GOG samlar spelbutiker på en plats i nya klienten Galaxy 2.0

Permalänk
Medlem

Jag har alla launchers igång samtidigt, ser inte problemet? Det tar ju knappt 2 sekunder att byta launcher om jag vill spela något annat.

Permalänk
Medlem

Linux-version var? Har ju nämnts som en "upcoming feature" sen Galaxy lanserades. Get it done!

Permalänk
Medlem

Önskar att man kunde läsa om att spelföretag valde att släppa sina spel på GOG istället för epic...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Lagom meningslöst och kommer aldrig att slå igenom så länge alla andra launchers fortfarande måste vara inloggade i bakgrunden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Lagom meningslöst och kommer aldrig att slå igenom så länge alla andra launchers fortfarande måste vara inloggade i bakgrunden

Skickades från m.sweclockers.com

precis.. helt meningslöst som inte förändrar nånting egentligen....

Permalänk
Medlem

Bra att problemet uppmärksammas. Men problemet kommer inte lösas såvida inte någon tvingar alla att samarbeta. Och de enda som har makten att göra det är väl Microsoft.

Lägg in ett tvång på att spel ska kunna köras utan Launcher i nästa Windows-version. DRM måste kunna skötas direkt i Windows, inte genom 10 olika klienter.

Funkar det på Xbox och PS måste det funka på dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Infiniti:

Bra att problemet uppmärksammas. Men problemet kommer inte lösas såvida inte någon tvingar alla att samarbeta. Och de enda som har makten att göra det är väl Microsoft.

Lägg in ett tvång på att spel ska kunna köras utan Launcher i nästa Windows-version. DRM måste kunna skötas direkt i Windows, inte genom 10 olika klienter.

Funkar det på Xbox och PS måste det funka på dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig. Dessa launchers är inget synonymt med PC utan kom när D2D, Steam och liknande speltjänster kom. Jag ser gärna en återgång till hur det var innan. GOG har dessutom bevisat i 10 år att det går att sälja DRM-fria spel. AAA-utvecklare kommer nog aldrig frivilligt vilja ta steget helt, speciellt på nya titlar.

Prison Mike 4 Life!

Permalänk
Medlem

Tveksam till att detta egentligen löser något. Om vi ska dra detta till sin spets, så kommer andra launchers haka på.
Jag misstänker att egentligen så blir det bara en röra när alla launchers ska scanna varandra och gräva efter kontakter etc. Och så fort någon ändrar något i deras API eller något sånt så kommer det sluta fungera i alla andra launchers, så i slutändan så kanske man behöver använda orginal launcher ändå. (för att vissa patchar snabbare än andra,,etc)

Och grundproblemet kvarstår ju, med massa olika launchers som ligger och kör. (även om dom är i bakgrunden.) Är ju mindre kul att spela ett GOG spel,, och så får Steam för sig att ladda ner uppdateringar mitt i. eller tvärtom. I en perfekt värld så tar en launcher hänsyn till detta, men när fan levde vi i en perfekt värld sist?

Ett bättre alternativ skulle ju vara att göra desktop ikoner som man kan klicka på för att starta ett spel. Jag vet,, det låter konstigt,, men tro det eller ej,, tekniken för detta finns redan! /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undain:

Kör med något som heter Playnite som samlar spel till ett enda UI oavsett källa, är jäkligt nice måste jag säga (lär fortfarande ha tjänsterna startade + vara inloggad) och har funkat bra hittills. Galaxy 2.0 ser ut att bli en uppgradering över Playnite så kan knappt vänta att det släpps

Jag har också testat playnite en del. Funkar bra och ett lätt sätt att få överblick över sina spel. Är också nyfiken på nya Galaxy.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Lagom meningslöst och kommer aldrig att slå igenom så länge alla andra launchers fortfarande måste vara inloggade i bakgrunden

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av HazZarD:

precis.. helt meningslöst som inte förändrar nånting egentligen....

Skrivet av Lordsqueak:

Tveksam till att detta egentligen löser något. Om vi ska dra detta till sin spets, så kommer andra launchers haka på.
Jag misstänker att egentligen så blir det bara en röra när alla launchers ska scanna varandra och gräva efter kontakter etc. Och så fort någon ändrar något i deras API eller något sånt så kommer det sluta fungera i alla andra launchers, så i slutändan så kanske man behöver använda orginal launcher ändå. (för att vissa patchar snabbare än andra,,etc)

Och grundproblemet kvarstår ju, med massa olika launchers som ligger och kör. (även om dom är i bakgrunden.) Är ju mindre kul att spela ett GOG spel,, och så får Steam för sig att ladda ner uppdateringar mitt i. eller tvärtom. I en perfekt värld så tar en launcher hänsyn till detta, men när fan levde vi i en perfekt värld sist?

Ett bättre alternativ skulle ju vara att göra desktop ikoner som man kan klicka på för att starta ett spel. Jag vet,, det låter konstigt,, men tro det eller ej,, tekniken för detta finns redan! /s

Playnite som gör något liknande kan starta upp launchern och starta spelet, så man behöver inte ha alla på i bakgrunden.

Det är en bra lösning för oss som har hundratals spel på olika plattformar och inte har koll på vilken den är på. Också gött vid reor att snabbt kunna se om man redan äger spelet utan att behöva kolla runt en massa.

Finns säkert fler fördelar, men dessa påverkar mig positivt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Playnite som gör något liknande kan starta upp launchern och starta spelet, så man behöver inte ha alla på i bakgrunden.

Det är en bra lösning för oss som har hundratals spel på olika plattformar och inte har koll på vilken den är på. Också gött vid reor att snabbt kunna se om man redan äger spelet utan att behöva kolla runt en massa.

Finns säkert fler fördelar, men dessa påverkar mig positivt i alla fall.

Så då måste man ha 2-stegs-verifiering avstängt? Nej tack, det kommer jag aldrig i mitt liv stänga av. Och hur fungerar inloggningen till alla launchers då?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Så då måste man ha 2-stegs-verifiering avstängt? Nej tack, det kommer jag aldrig i mitt liv stänga av. Och hur fungerar inloggningen till alla launchers då?

Nej, det har jag påslaget. Man kan säga att playnite har länkar till alla ens spel i olika klienter, så det blir lite som att ha både installerade och ej installerade spel i en gemensam lista och om man startar genom playnite så startas rätt launcher och spelet också (alternativt installeras).

Inloggningen fungerar olika för olika launchers, men playnite funkar lite som en webbläsare som länkar konton, t.ex Steam och GoG genom GoG connect. Jag är för dåligt insatt i allt vad programmering heter för att kunna säga mer, tyvärr Om du är kunnig/nyfiken finns massvis med info på playnites hemsida.

Sen hur GoG tänkt lösa det vet jag inte, men det blir spännande att se. Det är ingen superviktig grej att ha för det mesta, men i vissa lägen (har jag det spelet? Var? Vad ska jag spela härnäst?) är det trevligt och underlättar.

För folk som gillar achievements, eller vill kunna samla alla vänner i en klient, så kan säkert den nya bli en bonus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

API?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag öppnar ju aldrig steam och sen klickar på spelet jag vill spela ex, utan genväg direkt.

Du får det att låta som en självklarhet. Varför skulle man lägga energi på att upprätthålla ett genvägsbibliotek utöver spelbiblioteket? Jag öppnar ju bara Steam och klickar på spelet jag vill spela.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Windows Startmeny som launcher, där samlas alla mina spel som installeras av diverse olika launchers

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Du får det att låta som en självklarhet. Varför skulle man lägga energi på att upprätthålla ett genvägsbibliotek utöver spelbiblioteket? Jag öppnar ju bara Steam och klickar på spelet jag vill spela.

Jag har inte steam som autostart, spelar endast få spel där ifrån ändå.
Så ja, jag startar genvägen till spelen istället.
Sen är jag ju dock inte den som har 1000 spel på steam där jag sitter och spelar ett nytt varje kvart, utan jag har några få spel som spelas.

Vill knappast ha alla launchers i autostart heller, då hade typ 4 launchers startat med windows, stort pass på den.

Och ja, det är en självklarhet för mig, vad du gör har jag ingen aning om och bryr mig inte heller Jag skriver vad jag gör såklart.