Vad ska jag använda min Raspberry Pi 3 Model B till?

Permalänk

Vad ska jag använda min Raspberry Pi 3 Model B till?

Hej,

Köpte i slutet av 2017 en Pi. Gjorde ett impulsköp och tänkte de hade varit kul att programmera lite i linux mm.
När jag sen tröttnade på att leka runt, ville jag bygga en molnlagringstjänst eller typ en nas (enbart för backuplagring på bilder tagna av mig och min sambons androider). Eller möjligtvis en liten server för en hemsida eller två.

Har dock läst att pi inte är så bra som Nas, men funkar den till det ändamål som enbart lagringsmoln?
I så fall, vad rekommenderar ni för app till själva överföringen? Vad behöver man tänka kring linux, ang kryptering, brandvägg och antivirus etc? Så att bilderna får vara ifred från obehöriga.

Vad har ni för andra tips att använda pi:n till? Dvs praktiska tips, Klarar mig "ganska bra" utan robotar, leksaker, termometrar och liknande hehe
/Tony

Permalänk
Avstängd

Retro-konsoll, förslagsvis kopplad till en TV/Monitor i sovrummet. 🤔

Permalänk
Medlem

"Smarta hem" controller med Home assistant

Permalänk
Skrivet av r3mpuh:

Retro-konsoll, förslagsvis kopplad till en TV/Monitor i sovrummet. 🤔

Bra tips! Hade gärna gjort det om jag hade haft tid att spela, men kan nog definitivt bli så i framtiden

Permalänk
Skrivet av ice cube:

"Smarta hem" controller med Home assistant

Har faktiskt haft tanken just kring avläsning av vatten, el och värme osv. Dock bor vi i hyres, så är lite begränsande. Borde kanske dock ta upp tanken igen då det precis vart inbrott i vårt lugna område. Lite ironisk för Folksam ringde igår och jag sa att vi har lugnt område där av inget larm. Nån minut senare får vi mail om att situationen >< haha.
Så hur får man en rörelsedeckare/kamera att skicka signaler från källare till 3:e våning genom betong och armering? hahah
Får väl ha en gsm-sändare som skickar sms och då blir Pi:en överflödig

Permalänk
Medlem

Hade stora planer på att använda min Pi som retro-emulator, leka med Linux, programmera o.s.v. Men jag tröttnade ganska snabbt. För mig slutade det med att jag använder min Pi som en slags "hemmaserver". Den är DNS-server, VPN-server, webbserver (främst hosta bilder, istället för att använda Imgur och liknande) m.m. Till detta räcker ett 32 GB SD-kort, så det krävs ingen extern hårddisk som drar ström och väsnas.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD