Huawei: "Redan sålda telefoner får fortsatt säkerhetsuppdateringar"

Permalänk
Medlem

Var inställd på att så småningom få tag på en P30 Pro då min Oneplus 5 börjar bli tråkig.
Mestadels för den fenomenala kameran som ska sitta i som klår allt och alla.
Synd att sånt här ska dyka upp. Och skrämmande hur mycket USA egentligen styr i omvärlden.
Google borde flytta till Europa istället. :/
Om det nu är så mycket spionage från Kina, varför borde inte t.ex. EU sätta stopp för allt skit som kommer från USA?
T.ex. Iphone och Pixel. Vad gör/säger att inte deras enheter inte spionerar på restvärlden.

Aja, får väl leta vidare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Lite lustigt att det blir ett jävla liv när kineserna spionerar på global nivå men att google har gjort det och forstätter att göra det verkar ingen bry sig om

Google spionerar på sina kunder. Huawei spionerar på allt och alla med hjälp av statliga medel.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Jävla lekstuga.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Även när länder bevisligen inte är inblandade som t.ex Ryssland i valet 2016

Läs första delen av Mueller-rapporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Bara jänkarna som har patent på att spionera på andra..

Helvetet bryter löst om nån spionerar på örnen..

Hyckleri.

Men men..det stora handlar om handelskriget, får se om Kina viker sig..tror inte USA gör det med nuvarande president. Rygg av titanium har den mannen.

Lite OT nu går ju Kina steget längre där ett socialt rankingsystem ska införas inom 2år där man tittar på konsumtionsmösnter, umgängeskretsar, socialamedier, etc vilket kan påverka rankingen negativt. https://www.nyteknik.se/kronikor/kina-ar-pa-vag-mot-det-perfe...
"Om man å andra sidan rankas lågt är konsekvenserna oerhörda. Lägre internethastighet, begränsad tillgång till restauranger och nattklubbar, minskade möjligheter att resa utomlands, svårare att ta lån, teckna försäkringar och få bidrag. En del arbetsgivare kommer inte ens att titta åt den sökande som kommer dragandes med ett dåligt betyg. Vissa jobb kommer till och med att vara dem förbjudna."

Inte en utveckling jag vill se i Europa men allting är ju påväg åt det hållet ur det perspektivet ser jag gärna en bojkott av kina.

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig då att samtliga andra tillverkare i Kina döms lika hårt? (Ta statliga ZTE t.ex)

Tråkigt för alla med relativt nya Huawei telefoner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Jag förväntar mig då att samtliga andra tillverkare i Kina döms lika hårt? (Ta statliga ZTE t.ex)

Tråkigt för alla med relativt nya Huawei telefoner?

Skickades från m.sweclockers.com

ZTE, genom kinesiska staten, investerade en massa pengar i ett indonesiskt nöjesfält med tillhörande Trump-hotell och Trump-golfbana. Huawei får göra samma sak, skyffla pengar till Trump, så blir det löst...

Permalänk
Medlem

Kul att USA kan spioner på vem som helst utan någon form av sanktion.

Sen är ju frågan finns det ens bevis på att Kina och Huawei försökt spionera på sina användare?

Permalänk
Medlem

USA har skjutit upp Huawei embargot i 90 dagar. Så det kommer förhandlas med kineserna fram till i augusti.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Så detta är bara symbolpolitik då med andra ord. Miljontals telefoner kommer ju alltså finnas kvar för "spionera" på jänkarna

Skickades från m.sweclockers.com

När DN frågade EU kandidaterna nyligen om de kan tänka sig Huawei svarade moderaternas topkandidat att han har information från SÄPO att övervakningen inte sitter i telefonerna. Han säger inte var den är men antar att det så är i själva nätet då de är rädda för att låta dem bygga 5G-nätet. Att telefonerna finns kvar ska alltså inte ha betydelse då de inte ör osäkra. De verkar bara vara collateral damage så att säga.

Bra för de som köpt telefonerna att de åtminståne får uppdateringar. Inte alla som släpper dem även om de inte är under embargo. Min Lenovo platta slutade få säkerhetsuppdateringar 18 månader efter den utannonserades och fick aldrig en enda uppdatering av Android innan de sa att den var end of life.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Men inte trodde jag att orsaken skulle vara Trump.

Tillåt mig att skratta stillsamt, tror du på fullaste allvar att ensam Trump står bakom blokeringen av Huawei? Vem vet, det hade kanske blivit likadant utan Trump, oavsett så kan man inte bekylla en person för vad en gruppering väljer att genomföra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Bara jänkarna som har patent på att spionera på andra..

Helvetet bryter löst om nån spionerar på örnen..

Hyckleri.

Men men..det stora handlar om handelskriget, får se om Kina viker sig..tror inte USA gör det med nuvarande president. Rygg av titanium har den mannen.

Skrattretande, han dyker inte ens upp på correspondent's dinner eftersom de kommer att skämta om herr bone spurs. Gubben har typ noll åsikter som han håller fast vid och i det s.k. handelskriget så har USAs handelsunderskott ökat under hans styre.

Trump's tariffs are equivalent to one of the largest tax increases in decades
https://finance.yahoo.com/news/trump-apos-tariffs-equivalent-...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gonace:

Tillåt mig att skratta stillsamt, tror du på fullaste allvar att ensam Trump står bakom blokeringen av Huawei? Vem vet, det hade kanske blivit likadant utan Trump, oavsett så kan man inte bekylla en person för vad en gruppering väljer att genomföra.

Och Joseph Stalin, Winston Churchill, Hitler var ej orsak till WW2. Trump är självklart bara en person i det hela, men jag skrev lite humoristisk krings hans teknik att försöka gå all in och tvinga motståndarna gå med på hans krav.
Den taktik Trump har kört med har orsakat att bojkotten kom så tidigt, Huawei har under flera år vetat om att detta kunde ske och har påbörjat utveckling av eget OS etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och Hitler var ej orsak till WW2. Trump är självklart bara en person i det hela, men jag skrev lite humoristisk krings hans teknik att försöka gå all in och tvinga motståndarna gå med på hans krav.
Den taktik Trump har kört med har orsakat att bojkotten kom så tidigt, Huawei har under flera år vetat om att detta kunde ske och har påbörjat utveckling av eget OS etc.

Hitler hade aldrig kommit dit han var utan hjälp ifrån andra, så det argumentet faller lika snabbt som man yttrar den. Däremot håller jag med om att Trump för en retorik som kanske inte är den bästa för omvärlden, och i vissa fall kontraproduktivt även för USA.

Det finns ju en anledning varför man inte tillåter Huawei att bygga 5G nät i Sverige, sedan tror jag att telfonerna i sig blir collateral damage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Bara jänkarna som har patent på att spionera på andra..

Helvetet bryter löst om nån spionerar på örnen..

Hyckleri.

Men men..det stora handlar om handelskriget, får se om Kina viker sig..tror inte USA gör det med nuvarande president. Rygg av titanium har den mannen.

Rygg av titanium, ja. Det är verkligen det jag tänker på när jag funderar på effekterna av hans politik.

Skrivet av Xeonist:

Men det är fortfarande okej att Huawei fortsätter att spionera på alla som redan har en Huawei-telefon?

Jag tror att det hen menar är att om det faktiskt var så att Huawei spionerade antingen med sina basstationer eller med mobilerna, så skulle dessa stoppas direkt.

Det är klart det här handlar om att Huawei hotar Apple på positionen som världens 2a mobiltelefon-leverantör, och att Huawei helt håller på att ta över som leverantör av infrastruktur för 5g.

Skickades från m.sweclockers.com

Det intressanta är att nu har Google gett världens tredje största tillverkare skäl att utveckla sitt eget operativsystem och givet deras marknadsposition innebär det att Google gett Huawei skäl att bli en konkurrent. En konkurrent med tillgång till väl valda delar av Androids kodmassa...

Skrivet av Ryssfemma:

Huawei spionerar på oss: Spekulation

NSA spionerar på oss: Fakta

Skickades från m.sweclockers.com

Spekulation enbart i så motto att ingen har erkänt det. Fast frågan är om det inte handlar om hur man definierar ordet "spionera". EULAs idag är tämligen omfattande...

Permalänk
Medlem

Världens främsta demokrati kallar dom sig.
Världens mest öppna och kapitalistiska marknad kallar dom sig.
Men när en utmanare kommer in som dom inte kan styra över och verkligen utmanar, ja då jävlar blir det diktatur och kommunism, protektionism, ja kalla det vafan man vill.

Enligt mig är detta ett stort hyckleri av Trump men inte enbart han, för det är nog lite fler som har nåt att säga till om i detta fallet kan jag tänka mig.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Får hoppas att Ericsson nu tar tillfälligt i akt och börjar sälja lite mer nu när Huawei är lite ur leken nu.

Detta gynnar de mindre icke Kinesiska företagen

Ja det vore faktiskt skoj om Ericsson nu fick vind i seglen pga detta

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Men men..det stora handlar om handelskriget, får se om Kina viker sig..tror inte USA gör det med nuvarande president. Rygg av titanium har den mannen.

Titan på svenska, inte titanium. Titan är iofs en stark och lätt metall men den tål dåligt att böjas/bockas, det bildas lätt sprickor och brott om man inte är försiktig. Hur försiktiga är kineserna? Tänk på vem som finansierar den amerikanska staten, dess militär och handelsunderskottet...

Skrivet av dagas:

När DN frågade EU kandidaterna nyligen om de kan tänka sig Huawei svarade moderaternas topkandidat att han har information från SÄPO att övervakningen inte sitter i telefonerna. Han säger inte var den är men antar att det så är i själva nätet då de är rädda för att låta dem bygga 5G-nätet. Att telefonerna finns kvar ska alltså inte ha betydelse då de inte ör osäkra. De verkar bara vara collateral damage så att säga.

Bra för de som köpt telefonerna att de åtminståne får uppdateringar. Inte alla som släpper dem även om de inte är under embargo. Min Lenovo platta slutade få säkerhetsuppdateringar 18 månader efter den utannonserades och fick aldrig en enda uppdatering av Android innan de sa att den var end of life.

Övervakningen sitter i näten, inte i lurarna. Att Google, Qualcomm, Xilinx mfl avbryter sina samarbeten med Huawei beror på ett övergripande handelsförbud med koncernen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Blir så trött på att aldrig några bevis lägga ut, rysslands inblandning i valet? Huawei spionerar? Fram med bevisen bara. Annars tror jag inte på det.

Permalänk
Inaktiv

Altså kan ni börja från början.

#1 det är inte ett dugg synd om huawei eller kina.

Jag var själv på en reklaminspelning på huaweis huvudkontor för nästan 10 år sedan när huawei fortfarande var en ny konkurrent. Det var många svenska ungdommar där. Svenskar vars föräldrar var före detta ericsson anställda som blivit mutade att komma till Kina och jobba för Huawei/dela med sig av sin kunskap från ericsson. Det är mycket fult spel där vanliga regelverk har satts ur spel, där starka statliga muskler från världens mest befolkade land kommit in för att finansiera det hela, stöld av tech från ett litet pluttland som Sverige.

Och idag när Huawei/kina får smaka på sin egen medicin så tycker stockholm syndrome svensken synd om huawei.

Patetiskt.

..men låt oss fortsätta till #2.

Nej detta har ingenting med spioneri att göra. Det är välkänt att all internet trafik läses av, både i USA som i Kina, antagligen även i europa. Därpå vet vi att det finns hardware säkerhetshål som inte går att stänga i princip allt från datorer till mobiler. Om dessa är medvetet ditlagda eller inte, hur många andra säkerhetshål eller bakdörrar det finns, det spelar ingen roll. För faktum är att vi med nästan 100% säkerhet kan säga att vill en statlig aktör ta sig in i din mobil eller dator så kan de göra det utan några problem som helst vare sig det är genom software eller hardware buggar/säkerhetshål/bakdörrar.

Så kommer vi till #3.
"handelskriget" något som Sverige (VI) borde pushat EU för att starta för 20 år sedan.
Kina har spelat otroligt fult i otroligt många år utan att vare sig svensk media eller svenska politiker brytt sig en skit om det hela. Ingen i hela EU eller USA har brytt sig.

VARFÖR fick det gå till på det viset? Hela det moderna kina är baserat på västerländsk teknik. Kineserna är smarta människor, de har såklart finslipat och utvecklat nytt själva därefter, men det är EU/USA som låtit det hela ske på VÅRAN bekostnad. Genom att bokstavligen skänka bort alla tekniska färdigheter vi haft genom helt bisarra handelsvilkor.

Jag antar att de flesta här inne aldrig ens varit i kina, ännu mindre exporterat produkter dit. Hightech utrustning och maskiner som kina behöver är inga problem. Försök skicka över något mer vardagligt. Som de saker kina till 99% exporterar till oss. Det har varit närapå omöjligt. Och om man absolut behövde ha igenom någonting så var där utöver högre tullarna betydligt större mutor att betala vid tullverket.

Vad Trumps agenda är är mycket svårt att klura ut. Är hans verkliga mål att stötta globalismen eller är hans plan att fortsätta ha tullar för att återskapa produktion i USA? Många har olika teorier.
Faktum är att han fått en bailout av Rothschilds en gång i tiden. Samma rothschilds som stöttade hillary clinton. Samma rothschilds som Macron arbetade för innan han blev president i frankrike. Han har varit en otroligt stark hjälp åt Israel, det landet som Rothschild bokstavligen skapade och har tillhörighet till.

Vi vet inte vad Trumps agenda är eller vad han verkligen vill. Vi kan alla ha gissningar, men något fasit kan vi inte räkna med förens efter hans andra termin som USAs president är över.

Det är otroligt spännande och spända tider vi lever i just nu, både nationellt och internationellt och det kommer bli värre! Buckle up och var redo att kämpa både för ditt liv men särskilt din frihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Men dööh, Google är ju på den goda sidan!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, eller tycker du en totalitär regim är bättre?

Permalänk
Medlem

@anon56869:
Du har för det mesta en poäng förutom att.

Kina var utnyttjade av oss väldigt länge, alla skit jobb vi inte ville ha
har i princip hamnat där eller andra ställen i Asien.
Det EU men även USA gjorde var att försöka förslava kineserna och göra dom beroende av våra skit jobb.
Vet du hur många gjuterier som lagts ned i Sverige för att flytta dit ?
Allt inom enklare metall industri och enklare tillverkning är i Asien pga att dom HADE
så mycket billigare arbetskraft än vi och att dom var mycket flitigare, däremot kvalité var
inte deras starka sida då men idag är det en helt annan femma.

Så vi har oss själva att skylla, dom vände vårt eget spel emot oss vilket jag finner helt naturligt och självklart.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

@dlq84: Totalitär regim, som vilken ? Kina ?

- USA?
- Indien?
- Israel? inkl resten av Mellan Östern
- Saudi (inkl emiraterna)
- Halva Afrika
- Syd Amerika

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, eller tycker du en totalitär regim är bättre?

Har jag sagt det? Jag tycker det finns oerhört få anledningar att spionera på någon, terrorister och pedofiler undantagna. Det jag ville poängtera var att spionage/avlyssning/datainsamling förekommer på så många ställen utan att någon reagerar över det, t.ex. att Google och Facebook tjänar multum på att sälja annonser som baseras på vår surf- och sökhistorik.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Precis, men vad mer används all den data till, det vet vi inte !

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Lite lustigt att det blir ett jävla liv när kineserna spionerar på global nivå men att google har gjort det och forstätter att göra det verkar ingen bry sig om

Skillnaden är att Kina redan förbjudit Google och västvärldens tjänster att verka på den kinesiska marknaden. De har har förekommit Trump med sedan åratals med sanktioner och förbud mot västvärldens produkter och tjänster.

Skrivet av Severin87:

Världens främsta demokrati kallar dom sig.
Världens mest öppna och kapitalistiska marknad kallar dom sig.
Men när en utmanare kommer in som dom inte kan styra över och verkligen utmanar, ja då jävlar blir det diktatur och kommunism, protektionism, ja kalla det vafan man vill.

Enligt mig är detta ett stort hyckleri av Trump men inte enbart han, för det är nog lite fler som har nåt att säga till om i detta fallet kan jag tänka mig.

Man kan inte ha frihandel i bara en riktning. Det måste gälla lika åt bägge håll. Kina kan inte kräva frihandel gällande deras export, men samtidigt lägga tullar och handelshinder för import från omvärlden.

Det är det som USA (det är inte avhängit Trump personligen som vissa tycks tro) och även flera andra länder nu börjar invända emot, och vill få till mer jämnlik och balanserade regler mellan länderna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

Hela grejen med de här är att Huawei ligger långt före i utvecklingen av 5g och USA ligger efter, många amerikanska nyhetskanaler tror att de är just därför dom gör detta, för att bromsa deras dominans och utveckling, och de har ingenting med spioneri eller avlyssning att göra.
De dom även nämner är att på lång sikt kommer USA att vara den som förlorar ekonomisk om handelskriget trappas upp, Kina är den största exportören av mineraler i världen, dom kan höja priset för all export men sänka priset inom sitt eget land vilket gör att många amerikanska företag flyttar sin tillverkning till Kina för de är billigare där, de var ett scenario dom nämnde på NBC nyhets kanal, Kina tänker hela tiden på lång sikt medans USA bara tänker på de som r bra just nu, intressant dock att se att många nyhets kanaler ser på saken lite annorlunda.

Huawei no longer ‘national security threat’ https://youtu.be/0ZDeFje2UyY