Asus lanserar tolv moderkort med styrkretsen X570 för AMD Ryzen 3000-serien

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar tolv moderkort med styrkretsen X570 för AMD Ryzen 3000-serien

Med lanseringen av Ryzen 3000-serien har AMD stöd av samtliga moderkortstillverkare. Asus slår på stort och lanserar inte mindre än tolv moderkort i fyra olika serier med styrkretsen X570.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

12!? Luktar framgång.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Coolt, såg precis video med dem.

"Huruvida fläktstyrningen är semi-passiv eller ej är inte känt i skrivande stund"

Enligt video för iaf Asus som gissat, fläkten för styrkretsen står still tills styrkretsen når en viss temp och går då igång.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

65-95w TDP för merparten av processorer som släpps. Ändå ser majoriteten moderkort ut som hämtade från yttre rymden. Jag köper AMD för att det ska vara billigt. Undrar huruvida B450 klarar DDR4 i 4000Mhz med Zen2 prolle on top?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

65-95w TDP för merparten av processorer som släpps. Ändå ser majoriteten moderkort ut som hämtade från yttre rymden. Jag köper AMD för att det ska vara billigt. Undrar huruvida B450 klarar DDR4 i 4000Mhz med Zen2 prolle on top?

Kommer nog finnas hela spectrat. Men på Computex visar man nog sina "coolaste" kort.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

65-95w TDP för merparten av processorer som släpps. Ändå ser majoriteten moderkort ut som hämtade från yttre rymden. Jag köper AMD för att det ska vara billigt. Undrar huruvida B450 klarar DDR4 i 4000Mhz med Zen2 prolle on top?

Bra att du köper AMD för att det är billigt. Däremot finns det både billigt och dyrt nu för den som vill ha det. De billiga modellerna syns nog i handeln, de vill inte svika de vanliga kunderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan de inte ha något moderkort utan fläkt men med en riktigt fet fläns istället. De styrkrets kylarna ser inte så effektiva ut.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kan de inte ha något moderkort utan fläkt men med en riktigt fet fläns istället. De styrkrets kylarna ser inte så effektiva ut.

Ett moderkort färdigt med anslutning för vattenkylning och ett färdigkopplat vattenkylningsblock för processorn vore väl något?

Bara att ansluta kyltornet externt.

Permalänk
Medlem

lite ledsen att ingen av mini-itx korten som visats hitils verkar ha optisk ut eller har jag missat något?

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kan de inte ha något moderkort utan fläkt men med en riktigt fet fläns istället. De styrkrets kylarna ser inte så effektiva ut.

Gigabyte toppmodell på Atx moderkortet har detta för rekommenderade priset 600 Usd så öppna plånboken. @infigo

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@INCSlayer: På DTX kortet så sitter en optisk ut bredvid dem fyra usb3 portarna.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fattat det här med entusiastkort sen det blev möjligt att nå lika höga klockfrekvenser på kvalitativa budgetbrädor som de dyra blingbling-brädorna. Jag tror aldrig jag betalat med är 900:- för ett moderkort och har alltid kunnat få max ur mina cpu:er och har heller aldrig saknat någon funktionalitet. Bara ett moderkort har dött av alla jag har ägt och det dog förra året och var från 2011 och kört en överklockad i7 2600K dagligen. Köpte då ett beggat för 300:-

Inte ett ord om B550. Gissar att dom vill mjölka early adopters?

Kommer det finnas något X570 under tusenlappen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

65-95w TDP för merparten av processorer som släpps. Ändå ser majoriteten moderkort ut som hämtade från yttre rymden. Jag köper AMD för att det ska vara billigt. Undrar huruvida B450 klarar DDR4 i 4000Mhz med Zen2 prolle on top?

om du köper AMD för att det är dem skall vara billiga så får du nog börja snegla på intel. AMD är prestanda kung med Ryzen 3000 serien.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har aldrig fattat det här med entusiastkort sen det blev möjligt att nå lika höga klockfrekvenser på kvalitativa budgetbrädor som de dyra blingbling-brädorna. Jag tror aldrig jag betalat med är 900:- för ett moderkort och har alltid kunnat få max ur mina cpu:er och har heller aldrig saknat någon funktionalitet. Bara ett moderkort har dött av alla jag har ägt och det dog förra året och var från 2011 och kört en överklockad i7 2600K dagligen. Köpte då ett beggat för 300:-

Inte ett ord om B550. Gissar att dom vill mjölka early adopters?

Kommer det finnas något X570 under tusenlappen?

om dem verkligen ville mjölka så hade inte Ryzen 3000 kunnat användas med X370 eller X470. X570 är för dem som har råd. Om du vill prata om att mjölka så är det bara kolla på Intel. varje ny "generation" av CPUer kräver ett nytt moderkort.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har aldrig fattat det här med entusiastkort sen det blev möjligt att nå lika höga klockfrekvenser på kvalitativa budgetbrädor som de dyra blingbling-brädorna. Jag tror aldrig jag betalat med är 900:- för ett moderkort och har alltid kunnat få max ur mina cpu:er och har heller aldrig saknat någon funktionalitet. Bara ett moderkort har dött av alla jag har ägt och det dog förra året och var från 2011 och kört en överklockad i7 2600K dagligen. Köpte ett nytt för 300:- beggat. Inte ett ord om B550. Gissar att dom vill mjölka early adopters.

Kommer det finnas något X570 under tusenlappen?

220-250 USD som billigaste modellerna av dom priserna jag hört från Gamers Nexus genomgång

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

om du köper AMD för att det är dem skall vara billiga så får du nog börja snegla på intel. AMD är prestanda kung med Ryzen 3000 serien.

På vilket sätt är intel billiga menar du?

Skrivet av Jonas79:

220-250 USD som billigaste modellerna av dom priserna jag hört från Gamers Nexus genomgång

Oh fy fan... Där satte jag nästan pipan i halsen. Det får bli B450 och hoppas att de klarar höga minnesfrekvenser tillsammans med Ryzen 5 3600. Skulle gärna försöka skrämma upp minnena i 4000Mhz däremot. >,<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

På vilket sätt är intel billiga menar du?

Dem kommer få sänka sina priser rejält nu eller så säljer dem ingenting.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Dem kommer få sänka sina priser rejält nu.

Skulle överväga i7 9700K för 2000:- och Z370 för 800-900:-
Mer betalar jag inte för en lekdator. Men köper nog ändå hellre B450 och Ryzen 5 3600.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Om Asus (m.fl. dessvärre) bara kunde sluta fjanta sig med 5GbE så vore det kanske intressant. Jag menar, vem kom på den idén, allvarligt?

Aquantia har en väl fungerande 10GbE-krets sedan en längre tid tillbaka, vilket Asus själva dels har ett separat nätverkskort med och dels har de nyttjat det på X299-moderkort förut. Varför inte använda det chippet då? 10GbE har ju enormt stöd och infrastruktur sedan många år tillbaka i proffsvärlden, varför gimpa det nu helt plötsligt?

Extra bisarrt nu när PCIe 4.0 släpps och NVMe-diskarna blir ännu snabbare. Kul att kopiera filer från dem i ~500MB/sek över nätverket då.. 10GbE är redan nu för långsamt, så att halvera det känns bara som man inte har en aning om vad man håller på med.

Som bonus sätter de en liten ilsken fläkt på moderkortet för att kyla det monstruösa 15W som chipsettet alstrar. Känns lagom seriöst.

/rant

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Om Asus (m.fl. dessvärre) bara kunde sluta fjanta sig med 5GbE så vore det kanske intressant. Jag menar, vem kom på den idén, allvarligt?

Aquantia har en väl fungerande 10GbE-krets sedan en längre tid tillbaka, vilket Asus själva dels har ett separat nätverkskort med och dels har de nyttjat det på X299-moderkort förut. Varför inte använda det chippet då? 10GbE har ju enormt stöd och infrastruktur sedan många år tillbaka i proffsvärlden, varför gimpa det nu helt plötsligt?

Extra bisarrt nu när PCIe 4.0 släpps och NVMe-diskarna blir ännu snabbare. Kul att kopiera filer från dem i ~500MB/sek över nätverket då.. 10GbE är redan nu för långsamt, så att halvera det känns bara som man inte har en aning om vad man håller på med.

Som bonus sätter de en liten ilsken fläkt på moderkortet för att kyla det monstruösa 15W som chipsettet alstrar. Känns lagom seriöst.

/rant

Kolla på Gigabyte moderkort jag visa bilden på detta har 10 GB/Ethernet solved och ingen fläkt.

Dock 600 USD @Osgorth

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hjälpsam

Asus X570 Pro WS ACE får mig att dregla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Men vart är alla Matx moderkort Strix eller bättre!!!! ho ho ho Echo echo?

Permalänk
Inaktiv

Ursäkta att jag frågar men är fotografierna av moderkort tagna med 1.4f? Lite jobbigt att bara en bråkdel av moderkortet är i fokus på varje bild så man får bläddra runt för att hitta en där delen man vill kolla på är i fokus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

10GbE har ju enormt stöd och infrastruktur sedan många år tillbaka i proffsvärlden

Via fiber och twinax, ja. 10GBASE-T är inte särskilt vanligt.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Om det inte vore för att X570 inte stödjer APU:er så skulle jag nästan tro att det inte skulle komma några B550-moderkort.
12st moderkort i X570 serien säger mig att det skulle kunna vara så. Möjligt att man släpper B550 som mer eller mindre är för enbart APU:er, vem vet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Om det inte vore för att X570 inte stödjer APU:er så skulle jag nästan tro att det inte skulle komma några B550-moderkort.
12st moderkort i X570 serien säger mig att det skulle kunna vara så. Möjligt att man släpper B550 som mer eller mindre är för enbart APU:er, vem vet.

X570 stödjer de nya apuerna ur 3000 serien däremot stödjer de inte apuerna ur 2000serien eller ryzen ur 1000 serien. Och jag antar inga bristolridge apu/CPUer eftersom de redan fasats ut i många moderkort med 400 chipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

@INCSlayer: På DTX kortet så sitter en optisk ut bredvid dem fyra usb3 portarna.

Det har du rätt i men då jag har ett Ghost S1 så kan jag inte använda ett mini-DTX kort. :/

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

X570 stödjer de nya apuerna ur 3000 serien däremot stödjer de inte apuerna ur 2000serien eller ryzen ur 1000 serien. Och jag antar inga bristolridge apu/CPUer eftersom de redan fasats ut i många moderkort med 400 chipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har rätt.
Det var för att de skrivit att x570 är kompatibel med "2nd generation Ryzen with integrated graphics" som jag tänkte 2k-serien, lite förvillande ärligt talat.
Men det fanns ju ingen 1st generation av apuerna, så därför är 2nd gen = 3k serien apu men även 2nd gen = 2k serien ryzen...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Om Asus (m.fl. dessvärre) bara kunde sluta fjanta sig med 5GbE så vore det kanske intressant. Jag menar, vem kom på den idén, allvarligt?

Aquantia har en väl fungerande 10GbE-krets sedan en längre tid tillbaka, vilket Asus själva dels har ett separat nätverkskort med och dels har de nyttjat det på X299-moderkort förut. Varför inte använda det chippet då? 10GbE har ju enormt stöd och infrastruktur sedan många år tillbaka i proffsvärlden, varför gimpa det nu helt plötsligt?

Extra bisarrt nu när PCIe 4.0 släpps och NVMe-diskarna blir ännu snabbare. Kul att kopiera filer från dem i ~500MB/sek över nätverket då.. 10GbE är redan nu för långsamt, så att halvera det känns bara som man inte har en aning om vad man håller på med.

Som bonus sätter de en liten ilsken fläkt på moderkortet för att kyla det monstruösa 15W som chipsettet alstrar. Känns lagom seriöst.

/rant

Det kostar fortfarande en slant att köra 10Gbe hemma framförallt gällande switchar.
Kan inte riktigt se det stora behovet för den breda massan då man inte kopierar ett par hundra gig på daglig basis över nätet.
Håller dock med om att det vore lämpligare med 10Gb ist för 2,5/5.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Det kostar fortfarande en slant att köra 10Gbe hemma framförallt gällande switchar.
Kan inte riktigt se det stora behovet för den breda massan då man inte kopierar ett par hundra gig på daglig basis över nätet.
Håller dock med om att det vore lämpligare med 10Gb ist för 2,5/5.

Förvisso. Dock är det väldigt enkelt (och vanligt) att jacka in en NAS/server direkt till sin dator, utan switch. Min PC har bara SSD som lagring, och den är sedan kopplad till en server som jag kopplar direkt med kabel, 10G->10G, som agerar primär lagringsdump. Den i sin tur har ett par NAS-enheter kopplade lokalt för backups, och där är inte hastigheten viktig då allt det sker i bakgrunden.

Pysslar man med video i högre kvalitet blir infrastrukturen för lagring ett problem väldigt snabbt, tyvärr.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Om Asus (m.fl. dessvärre) bara kunde sluta fjanta sig med 5GbE så vore det kanske intressant. Jag menar, vem kom på den idén, allvarligt?

Aquantia har en väl fungerande 10GbE-krets sedan en längre tid tillbaka, vilket Asus själva dels har ett separat nätverkskort med och dels har de nyttjat det på X299-moderkort förut. Varför inte använda det chippet då? 10GbE har ju enormt stöd och infrastruktur sedan många år tillbaka i proffsvärlden, varför gimpa det nu helt plötsligt?

Jämfört med alla moderkort som bara har 1 Gigabit Ethernet så är det åtminstone ett ganska stort steg upp.
Jag hade gärna sett att 5Gbit Ethernet blir standard på allt utom de billigaste moderkorten/datorerna.
Sen får det gärna vara 10Gbit på entusiastmoderkorten/datorerna.

Men om 5Gbit blir standard på mellanklassen för vanliga Svenssons så tycker jag ändå att det är ett stort steg upp från gamla 1Gbit.