Extern SSD till iMac late 2013

Permalänk

Extern SSD till iMac late 2013

Hej
Har en iMac enligt ovan (usb3, Thunderbolt2) med gammaldags hårddisk i som jag skulle vilja få lite mer fart på. Går det att köra allt via en extern ssd? Thunderbolt2 är väl snabbare än usb3, men finns det några sådana externa SSD? Mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bootliner:

Hej
Har en iMac enligt ovan (usb3, Thunderbolt2) med gammaldags hårddisk i som jag skulle vilja få lite mer fart på. Går det att köra allt via en extern ssd? Thunderbolt2 är väl snabbare än usb3, men finns det några sådana externa SSD? Mvh

Ja TB finns men jag tror inte det är nån praktiskt märkbar skillnad mot usb3 det är ju ganska (oerhört) liten skillnad mellan sata och NVMe på interna enheter och den relativa skillnaden borde vara densamma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Den går bra att koppla in och lagra på den men hur det funkar att installera och köra program från en extern enhet på mac har jag ingen aning om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Jag äger fler externa ssd än vad de flesta män har antal kallingar.
Ett flertal av Samsung S5 ssd som länkades äger jag, fast då de större storlekarna som kostar det mångdubbla.

Med detta sagt så fungerar alla jag har testat riktigt bra, just Samsung S5 kan man köra operativsystem på genom en hypervisor och det flyter på bra. Jag är ingen van Appleanvändare, men jag ser ej varför den ej skulle fungera för det mesta. Självklart är rena programinstallationer mindre lämpligt, speciellt program som Microsoft Office som lägger in en massa dritt.

Det finns snabbare ssd än denna, men då bör du byta ut din dator. Jag skulle tro att den iMac som kommer att släppas år 2024 är lagom till denna ssd: https://www.sweclockers.com/testpilot/27421-testpilot-samsung...

Med detta sagt så behöver du inte ha den sista ssd som är svindyr, vilket 99,99% av andra som har en helt ny mac eller pc behöver inte heller behöver ha.

Permalänk
Medlem

@Bootliner: Den borde funka. Om du vill ha över allt på den och köra MacOS från den kan du använda något disk klonings program som SuperDuper! för att klona över den interna disken dit. Sedan väljer du den SSD disken som din startup disk (antingen via inställningar eller håll i Option vid boot).

Eller så kan du såklart installera om MacOS helt o hållet på den disken, bara boota en MacOS installation USB (eller internet recovery) och välja att installera på den disken.

Många som beta testar MacOS som gör på detta sätt istället för att göra en partition på den interna disken.

Oavsett vilken metod du väljer måste du nog formatera disken till HFS+ eller APFS i Disk Utility.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P