Nokia Android Telefoner - pest eller kolera?
Sammanfattning till nedan om ni ej orkar läsa - Köp ej en Nokia Android telefon - Läser ni nedan ni så undrar jag om det finns andra som köpt grisen i säcken?
Har nu varit en (o)lycklig ägare i snart 12 månader av två stycken Nokia 7 Plus telefoner. Det började som en trevlig historia. Snabbt operativsystem i form av Android One och allt vad det innebär.
Inom loppet av de sex första månaderna så började Wi-Fi och Bluetooth strula. Kunde ej koppla upp mig mot något. Enda lösningen för detta var att starta om telefonen och det höll sig i X antal timmar. En väldigt simpel Google sökning "Nokia 7 Plus Issues" - Visade sig att jag inte var den enda som hade bekymmer likt ovan. Utan det fanns ännu fler bekymmer som jag tyvärr också upplevt med hängningar, tjänster som dör och omstarter etc.
Testade alla möjliga tips och tricks som stod på diverse forum som Reddit, Nokia Community Forums etc. Även i kontakten med Nokia Supporten, med dess robotliknande agenter som påpekade att de aldrig hört talas om dessa bekymmer, och de tipsade om samma tillfälliga lösningar som skrivits om på forumen. Att det kunde vara appar vi laddat hem som orsakar de problem som uppstått. Problematiken med Wi-Fi & Bluetooth löste sig för ungefär två månader sedan. En ren och skär mjukvaruuppdatering löste just detta.
Söker man på "Nokia Issues" - Så fick man inga träffar med äldre Symbian telefoner... Utan det var i princip samtliga Nokia Android telefon modeller som släppts till marknaden under den senaste tiden som visar sig ha extrema barnsjukdomar av diverse karaktär likt ovan eller värre.
Den senaste månaden så har telefonerna krånglat med laddningen. Misstänkte att det var USB-C sladden som medföljt som var problemet. Testade ett par stycken som jag hade liggandes hemma utan någon riktig framgång. Vände mig till kära Google "Nokia 7 plus charging" eller "Nokia Charging Issues" - Och döm till min förvåning. En uppsjö av trådar om ämnet. Orkade inte mer. Att plocka ut bilder/videos till datorn var inte lätt med en trasig USB-C port.
Lämnade in ena telefonen till Elgiganten. En Nokia 7 Plus Vit. En telefon som tappats en gång, med väldigt liten del av skärmen som är trasig uppe i högra hörnet. Meddelar dem om alla bekymmer som uppstått med telefonenerna. Och att det enbart är laddningen som är problemet just nu. De meddelar mig att de slutat ta in just denna modell i butiken på grund av alla bekymmer som uppstått och kunder som klagat. Jag meddelar dem att jag helst vill reklamera bägge två och köpa annan telefon. De säger att de inte kan göra detta. De skickar in telefonen för reparation.
Se vad som sker då den första telefonen anlänt till den Nokia auktoriserade reparatören Elgiganten samarbetar med. Historien fortsätter...
Från verkstaden
Svaret från mig - Med ett litet "typo"
Från verkstaden
Svaret från mig
Från verkstaden
Svar från Elgiganten - 20190524
Mail till Elgiganten - 20190525
Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070