Intel avtäcker Core i9-9900KS – turbofrekvens på 5,0 GHz över alla åtta kärnor

Permalänk
Inaktiv

@Factorial112: Jo jag känner till att det är en risk men vore intressant att prova, har sökt lite på ämnet men inte hittat nån som faktiskt har förstört CPUn. Är man lite feg så har ju Der8auer en "monteringsplåt" för just detta, lite osäker på om just han har till 1151 men det finns säkert andra också. Dock är det ju precis som du säger en hel del pengar det är frågan om.

Permalänk
Medlem

@anon201296: jepp, har man radiator & pump, är ett kopparblock ingen större utgift ekwb ligger väl på 800:-
man kan själv med brickor & muttrar "säkra" så man inte spänner för hårt, själva cpu:n är ju bara ett tunt lager vid pcb:n, men utan ihs:en är det minst sagt känsligt... bättre då att slipa bort så mycket kisel man vågar, samt slipa ner ihs:en både uppe & nere så att säga
sen LM & på med ihs:en, inte minst för stabilitetens skull, chippet utan ihs är riskabelt

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Ahahaha mjölkar in i det sista 😊 prisa amd för den nya lineup. Kör redan amd men aldrig nvidia och intel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Factorial112: svarar mig själv, jo der8er har en plåt som passar: https://www.youtube.com/watch?v=-LecJjk-LrI

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oskar80:

drar den lika mycket ström som en 9900k fast med 300mhz högre är det ett bra släpp.
drar den mer ström så tror jag detta är ett helt värdelöst släpp.
det är väl knappast vanligt att man inte kan köra 5ghz på en 9900k ?

38% klarar det enligt silicon lottery, dock 4,8 Ghz i AVX, top 8% klarar 5,1 Ghz som ger 4,9 Ghz AVX.

Den förbrukar dock 250 W då

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ani_ma:

Ahahaha mjölkar in i det sista 😊 prisa amd för den nya lineup. Kör redan amd men aldrig nvidia och intel

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju trevligt att du är nöjd 👍😊

Permalänk
Medlem

Det här känns intressant, hoppas dom faktiskt går att få tag på/hitta, borde vara en rätt bra uppgradering från 5820k nu när min börjat krångla/"degrade:a"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PV52:

Det här känns intressant, hoppas dom faktiskt går att få tag på/hitta, borde vara en rätt bra uppgradering från 5820k nu när min börjat krångla/"degrade:a"

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, tänkte köpa ryzen 3000 men blir nog denna istället.
Det får speltesterna avgöra sen vilket köp det blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"De håller också på att tappa andelar av desktop/laptop för företag."
Ge mig den siffran på % dom tappat där.
Laptop är none exsistent på AMD vs Intel.
Samma på desktop.
Nu pratar jag inte desktop i form av 9900k / 2700X nu pratar jag OEM.

Du beskriver hur det ser ut i butik just nu.
Jag beskriver vad som är på väg att hända. Flera stora OEM har flaggat för att de börjat utveckla fler modeller med CPU från AMD, både därför att Intel inte kan leverera och att kunderna specifikt börjat efterfråga AMD. Tar ett tag innan dessa modeller är ute i butik.

Skrivet av tvelander:

... Du vet att Intel äger typ 100 % marknaden nästan på server och workstation.

Nja, det är väl "bara" 98%?
Titta i stället på de större kontrakt som nyligen tecknats: Google, AWS och några andra riktigt stora köper nu 100% AMD!
AMDs delikata problem på serversidan är att de ännu lever kvar med en väldigt liten serviceorganisation. Detta gör det lämpligast för dem att initialt bara sälja till dem som behöver riktigt många processorer. Pengarna de tjänar på detta används till att bygga upp en serviceorganisation kom kan stödja även mindre kunder och sedan kommer AMDs andel av servermarknaden att explodera.

Skrivet av Xinpei:

Du vet väl att Intel inte kunnat leverera nog många processorer till sagda marknad att många företag har börjat kolla på AMD?
... säkerhetsproblemen som deras processorer har så börjar allt fler titta på AMDs lösningar.

Nya Epyc är i förhållande till Intels Xeon såväl energieffektivare som billigare och säkrare.
Intels enda kvarvarande fördel ligger på supportsidan, eftersom de tack vare sin långvariga överväldigande ledning i marknadsandel kunnat bygga upp en mycket större organisation.