Conquerors Blade

Permalänk
Medlem

Conquerors Blade

Är uttråkad så tänkte köra lite Conquerors Blade som släpps 5 Juni.
Conquerors Blade
Om någon vill haka på.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Hoppade själv in för en vecka eller så efter att aldrig ha hört talas om det. Säsong II startade nyligen, vilket var perfekt timing: https://conqblade.com/en/news/364-season-ii-wrath-of-the-noma...

Detta är ett spel jag varmt kan rekommendera både för Mount & Blade spelare eller för dem som tycker om idén bakom Dynasty Warrior.

När du startar, får du skapa en egen karaktär och välja ett av 10 vapen (som du får pröva på först) och gå igenom ett tränings läger för att lära dig hur du kontrollerar dina trupper. Din karaktär har Stats som bestämmer liv, skada och pansar, men inga Abilities. Dessa är istället bunden till ditt vapen. Nya vapen går att fixa på efterhand, men då får man börja från 0 abilities. För referens har jag två karaktärer (fråga inte varför) som är 58 och 55, så det tar ca. 2-3 veckor att nå max beroende på hur mycket man spelar.

Varje spelare kontrollerar 1 trupp, vilket du får välja när du går in i strid. Trupper kan låsas upp och förbättras genom ett Tech Tree likt World of Tanks eller motsvarande (Armored Warfare, WarThunder, etc.) men har ingen egen utrustning att uppgradera. Att kontrollera dina trupper är minst lika viktigt, om inte viktigare än att brillera med din egna karaktär.

Värt att notera är att trupper måste underhållas. Om du tar med trupper (förutom basenheter) så tar dem permanent skada som måste hanteras. Detta kan göras genom att spendera Bronze coins, en generell valuta, eller genom att bygga Unit Kits som kostar Silver Coins (används också för player Trading). Detta har personligen inte varit ett problem, då man får Bronze coins av allt man gör. Att skapa Unit Kits kräver mer mek än det är värt, enligt mig, men alternativet finns.

På tal om att bygga utrustning så finns det både utrustning som man kan hitta genom PVP eller PVE, men som inte går att reparera, och utrustning man kan skapa själv. Att skapa egen utrustning är dock lite för begränsat, då utrustningen som kan byggas är begränsat och material som du får är så pass få att du kanske bara hinner skapa 2 - 4 grejer innan du är max level. Du får också dem två första utrustningarna, minus hjälm, som en gåva när du levlar så det hjälper inte direkt att få systemet att kännas nödvändigt. Inte det bästa, men inte det värsta heller.

Det är svårt att säga hur spelet har varit tidigare, jag såg många klagomål kring Matchmaking på Steam, men som jag har upplevt det nu så är det inget man inte sett förr. Det är lite som att vänta i World of Tanks. Ibland tar det 20 sekunder, ibland 8 minuter. Har man lite tålamod, eller andra saker att göra (vare sig det är i spelet i staden man är i, eller hemma) så är det inte så farligt. Många veteraner på Reddit ser dock ut att säga att den senate uppdateringen var ett riktigt bra steg i rätt riktning. Så ta det som ni vill.

Microtransactions är mest utstyrsel till dig själv, eller dina trupper. Det finns Premium Currency (Sovergin Coins) men dem enda användningsområden jag ser ut att finna för dem är hårfärger, transmog, XP/reward boosters och Premium Account (vilket ger extra XP och pengar, samt nycklar som ger extra loot ibland). Skulle jämföra det med Warframe, minus att det används för att skippa massa väntetider. Känns inte äckligt eller som att dem försöker mjölka en på något sätt.

That's about it. Några slutliga tips:
1. Allt man gör i spelet är bundet till din karaktär. Vare sig du köper MTX kostymer till karaktär eller trupper, Premium Account/Season Pass eller skapar en klan och skaffar vänner så får du inte med något av dem om du skapar en ny karaktär. Verkar inte finnas så stor mening med att skapa en ny karaktär dock, eftersom du kan låsa upp fler (om inte alla) vapen på samma karaktär.
2. Om du dock skapar en ny karaktär, välj ett vapen som inte använder samma rustning som din första. På efterkant känner jag att det var ett misstag att skapa en till karaktär som använder Heavy armor, eftersom olika vapen använder olika rustningar. Olika karaktärer med olika rustningar gör det lättare att ha andra vapen.
3. Öppna ditt Tech Tree och leta efter trupper där det inte står något om deras Unit Kit (dem första till vänster och dem utan uppgraderingsvägar). Minns inte exakt vad dem heter, men många av dessa basenheter är ämnad för att samla material (det undre veteranträdet) på spelets Open world karta, så dem är bra att skaffa så tidigt som möjligt.

EDIT: https://conqblade.com/en/about/?ref=20570851&_1ld=2656562_0&_...
Använd gärna ovanstående referal länk om ni inte känner någon som lirar redan.
Vill någon vara med i klan "Smorgasbord" i Ostaria så är det bara att skicka en begäran. Just nu är det bara jag i klanen men välkommnar gärna andra som planerar att lira ett tag frammåt. Ni får så klart vara med i klanen om ni börjar någon annanstans också, men det blir lite svårt att hjälpa till om man är ett helt land bort.

TL;DR: Värt att pröva om man tycker om idén bakom Mount & Blade fast med bättre grafik, bättre strider och mer uppgraderingsmöjligheter. Det är ju gratis.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har spelat CB sen Oktober2019 och gillar det fortfarande!
Den största nackdelen jag fann med CB var bristen på info om speletpå nätet.
Om någon har några frågor så kan jag svara så gott jag kan.

Vet inte om det är tillåtet att länka till sin stream så avstår , men sök bara på mitt nick på Twitch så hittar ni mig .
Vill påpeka att detta inte är något stream bait eller för min vinning på något sätt .

Jag började streama för ca 1 vecka sedan och detta för att kunna dela med mig av kunskap och hjälpa dom som precis börjar.

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem

Börjat spela detta. Än så länge kul.
Snyggt.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem

Där är ju mrGorgo hehe

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem

Började lira i säsong 2 men fortsatte nu när säsong 3 börjdade. Är i skrivande stund lvl 80 och söker fler att lira med. Så lägg gärna till Frasse

Skrivet av Hoster:

Vill någon vara med i klan "Smorgasbord" i Ostaria så är det bara att skicka en begäran. Just nu är det bara jag i klanen men välkommnar gärna andra som planerar att lira ett tag frammåt.

Försökte gå med men kunde inte hitta klanen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igge23:

Började lira i säsong 2 men fortsatte nu när säsong 3 börjdade. Är i skrivande stund lvl 80 och söker fler att lira med. Så lägg gärna till Frasse

Försökte gå med men kunde inte hitta klanen.

Tänk på att det finns 2 EU west servrar

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB