Enkel server med låg cost-of-ownership

Permalänk
Medlem

Enkel server med låg cost-of-ownership

Hej!

Jag sitter och funderar på att bygga en enklare "serverbox" för att hantera lättare uppgifter/lek. Jag har tänkt köra Ubuntu Server som OS på denna. Det jag vill att den skall göra är att hosta några dockercontainers, homeassistant och en Plexserver för eget bruk, möjligen även en Unifi controller. Jag har i dagsläget en FreeNas låda med en C2550 (4 kärnor), ECC minne, lagring osv, så allt som är viktigt nog att behöva något sådant kommer att köra på den enheten. Nu hanterar NASen Nextcloud, en wordpressida, Ampache, Plex samt en proxyserver. Jag är i dagsläget nöjd med prestandan i FreeNas burken, förutom transcoding i Plex med vissa codecs.

Jag skulle behöva lite råd om vad jag skall skaffa för hårdvara till den nya lådan. Jag prioriterar lågt pris och låg strömförbrukning, men mer energiåtgång är tillåtet när Plex arbetar. Det jag tittat på är en lösning baserat på ett moderkort med integrerad CPU, typ https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-J4105B-ITX-Moderkort-.... Alternativt något baserat runt en AMD APU, typ en AMD Ryzen 3 2200G, båda med en lagom mängd minne om 4/8GB och en 120GB HDD. Eventuell extra lagring kommer ligga på NASen och nås över nätverket.

AMD alternativet har såklart en del mer kraft, men till mer kostnad och högre energiförbrukning med allt vad det innebär (kylning, nätagg, chassi). Jag är lite kluven om vad jag kommer behöva den extra kraften i AMD systemet, eller om den inbyggda GPUn i intellösningen kommer räcka för att kunna hantera transcoding eftersom Plex skall stödja HW acceleration på Ubuntu(?).

Är det någon som har erfarenhet av dessa lösningar och kan dela med sig?

Tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem

Ska du bli nöjd med plex bör du har en i5 eller motsvarande för AMD.
Jag körde på en i3 och var inte helt nöjd bytte till i5 och har inte haft ett problem sedan dess, om det inte varit trasiga filer förståss.

Så en inbyggd celeron skulle jag avråda ifrån.

Permalänk
Avstängd

Allt beror ju helt och hållet på vilka filer du ska konvertera med plex. Kräver en del kraft att konvertera en hög bitrate 4k film t ex.
Jag är nöjd med en i3a och ECC minne, men det räcker bara till 1 konvertering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tranky:

Ska du bli nöjd med plex bör du har en i5 eller motsvarande för AMD.
Jag körde på en i3 och var inte helt nöjd bytte till i5 och har inte haft ett problem sedan dess, om det inte varit trasiga filer förståss.

Så en inbyggd celeron skulle jag avråda ifrån.

Beror helt på hur du ställer in allt, jag kör plex på en A4-5300 APU utan problem och servar två aktiva användare, en om du lägger all media att bli transcoded så ja då blir det tungt.
Det mesta i dagsläget kan dock hanteras i ursprungsformat av mottagarenheterna ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på en HP Microserver Gen 8.

https://www.blocket.se/stockholm/HP_ProLiant_MicroServer_Gen8...

Du kan hitta billiga Xeon CPUer till den på ebay.

Permalänk
Medlem

@cheben: Enklast är väl att behålla det du har och köra hw transcode med en gpu.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag skall titta på att skaffa mig något mer högpresterande isåfall.

Skrivet av xp1ratex:

@cheben: Enklast är väl att behålla det du har och köra hw transcode med en gpu.

Det hade varit ett alternativ, men det finns inte plats i burken. Dessutom är en av anledningarna till att skaffa ny att jag vill ha en burk med Ubuntu som OS. Dagens kör FreeNAS (så FreeBSD) och är dels svårt att hitta hjälp till samt så har den inte stöd för docker utan att köra en VM. Att köra en VM på den burken blir inte bra eftersom jag behöver dedikera CPU kärnor till VMen

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Tack för alla svar. Jag skall titta på att skaffa mig något mer högpresterande isåfall.

Det hade varit ett alternativ, men det finns inte plats i burken. Dessutom är en av anledningarna till att skaffa ny att jag vill ha en burk med Ubuntu som OS. Dagens kör FreeNAS (så FreeBSD) och är dels svårt att hitta hjälp till samt så har den inte stöd för docker utan att köra en VM. Att köra en VM på den burken blir inte bra eftersom jag behöver dedikera CPU kärnor till VMen

Aaah, hursomhelst så skulle jag räkna in en gpu som offload till plex om du bygger nytt.
Markant skillnad att köra hw transcode, intel quicksync på gen 8 och nyare funkar även bra.

Permalänk
Medlem

Senare generationer med Intel quicksync fixar ett flertal hårdvaruaccelererade transcodes

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535