problem med SATA HDD

Permalänk
Medlem

problem med SATA HDD

hej!

formaterade om min HDD jag använder för lagring av spel m.m. och nu kan jag bara lagra filer till den men inte läsa dem. fick up ett S.M.A.R.T. meddelande att filstatus är "i farozonen" eller liknande...

disken jag har är en hgst hts 721010A9E630 specifikation: https://documents.westerndigital.com/content/dam/doc-library/...

provade även att kontrollera disken med HGSTs program winDFT och kan där utföra erase MBR men inte erase disk.....
provade även skanna den med crystaldiskinfo och fick up error: "C5 Current Pending Sector Count" current:95 worst:95 threshold:0 raw value:000000000160

någon vänlig själ som har en susning om vad jag gjort för fel?

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Starta upp en Linux på en sticka. tex. någon lämplig rescue-image av linux för just disk och filräddnings-arbete.

att mecka diskar under windows är jobbigt.

Det första är att göra backup på alla filer du har till annan disk - går det inte att läsa ut under windows - prova under Linux, i värsta fall med att montera disken/partition i read-only om disken inte kunna stängas rent.

varför linux - ja ibland behövs en annan OS för att vara säker på att det inte är internt strul i windows som gör att det blockerar och låses.

---

Pending error är inget 'allvarligt' fel - det är sektorer som klassats som veka av någon orsak och är under observation så att säga - dock SATA-diskar gör inget för att själv reparera i förväg vid upptäckta fel eller svaga sektorer utan sektorerna lämnas som de är även om de håller viktig data (åter-omskrivning av svårlästa sektorer var en funktion som kom först med SSD - för att man helt enkelt var tvungna...).

Det finns två tillfällen där pending error oftast försvinner och blir antingen godkända sektorer igen eller blir reallaokerade sektorer - det är är när hårddisken kör sina större interna tester initierad av diskfabrikantens egna program, alternativt kan aktiveras av tex. smartctrl i linux (i grunden en bunt AT-kommandon som skickas och är lika för alla SATA-diskar) och det andra tillfället är när sektorerna i frågan skrivs över med ny data - det är bara i samband med skrivning av ny data som sektorn verifieras och om det inte är tillräckligt bra trots flera försök - reallokeras till reservsektor.

Det är först när antalet reallokerade sektorer börja stiga i antal - då har du problem med disken och kan bli föremål för utbyte och ofta krävs det att antal reallokerade sektorer har gjort och är över en viss nivå innan en disktillverkare godkänner RMA.

Permalänk
Vila i frid

Ursäkta att jag är Mr Negativ, men notera antalet "current pending 95" och "raw 160". Disken har noterat att 160 sektorer bråkar. Frågan är om det ens är värt att försöka "laga" spel på disken som går att tanka hem. Lagade filer som man inte har en aning om de är okej eller inte - förrän man jämfört med det som som man kan tanka från speltillverkaren.

Försöka laga gör man med mosters bröllopsbilder, första barnet på BB eller liknande - om man inte har det på en backup. Spel tankar man hem på nytt.

Permalänk
Medlem

Om sektorerna inte går att läsa av korrekt så säger disken till - du får IO-error eller liknande enligt standard (och dessvärre också med ett beroende på hur din app/skal/explorer hanterar det hela)

- Det är inte som SD-minnen och allt mer ofta även USB-stickor och liknande med silent error, utan läser man ut filerna från en SATA-snurrdisk och det inte ger fel under utläsning så är det inga fel på filerna som läses ut heller.

Snurrdiskar via SATA/SAS har väldigt god felkontroll och vet när en sektor är felaktig och en sektor som är felaktig kan man inte läsa ut (inte utan att gå speciella debug-bakvägar via olika AT-kommandon med ursprung härrörande från register i WD1003-diskkontroller i tiden kring 1987 och ST506 och MFM-diskar) och istället ger en io-error

Dock många pending error visar att något inte är riktigt som det skall vara och det behöver inte vara disken själv som orsakar det utan omgivningen som att man slår knät i bordet/datorn medans disken skriver och skriver ett spår som inte ligger riktigt centrerat där det skall för att servosystemet inte hinner kompensera det tillräckligt fort av mekaniska stöten utifrån samtidigt och vid nästa läsning så markeras sektorn som pending då den har vekare signalstyrka än förväntat. Denna typ av 'fel' försvinner vid nästa omskrivning då skrivningen ske korrekt med rätt position i spåret.

det som bestämmer om en disk har problem på riktigt är om man börja få reallokerade sektorer - för då har man ytor på disken som inte kan skrivas med godkänd resultat i kvalitet trots ganska många omskrivningsförsök och en indikation på en yt-defekt på skivan.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att backupa viktig information i framtiden

Hasenfrasen said it best:

Skrivet av hasenfrasen:

Disken är trasig. Byt disk.

Det faktum att du försökt formatera disken tolkar jag som att du inte behöver rädda data. Grattis!

Så jag förstår inte varför xxargs kör nån slags weird flex på udda HDD-"kunskaper" riktat till nån som dessutom antagligen förstår ungefär hälften och definitivt inte ska försöka boota linux mitt i hela smeten. Det var inte ens något sådant TS efterfrågade!
Detta är uppenbarligen helt fel tråd för såna rant's.
Kul att du delar med dig av kunskaper, men anpassa det till mottagaren så tas det emot bättre. I all välmening!

Så vi tar lösningen en gång till, om budskapet var luddigt:
Trasig disk. Byt disk.

Lycka till!

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //