AMD Navi kan åtgärda gammal designbrist i Graphics Core Next

Permalänk
Melding Plague

AMD Navi kan åtgärda gammal designbrist i Graphics Core Next

Den kommande grafikarkitekturen Navi från AMD kan dubblera antalet geometriprocessorer och rasterenheter, vilket skulle ge markant förbättrad kantutjämning och möjlighet att skyffla pixlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om hur dom trollar numer. Prestanda/pris är allt som är viktigt.
Förr var jag väldigt intresserad av allt tekniskt. Det intresset har svalnat rejält sedan några år tillbaka.
Det är mycket snack och väldigt lite förändring för oss konsumenter.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Bryr mig inte om hur dom trollar numer. Prestanda/pris är allt som är viktigt.
Förr var jag väldigt intresserad av allt tekniskt. Det intresset har svalnat rejält sedan några år tillbaka.
Det är mycket snack och väldigt lite förändring för oss konsumenter.

Trots detta så kommenterar du på en artikel om tekniska detaljer?

Permalänk
Medlem

För egen del är det nästa gen som är en ny arkitektur som är det jag är lite spänd på. Men om dessa prissätts bra som kan jag mcyket väl uppdatera barnens datorer. Jag ställer dock inte in mig på något som förmodligen inte kan nås utan bättre att bli överaskad i så fall.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Bryr mig inte om hur dom trollar numer. Prestanda/pris är allt som är viktigt.
Förr var jag väldigt intresserad av allt tekniskt. Det intresset har svalnat rejält sedan några år tillbaka.
Det är mycket snack och väldigt lite förändring för oss konsumenter.

Ja alltså... Mitt R9 290 i 1080p som idag kostar ca 600:- begagnat, presterar som-/eller i vissa fall utpresterar ett RTX 2080 ti i 4K som sannolikt inte går att hitta begagnat utan istället går lös på vadå? 13000-14000 kr nytt?! Typ 23 gånger dyrare för fyra gånger prestanda. Sen slänger man på TAA och allt ser ut som gröt oavsett upplösning. för att hårddra det en aning. Jag köper ett kort när jag får en hundraprocentig prestandaökning för 2500:-
Betalar normalt sett inte mer än 2000:- men kan tänka mig höja den budgeten med 500:- med tanke på världsläget och den svaga kronan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Bra att det hittar nya sätt att förfina det gamla på.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja alltså... Mitt R9 290 i 1080p som idag kostar ca 600:- begagnat, presterar som-/eller i vissa fall utpresterar ett RTX 2080 ti i 4K som sannolikt inte går att hitta begagnat utan istället går lös på vadå? 13000-14000 kr nytt?! Typ 23 gånger dyrare för fyra gånger prestanda. Sen slänger man på TAA och allt ser ut som gröt oavsett upplösning. för att hårddra det en aning. Jag köper ett kort när jag får en hundraprocentig prestandaökning för 2500:-
Betalar normalt sett inte mer än 2000:- men kan tänka mig höja den budgeten med 500:- med tanke på världsläget och den svaga kronan.

Fast nu kostade ju R9 290 runt 4-5k om jag inte missminner mig.
Du får nära en 100% ökning av att gå till ett 1080. Dessa får du väl för omkring 3000-3500:- beroende på modell så vi är snart där.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fast nu kostade ju R9 290 runt 4-5k om jag inte missminner mig.

Det spelar ingen roll vad R9 290 kostade? Jag köpte GTX 970 för 2000:- på BF. När det gick sönder så var det under miningboomen så fick bita i det sura äpplet och köpa R9 290 för 1100:- fick tillbaka pengarna för mitt GTX 970 för butiken vägrade mig utbyteskort på grund av bristen.

Men om vi pratar nypriser så kostade R9 290X mer. R9 290 när det var sprillans gick att få tag på för typ 3000:- på kampanj.

Men jag pratar om vad vilken prestanda och priser som respektive kort kostar idag. Nytt och begagnat.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Trots detta så kommenterar du på en artikel om tekniska detaljer?

Hmm.. var skulle jag annars kommentera det?
Aftonbladet har inte kvar sin chatt

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det spelar ingen roll vad R9 290 kostade? Jag köpte GTX 970 för 2000:- på BF. När det gick sönder så var det under miningboomen så fick bita i det sura äpplet och köpa R9 290 för 1100:- fick tillbaka pengarna för mitt GTX 970 för butiken vägrade mig utbyteskort på grund av bristen.

Men om vi pratar nypriser så kostade R9 290X mer. R9 290 när det var sprillans gick att få tag på för typ 3000:- på kampanj.

Men jag pratar om vad vilken prestanda och priser som respektive kort kostar idag. Nytt och begagnat.

Lägger du 2-2500kr får du idag ett GTX1650 som presterar sämre än GTX 970 och 290. Så du får nog ha kvar ditt 290 några år innan det blir några 100% ökning för de pengarna...

Edit såg RX 570 8GB fanns för 1799kr betydligt bättre val än 1650 men fortfarande inte någon stor uppgradering.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lodisen:

Fast nu kostade ju R9 290 runt 4-5k om jag inte missminner mig.
Du får nära en 100% ökning av att gå till ett 1080. Dessa får du väl för omkring 3000-3500:- beroende på modell så vi är snart där.

3600 kr vid lansering.
https://www.sweclockers.com/test/17805-amd-radeon-r9-290/20#c...
Men jag har för mig att jag köpte mitt för runt 3000, ganska nära in på.

edit, Jag beställde från Komplett 2013-11-16 kl 13:50 (ungefär en vecka efter Sweclockers test) och betalade 3095 kr.
Det kortet var ett bra köp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag spekulerade just om något liknande igår i Navi-tråden ju.
Fast i min spekulation så dubblades antalet ROPs per shader engine. Men givetvis bättre ifall man kan dubblera antalet shader engines helt. Kan nog vara en hel del lättare att hålla shaders matade optimalt med den konstruktionen. Frågan är om min hypotes om dubbelkanalsnaturen i GDDR6 har med detta att göra.

Permalänk
Medlem

Hmm, Ser ut som att detta kan bli en GPU för en hel serie kort, dvs från topp segment ner till lågbudget.

Permalänk
Medlem

Kommer de ta en paus från HBM2 nu eller kommer de kanske köra det för top segmentet? (Läste att man inte förlorar så värst mycket med GDDR6)
HBM2 borde väl kunna dra nytta av nya arkitekturen ännu mer än tidigare eller tänker jag fel?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hmm.. var skulle jag annars kommentera det?
Aftonbladet har inte kvar sin chatt

Varför kommentera alls om du ändå inte bryr dig? Låter lite som slöseri med tid.

Skrivet av ELF:

Kommer de ta en paus från HBM2 nu eller kommer de kanske köra det för top segmentet? (Läste att man inte förlorar så värst mycket med GDDR6)
HBM2 borde väl kunna dra nytta av nya arkitekturen ännu mer än tidigare eller tänker jag fel?

Tror nog de absoluta dyraste korten kommer att fortfarande köra med HBM2. De behöver liksom sticka ut. Däremot kommer nog AMD köra som Nvidia där mainstream-korten alla kommer att köra med GDDR6.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

3600 kr vid lansering.
https://www.sweclockers.com/test/17805-amd-radeon-r9-290/20#c...
Men jag har för mig att jag köpte mitt för runt 3000, ganska nära in på.

edit, Jag beställde från Komplett 2013-11-16 kl 13:50 (ungefär en vecka efter Sweclockers test) och betalade 3095 kr.
Det kortet var ett bra köp.

Det har du så rätt i. Jag såg nu att det var ett 290X jag hade köpt back in the days och inte ett 290.
Jag tyckte 4500:- var dyrt för 9800Pro när dessa fanns ute. Det är sinnessjuka priser på grafikkort nu, men likförbannat behöver man köpa dessa för att stilla ens begär.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Lägger du 2-2500kr får du idag ett GTX1650 som presterar sämre än GTX 970 och 290. Så du får nog ha kvar ditt 290 några år innan det blir några 100% ökning för de pengarna...

Edit såg RX 570 8GB fanns för 1799kr betydligt bättre val än 1650 men fortfarande inte någon stor uppgradering.

Nej det finns inte på kartan. PS5 lanseras nästa år och utlovar 60fps i 4K och kommer inte kunna kosta mer än 5000-6000:- vid lansering. Skulle du behöva betala lika mycket för endast ett grafikkort som för en hel konsol med motsvarande eller ännu bättre prestanda så skulle grafikkortstillverkarna inte få mycket sålt.

Det kan hända att AMD kommer mjölka early adopters av navi på pengar. Men priserna kommer komma ner. Vega 56 går redan idag att köpa för 3000:- Det ger inte riktigt en hundraprocentig prestandaökning från R9 290, men inte jättelångt ifrån. Navi måste ju vara billigare att tillverka än vega 56/64?!

Men visst... litar inte direkt på AMD och Nvidias svågerpolitik. De är ju som sagt närbesläktade med varandra, bokstavligen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite konstigt att de efter fyra generationer ändå inte lyckats hitta och åtgärda de interna flaskhalsarna.
Borde väl ändå vara högprioriterat i utvecklingen...

Skrivet av SCORPIUS:

Hmm.. var skulle jag annars kommentera det?

Är du inte intresserad skulle du inte ens läst artikeln, än mindre brytt dig om att skriva en kommentar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det spelar ingen roll vad R9 290 kostade? Jag köpte GTX 970 för 2000:- på BF. När det gick sönder så var det under miningboomen så fick bita i det sura äpplet och köpa R9 290 för 1100:- fick tillbaka pengarna för mitt GTX 970 för butiken vägrade mig utbyteskort på grund av bristen.

Men om vi pratar nypriser så kostade R9 290X mer. R9 290 när det var sprillans gick att få tag på för typ 3000:- på kampanj.

Men jag pratar om vad vilken prestanda och priser som respektive kort kostar idag. Nytt och begagnat.

3799kr kostade mitt i januari 2014. dvs precis när aftermarket hade kommit
funkar fortfarande prima i 1080p

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag tycker det är lite konstigt att de efter fyra generationer ändå inte lyckats hitta och åtgärda de interna flaskhalsarna.
Borde väl ändå vara högprioriterat i utvecklingen...

Är du inte intresserad skulle du inte ens läst artikeln, än mindre brytt dig om att skriva en kommentar...

Lugn o fin o läs vad jag skriver.
"Det intresset har svalnat rejält sedan några år tillbaka"
Sen tar jag mig rätten precis som dig att kommentera precis vad jag vill, när jag vill, hur jag vill. För det är jag definitivt intresserad av

Förövrigt är innebörden av mitt inlägg en s k a "andemening". Ska försöka hålla mig ifrån det i fortsättningen. Det blir tydligen lättast så.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag tycker det är lite konstigt att de efter fyra generationer ändå inte lyckats hitta och åtgärda de interna flaskhalsarna.
Borde väl ändå vara högprioriterat i utvecklingen...

De har gjort det. Problemet är bara att de har haft för liten budget och gjort för lite varje generation. Southern Islands var första GCN. Hawaii var generation 2 och innehåller hela shader engine-konceptet, vilket bland annat gjorde att de kunde ha dubbelt så många geometri-enheter. Tonga var generation 3 och jobbade främst med minneskompressionen. Vega var generation 4 och förbättrade geometriprestandan samt höjde max klockfrekvens. Om det nu är sant att Navi fixar så att man kan ha 8 SE istället för 4 så är det jättebra, då tar de nästa grej.

När Tonga bara fixade med minneskompression och early culling så var det för lite, AMD hade behövt jobba med mer grejer där. Sedan gjorde Polaris ingenting med den underliggande strukturen (Pascal var också en mindre förändring mot Maxwell, men nVidia gjorde i alla fall nåt), och förväntningarna på Vega blev enorma. När då Vega blir ett misslyckande - GFs process håller tillbaka klockfrekvenserna, HBM2 blir inte så bra som det borde varit och begränsar minnesbandbredden, och ngg_fastpath funkar inte alls - så sitter AMD i skiten för deras arkitektur har knappt förändrats sen Hawaii 2013. Hawaii var ett fantastiskt chip, men det är inte 2013 längre.

Borde AMD ha prioriterat om och jobbat med sin SE tidigare? Kanske det, kanske det hade varit bättre att jobba med det för Vega istället för de saker de gjorde, men det är ju lätt att säga nu. Om Vega hade klockat i 1.7-1.8 GHz och haft 2.4GHz HBM2 - som planen en gång var - så hade den mätt sig med 1080 Ti. Hade ngg_fastpath dessutom fungerat hade den nog slagit 1080 Ti, t.o.m, och då hade ingen klagat.

Visa signatur

5900X | 6700XT