Intel "Project Athena" för nästa generations bärbara datorer får specifikationer

Permalänk
Melding Plague

Intel "Project Athena" för nästa generations bärbara datorer får specifikationer

Intels plattformskoncept för den bärbara datorns framtid innehåller bland annat 9 till 16 timmars batteritid vid normalbelastning, vilket ackompanjeras av omedelbart uppvaknande från viloläge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

9+ timmar produktiv batteritid i den "verkliga världen" låter som ett stort plus

På tiden att alla produktspecifikationer på riktigt återspeglar användandet i den verkliga världen.

Fram tills nu verkar det som tillverkare, av både datorer och mobiler, tävlat om att fuska med benchmarks med motiveringen att alla andra gör ju det.

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag inte att det finns en chans att de lyckas. Eller det går förstås om de sular in ett enormt batteri och gör den "släp-bar".
Alternativt att den är så klen att det enda den klarar av är Word,Webb och Video.
Såvida de inte har kommit på någon revolution så är de lika begränsade av fysiken lagar som alla andra, fråga Samsung hur det gick när de försökte pressa dagens teknik till max.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

Personligen tror jag inte att det finns en chans att de lyckas. Eller det går förstås om de sular in ett enormt batteri och gör den "släp-bar".
Alternativt att den är så klen att det enda den klarar av är Word,Webb och Video.
Såvida de inte har kommit på någon revolution så är de lika begränsade av fysiken lagar som alla andra, fråga Samsung hur det gick när de försökte pressa dagens teknik till max.

Ingen revolution behövs endast ett nära samarbete.

Förut var det så att vissa komponenter var strömsnåla medans andra var värsta strömslukare.

Projektet går ut på att Intel tvingar ALLA underleverantörer att optimera deras komponenter för att sedan uppnå en total bättre batteritid.

Bara en så enkel sak som att gå över till PCIe 4.0 sparar batteritid. Ju snabbare kommunikationen mellan kretsar går desto kortare tid behöver de kommunicera och på så sätt drar de mindre ström.

Så man behöver inte bända på fysikens lagar bara göra komponenter bättre och smartare.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Orisons: jag är personligen taggad på vad Project Athena kan betyda för laptop-marknaden som helhet. Jag var på Intel Developer Forum 2011 när ultrabook-konceptet lanserades och minns hur chockad jag blev över vilken kvalitetshöjning det var för PC-laptops.

Tunna, välbyggda datorer i metallchassin med bra batteritid och pekplattor som faktiskt fungerade (det var ju katastrofalt dåligt innan dess). Om Project Athena får samma genomslagskraft som ultrabooks fick kommer PC-laptops bli markant bättre för just bärbar produktivitet, och det ser jag fram emot i alla fall

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Känns som om intel har jobbat med detta (att göra energieffektiva cpuer till laptops) i över 10 år nu. Konstigt att det ska ta så lång tid. Kör man en iPad eller liknande med tangentbord kommer man utan problem upp i dessa arbetstider.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Bärbart, bärbart, bärbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Citat:

Snabb respons i systemet ska också säkerställas genom Intel Core i5- och Core i7-processorer, där klockfrekvenserna dynamiskt justeras efter belastningen, en funktion som finns hos åttonde generationens mobila processorer och framåt.

Hur skiljer sig detta från vad som redan funnits hur länge som helst?

Permalänk
Medlem

@loevet @anon162230: Jag tycker att man har hört dessa löften förut, från olika tillverkare. Men jag uppfattar ändå att i nästan 100% av fallen vi sett hittills så har ökad prestanda inneburit högre energiförbrukning. Även om enskilda delar blivit energisnålare har det genast ätits upp med råge av prestandaökning, kanske speciellt på grafikkorten?
Kul om Intel kan bryta den trenden, men jag är avvaktande tills jag ser några konkreta resultat.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Orisons: jo men tidigare har det varit upp till företagen att utveckla egna lösningar för balans mellan prestanda och batteritid, och hur de mäter batteritid (vilket oftast byggt på enklaste möjliga scenarion för att få så imponerande batteritid som möjligt i PR-syfte). Med Project Athena sätter ändå Intel krav på batteritid under realistiska användarscenarion, batteritid som de uppger att de sedan testar under certifieringsprocessen.

Men det blir säkert så att vissa företag kompromissar för mycket mer prestandan för att nå certifieringens batteritidskrav. När företag tog fram fläktlösa bärbara runt Core M-processorerna var det inte ovanligt att prestanda hämmades för att kunna använda fläktlös design, eller nå viss batteritid, och det blir säkert så att vissa lösningar runt Project Athena gör för stora kompromisser för att nå kraven. Men överlag bör det leda till en förbättring av den bärbara datorupplevelsen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för att detta ska bli en framgång, tycker det var en stor skillnad när ultrabooks kom och hoppas på en liknande utveckling nu. Även om man nu kör stationärt hemma är det nog många som, likt mig, nyttjar bärbart på jobbet och alla utveckling där är i mina ögon bra utveckling.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |