Permalänk
Medlem

Hade ni köpt denna dator?

Tjena!

Har fått ett erbjudande av en vän att köpa nedanstående dator för 11 000kr.

Länk

Hade ni köpt den för angiven summa? Dator kommer i huvudsak användas för spelande på 1440p och 144/165 mhz i spel som BFV, GTA osv. Det jag blir kluven över är i5:an i den istället för i7:an. Detta kanske dock inte spelar roll i spelande. Vidare är RAM-minnena ej vad jag önskar (vill ha 3200Mhz) samt kylaren. Utöver det är resterande saker mer än bra.
Så hade ni köpt angiven dator för 11 000 kr?

Permalänk
Medlem

Låter som ett bra köp, svar JA

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@madmaxzz:

Kort svar: Ja.

Längre svar:
Den kommer duga fint och du får köpa den för 55% av nypris. Bra deal! Är tre års garanti på Webhallen Config också vilket såklart är riktigt trevligt!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Det är ett bra pris för den datorn.

En i5 9600k är bra och du kan ju köpa en 9900k/9700k om du nu skulle behöva fler kärnor i framtida spel.
Ramminnet bör du kunna överklocka om du vill nå 3200Mhz. 2666Mhz är vad intel "stöder" till dessa processorer och antagligen därför webhallen valt att köra den frekvensen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ett bra pris för den datorn.

En i5 9600k är bra och du kan ju köpa en 9900k/9700k om du nu skulle behöva fler kärnor i framtida spel.
Ramminnet bör du kunna överklocka om du vill nå 3200Mhz. 2666Mhz är vad intel "stöder" till dessa processorer och antagligen därför webhallen valt att köra den frekvensen.

Stort tack för svar. Visste ej om att man kunde göra så med RAM, perfekt då är det problemet borta. Kan precis som du säger uppgradera bättre processor ifall det behövs. Resterande delar finns inget att klaga på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stort tack för svar! Håller med er om att det är bra pris. Slår nog till på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Anman fråga!

Visst borde datorn klara av att köra i 1440p /144Mhz och få fps över 60?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja den där dator bör få över 60 fps i 1440p.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

Ja den där dator bör få över 60 fps i 1440p.

Grymt! Tack för svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Då får jag väl gå emot strömmen och säga att det är ett OK pris inte ett jättebra pris som alla.
Den datorn kostar 15K att bygga själv med de delarna som sitter i förutom windows som går att köpa för 50 kr.
Så visst är det ett ok pris men inget superpris är det inte för visst fan har den tappat ca 4K som begagnad.
Överdrivet bra mobo för en i5 cpu då det går att få en för 700Kr billigare.

Bli inte ledsen nu
Det jag försöker säga är att den har ett OK begagnat pris men det är inget superpris.
Säljer du delarna begagnade i den datorn så kommer du att tappa 4K.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@madmaxzz: Är det precis samma dator? Varför säljer din vän den och hur länge har han suttit med den?

Låter definitivt som ett schysst pris även om den är begagnad 😉

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

@madmaxzz: Vad står det på kvittot? Om en garanti kan överlåtas eller ej framgår av villkoren. Reklamationsrätten gäller bara ursprunglig köpare. Får du problem kan du eventuellt bli beroende av din väns välvilja och/eller tillgänglighet. Just saying...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Då får jag väl gå emot strömmen och säga att det är ett OK pris inte ett jättebra pris som alla.
Den datorn kostar 15K att bygga själv med de delarna som sitter i förutom windows som går att köpa för 50 kr.
Så visst är det ett ok pris men inget superpris är det inte för visst fan har den tappat ca 4K som begagnad.
Överdrivet bra mobo för en i5 cpu då det går att få en för 700Kr billigare.

https://komponentkoll.se/bild/iRggW.png

Bli inte ledsen nu
Det jag försöker säga är att den har ett OK begagnat pris men det är inget superpris.
Säljer du delarna begagnade i den datorn så kommer du att tappa 4K.

Tack för ett väldigt informativt inlägg. Efter detta håller jag med dig helt och hållet. Tycker de mer värt att köpa komponenterna än en begagnad. Jämförde priset med Webhallens annons och tänkte ej på att lägga ihop komponenterna separat. Tycker de mer värt att köpa komponenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

@madmaxzz: Är det precis samma dator? Varför säljer din vän den och hur länge har han suttit med den?

Låter definitivt som ett schysst pris även om den är begagnad 😉

Det är exakt samma! Nya kompomenter kostar ca 15k så tror jag kör på det istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@madmaxzz: Vad står det på kvittot? Om en garanti kan överlåtas eller ej framgår av villkoren. Reklamationsrätten gäller bara ursprunglig köpare. Får du problem kan du eventuellt bli beroende av din väns välvilja och/eller tillgänglighet. Just saying...

Detta ska kollas upp. Tack för upplysningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hade utan tvekan kört på den där dealen.

Permalänk
Avstängd

kör på inte mycket att grubbla över.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Då får jag väl gå emot strömmen och säga att det är ett OK pris inte ett jättebra pris som alla.
Den datorn kostar 15K att bygga själv med de delarna som sitter i förutom windows som går att köpa för 50 kr.
Så visst är det ett ok pris men inget superpris är det inte för visst fan har den tappat ca 4K som begagnad.
Överdrivet bra mobo för en i5 cpu då det går att få en för 700Kr billigare.

https://komponentkoll.se/bild/iRggW.png

Bli inte ledsen nu
Det jag försöker säga är att den har ett OK begagnat pris men det är inget superpris.
Säljer du delarna begagnade i den datorn så kommer du att tappa 4K.

Du har dock missat 1tb HDD samt ihop byggnation av hela datorn också.
Det är väl ungefär 1500:- extra till på din summa.

Sen så är det så klart upp till han själv om han verkligen vill bygga själv, samt använda sig av ett windows som är köpt med stulna kreditkort.

Sen får jag iallafall lite huvudvärk att köpa alla komponenter från olika leverantörer då det oftast är lättast att få hjälp ifrån affären om man har köpt alla sina delar där ifrån.

Men bara vad jag tycker.

@madmaxzz Om jag hade varit dig hade jag kört på din kompis deal.

Permalänk
Skrivet av jensen.:

Du har dock missat 1tb HDD samt ihop byggnation av hela datorn också.
Det är väl ungefär 1500:- extra till på din summa.

Sen så är det så klart upp till han själv om han verkligen vill bygga själv, samt använda sig av ett windows som är köpt med stulna kreditkort.

Sen får jag iallafall lite huvudvärk att köpa alla komponenter från olika leverantörer då det oftast är lättast att få hjälp ifrån affären om man har köpt alla sina delar där ifrån.

Men bara vad jag tycker.

@madmaxzz Om jag hade varit dig hade jag kört på din kompis deal.

Det är ju anledningen till att man bygger själv för att det blir billigare och windows köper man på ebay för 50kr har köpt flera licenser utan problem. Som jag skrev visst är det ett ok pris men inget ooaaaaoooouuu pris det är ett ok begagnatpris. Hans kompis försöker inte lura han utan han vill ha det datorn är värd. Inte vara snäll eller så utan han tar begagnatpriset på den. Hade han velat vara snäll så hade han sålt datorn för 9k bara för att det är en kompis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av madmaxzz:

Tack för ett väldigt informativt inlägg. Efter detta håller jag med dig helt och hållet. Tycker de mer värt att köpa komponenterna än en begagnad. Jämförde priset med Webhallens annons och tänkte ej på att lägga ihop komponenterna separat. Tycker de mer värt att köpa komponenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ska bygga en dator själv så skulle jag sikta in mig på en bättre cpu. Jag har byggt en korg men jag vet inte din budget för du säger inte vad du vill lägga ut. Du kan köpa delarna själv säger du men kan du lägga lite till.
Här har du snabbare ram och bättre cpu.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla era svar. Har resonerat hela dagen och kommit fram till att jag ändå ska köpa komponenter och sätta ihop den. Hade han sålt den för 9 000 hade jag inte tvekat. Känner att jag hellre lägger på 3-4 tusen och köper en splitterny men bättre cpu, snabbare ram och en större kylare. Känner att jag inombords hellre vill det än att köpa kompisens. Med det sagt ska jag ändå säga till honom att jag är redo att betala 9 000 och inte mer, han kanske går med på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vart hittar man win för 50 kr?

Woot win för 50 spänn det tar jag alla dagar i veckan. Vart hittar man det måtro?

Skrivet av _F1GHT3R_:

Då får jag väl gå emot strömmen och säga att det är ett OK pris inte ett jättebra pris som alla.
Den datorn kostar 15K att bygga själv med de delarna som sitter i förutom windows som går att köpa för 50 kr.
Så visst är det ett ok pris men inget superpris är det inte för visst fan har den tappat ca 4K som begagnad.
Överdrivet bra mobo för en i5 cpu då det går att få en för 700Kr billigare.

https://komponentkoll.se/bild/iRggW.png

Bli inte ledsen nu
Det jag försöker säga är att den har ett OK begagnat pris men det är inget superpris.
Säljer du delarna begagnade i den datorn så kommer du att tappa 4K.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

typ här
https://www.ebay.com/itm/Microsoft-Windows-10-Pro-32-64bit-Ge...
Leta efter nåt som du tycker är Ok tog bara en där det var många som köpt, jag själv har köpt många licenser och det har funkat perfekt med uppdateringar och allt.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristeraguilera:

Woot win för 50 spänn det tar jag alla dagar i veckan. Vart hittar man det måtro?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju helt klart ett mer lockande pris om man jämför med vad det kostar i vanlig butik. Det är kanske lite mer samvetet som får bestämma om man kör på en sådan nyckel istället för en ”legit”.

De funkar vanligtvis utan problem, man kan bara inte vara riktigt säker var nycklarna egentligen kommer ifrån 😌

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq