MDS-säkerhetsuppdateringarna drabbar Intel fem gånger hårdare än AMD

Permalänk
Medlem

Hur är det tänkt att MDS ska mitigeras? Pushas uppdateringar ut på OS nivå ut som dödar prestanda, och man kan välja att inte installera dessa?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

Jag frågar igen. Behöver jag ha dom här uppdateringarna aktiverade om jag är en vanlig simpel användare som spelar spel och surfar på normala sidor? Jag har ingen lust att förlora prestanda om risken att beröras av eventuella problem är mikroskopiska.
9600k så ingen HT och windows10 64bit.

Permalänk
Medlem

@DetGårBraNu: Valfritt, fast om du tycker om säkerhet en del, så patch kb4494441 slår på system-overall retpoline om du aktiverar skydd mot Spectre variant 2 !!! Retpoline lösningen är betydligt snabbare än de första fixen mot Spectre som kom ut. Med kommando powershell scriptet get-speculationcontrolsettings från Microsoft så kan du kolla inställningarna och här finns lite mer info: https://support.microsoft.com/en-gb/help/4074629/understandin...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dack3:

@DetGårBraNu: Valfritt, fast om du tycker om säkerhet en del, så patch kb4494441 slår på system-overall retpoline om du aktiverar skydd mot Spectre variant 2 !!! Retpoline lösningen är betydligt snabbare än de första fixen mot Spectre som kom ut. Med kommando powershell scriptet get-speculationcontrolsettings från Microsoft så kan du kolla inställningarna och här finns lite mer info: https://support.microsoft.com/en-gb/help/4074629/understandin...

Sorry men det där gör mig inte mycket klokare. Aĺla är inte jätteinsatta i det här vettu òch därför frågar jag er smartingar:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DetGårBraNu:

Jag frågar igen. Behöver jag ha dom här uppdateringarna aktiverade om jag är en vanlig simpel användare som spelar spel och surfar på normala sidor? Jag har ingen lust att förlora prestanda om risken att beröras av eventuella problem är mikroskopiska.
9600k så ingen HT och windows10 64bit.

Prestandapåverkan på just spel är rätt minimal från dessa fixar. Så skulle säga: håll bara Windows uppdaterat, då har du alla fixarna. Då du kör en CPU utan HT är du då, så vitt vi känner till just nu, 100 % patchad.

I praktiken är fixarna för Meltdown, L1TF, PortSmash och Spectre variant 2 (kanske missat något) onödiga för ditt specifika fall. Men bara vettigt att vara selektiv på vilka patchar som installeras om man läst på och framförallt om man gör något där prestandapåverkan är ett reellt problem. Spel faller definitivt inte inom ramen för det sista.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Tack för svaret Yoshiman då låter jag det vara men det hade ändå varit bra med benchmarks innan och efter implantationen av alla fixar för olika spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska tillägga att för hemmabruk kan ni stänga av alla spectre/meltdown/mds patchar med verktyget InSpectre för Windows om ni vill. Det är mest cloud plattformar som ligger illa till, typ aws, azure, osv...

Se till att ni har era webbläsare uppdaterade bara och ha ett antivirusprogram.
Det finns ingen förövrigt känd malware som använder sig av säkerhetshålen än.

Kör ni Linux och en relativt ny kernel kan ni boota med mitigations=off som kernel parameter för att stänga av patcharna för dessa säkerhetsbrister.

Och som @Yoshman sa, beror nog lite på vilken CPU man har men för spel ska det inte påverka speciellt mycket om man låter systemet vara patchat för meltdown, spectre och mds. Det finns lite benchmarks på detta om man googlar.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >