AMD Ryzen 5 3400G och 3 3200G skymtas i databas – turbofrekvens upp till 4,2 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Smutssegment? Är ju deras enda med IGP. Köpte precis en 2400G och den är riktigt grym så de är bra, det gäller bara att veta om att de inte har senaste tekniken.

2400G är inte smuts... 3400G kommer vara smutssegment med tanke på rebranding och att det inte kommer vara 7nm men lanseras i samband med zen 2.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

År 2015 kom Intel med i7-6700k 4.0 base 4.2 Turbo (DDR4@2133). Hur står sig 2019 AMD med 3400G som har 3.7 base och 4.2 Turbo (DDR4@2933)?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

År 2015 kom Intel med i7-6700k 4.0 base 4.2 Turbo (DDR4@2133). Hur står sig 2019 AMD med 3400G som har 3.7 base och 4.2 Turbo (DDR4@2933)?

Tror inte 3400G är gjord för spel på samma sätt som 6700K var. Lär vara en grym propp för HTPCs där man kör lätta spel/emulatorer/film etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

2400G är inte smuts... 3400G kommer vara smutssegment med tanke på rebranding och att det inte kommer vara 7nm men lanseras i samband med zen 2.

Hur blir 3400G smuts om den är bättre än 2400G som inte är smuts?

Hur är det rebranding när det lanseras med en krets som aldrig funnits förut och som tillverkats specifikt för den produkten?

Det är inte senaste tekniken, men det har AMDs Ryzen aldrig varit heller fram tills 7nm. Så alla Ryzen har då varit smuts, för Intel har haft nyare teknik hela tiden?

Om du nu tycker 3400G är dålig... ja, budgetsegmentet har alltid varit "dåligt", är väl inget nytt där. Intels celeron är också dåligt, men de har sina användningsområden och sina kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Men detta är inte 3000-serien av CPU utan APU, de ligger en serie efter i teknik jämfört med de andra.
Så håll dig borta från bråk och annan matematik.

Skickades från m.sweclockers.com

Korrekt. 3400 och 3200G baseras på Zen+. Inte Zen 2. Med andra ord.. det är i botten samma CPU som Ryzen 2xxx serien fast med en GPU i.

Skrivet av Chris_Kadaver:

CPU/APU-rebranding... ingen nyhet för min del eftersom de här ryktena cirkulerat ett tag nu. Men usch! Håller er borta från det här smutssegmentet om de inte prisdroppar dessa rejält.

Det är ingen rebranding alls utan man byter ut 2000G (Zen G1) mot 3000G (Zen+). Det är snarare en refresh än rebranding eftersom det är två olika generationers Ryzen mellan dessa.

Skrivet av Chris_Kadaver:

2400G är inte smuts... 3400G kommer vara smutssegment med tanke på rebranding och att det inte kommer vara 7nm men lanseras i samband med zen 2.

Det är fortfarande inte en rebrand eftersom detta är en helt ny produkt. Eller du kanske menar att 2400G varit Zen+ all along?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jygge:

Turbo kickarna är jag helt ointresserad av bas frekvensen är mer viktig för mig .
Men man klagar inte om bas frekvensen ligger runt 4Ghz eller lite mer
Bruka av en gammal vana stänga av turbon i bios så man slipper ryckningar i spelen

Det är precis tvärtom, turbofrekvensen är vad du borde titta på när det kommer till nya processorer! Ingen köper väl en ny CPU och kör den på basfrekvensen? Det var det dummaste jag hört.

Powerplan till "Performance" istället för "Power saver" eller "Balanced" i Windows så håller du turbofrekvensen konstant och slipper dessa "spikar". Alternativt kan du ju stänga av turbo i BIOS men sätta basfrekvensen på tidigare turbo-frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det är precis tvärtom, turbofrekvensen är vad du borde titta på när det kommer till nya processorer! Ingen köper väl en ny CPU och kör den på basfrekvensen? Det var det dummaste jag hört.

Powerplan till "Performance" istället för "Power saver" eller "Balanced" i Windows så håller du turbofrekvensen konstant och slipper dessa "spikar". Alternativt kan du ju stänga av turbo i BIOS men sätta basfrekvensen på tidigare turbo-frekvens.

Det är svårare med APUer. Visst, om man bara belastar CPUn så är turbofrekvens mycket relevant även för längre tids belastning. Men TDPn för CPUn kan plötsligt dippa totalt när GPUn också belastas, så när man spelar så är det mycket möjligt att man bara kör i bas.

Nån som vet förresten, klarar CPUn ens sin basfrekvens om GPUn jobbar för fullt? Eller är basfrekvensen så garanterad och prioriterad att det är GPUn som får ge vika om TDPn inte räcker till båda? Är faktiskt förvånad över att dessa har så hög basfrekvens, man hade ju kunnat tro att just APUer har mycket större skillnad på bas och turbo just för att ge marginal till GPUn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@ajp_anton: Oj ja i så fall får jag ursäkta. Jag hade ingen aning om hur det uppför sig i kompination med grafikdel. Ska jag vara helt ärlig så trodde jag ingen 2019 satt och spelade med APU grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ska jag vara helt ärlig så trodde jag ingen 2019 satt och spelade med APU grafik.

Varför trodde du isåfall att APUer finns? =). För vanligt desktoparbete är ju Intels 620 overkill redan.

Permalänk
Inaktiv

@ajp_anton: Nä det var väl helt enkelt något jag inte har tänkt på men kanske primärt för 4k uppspelning av video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Det är svårare med APUer. Visst, om man bara belastar CPUn så är turbofrekvens mycket relevant även för längre tids belastning. Men TDPn för CPUn kan plötsligt dippa totalt när GPUn också belastas, så när man spelar så är det mycket möjligt att man bara kör i bas.

Nån som vet förresten, klarar CPUn ens sin basfrekvens om GPUn jobbar för fullt? Eller är basfrekvensen så garanterad och prioriterad att det är GPUn som får ge vika om TDPn inte räcker till båda? Är faktiskt förvånad över att dessa har så hög basfrekvens, man hade ju kunnat tro att just APUer har mycket större skillnad på bas och turbo just för att ge marginal till GPUn.

Skickades från m.sweclockers.com

Gjorde minimalt test på htpc nu, drog igång prime95 och furmark. Enligt resursövervakaren hölls sig CPU strax över 3,6 som är bas vid full belastning. Jag har bara stockkylaren nu så körde inget längre test.
Övervakade inte gpu heller, kan ju ha throttlat där.

Om intresset finns kvar kanske jag kan kolla mer i morgon. Prollen är helt i stock med 16 GB 3200 MHz.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

@ajp_anton: Nä det var väl helt enkelt något jag inte har tänkt på men kanske primärt för 4k uppspelning av video.

Det klarar vilket grafikkort som helst av. Det enda krävande är avkodnigen (antar HEVC), men det sköts antingen av CPUn eller en hårdvarulösning (som brukar medfölja GPUn men som inte har något annat med GPUns beräkningskraft att göra).

Skrivet av Videoapan:

Gjorde minimalt test på htpc nu, drog igång prime95 och furmark. Enligt resursövervakaren hölls sig CPU strax över 3,6 som är bas vid full belastning. Jag har bara stockkylaren nu så körde inget längre test.
Övervakade inte gpu heller, kan ju ha throttlat där.

Om intresset finns kvar kanske jag kan kolla mer i morgon. Prollen är helt i stock med 16 GB 3200 MHz.

Intressant... ser du någonstans hur mycket den drar ström med den lasten? Intel har ju "package power", AMD har väl något liknande. Och GPU-frekvensen kan ju också vara bra att veta. Både utan prime (bara furmark) samt om (och hur mycket) den sjunker när prime körs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Det klarar vilket grafikkort som helst av. Det enda krävande är avkodnigen (antar HEVC), men det sköts antingen av CPUn eller en hårdvarulösning (som brukar medfölja GPUn men som inte har något annat med GPUns beräkningskraft att göra).

Intressant... ser du någonstans hur mycket den drar ström med den lasten? Intel har ju "package power", AMD har väl något liknande. Och GPU-frekvensen kan ju också vara bra att veta. Både utan prime (bara furmark) samt om (och hur mycket) den sjunker när prime körs.

Nu testat med båda igång, öppet chassi ska tilläggas, GPU låst på 1240 MHz, CPU pendlar runt 3650-3675 med temp kring 79 grader.
CPU power 36W, SOC power 24W.

Sen när tempen stiger (stängde chassit)
GPU ner till 1083-1100, CPU 3550-3575, CPU power 38W och SOC power 22W.
Detta vid 85+ grader så throttlar verkar det som.
CPU verkar vara prioriterad.

Med bara Furmark på är GPU såklart stabil på 1240 och CPU idlar på 1600. Power lite intressant, cpu 3W och SOC 34W. Så även här pekar det mot att om inte CPU belastas ges mer kraft till GPU.

Enbart Prime95 (blend) ger stabil cpu 3675 vid 82 grader med power CPU 42 W och SOC 7W.

Och som sagt, allt detta med stock settings 2400G och medföljande kylare. Blev sugen på att sätta dit kraftigare kylning nu

Edit: värden tagna från Ryzen master

Edit 2: Noterade angående Power att när prollen var kallare så tilläts den dra mer, CPU + SOC blev över 70 W kortare stunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

År 2015 kom Intel med i7-6700k 4.0 base 4.2 Turbo (DDR4@2133). Hur står sig 2019 AMD med 3400G som har 3.7 base och 4.2 Turbo (DDR4@2933)?

Skulle tro att 6700k är lite bättre när du bara nyttjar CPU. Men om du jämför gpu delen är 3400g helt överlägsen. Jag gissar på att du kan ta 2400g tester och lägga på typ 5-10% för att se var 3400g hamnar.
Sen är det ju 3400g en processor i budget segmentet. Core i7 6700k var ju intels motsvarighet till vad 9900k är idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Nu testat med båda igång, öppet chassi ska tilläggas, GPU låst på 1240 MHz, CPU pendlar runt 3650-3675 med temp kring 79 grader.
CPU power 36W, SOC power 24W.

Sen när tempen stiger (stängde chassit)
GPU ner till 1083-1100, CPU 3550-3575, CPU power 38W och SOC power 22W.
Detta vid 85+ grader så throttlar verkar det som.
CPU verkar vara prioriterad.

Med bara Furmark på är GPU såklart stabil på 1240 och CPU idlar på 1600. Power lite intressant, cpu 3W och SOC 34W. Så även här pekar det mot att om inte CPU belastas ges mer kraft till GPU.

Enbart Prime95 (blend) ger stabil cpu 3675 vid 82 grader med power CPU 42 W och SOC 7W.

Och som sagt, allt detta med stock settings 2400G och medföljande kylare. Blev sugen på att sätta dit kraftigare kylning nu

Edit: värden tagna från Ryzen master

Edit 2: Noterade angående Power att när prollen var kallare så tilläts den dra mer, CPU + SOC blev över 70 W kortare stunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, mycket intressant! Den var mycket strömsnålare än jag hade väntat mig. Speciellt GPUn drar mycket mindre än jag trodde, vilket ju tydligen tillåter de höga basfrekvenserna för CPUn, samtidigt som GPUn också håller runt 90% av sin max.

Permalänk
Medlem

@Videoapan: Mycket bra inlägg. Fick mer matnyttig information om processorn som borde funnits i recensionen av produkten på denna sidan. Mycket bra jobbat.