Intel och Qualcomm följer Google – stoppar handel med Huawei

Permalänk
Melding Plague

Intel och Qualcomm följer Google – stoppar handel med Huawei

Tumskruvarna dras åt ytterligare för Huawei när fler amerikanska teknikjättar följer Google och stoppar all handel med bolaget, något som kan få ödesdigra konsekvenser för Huawei.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oh boy. Mycket dålig situation för Huawei, och även för Kina. Hur kommer resten av världen att påverkas rent ekonomiskt av detta?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hoppsan

Permalänk
Medlem

Hur många amerikanska bolag bojkottades på detta sätt när det visades att nsa hade bakdörrar i dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag tror att Kina rätt snart utvecklar ersättningsprodukter. Resurser och kompetens finns. Det kan hända att slutresultatet av detta handelskrig blir att produkter från USA inte längre är oersättliga.

Permalänk
Inaktiv

Jag har Huwaieprylar idag till ett värde för nästan 10 000kr och jag blir minst sagt förbannad om dessa förlorar någon funktionalitet. Och orsaken till detta skulle vara ren och skär protektionism.

Skrivet av Icte:

Oh boy. Mycket dålig situation för Huawei, och även för Kina. Hur kommer resten av världen att påverkas rent ekonomiskt av detta?

På kort sikt drabbar detta många negativt. Men jag tror att Kina är på frammarsch och Huwaie överlever detta, men allt förändras.

Om vi tar mobilapputveckling idag så är det redan kostsamt att utveckla till 2st mobilOS, 3st gör inte saken ett dugg bättre. Många här på forumet tycker pengar för utvecklare är inte något problem, men det görs idag appar till allt. Om vi tar mindre saker som ett jordbruksredskap, så säger det sig själv att de ej har råd att underhålla appen till 3st os.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det kommer påverka priset på elektronik gjord i Kina för resten av världen eller enbart USA?
Blir liksom ett sätt för dem att "hämnas". Undrar hur tex EU ställer sig till detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är givetvis tråkigt för konsumenter att detta händer.

Samtidigt så är världens största land, Kina, en ren och skär diktatur. Detta beslut från USA är säkerligen ett krig mot Kina snarare än Huawei. Jag är knappast övertygad om att detta är rätt sätt att kämpa bort diktaturen i Kina, men inte heller kan jag komma på något bra sätt alls egentligen. Ett land på 1.4 miljarder som styrs med järnhand och invånarna vet knappt om det själv. Ingen enkel nöt att knäcka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Oh boy. Mycket dålig situation för Huawei, och även för Kina. Hur kommer resten av världen att påverkas rent ekonomiskt av detta?

I värsta scenariot är det väl bara för Ericsson och Nokia att förse Huawei med de amerikanska komponenter deras nätverksutrustning behöver. Retalierar Kina istället är ju företag som Ericsson, Nokia och Cisco försvunna, de tillverkar nästan exklusivt i Kina och är starkt beroende av hela distributionskedjan där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Hur många amerikanska bolag bojkottades på detta sätt när det visades att nsa hade bakdörrar i dom?

Hade EU haft lite stake så hade företagen blivit svartlistade allihopa och gett USAs regering en rejäl smäll över käften. Det hade säkerligen satt ordentliga käppar i hjulet för oss också, men är det bättre samhälle man eftersträvar så måste nån sätta ner foten nån gång och visa att handlingar får konsekvenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hmm jag undra vad kommer hända med usa om kina gör samma sak mot usa.. i långa loppen vem kommer att förlorar mest på allt detta?

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Inaktiv

Nu har nyheten gått ut till den stora massan. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/wPxJWd/android-stoppa...

Jag förväntar mig ett stort försäljningsras på Huwaiemobiler i sverige. Jag har nästan lust att i en vanlig elkedja låtsas vara en kund av en Huwaie telefon för 10 000kr och se om butikspersonalen nämner något. Då fråga personalen vad den tycker om märket Huwaie etc.

Permalänk
Medlem

Bra! Det får vara sluttramsat med Kina nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur länge det kommer att vara tillåtet för amerikanska företag att ha produktionen i Kina?

Permalänk
Medlem

Spontant känner jag att jag vill kunna klandra USA/Trump. Men det är inte lika enkelt när man känner att Kina knappast har rent mjöl i påsen själv.

Skrivet av Hubertus:

Jag undrar hur länge det kommer att vara tillåtet för amerikanska företag att ha produktionen i Kina?

Man kan flytta den till andra länder i Asien. Vietnam växer kraftigt och har redan tagit över en stor del tillverkning. Dock osäker på om de är stora inom elektronik.

Att förbjuda tillverkning i Kina slår ju direkt mot Kina.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Som svensk ska man inte äga en enda Huawei produkt om man bryr sig om svensk ekonomi och demokrati. Går det bra för Ericsson så går det bra för sverige. Dom är direkt konkurenter på mobilnäten.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mel:

Bra! Det får vara sluttramsat med Kina nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visste inte Trump hänger på Sweclockers

Får väl se vad detta leder till. Trump har redan fjantat till sig rejält utan att tänka med alla handelssanktioner, inte som Kina kommer bara ta allt bara sådär.

Hela världen är beroende utav Kina.

Permalänk
Medlem

Finns det något som helst konkret bevis på att Huawei gjort något fel? En massa sncak har det ju varit, men jag har inte sett något konkret själv utan bara vad som visat sig vara tomt prat.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Det tragiska är att det är en senil tomte som är orsaken till allt. Amerikanska regeringen, senatet och kongressen är ett skrämmande skämt nu för tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Spontant känner jag att jag vill kunna klandra USA/Trump. Men det är inte lika enkelt när man känner att Kina knappast har rent mjöl i påsen själv.

Man kan flytta den till andra länder i Asien. Vietnam växer kraftigt och har redan tagit över en stor del tillverkning. Dock osäker på om de är stora inom elektronik.

Att förbjuda tillverkning i Kina slår ju direkt mot Kina.

Det visar på USAs dubbelspel. Man ska bekämpa Kina samtidigt som man låter Kina tillverka en massa elektronik åt USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Finns det något som helst konkret bevis på att Huawei gjort något fel? En massa sncak har det ju varit, men jag har inte sett något konkret själv utan bara vad som visat sig vara tomt prat.

Trump says so what more do you need?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Att sätta Kina på plats är en av de få bra grejerna Trump har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tror att Kina rätt snart utvecklar ersättningsprodukter. Resurser och kompetens finns. Det kan hända att slutresultatet av detta handelskrig blir att produkter från USA inte längre är oersättliga.

Huawei HAR ju redan sina egna chip och är inte alls beroende av intel och Qualcom.
Om däremot ARM skulle sluta sälja sina licenser då skulle de ha problem.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Huawei HAR ju redan sina egna chip och är inte alls beroende av intel och Qualcom.
Om däremot ARM skulle sluta sälja sina licenser då skulle de ha problem.

De är britter så dem går inte under amerikansk lagstiftning eller dylikt. Men det blir ju ändå ett tryck då de gillar USA.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Som svensk ska man inte äga en enda Huawei produkt om man bryr sig om svensk ekonomi och demokrati. Går det bra för Ericsson så går det bra för sverige. Dom är direkt konkurenter på mobilnäten.

Inte bara det, finns flera anledningar till att inte äga en Huawei-produkt. Bara kolla på deras anti-consumer fasoner så som att inte låta användare låsa upp telefoner etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nubbe:

Att sätta Kina på plats är en av de få bra grejerna Trump har gjort.

Han har inte ens gjort det. Han har bara dragit igång ett handelskrig som kan sluta hur som helst.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag undrar hur pass beredda stora amerikanska IT-företag är att hantera ett totalt handelsstopp med Kina, något som vore ett möjligt scenario om Kina väljer att besvara eld med eld. (Kanske något osannolikt eftersom elden kommer bränna Kina mest...)

Låt oss ta Apple som ett exempel. Vad skulle konsekvenserna för Apple kunna vara om Kina skulle göra motsvarande svartlistning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nubbe:

Att sätta Kina på plats är en av de få bra grejerna Trump har gjort.

Också en av de får sakerna han aldrig gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Inte bara det, finns flera anledningar till att inte äga en Huawei-produkt. Bara kolla på deras anti-consumer fasoner så som att inte låta användare låsa upp telefoner etc.

Sist jag kollade behövde man skicka in ett man vill ha sin telefon upplåst, att man vet om riskerna etc och sedan fick man en kod. Har de ändrat det?