Permalänk
Medlem

Ny CPU, moderkort, ram. LÅG FPS

Hej!
Har monterat min dator nu med följande komponenter:
i7 9700k
1080ti
z390 Aorus Elite
16gb RAM
750W Nätagg
SSD disk

Startade CSGO med förhoppningarna att ha höjt min fps en del och kommer in på 50fps, någon som vet vad jag glömt installera/ändra/fixa? All hjälp mottages gladeligen.

Permalänk
Medlem

Har SSD disken från förra datorn där windows och allt redan låg. Behöver jag installera om windows kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Har SSD disken från förra datorn där windows och allt redan låg. Behöver jag installera om windows kanske?

Det brukar vara en bra idé när man bytt moderkort och processorgeneration. Börja med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Har SSD disken från förra datorn där windows och allt redan låg. Behöver jag installera om windows kanske?

Ja gör det.
Brukar kunna ordna till en del problem.

Permalänk

Säker på att du inte kör med cpuns interna grafikdel? Vsync på? Den där datorn är helt klart overkill för csgo i varje fall. Om allt är rätt med det så skulle jag avinstallera grafikkortet med DDU och installera om det.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av l_aurell:

Det brukar vara en bra idé när man bytt moderkort och processorgeneration. Börja med det.

Skrivet av Svensktiger:

Ja gör det.
Brukar kunna ordna till en del problem.

Skrivet av broderick:

Säker på att du inte kör med cpuns interna grafikdel? Vsync på? Den där datorn är helt klart overkill för csgo i varje fall. Om allt är rätt med det så skulle jag avinstallera grafikkortet med DDU och installera om det.

Jag kör på en helt ny installation, då bör moderkort installera drivrutiner själv eller? Annars får jag starta upp andra datorn o slänga över på USB!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Har SSD disken från förra datorn där windows och allt redan låg. Behöver jag installera om windows kanske?

Man kan behöva installera om men ofta så brukar Windows 10 fixa det själv men du kan behöva avinstallera gamla drivrutiner för det gamla moderkortet etc, men det borde funka utan större problem.
Gör en ominstallation och se om det hjälper, funkar det så har du hittat felet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Jag kör på en helt ny installation, då bör moderkort installera drivrutiner själv eller? Annars får jag starta upp andra datorn o slänga över på USB!

W10 ordnar det själv så fort du får kontakt med nätet.
För säkerhets skull kanske du skall lägga nätverksdrivrutiner där du kommer åt dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Man kan behöva installera om men ofta så brukar Windows 10 fixa det själv men du kan behöva avinstallera gamla drivrutiner för det gamla moderkortet etc, men det borde funka utan större problem.
Gör en ominstallation och se om det hjälper, funkar det så har du hittat felet

Löser det nu då! Wish me luck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Jag kör på en helt ny installation, då bör moderkort installera drivrutiner själv eller? Annars får jag starta upp andra datorn o slänga över på USB!

Internet ska funka direkt oavsett om det är Wifi eller kabel då Windows 10 brukar fixa det direkt. sen så är det bara att tanka hem det på datorn när den är färdig installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

W10 ordnar det själv så fort du får kontakt med nätet.
För säkerhets skull kanske du skall lägga nätverksdrivrutiner där du kommer åt dom.

Ah har dom på ett USB liggande bredvid

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att nätverksdrivrutiner för alla z390 moderkort alltid fungerar direkt från installationen. I värsta fall får du starta upp andra datorn.

Permalänk
Medlem

stängt av xbox grejen i win10?

Permalänk

Så du har kopplat in skärmen på grafikkortet, vilken typ av kontakt/kabel och vilken upplösning? Har för mig att hdmi är begränsad till 60hz vid någon upplösning.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Så du har kopplat in skärmen på grafikkortet, vilken typ av kontakt/kabel och vilken upplösning? Har för mig att hdmi är begränsad till 60hz vid någon upplösning.

Hade samma upplösning o allt som i gamla datorn, då låg jag runt 200 iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Viggstar: Eftersom du inte direkt svarat på det, är du alltså helt säker på att du kopplat in skärmen i grafikkortet och inte i moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Viggstar: Eftersom du inte direkt svarat på det, är du alltså helt säker på att du kopplat in skärmen i grafikkortet och inte i moderkortet?

Oj ber om ursäkt, ja den är inkopplad i grafikkortet har installerat om datorn nu och fpsen är fixad!

Permalänk
Medlem

NY FRÅGA! Får nu enligt bredbandskollen endast ut 1.34MBit/s när jag tidigare fått ut 120.
Det tycks inte vara långsamt i t.ex. steam där jag tankar som vanligt, vet inte vad problemet är någon som har en teori?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

NY FRÅGA! Får nu enligt bredbandskollen endast ut 1.34MBit/s när jag tidigare fått ut 120.
Det tycks inte vara långsamt i t.ex. steam där jag tankar som vanligt, vet inte vad problemet är någon som har en teori?

Hur mäter du ?
Upp med aktivitetshanteraren och kolla där.
Med en fräsch installation är ju chansen stor att nånting håller på att uppdatera i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hur mäter du ?
Upp med aktivitetshanteraren och kolla där.
Med en fräsch installation är ju chansen stor att nånting håller på att uppdatera i bakgrunden.

Vart ska jag kolla i aktivitetshanteraren? Håller på o tanka en grej på 36MB och ska ta 1h tydligen.
Känns märkligt att jag kan tanka med 13mb/s på steam samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hur mäter du ?
Upp med aktivitetshanteraren och kolla där.
Med en fräsch installation är ju chansen stor att nånting håller på att uppdatera i bakgrunden.

Okey där står "Receive 109 Mbps"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Vart ska jag kolla i aktivitetshanteraren? Håller på o tanka en grej på 36MB och ska ta 1h tydligen.
Känns märkligt att jag kan tanka med 13mb/s på steam samtidigt

prestanda->Ethernet
Där får du en ungefärlig bild över hur mycket bandbredd som totalt används.
Du kan även klicka på "processer" och sortera efter "nätverk" för att se vad som tar bandbredd.

Mitt tips är att låta datorn hålla på ett tag innan du drar några slutsatser.
Windows har ju numera en förmåga att ta ett par timmar på sig innan en nyinstallation är helt klar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

prestanda->Ethernet
Där får du en ungefärlig bild över hur mycket bandbredd som totalt används.
Du kan även klicka på "processer" och sortera efter "nätverk" för att se vad som tar bandbredd.

Mitt tips är att låta datorn hålla på ett tag innan du drar några slutsatser.
Windows har ju numera en förmåga att ta ett par timmar på sig innan en nyinstallation är helt klar

Ah det är steam som tar nät, får se när den är färdig med nedladdningen om det speedar upp annat kanske!
Tack för svaren

Permalänk

Har problemet löst sig? Om inte så se om du har cs i windowed eller liknande istället för Full-screen. Cs har lite problem med just det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Burk: CPU: Ryzen 2700X, CPU kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4, GPU: ASUS ROG Strix RTX 3080, MOBO: Asus ROG Strix X470-F gaming, Case: Corsair Carbide 275R TG, Lagring: 4.5 TB av bara SSD:er

Permalänk
Medlem
Skrivet av sameclick:

Har problemet löst sig? Om inte så se om du har cs i windowed eller liknande istället för Full-screen. Cs har lite problem med just det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jadå det löste sig, tack! Gick igenom fps benchmark in-game och landa på avg 365 med 2 skärmar så det duger väl! Känner inte längre av några drops så jag är nöjd