Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Grattis! Bekräftar att du hade luft i CPU-blocket.

Tack, men det tror jag inte. Jag flyttade varken på blocket eller på radiatorn. Bara ändrade fläktarna på den till intake och gjorde toppen till exhaust istället. Så CPU:n får kalluft utifrån istället för GPU:n varma andrahandsluft. Översta bilden jag skickade var alltså inte hur jag hade det utan hur jag tänkte ändra mina placeringar till. Men gick på lite tips här i tråden och gjorde annorlunda än min ursprungstanke.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Tack, men det tror jag inte. Jag flyttade varken på blocket eller på radiatorn. Bara ändrade fläktarna på den till intake och gjorde toppen till exhaust istället. Så CPU:n får kalluft utifrån istället för GPU:n varma andrahandsluft. Översta bilden jag skickade var alltså inte hur jag hade det utan hur jag tänkte ändra mina placeringar till. Men gick på lite tips här i tråden och gjorde annorlunda än min ursprungstanke.

Ah, fel av mig.
Ja, matar du radiatorn med 60-65 gradig luft från GPU'n så är det inte konstigt att det blir varmt på CPU'n...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av l_aurell:

Givetvis är inflödet lika stort som utflödet. Men det handlar också om vilken luft du suger ut. Har du ett övertryck kan resultatet bli att du blåser ut kall luft som nyss kommit in medans varm luft stannar kvar i hörnen.

Har du däremot ett undertryck kommer luft från hela chassit att sugas ut. I de flesta fall ger det ett bättre resultat.

Jag förstår hur du tänker ... men ... rimligtvis beror det helt hållet på hur chassiet är utformat, var luftspringorna finns (de spontana) i förhållande till fläktarna placering och ett och annat aerodynamiskt fenomen inuti chassiet. Säkert är det så att effekten i många chassien blir som du beskriver det, men det kan omöjligt fungera på samma sätt i alla chassin. Även med undertryck finns det uppenbara risker att kall luft sugs in och blåser ut utan att passera de värmealstrande komponenterna ...

Jag tror att det optimala är att ha ett neutralt tryck i välkonstruerat chassiet och säkerställa att luftflödet i så stor omfattning som möjligt passerar de områden/komponenter som ska kylas ned. Ett större luftflöde borde ge en större kyleffekt.

Men, jag får helt enkelt testa, kanske har du helt rätt?

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

@Nimin:
Kul att du lyckats med att få ner tempen på CPU genom ett enkelt handgrepp! Hur påverkar detta temperaturen på GPU?

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av l_aurell:

SweC snuddar vid ämnet här https://www.sweclockers.com/artikel/20134-sweclockers-guide-t.... Ju högre tryck du har, desto snabbare rör sig luften och mer turbulens skapas.

Har man insug från två olika håll bredvid varandra bådar det för ännu mer turbulens.

Sen kom jag aldrig till strömningsläran innan jag hoppade av universitetet, så jag kan inte räkna på det. Intuitivt känns det som att det kommer ge ett bättre kylning om han tar bort fläktarna från botten.

Genomströmningen mellan två sidor av en vägg beror på tryckskillnaden mellan sidorna, inte trycket i sig. Övertryck eller undertryck bestämmer bara i vilken riktning luften rör sig med avseende på springorna.

Skrivet av AkUs:

Du har förmodligen byggt dig världens dyraste hårfön.
Du har 7x120mm fläktar igång. Då bör man räkna på luftflödet och matcha CFM in med CFM ut osv... för det skall ge något användbart.

CFM in och ut kommer att vara nära samma, men eftersom vi bara mäter volymen då säger ju termodynamikens första lag att vi får lite mer volym ut än in eftersom vi har en temperaturhöjning i skillnad mellan precis innan och precis efter chassit. Massflödet kommer dock vara exakt samma (om man bortser från det damm som kommer in men inte ut).

Att matcha CFM är bara intressant när du vill ha nära atmosfärstryck inne i lådan och det finns det egentligen ingen anledning att göra här.

Skrivet av l_aurell:

Givetvis är inflödet lika stort som utflödet. Men det handlar också om vilken luft du suger ut. Har du ett övertryck kan resultatet bli att du blåser ut kall luft som nyss kommit in medans varm luft stannar kvar i hörnen.

Har du däremot ett undertryck kommer luft från hela chassit att sugas ut. I de flesta fall ger det ett bättre resultat.

Ser inte din logik här. Om det finns en springa för att suga in luft borde den fungera precis lika bra för att blåsa ut luft? Stagnationspunkterna beror visserligen på hur luftströmmarna går men det problemet är oberoende från om du har ett undertryck eller övertryck.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mountain Man:

@mikaelekvall:
Kul att du lyckats med att få ner tempen på CPU genom ett enkelt handgrepp! Hur påverkar detta temperaturen på GPU?

Tack! Ingen temp skillnad på gpun alls egentligen. Vilket väl tyder på att den varma luften nu slinker ut fint i toppen. Sedan är ju ROG-korten välbestyckade med fläktar och den hämtar sin lyft från botten-inblåset. Så bara positivt än så länge. Ps. Märkte också att jag visat fel i mina ritningar alla fläktar är 140mm förutom de på radiatorn som är static pressure på 120mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

@Nimin:

Sätt din CPU radiator som utblås baktill istället, samt montera om pumpen för att kolla så den sitter bra.
Såvida man inte har allt via vatten så är det bara dumt att blåsa in varmluft över andra komponenter typ GPU.

Det kan också vara värt att se över bios (ev uppdatera), din cpu går varmare med vatten än med en stockfläkt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av l_aurell:

SweC snuddar vid ämnet här https://www.sweclockers.com/artikel/20134-sweclockers-guide-t.... Ju högre tryck du har, desto snabbare rör sig luften och mer turbulens skapas.

Har man insug från två olika håll bredvid varandra bådar det för ännu mer turbulens.

Sen kom jag aldrig till strömningsläran innan jag hoppade av universitetet, så jag kan inte räkna på det. Intuitivt känns det som att det kommer ge ett bättre kylning om han tar bort fläktarna från botten.

Nu är det så att turbulenta gränsskikt ökar värmeöverföringen från kylflänsar och dylikt till luften. Däremot är ett recirkulerande flöde inte så praktiskt, vilket nog är det du refererar till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@mikaelekvall:

Sätt din CPU radiator som utblås baktill istället, samt montera om pumpen för att kolla så den sitter bra.
Såvida man inte har allt via vatten så är det bara dumt att blåsa in varmluft över andra komponenter typ GPU.

Det kan också vara värt att se över bios (ev uppdatera), din cpu går varmare med vatten än med en stockfläkt.

Så hade jag ju innan och allt är bättre nu. Så går tillbaka till det känns som fel väg att vandra Som sagt nu har jag fått fina temps. Gpu kring 27-28 på idle och cpu 27-35 C idle. När jag hade rad som utblås värmde ju vattnet av gpuvärmen som gick rätt igenom rad. Nu får cpun frisk luft istället och all varmluft åker ut i toppen. Hittills har inget annat gett i närheten av lika goda resultat.
Bios har jag kläm på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Så hade jag ju innan och allt är bättre nu. Så går tillbaka till det känns som fel väg att vandra Som sagt nu har jag fått fina temps. Gpu kring 27-28 på idle och cpu 27-35 C idle. När jag hade rad som utblås värmde ju vattnet av gpuvärmen som gick rätt igenom rad. Nu får cpun frisk luft istället och all varmluft åker ut i toppen. Hittills har inget annat gett i närheten av lika goda resultat.
Bios har jag kläm på.

Skickades från m.sweclockers.com

2600x brukar landa runt 80 - 82c med stockkylare, du har AIO vatten och når 78 - 79 (som du själv skrev).
Det är tyvärr inga bra resultat alls, Om du nu anser det så förstår jag inte varför du gjorde tråden ?

En varm riktigt GPU värmer både moderkort och CPU block (särskilt med mITX moderkort).
Men det är kanske värre om CPU bromsar än GPU i ditt fall.

Montera om pumpen, tror du har misslyckats med installationen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: TS konstaterade inledningsvis att tempen på CPU var för hög (78-79 grader) ... och efter att han "vänt" på luftflödet på radiatorn är han nu nöjd med temperaturen ...

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mountain Man:

@hakd: TS konstaterade inledningsvis att tempen på CPU var för hög (78-79 grader) ... och efter att han "vänt" på luftflödet på radiatorn är han nu nöjd med temperaturen ...

Ja det missade jag isf, tyckte det var aningen konstigt att skapa en tråd isf.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Såhär sitter fläktarna i min Fractalburk som är liknande:
https://i.imgur.com/uNCPpla.jpg

2x fram - insug
1x botten - insug
1x topp - utblås
1x bak - utblås

Intressant setup! Hur mycket låter datorn när du spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mountain Man:

@hakd: TS konstaterade inledningsvis att tempen på CPU var för hög (78-79 grader) ... och efter att han "vänt" på luftflödet på radiatorn är han nu nöjd med temperaturen ...

Detta. Och tack vare råden från er här så blev det bra. Så jag ångrar inte att jag skapade tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av swad:

Intressant setup! Hur mycket låter datorn när du spelar?

Jag har sidoplåt och dammfilter där fram på vanligtvis, dock inte kåpan som sitter framför dammfiltret på framsidan. Den kyler på grymt och är tyst. CPU brukar ligga kring 50 grader vid lugnare spel och kring 60 i lite tyngre spel, det hörs inte mycket. GPU ligger inte heller högt, mellan 50 och 60 beroende på spel också typ (och rumstemp såklart).

Dessa Noctuafläktar låter inte alls mycket inuti chassit och rullar inte högt ofta.

CPU-kurva:

Chassifläktar:

GPUfläktar:

Ett försök till en god balans mellan temp och ljudnivå med några extra procent fokus på ljudnivån.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA