AMD Radeon RX 5000 är hybrid med inslag av GCN – "renodlad" RDNA först år 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Intressant att AMDs John Bridgman förklarar hur de ser på vad GCN är.

Det jag ser som GCN är den delen av arkitekturen som är direkt bunden till deras ISA. Alltså hur SIMD:s är uppbyggda och hur exekveringen går till med decoder pch det runt omkring. Det var de punkterna som skiljde GCN från VLIW. Och där finns begränsningar som gör att liknelsen med 8086 och Ryzen haltar. Fast egentligen. Ryzen hålls ju också tillbaka av att det är en x86-arkitektur.
Men, det gör det ju ännu mer fel att säga att Navi inte är GCN. För Navi kör fortfarande på GCN ISA.

De slåt knut på sig själva när de försöker säga att Navi inte är GCN.

Permalänk
Medlem

Tja, vi får se hur den faktiska fysiska produkten presterar snart nog, och får rimligen veta mer om implementationen på Hot Chips, där Navi har sin egen session.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Eller så hade AdoredTV fel. Som han tenderar att ha. Han hade fel på klockfrekvens och antal kärnor som skulle lanseras i Ryzenfamiljen.

???
Jag har inte hittat några som helst direkta fel i det presenterade, om man betänker att siffrorna spikades ett halvår eller mer efter att Jim presenterat dem. Att Intel sedan i höstas klantat sig (genom att inte leverera 10nm desktop) så att AMD i praktiken blivit tvungna att göra en förskjutning mellan namn/pris och hårdvara kan ju knappast ligga dem till last.
När jag tittar på vad AMD presenterat nu och jämför det med listan från i höstas verkar det i mina ögon mycket rimligt att listan representerar AMDs dåvarande planer.

Ryzen 5 3600 var ju till exempel spot on:
* Korrelationen namn och pris var rätt.
* CPU med 6C/12T, 3,6/4,4GHz, 65W fanns också med i listan.

Permalänk
Medlem

AMD har ingått ett intressant licensavtal med Samsung om RDNA till mobiltelefoner.
https://www.amd.com/en/press-releases/2019-06-03-amd-and-sams...
Det ger hopp om bra grafik till låg strömförbrukning vilket jag uppskattar om det blir bättre även i laptops.
Jag hoppas att det använder den öppna drivrutinen för linux med anpassningar då det troligtvis höjer kvaliteten på drivrutiner ytterligare.
Att AMD tar sig in på den mobile marknaden igen hade jag inte förväntat mig men ett AMD med Lisa Su slutar inte förvåna.
En ny stor marknad så jag antar att RDNA skalar väldigt bra även för väldigt strömsnåla enheter, jag hade inte blivit förvånad om vi snart även ser AMD baserade chip i tv-apparater.
Detta sker exakt på dagen 4år efter Samsungs avtal med ARM holdings om mali gpu så det lär ha varit reglerat av det avtalet.
http://web.archive.org/web/20150627140839/www.arm.com/about/n...

Permalänk

Va intressant med navi och RDNA

Jaha jag gillar med att engelska tech youtubers tog upp den här artikeln 😂
Bland annat gamermeld och UFD tech eller det är hot News sak samma

Ja är rätt hypad över va amd kommer komma ut med ja kommer nog inte köpa någon navi gpu men en ryzen kommer ja köpa iaf en ryzen 5 3600
blir det nog
Rätt intressant med navi arkitekturen kommer slå nvidia hårt i arslet och ryzen cpuerna slår intel riktigt hårt i nyllet lol 🤣

Sen amd gpuer i nya Samsung telefoner wow nu kan man spela mobil spel över 60fps min nästa telefon blir en sån ja har en Samsung nu med men när ja skaffa en ny blir det amd 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathanfagell:

navi arkitekturen kommer slå nvidia hårt i arslet

Varför tror du det?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Varför tror du det?

Det är inligt leaks der vet jag inte

Skickades från m.sweclockers.com