MSI X570-moderkort på bild – levereras med aktiv kylning för styrkretsen

Permalänk
Medlem

Nostalgi.. Men ett nedköp.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av samiranta:

För många fel här och det måste påpekas. Det heter moderkaka.

Ska inte modermodemet kylas aktivt också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Yes!!! Tillbaka till dåtiden! Fläktar på moderkort är underbart!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

OJ det var länge sedan man såg aktiv kylning på mobot...kan det ha varit på kt133 chippen eller kanske nforce 2 senast jag såg det? hoppas den är tyst. försvann inte det i samband med att nordbryggan flyttade in hos cpun?

EDIT: nåja får modda bort den, har gjort det förr och kan göra det igen om jag vill ha ett sådant mobo och de endast finns med fläktar, senast så borrade jag hål i en gammal cpu kylare satte dit, funkade bra utan fläkt då.
annars kan man nog plocka bort alla "fräcka" plast kåpor och sätta en stor 120mm fläkt över hela området.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Usch på samtliga moderkort med dessa fläktar så lever fläkten ca 6 månader för att sen gå sönder.
Att de inte lärt sig...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hoppas på modeller med passiv kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jahapp nu så ska det låta som en ilsken geting i burken.
Trodde man skulle få slippa dessa fläktar.

Permalänk
Medlem

Sluta leverera saker med fläktar, Måste ju ändå ersätta med egna.. Räcker att man måste hugga sönder varenda grafikkort, ska jag behöva hugga sönder moderkorten nu också?

Och alla dessa fläktar som blir kvar hamnar på vinden som vanligt.

Jag vill härmed tacka Noctua för fin fina fläktar

Permalänk
Medlem

@anon298854: Herrejävlar, får kväljningar av att bara tänka på att ha ett moderkort med en sån jävla fläkt. Fyfan vad jag kommer vilja hålla mig undan från detta om alla nya moderkort har fläktar som väsnas så.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

ser ju inte ut som någon standardfläkt precis, vad gör man när lagrerna går?

Permalänk
Medlem

Om det bara är 15 watt borde ju en vanlig kylfläns råcka med lite luftflöde i lådan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kul med nya moderkort men den lilla fläkten kunde stannat kvar i början av 2000 talet där den hör hemma. Får ta och citera Jean-Luc Picard om fläktarnas framtid. "The line must be drawn here! This far, no further!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Yes!!! Tillbaka till dåtiden! Fläktar på moderkort är underbart!

Dåtid o dåtid... ASUS Prime X399-A moderkort till Threadripper har fläkt på VRM:erna.

Låter betydligt mer än CPU-fläkten så klart. Som tur är går den vara vid hög last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Vän av ordning undrar ju vad det är för omoraliska aktiviteter som pågår på syndbryggan egentligen? 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske därför syndbryggan behöver aktiv kylning.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Silcan:

Kanske därför syndbryggan behöver aktiv kylning.

Ja det kan nog allt gå hett till där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Det kan ju hända att fläkten går att stänga av i bios men att den är där för burkar med kasst luftflöde, som en säkerhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Många som gör jämförelser med billiga 40mm-fläktar anno sådär 15-20 år sedan (som sällan var reglerade utan tuggade på i 100% hela tiden) - det har ju faktiskt hänt lite sedan dess både vad gäller fläktar och fläktstyrning. Känns som att semi-passiv drift är så gott som självklar (vill minnas att det nämnes på Biostar-brädan, om inte annat?), och att den med gott luftflöde i burken inte behöver jobba särskilt mycket.

Å andra sidan är det givetvis ytterligare en mekanisk komponent som riskerar att väsnas och gå sönder - men både moderkorts- och fläkttillverkare har lärt sig lite på 15-20 år. (De hade nog inte vågat slänga på 3 års garanti på ett moderkort som de med stor sannolikhet behöver lösa ny fläkt på under perioden. Hade blivit dyrt för en skitgrej.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse007:

Kul med nya moderkort men den lilla fläkten kunde stannat kvar i början av 2000 talet där den hör hemma. Får ta och citera Jean-Luc Picard om fläktarnas framtid. "The line must be drawn here! This far, no further!"

Will you make them pay for what they've done??

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Ååh, sköna retrovibbar

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Aj fan, får hoppas det inte blir en trend. Aktiv chipsetkylare vägrar jag i sten, aldrig i livet!

Annars får det bli att slita bort fläkthelvetet och ghettomodda dit en rejäl passiv kylfläns. Som förr i tiden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vad jag alltid har hatat chipset fläktar, förr använde jag flitigt zalmans lilla blåa passiva chipsetkylare, dock fick man många gånger modda den lite och den brukade bli ganska het vid hård användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Varför blir sy(n)dbryggan så jävla varm?

För X570 kan det bero på att den nu ska stödja PCIe4 och då arbeta med högre frekvenser än tidigare.
Det är väl även fler kanaler som ska stödjas, och så vidare...

Skrivet av OSkar000:

En hygglig kylfläns borde räcka gott...

Jodå, om man bygger kylaren några centimeter på höjden blir det inga problem med kylningen...
... Men grafikkortet kan inte vara mycket längre än PCIe-kontakten om det ska få plats.

Jag satte passiv kylare på ett äldre moderkort jag hade, och fick då ta bort en del kylflänsar för att få plats med grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Skulle det kunna vara så att just den modellen riktar sig till länder där det ofta är betydligt varmare än i våra nordliga breddgrader så de måste köra med aktiva fläktar för att hålla den i vettig temp???

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Aj fan, får hoppas det inte blir en trend. Aktiv chipsetkylare vägrar jag i sten, aldrig i livet!

Annars får det bli att slita bort fläkthelvetet och ghettomodda dit en rejäl passiv kylfläns. Som förr i tiden.

Skrivet av Perrablerra:

Skulle det kunna vara så att just den modellen riktar sig till länder där det ofta är betydligt varmare än i våra nordliga breddgrader så de måste köra med aktiva fläktar för att hålla den i vettig temp???

https://www.youtube.com/watch?v=w5UrTzMg2RU

Enligt Buildzoid är fläkten då till för att styrkretsen blir redigt varm "under vissa arbetsbelastningar" och att det även kommer att lanseras high-end moderkort med dessa fläktar. Så man vill nog inte skaffa ett billigt X570-moderkort med kass kylfläns eller billig fläkt, men det beror ju helt på vad dessa "specifika belastningar" visar sig vara.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av samiranta:

För många fel här och det måste påpekas. Det heter moderkaka.

Nu vet ju alla utom du att det heter Modermodem.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Det är nu AIO-tillverkare har sin chans - med en extra slinga för ett kylblock till styrkretsen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Etherhawk: The road from legitimate suspicion to rampant paranoia is very much shorter than we think. Vi karnske blir galna fortare nu hehe

Permalänk
Medlem

Undrar om det är PCiE 4.0 som kräver kylningen?
Kollar man på bilden på moderkortet så ser man ju kanaler ifrån fläkten som går till där man brukar ha m2-platserna.

Såg nämligen en Samsung M2-disk nå 100grader när man kopierade en stor fil och den var av gamla modellen M2, så kan inte tänka mig att 4.0 m2-diskarna blir kallare nnär de får dubbla bandbredden.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz