Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shoot:

Du har fel tror du inte jag försökt det redan? De har ingen sådan mjukvara då det är JÄTTESVÅRT att utveckla det. Jag har vänner som jobbar inom programmering och sysslar med Crypto som säger detsamma. Du måste ha en API som går 5 år tillbaka, har exakt rätt värde kopplad till programvaran och exchanges värde, utöver att det redan är svårt.

Jag har snackat med revisor, de vet ej hur de ska gå tillväga. Det är inte många revisorer som kan Crypto även om man gärna vill tor det.

Skatteverket har överseende, har själv pratat med dem angående detta. Tro mig, den som utvecklar en mjukvara som kan räkna ut skatten kommer tjäna storkovan.

Krypto behandlas som alla andra värdepapper vad är problemet egentligen?

Antar att du menar trades från Altcoin till bitcoin/annan altcoin?

Permalänk
Medlem

@Shoot: Det är inte helt trivialt, men inte heller så svårt som du förespråkar. Som @gabriel15 säger är det inte särskilt annorlunda från andra värdepapper. Det finns mjukvara som löser detta idag, och igen, ignorans/lathet är ingen ursäkt. Är det för svårt för dig att hålla dig till regelverket, då är det enda rätta att sluta upp. Annars finns det alternativ som låter dig fortsätta och hålla dig på lagens rätta sida, och jag har föreslåt flera av dessa. Med det sag får fortsätta i dina spår om du vill, men jag är rädd för att det kan sluta ganska illa.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Korrekt, skatten betalas endast på eventuell vinst

Gocryptowise har rätt. Trots att det är en gåva ska du betala skatt på eventuell vinst. Det finns ett liknande exempel på Skatteverket här: https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillg...

Skrivet av gocryptowise:

@Freelance Pirate:

Om du fått som gåva så är gåvan så klart skattefri. Sen om du säljer eller trejdar (byter) den valutan du fick mot antingen pengar i form av SEK (USD, GBP, etc) eller om du byter mot en annan kryptovaluta så kan du behöva betala skatt på eventuella värdeökningar. Från när du fick 1 Bitcoin tills när du sålde 1 Bitcoin. Var SEK-värdet detsamma?

Man ska betala 30% kapitalskatt på ev vinster. Så om man fått alt köpt en kryptovaluta, t.ex. 1 Bitcoin för 100,000 SEK och sen sålt den för 105,000 SEK, då har det skett en värdeökning på 5000 kr. Då behöver du betala 30% kapitalvinstskatt på dem 5000 kr (1500 kr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swensson:

Gocryptowise har rätt. Trots att det är en gåva ska du betala skatt på eventuell vinst. Det finns ett liknande exempel på Skatteverket här: https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillg...

Han har bara delvis rätt. Se mitt inlägg tidigare i tråden om att inträda i givarens skattemässiga situation.

Skickades från m.sweclockers.com