Permalänk
Medlem

Tappar anslutning!

Tjabba!!! Är i desperat behov av hjälp. Jag har kopplat in fasta uttag från fibermodemet till en plats i köket där routern är. Nu är det såhär att med cat6 kablar får jag ingen anslutning alls.. men med en gammal cat5 så får jag anslutning men den tappar anslutning med ojämna mellanrum.?

Kopplar jag då router direkt på fibermodemet så har jag anslutning oavsett kabel. Min fråga är då om det är så att det blivit fel någonstans eller om jag skall ha någon speciell nätverkskabel? Såvitt jag vet så är allt kopplat enligt standard.

Snälla må gudarna veta, hjälp mig!

Permalänk

Borde inte vara några problem... Dock brukar en del fibermodem vara krångliga att få att koppla ihop, men det känns inte riktigt som att det är problemet i detta fallet.

Är det väldigt långt från modemet till routern?

Vad menar du när du säger att det funkar om man kopplar routern direkt på modemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkenero:

Vad menar du när du säger att det funkar om man kopplar routern direkt på modemet?

Så som jag uppfattar det har han byggt ett lägenhetsnät.

Så han har modem -> lägenhetsnät -> router.

Men när han kopplar modem -> router så fungerar det bra.

Permalänk
Medlem

Ja alltså, satte i en 15m kabel nu och då fungerar det.. slangen som går i väggen är ~12m
Hane/Hane en färdig kabel från clasohlson, då fungerar det. Men jag har även dragit kabel och satt dit fasta nätverksuttag från schneider, för att få bort kablarna från synfältet! Och det är ju det som är svajigt och fungerar ibland sen kan det ta dagar innan det slutar fungera. En reboot av modemet och routern brukar räta på problemet, men inte idag.

Skrivet av henkenero:

Borde inte vara några problem... Dock brukar en del fibermodem vara krångliga att få att koppla ihop, men det känns inte riktigt som att det är problemet i detta fallet.

Är det väldigt långt från modemet till routern?

Vad menar du när du säger att det funkar om man kopplar routern direkt på modemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Exakt!

Skrivet av Full:

Så som jag uppfattar det har han byggt ett lägenhetsnät.

Så han har modem -> lägenhetsnät -> router.

Men när han kopplar modem -> router så fungerar det bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har du fixat honorna själv? Asså klämt kablarna själv. Du har inte råkat göra en korsad setup isåfall? Då kanske kanske det skulle kunna bete sig konstigt på det sättet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle jag kanske råkat gjort.. Får öppna och kolla! Måste jag göra om? Eller kan jag använda korsade kablar istället??

Skrivet av henkenero:

Har du fixat honorna själv? Asså klämt kablarna själv. Du har inte råkat göra en korsad setup isåfall? Då kanske kanske det skulle kunna bete sig konstigt på det sättet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Sankts: Du borde nog i teorin kunna byta till en Korsad kabel, men jag hade nog gjort om.