( 1080p/1080p60fps/4K ) så det finns ju rum att labborera lite, ljud är helt ovesäntligt ( vem vill höra på en jäkla stånkpelle som ska ha iväg lite plast ett par hundra meter xD )
Vad jag kan läsa mig till så har 5T haft lite problem med Shutter Lagg om man kör deras egna kamera app, men kan tydligen reduceras med hjälp av 3e parts app.

tacksam för all input!

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är det verkligen så kasst?

Jag vet inte och lyfter därför frågan. TS har ju möjlighet att testa först och är det fullt tillräcklig så är det ju bra det med. Formulerade mig lite dåligt dock. Menar att då KAN en kamera vara ett bättre alternativ.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag säger fortfarande 360-kamera. Just för det du ska ha den till, att granska din teknik, så kan du ju med en 360-kamera granska tekniken ur olika vinklar från samma tagning.

Jag bor i närheten, om du inte får till det med den utrustning du har så kan vi kanske komma på något sätt du kan få låna/testa min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag säger fortfarande 360-kamera. Just för det du ska ha den till, att granska din teknik, så kan du ju med en 360-kamera granska tekniken ur olika vinklar från samma tagning.

Jag bor i närheten, om du inte får till det med den utrustning du har så kan vi kanske komma på något sätt du kan få låna/testa min.

Hur kan en 360 kamera granska ur olika vinklar från samma tagning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi gör så här: här är en bra video som visar vad jag vill åstakomma

Det är la egentligen en fast vy jag vill se ifrån så som denna: sett från sidan. Tänkte eventuellt ställa kameran bakom mig ( beroende på vad man vill titta på i tekniken ) så en 360 kamera känns la lite fel då? den är la tänkt att vara i mitten och ge känslan av att man tittar från mitten " som att man själv är kameran " eller?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Instagram Video

inte den mest graciösa elitidrottaren, men så blev det iaf med en Oneplus 5T tackar så mycket för tips och ideer
blev istället ett stativ på Clas ohlson för ca 300:- som t.o.m. fick plats i discgolf bagen.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W