Har jag någon kompensationsrätt gällande detta?

Permalänk
Medlem

Har jag någon kompensationsrätt gällande detta?

Hej!
Jag var och köpte ett par barstolar från Mio 17/3 dvs vecka 11. Detta blev då beställningsvara med leverans vecka 18. Väl när vecka 18 kom så kommer meddelande om uppskjuten leverans till vecka 20, sen 21 och nu säger dom vecka 25. Ja ni ser ju matten, mer än 7 veckor efter avtalad tid.

Har jag någon slags rätt till kompensation eller liknande här eller är de bara sitta o se glad ut? Kvitto finns såklart.

Permalänk
Medlem

@marcoso:
rätt tydligt här vad du kan göra

''Skadestånd

Om du får kostnader på grund av förseningen kan du kräva skadestånd för dessa. Enligt lag kan du få ersättning för faktiska kostnader, du har alltså inte rätt till ersättning för tiden du väntat. Du måste också kunna bevisa vilka kostnader du haft med hjälp av exempelvis kvitton''

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

du kan ju alltid häva köpet eller klaga och ha du tur kan de kanske ge någon form av kompensation
men du verkar inte ha någon laglig rätt till det

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcoso:

Hej!
Jag var och köpte ett par barstolar från Mio 17/3 dvs vecka 11. Detta blev då beställningsvara med leverans vecka 18. Väl när vecka 18 kom så kommer meddelande om uppskjuten leverans till vecka 20, sen 21 och nu säger dom vecka 25. Ja ni ser ju matten, mer än 7 veckor efter avtalad tid.

Har jag någon slags rätt till kompensation eller liknande här eller är de bara sitta o se glad ut? Kvitto finns såklart.

Gjelder det en produkt der ikke er i normalt i sortiment på butikken og der butikken må bestille det fra leverandør eller produsent? Da kan det gjelde andre regler enn normalt. Du må lese igjennom den avtale du inngikk ved bestilling, dersom det eksisterer unntak fra alminnelige lover or regler vedrørende ventetid ved bestilling fra tilvirker/produsent.

Dersom du ikke har fått noen beskjed om at leveranse er pakket og på vei, så bør du kunne heve kjøpet og be få tilbake dine penger. Kontakte butikken skriftlig slik at du har dokument på hva som er blitt avtalt (altså å heve din bestilling og på hvilken måte du vil ha dine penger tilbake).

Kompensasjon kan være rimelig dersom du under tiden har gått miste om å kunne gjøre tilsvarende kjøp et annet sted av samme produkt, men det krever at du kan dokumentere dette. Du kan ikke forvente å kompensasjon kun for lang ventetid (du har rett til å si opp din bestilling når som helst frem til at produktet er pakket og sendt). Det er også forskjell på om du bestilt som privat kunde eller bedrift - KKL gjelder kun for privat kunder ikke bedrifter. I grunnen vil det bli en forhandling sak mellom deg og butikken, når det gjelder mulig økonomisk tap pga av lang leveransetid.