servern hittar inte de nya diskarna

Permalänk
Medlem

servern hittar inte de nya diskarna

Jag hjälper en vän som har en HP ProLiant DL360p Gen8 med plats för 8 diskar.

När vi gjorde om datorn första gången så byta han ut 4 diskarna mot SSD diskar och allt fungerade som det ska.
Nu när vi gjorde om den igen och så hade han köpt in andra 4 SSD för att byta ut så hittar inte OS eller den inbyggda RAID systemet de nya diskarna. Nu vet jag inte om det är samma med de gamla diskarna men det är något vi kan titta på men det borde ju gå med de nya SSD diskarna eller är det någon inställning man ska göra??

Permalänk
Medlem

Kollat att era nya SSD är kompatibel med använda diskkontrollerkort? - om inte så brukar det belönas med att alla fläktar i servern varva upp för att lätta och försöka flyga iväg och det går inte att trixa runt...

Vad är det för kontroller - P410, P420 - är de satta i IT-mode för alla slottar om du kör mjukvaru-RAID (P400 går ej att sätta i IT-mode utan man får sätta diskar i varsin volym - med påfallande liten prestandaförlust faktiskt...)

(med P400 går inte att byta under drift om man har varje disk som egen volym utan kräver en omstart för att hittas och konfigurering i dess BIOS för att bli en volym som syns utåt igen)

Kör du dess HW-RAID med flera diskar i samma volym så vill dom att diskarna helst skall vara lika stora (en del accepterar dock större diskar) och samma typ - dvs. SATA eller SAS inom hela logiska RAID-volymen.

Om du plugga in de nya SSD för diskplats 5-8 utan att ersätta de gamla SSD så måste du gå in i BIOS och rota och förhoppningsvis kan få RAID:en att växa till att inkludera de nya SSD:n i volymen - är det P400 så är max volymstorlek 2TB och går inte att ta sig förbi, utan man får göra fler volymer och köra mjukvaru-RAID. - givetvis backup på allt innan sådana övningar.

Du behöver också i BIOS bestämma vilken av volymerna som skall vara startvolym och där OS skall installeras. Traditionell brukar man ha 1 diskpar av inte så stor storlek (traditionellt 146GB SAS-diskar av 10 eller 15 krpm-typ) i RAID1-volym som start och OS-volym medans de andra 6 diskplatserna konfigureras som lagrings-RAID i RAID5 eller RAID6.

När du tar ur alla gamla diskar så är denna information borta då dessa ligger i de första sektorerna på diskarna (detta för att man skall kunna flytta diskarna till en annan kontroller av samma typ ifall den gamla havererat och startas upp precis med samma konfiguration som med den gamla kontrollern)

Det är _inte_ automatiskt på samma sätt som köpeNAS med mjukvaru_RAID och md-adm RAID i botten. HW-RAID-kort kan vara bestar att hantera och griniga med vilken typ av diskar som ansluts...

---

Slutligen - är det HW-raid-kontroller av P400, P410, P420 - se för sjuttsingen till att batteribackup/Flashminnes-backup för diskkontrollerns RAM-minne att batteridelen/kondensatorpaketet verkligen fungerar - det har enorm påverkan på prestandan om den inte fungerar (dvs. skriv-cachen ej aktivt) och blir frusen sirap-slött och med denna fungerande och om man ser på en maskin med P400-kontroller så är SSD extremt tveksam förbättring gentemot kostnaden i jämförelse med bunt 10 krpm SAS-diskar och maxad RAM-minne på moderkortet (och vettig OS förstås med rejäl diskcache) då man också tappar halva SAS-bandbredden när man går över till SATA - samt NCQ-kön blir väldigt liten (går från 255 steg i djup till 32 steg i djup) och att det inte längre kör duplex i trafiken till/från diskarna påverkar också prestandan till det sämre.

När jag blandade 5 SAS-diskar med 1 SATA-disk med på pappret inte så olika rå-prestanda i samma mjukvaru-RAID, så tappade RAID ungefär 75% av sin skriv och läshastighet och man verkligen såg hur alla SAS-diskar satt och väntade på att SATA-disken skulle bli klar någon gång - här tror jag inte var någon problem med rå-hastigheten eller söktider - utan flaskhalsen var nog på just på NCQ-sidan och hur mycket RAM-minne disken hade internt. Har _inte_ prova med någon SSD då jag inte har tillräcklig stor SSD som matchar SAS-diskarna i storlek.

Är det gamla sorten BBWC batteri-pack så kan dess batterier (som är NiMh) ersättas av 1000 mA R06/R003-celler (köpta på Ikea...) i lämplig batterihållare, som löds fast på kretskortet som höll batteriet tidigare - vad noga med inkoppling av + och - är rätt då en felkoppling - även om det bara snuddar - troligen förstör både BBWC och inkopplade cache-RAM på diskkontrollerkortet.vrite-chasen på diskkontrollerkortet slås inte på förrän BBWC-modulen tycker att batterierna är tillräckligt laddad - vilket kan ta ett par timmar, och bedöm inte diskkontrollerkortets prestanda förrän den har BBWC-laddad då dessa kort är inte ett dugg roliga i prestanda om BBWC inte fungerar...

Permalänk
Medlem

oj vad mycket bra info man fick.

Det är en 410 eller 420, har inte tillgång till maskinen just nu men en sak när du säger det så varvar inte fläktarna upp utan han har sagt "Vad tyst servern är nu mot innan"

Så det kanske inte går att köra med de diskarna utan vi ska nog först prova med de gamla diskarna.

Hmm batterierna på RAID så man kan se så det inte är något sirap, hur ser man sådant??

Permalänk
Medlem

HPE:s smartstart cdskiva så kan du se och konfigurera din raid och även se om write-cache är aktiv (slås av automatiskt om inte fungerande BBWC finns till RAM-cachen) - det går att tvångsinkoppla skrivcache men det kan ge totalhavererad RAID om du får strömavbrott och det är data under skrivning mot diskarna.

[det är HW-RAID-diskarna stora fördel gentemot de flesta mjukvarubaserade RAID-lösningar - att integriteten på RAID-arrayen hålls intakt även vid strömavbrott med hjälp av BBWC då en mjukvaru-RAID tappar all aktuell status och pågående transaktioner över sina RAID-diskar och riskerar att gå korrupt.

Filsystem som ZFS har lagt ned rätt mycket krut på journaler, specielle loggdiskar etc. för att just hantera 'plötslig strömavbrott' och all data i RAM-förvinner när som helst i olika läs och skrivprocessen utan att tappa tråden - medans de flesta andra mjukvaru-RAID just bara hoppas att det inte skrevs något tvetydigt och man inte vet vilket som är rätt vid en senare läsning.

BTRFS bygger mycket på transaktionshantering med ofta 'commit' och är det inte 'commit' gjord så är det inte klart och vid nästa uppstart efter en strömavbrott och korrektheten inte kan redas ut mha. checksummor så backar man till den föregående färdiga commit och utgår därifrån och tillsammans med checksummor på filer har koll vilket som gäller om man i tex en RAID1 ger olika data från resp. disk för att filerna inte skrevs/uppdateras exakt samtidigt och det bröts mitt under skrivningen.

md-adm RAID i linux kan också slå på journalföring (är väl fortfarande lite på beta-stadie) men default avstängd då sådana saker drar ned prestandan mycket.

moderkorts RAID1 brukar vid dessa tillfällen med konflikt med olika värden på samma LBA-adress på resp disk, dela upp RAID-volymen till två separata diskar och användaren själv får sedan avgöra vilken disk som hade den mest korrekta datat...]

---

Gamla skrytdokument om hur mycket mer prestanda det ger med write-cache aktivt - lite utdaterad men ändå

https://community.hpe.com/hpeb/attachments/hpeb/itrc-264/1027...

---

Det finns LED-indikatorer på sjäva BBWC som berättar status om den är aktiv, om det finns aktiv data i disk-cachen som ännu inte hunnit skrivas ut på diskarna (tex. blev strömavbrott mitt under skrivningen) etc. - det är tänkt att man skall kunna slita loss controllerns cache-minne (med batteribackup ansluten då) och trycka på en annan P4Xx-kort - flytta med diskarna - slå på strömmen så att diskarna varvar upp och skrivningarna slutförs på diskarna.

Sidan 33 i https://community.hpe.com/hpeb/attachments/hpeb/itrc-264/1003... beskriv hur lysdioderna skall tolkas

när det gäller byta trasig batteri i BBWC, kika på: http://opensource.wrenhill.com/?p=63

tillägg man behöver inte bryta sönder plasthållaren för batterier utan kretskortet går att ta ur ändå då det bara hålls med plastsnäppen.

tänk på att för P410(i) och uppåt så finns också flash-minnesbaserade cache-minne för diskkontrollern och då är det kondensatorbank istället för batteri med energi lagom att överföra innehållet i RAM-cachet till flashminne vid plötslig strömavbrott.

lite länk till dokument man kan gräva vidare i https://support.hpe.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_na-... - troligen kan du hitta smartstart-ISO:n även den vägen, men jag orkar inte leta fram den åt dig då det är hur mycket som helst att leta i...

---

Slutligen - servrar är helt annan best att hantera än vanliga kontors-PC och Gamer-riggar - för servrar så är fokus, förutom att allt skall kunna fjärrstyras över nätverk inklusive slå av och på strömmen, pilla i BIOS, installera från iso-avbilder etc., driftsäkerhet och räddningsbarhet vid disk och RAM-minnes fel/haveri. - Därför självrättande ECC-minne på allt inklusive cacheminne till diskkontrollerna, batteribackup på sistnämnda, kan konfigurera upp olika RAID-strukturer inklusive hot spare och cold spare diskar som kan ta över och synkas upp vid minsta strul på någon av de ordinarie diskarna.

på G7-servarar och uppåt har även RAM-minne med en extra slot för extra minnes-modul som hot spare och kan ta över ifall någon minnes-modul skulle börja generera för mycket ECC-event och därmed anses osäker.

Enterprise-SSD har också rätt omfattande arrangemang med kondensator-banker för att säkra att SSD:s innehåll som fortfarande ligger i RAM i SSD diskkontrollern, flyttas till flash vid strömavbrott och ej hamna i icke startbara lägen eller korrupta sektorer.

Konsument SSD har inte sådana skyddsmekanismer utan fungerar lite på samma sätt som mjukvaru-RAID - man hoppas på det bästa och kanske klarar 19 ggr av 20 tillfällen och när det inte klarar sig så är det skit på riktigt. Enterprise-prylar får inte göra så och chansa, utan datat skall säkras - varje gång! vid tex. strömavbrott eller plötslig oförberedd avstängning.

Permalänk
Medlem

@TheCazz: Finns bara ett svar. Följ guiden och listan på denna sida: http://dascomputerconsultants.com/HPCompaqServerDrives.htm
Alla diskar som listas där fungerar med hp servers. De testar konsument SSD kompatibiliteten i servers. De SSD som inte fungerar och vad som händer står också med i listan. Vad jag förstått skall man alltid satsa på Intel SSD konsument och då får man inte heller några problem i just HP servers. HP servers är mer kräsna mot konsument SSD än Dell servers. Vad jag läst mig till i diverse forum är att just Dell servers sväljer allt i konsumentväg beträffande SSD disk. Dells begagnade servers är dock oftast också dyrare då det är större efterfrågan på de av just denna orsak. Begagnade HP servers är billigare, då deras hemsida med drivrutiner/bios är helt nedlåst idag och kräver serviceavtal för att få tillgång till detta medans Dells hemsida för servers, uppdaterar drivare bios och släpper det gratis än idag. Det finns även en del Samsung SSD som fungerar, men överlag är det just Intel SSD konsument diskar man skall satsa på. Även Intel företags(enterprise) SSD diskar fungerar bäst i både HP servers samt Dell servers.

Permalänk
Medlem

Jo troligtvis så får vi sätta in hans gamla diskar i enheten igen men det som jag måste kolla upp varför den är EXTREMT seg RAID och fick tipset av xxargs här ovanför att kolla upp för den var inte så seg innan när den körde på ett OS och nu kör den på vmware esxi 6.7

Permalänk
Medlem

Lite sent men har haft en del saker att göra

Tyvärr verkar det inte vara aktiverad och RAID är seg som sirap.
Det går att aktivera men som du skrev så varnar den om det skulle bli strömavbrott så kan det gå ot skogen men han har UPS och skydd så jag överväger starkt att aktivera den endå.

Permalänk
Medlem

Att sätta SSD på P400-kort ger ingen rolig lyft då farten är bara 150 MB/s på SATA medans SAS går med 300 MB/s - det enda man kan vinna är söktider. - dock med vettig OS och rejält med RAM som disk-cachar så vette fasen om man vinner så mycket på detta - egentligen, ja möjligen den första inläsningen då

Med P410-kort få man i alla fall nytta med 300 MB/s på SATA-disk men 600 MB/s är ju förstås mer önskvärt men kräver SAS-SSD, och redan där tar det stopp för de flesta i hobbyanvändandet...

Skall man ha riktig snabb access på lagringssidan så är förmodligen PCIe-adapter med m.2 NVMe PCIe 4 lanes bättre, men gäller att man har riser-kort och ledig plats för detta...

---

Prova först med data som inte är viktigt, är det mer seriös data senare så skulle jag renovera batterierna för BBWC till nya

Det är inte så svårt med 4st Ikeas 1000 mAh NiMh batteri 'ladda' i batterihållare (som köps typ på kjell&co), koppla '+' och '-' rätt bara (jag lödde in sladdarna - men det är för att jag är van att löda), dubbelkolla 2 ggr innan du nuddar metallen på kortets spänningstungor med sladdarna från batterihållare (och har batterier isatta) - koppla inte in kabeln mot cache-minnet innan du är 100% säker på att den är rätt inkopplad. och prova utan batterier i batterihållaren med maskinen igång att polariteten är rätt i batterihållaren - dvs. spiralfjädern kopplad till svarta sladden är '-' och knappen kopplad till röda kabeln är '+' i polaritet - därefter stäng av maskinen (nätsladden ur alltså - annars är det strömsatt även i avstängd läge) plocka in batterierna och sedan slå på maskinen igen - lysdioder och annat skall börja blinka och lysa - ge batterierna några timmar laddning innan mjukvaran ger några klartecken att batteriet i BBWC är laddat och cachen slås på automagiskt.

Sätt fördelningen läs och skriv-cache till 25-30% för läs och 70-75% för skriv-cache och har du med 6-7 300 GB 10krpm SAS-diskar hela vägen bör >500 MB/s i sekventiell läsning inte vara ett problem.

Dock måste jag tillstå att mina värden med ~ 650 MB/s vid läsning och ~ 450 MB/s vid skrivning sekventiellt gäller en BTRFS-filsystem i mjukvaru-raid i RAID5 under Ubuntu server 18.04 och alla ingående diskar är satta som varsina logiska enheter för att göra dessa åtkomliga för mjukvaru-Raid - hade kort tid provat HW-RAID innan och i medföljande VMWare som följde med servern jag tog över och det gick yberlångsamt, men det var också innan jag fixade batterierna och sedan dess har jag inte provat med HW-raid eller VMWare.

Permalänk
Medlem

Japp, det vi har gjort är att plocka ut de SSD diskar och sätter in de mekaniska diskarna som var där i tidigare och nu verkar som RAID hittar de diskarna så det är bra.

Men det känns som sirap på wmware och då jämför jag med mina två hemmabyggda datorer som är vanliga PC som jag kör wmware på och går betydligt snabbare och då ligger OS på vanliga WD RED diskar 5400rpm diskar.

Tanken är då att han har en separat dator där han har kopia av OS Host så om det skulle kracha och det blir fel så kan man bara starta den och återställa genom att kopiera OS till servern igen.

Jag måste bara bli av med den seghet som han och jag upptäcker. Filerna på servern är ju inget superviktigt då vi har allt hans filer backup så om jag aktivera skrivar-cachen så bordet det blir bättre.

Sedan måste jag bygga om hela han webserver då den ser ut nu är helt fel uppsatt, det fungerar men svårt att ha översikt och speciellt om man ska köra med HTTPS.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte heller inte att farten var speciellt imponerande under den uråldriga VMware- men som sagt det innan BBWC-batteriet var fixat - vet inte hur vmware hanterar filer rent allmänt längst ned mot lagringen men att man fann en VFAT och i denna låg en massa filer var inte direkt imponerande - hade nog förväntat mig minst någon form av journalförande filsystem i alla fall med tanke på målgruppen av användare...

Nu kanske kanske man har en lager Virtuell filsystem ovanpå dessa filer med bättre dataskydd och bättre access/sökstrategi, och utplacering av data - jag hoppas i alla fall det...

Permalänk
Medlem

mmm ska testa med att aktivera den först och se.

När det gäller löda har vi två inga problem, jag har gjort det i många år och han har gjort det längre, t.o.m. på kretskort så det är inte det som är problemet utan förstå hur man ska göra. Den länken du gav mig http://opensource.wrenhill.com/?p=63 ser ut att vara enkel att förstå (För det är väll denna du menar man kan följa för att sätta in batteriet)

Måste först kolla vad för RAID modell han har för att se om det är kondis eller batteri den kör på.