Från laptopgamer till stationär. Modifierad vårdator för VR, Apex legends, Classic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Mer Watt är generellt alltid bara bättre, både för att det är mer framtidssäkert och för att de kraftigare nätaggen ofta byggs lite ordentligare, bättre kvalitet. Förövrigt kommer du inte att vara nära 650W förbrukning heller, utan snarare runt 400-450 under belastning.

Du har helt rätt när det gäller RAM, dock har jag väldigt svårt att tro att moderkortet inte skulle fixa att överklocka till 3600MHz. Vill du vara helt säker på att inget krånglar med det så kör på 3200MHz CL16 istället.

@muumin Så om jag köper 3600MHz måste jag överklocka moderkortet? Eller kan jag köpa 3600MHz RAM och moderkortet kommer gå till 3466MHz automatiskt?

Jag kommer nog inte vilja överklocka moderkortet då jag läst att överklocka CPUn på en tomahawk är på gränsen att den klarar
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joklass:

@muumin Så om jag köper 3600MHz måste jag överklocka moderkortet? Eller kan jag köpa 3600MHz RAM och moderkortet kommer gå till 3466MHz automatiskt?

Jag kommer nog inte vilja överklocka moderkortet då jag läst att överklocka CPUn på en tomahawk är på gränsen att den klarar
Skickades från m.sweclockers.com

Det du "överklockar" är RAM, inte hela moderkortet. Det du läst handlar om att överklocka processorn, vilket Tomahawk gör relativt bra dessutom.
Vilka RAM du än köper kommer du behöva att "överklocka" genom en "XMP-profil" i BIOS som automatiskt kör dem i sin fulla hastighet. Om denna profil skulle köra dem i 3600 eller 3466 MHz på det moderkortet kan jag inte svara på men skulle gissa 3600, vilket skulle kunna vara ostabilt men det är svårt att veta i förväg.

Tycker du ska köra på 3200MHz/CL16 RAM, du kommer med största sannolikheten inte märka skillnaden. De flesta kör med 3200/3000 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joklass:

Kommer inte moderkortet med 3466MHz att överhettas eller inte funka alls på RAM med 3600MHz? @zyie

Skickades från m.sweclockers.com

Nej ram hastigheten styrs av processorn, det moderkortets spec är med gen 2 så därav endast 3466, sweetspot på r3000 är 3600 men 3200 är mycket billigare och tror inte du kommer märka skillnaden

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt delar Det blev en meshify med glas iaf. Funderade på det och datorn är ju bara en tråkig svart låda. Med glas ser den mer dekorativ ut även utan massa RGB så då ledsnar man inte lika lätt på designen.

Ser fram emot att bygga den Men får vänta ett tag till, moderkortet kommer inte förrän runt 15/8 och då läre jag först skicka tillbaka den så dom kan flasha åt mig...

Fortsättning följer

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joklass:

Nu har jag beställt delar Det blev en meshify med glas iaf. Funderade på det och datorn är ju bara en tråkig svart låda. Med glas ser den mer dekorativ ut även utan massa RGB så då ledsnar man inte lika lätt på designen.

https://komponentkoll.se/bild/DzdMH.png

Ser fram emot att bygga den Men får vänta ett tag till, moderkortet kommer inte förrän runt 15/8 och då läre jag först skicka tillbaka den så dom kan flasha åt mig...

Fortsättning följer

Härligt, lycka till! Håller med om chassit, blir jäkligt snyggt.

Permalänk
Medlem

Hallå! Nu är datorn äntligen här efter 2! månaders väntan på ett moderkort. Först så beställde jag ju vanliga Tomahawk men efter 1 månad fick jag reda på att den slutat tillverkats och jag skulle istället få MAX-versionen. Den har dragit ut på tiden och Inet gav mig förväntade leveransdatum som bröts gång på gång... Det var inte förrän jag skrivit att jag skulle skita i hela bygget som moderkortet magiskt fanns i lager -.-

I alla fall så har jag nu byggt ihop datorn och den funkar inte. Jag har gjort en tråd i supportforumet för att få hjälp och hoppas det löser sig då jag är så jävla less på allt krångel med den här datorn.

Här är bilder som jag lovade att ta ^^ Det jag trodde skulle ta 4 timmar att bygga ihop blev istället 9 timmar med byggande sent in på natten. Jag är iaf otroligt tacksam för all hjälp jag fått utav er och man kan lugnt säga att det här bygget inte hade gått utan er, TACK!

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q