Socket 3 i min hand så där knappt 30 år senare.

Permalänk

Socket 3 i min hand så där knappt 30 år senare.

Fick tag på ett fint 486 kort. Med knappscellsbatteri och VLB. Fullsatt cache följde med.
Ett FIC 486-GIO-VT2. Nu får jag ge mig ut på processorjakt..

Permalänk
Hedersmedlem

Vackert

Nånstans i samlingarna här ligger ett liknande kort från farfars 486 DX2 80. Den var rätt snabb när den köptes. Nån gång kanske det kan få nytt liv igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Processorer är ju förhållandevis lätt att få tag på, om man inte letar efter enhörningar då.
Fina moderkort är det värre med, grattis

Permalänk
Medlem

Ebay finns det ju processorer på så klart. Tyvärr inte gratis.

Socket 3 då är det väl AM5x86 du vill ha alltså 486 på 133mhz.
Men det finns ju både Intel och AMD kloner och Cyrix egna versioner i alla möjliga frekvenser men en DX4 100 är väl det klenaste man bör stoppa i en Socket 3.

Finns ju dyrare Pentium Overdrives också.

Själv kör jag en 133Mhz AM5x86 i min socket 3 bräda, har även en DX2 66 från intel i min scoket 2 bräda så 5V versionen, har även en DX2 80 som är en licenstillverkad cyrix men den är inte snabbare än Intel ditot, ungefär samma prestanda dock verkar VLB bussen dumma sig vid 40mhz så fungerar sådär.

Tumregeln med VLB verkar vara 25mhz med 3 kort, 33Mhz med 2 kort och 40Mhz med ett kort.

Grafikkortet bör vara VLB då ISA bussen är en flaskhals för många 486 maskiner med lite mer CPU prestanda specielt med SIS chipset där ISA bussen är extremt slö.
Dka du bara köra 33Mhz buss kan ett VLB I/O kort för FDD, HDD och annat vara rätt nice utöver grafikkortet, har så i min.

VLB kan vara rätt struligt, har bara VLB i min Socket 2 maskin, Socket 3:an kör PCI vilket är rätt nice.

Permalänk
Medlem

Glöm inte kylare till CPU;n, tror du bör ha någon med fläkt om du går över SX25 eller liknande.
Och hittar du någon beggad så kommer du garanterat få byta fläkten, var det något jag upplevde dom var sämre förr så var det kvalitet på fläktar eller kullager i fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Glöm inte kylare till CPU;n, tror du bör ha någon med fläkt om du går över SX25 eller liknande.
Och hittar du någon beggad så kommer du garanterat få byta fläkten, var det något jag upplevde dom var sämre förr så var det kvalitet på fläktar eller kullager i fläktar.

Det står i bland på processorn om den behöver fläkt om man läser på den men ja dom flesta processorer över 33-40Mhz verkar behöva fläns i alla fall, inte alltid fläkt.
Ska tydligen finnas tabeller på hur mycket luftflöde en given 486 behöver över sig med eller utan fläns.
Men på Socket 3 pratar man ju 100Mhz+ så fläns brukar behövas men jag har sett dom med och utan fläkt.
Även socket 2 med typ 66Mhz DX-2, dom går på 5V och drar nog en 5-6W med, min 80Mhz DX-2 tror jag var specad till runt 8.8W då det är den högst klockade 5V propen jag hittat som inte var en Overdrive.

Använder en Fractal 40mm fläkt på min DX-2 66, kommer använda en ny Sanyo fläkt jag köpte på conrad till min 133Mhz 486, tror den kostade 75Kr och Sanyo var ju något man hittade förr så kändes rätt passande.

Jag slängde kylpasta mellan 133Mhz 486 proparna och flänsen jag byggde till en polare, dom gjorde nog inte det förr men vissa flänsar är som ojämna att det kan behövas.
Tex på min 133Mhz flyter nog flänsen 1mm över processorn på mitten, som en banan så ja det skadar ju inte, använder vanlig vit bulk pasta.

Permalänk
Hedersmedlem

Kollar jag på mina gamla datorer här så sitter det ingen kylare på min 486dx33 en dx2 80 hade en pytteliten fläns med en 40mm fläkt på. Har även nån nyare 486a på steroider på ett cpu-kort som verkar klara sig utan kylare, men då pratar vi inte 5v matning.

En skapligt stor kylfläns med okej pasta/lim under borde räcka bra till det mesta om det inte är helt stillastående luft i chassit.

486an jag använt mest är just tidigare nämnda dx2 80mhz. Var inga problem att köra två vlb-kort i den vad jag kan minnas. Hade dessutom ljudkort och nätverkskort i den men det var förstås vanliga isa-kort.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Kollar jag på mina gamla datorer här så sitter det ingen kylare på min 486dx33 en dx2 80 hade en pytteliten fläns med en 40mm fläkt på. Har även nån nyare 486a på steroider på ett cpu-kort som verkar klara sig utan kylare, men då pratar vi inte 5v matning.

En skapligt stor kylfläns med okej pasta/lim under borde räcka bra till det mesta om det inte är helt stillastående luft i chassit.

486an jag använt mest är just tidigare nämnda dx2 80mhz. Var inga problem att köra två vlb-kort i den vad jag kan minnas. Hade dessutom ljudkort och nätverkskort i den men det var förstås vanliga isa-kort.

Det som händer med min är om man trycker ctrl + alt + del i dos tex så hänger den sig vid posten och ger ger felkoden via PC speaker att grafikkortet inte fungerar.
Mest irriterande i dos tex.
Kanske ska kika på det i framtiden igen men då prestandaskillnaden mellan Cyrix 80 och Intel 66 Mhz är typ nada så verkar det lite poänglöst, kollade på en som testat Intel 33Mhz mot en Cyrix 40Mhz och det vara samma prestanda på dom, cyrixen är ju igen klon så inte direkt äpplen och päron att jämföra.

Inte hundra på att mitt moderkort dessutom sätter cachet i processorn till write back, verkar bli write trough enligt testprogrammen vilket troligen för mig leder till lite prestanda tapp. Processorn stödjer Write back då jag har databladet på den.

Bytte ut ursprungliga grafikkortet för VRAM var kast på det.

Men det skiljer mycket mellan moderkort, VLB kort och processorer vad det gäller FSB man kan köra.

Tex kan jag inte köra min 133 i 40Mhz FSB på min Socket 3 bräda även om typ dom flesta 133 från AMD lätt gjorde 160Mhz.
Polarens mobo fick jag upp i 50Mhz FSB stabilt och den körs i 150Mhz.
En annan sak som händer på min Socket 3 bräda med PCI är att det kickar in en 1:2 devider på PCI bussen tror jag, tappar bandbred mitt diskar och även 1/3 av minnesbandbreden. Vissa mobos sköter det manuellt andra inte.

Det är rätt sjukt mycket variation i buss frekvens man kan köra på olika 486 brädor och likaså prestandan varierar överallt med.

Permalänk
Medlem

Lite OT men sjukt skön tråd.
Som gammal PC byggare så blir man lite varm av att läsa allt och jag inser att jag glömt bort en hel del.

OM jag minns rätt så hade vi aldrig kylpasta på den tiden när vi byggde, vi la kylflänsen direkt på och fläkten var ju monterat på själva kylflänsen.
Jag har dock för mig att AMD propparna var varmare än Intels och att vi alltid hade kylfläns och fläkt på dessa.
Tror bara intels proppar nådde DX50 eller DX2 66 om jag minns rätt, allt snabbare än detta var AMD. Och nu pratar jag inte överklockning allt.
Cyrix körde vi inte då prestandan alltid var sämre.....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reverend benny:

Lite OT men sjukt skön tråd.
Som gammal PC byggare så blir man lite varm av att läsa allt och jag inser att jag glömt bort en hel del.

OM jag minns rätt så hade vi aldrig kylpasta på den tiden när vi byggde, vi la kylflänsen direkt på och fläkten var ju monterat på själva kylflänsen.
Jag har dock för mig att AMD propparna var varmare än Intels och att vi alltid hade kylfläns och fläkt på dessa.
Tror bara intels proppar nådde DX50 eller DX2 66 om jag minns rätt, allt snabbare än detta var AMD. Och nu pratar jag inte överklockning allt.
Cyrix körde vi inte då prestandan alltid var sämre.....

Intel hade även DX4 75 och 100mhz.

Amd körde om jag minns rätt även en DX4 120mhz variant utöver DX2 80.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Intel hade även DX4 75 och 100mhz.

Amd körde om jag minns rätt även en DX4 120mhz variant utöver DX2 80.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja just det, DX4 fanns ju också, hade helt förträng dessa. Men som du säger, AMD körde om och var lite varmare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reverend benny:

Ja just det, DX4 fanns ju också, hade helt förträng dessa. Men som du säger, AMD körde om och var lite varmare.

Sen fanns väl ett par varianter av "486a på steroider" i form av 5x86 och vad de nu hette?

Har något cpu-kort liggande här med en sån cpu. Vill minnas att det precis orkade spela MP3-filer vilket med vanliga 486or var mer eller mindre lönlöst att ens försöka.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

AMD hade som sagt AM5x86, trots namnet är det bara en vanlig 486 på 133Mhz, lite mer cache och sånt men dom fans både som rena 3.45V eller som Overdrives från tex Kingston.
Lödde på några avbrutna ben på en Kingston Overdrive modell till en polare, kör själv standard modellen i en Socket 3 bräda.

Vad jag vet tillverkades dessa fram till år 1999 i alla fall, var en vanlig CPU för embeded då den var billig och kostnadseffektiv och den var kompatibel med existerande 486 maskiner och chipset mm då den var designad som en drop in replacment.

Officiellt var 133Mhz max som släpptes men vad jag läst verkar det kunna finnas 150-160mhz varianter där ute i det vilda som var ingenjörsexemplar, processorerna är trots allt kända för att ganska lätt göra 160Mhz, i vissa fall upp mot 180Mhz.

https://en.wikipedia.org/wiki/Am5x86

Men ja en AM5x86 är det snabbaste i 486 väg du kan slänga i en socket 3 planka och har man socket 2 så finns dom som Overdrives med egen 5V till 3.45V VRM krets integrerat.
Det snabbaste annars är en Pentoim Overdrive 83Mhz oc hdessa fungerar ju i socket 2/3 också, trots lägre frekvens så är det en 586 CPU med två piplines och kraftigare FPU så minst lika snabb eller snabbare i mjukvara som drar nytta av Pentium processorns extra råstyrka.

Dessa klockar kanske inte lika bra men folk voltmoddar dom till 4V och kör dom i 100Mhz (2.5x40).

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att förstå idén med att skrämma upp 486:or mer än nödvändigt. Man tar bara onödiga risker med hårdvaran, som med stor sannolikhet tål mindre däng nu än när den var ny, och kan vara svår att ersätta.

Vill man ha prestanda utan kompatibilitetsförluster finns Pentium MMX, som dels kommer piska skiten ut vilken trimmad 486 som helst, och dessutom kan ställas in att gå i ett väldigt brett prestandaspann i små steg, mha TR12-options i kombination med multiplier/fsb-inställningar. Allt mellan tidig 386 och processorns max är möjligt. Multi/FSB-inställningar är dessutom en baggis att fixa så man kan göra utan att öppna datorn, bara att dra ut tåtar från jumperheadern till brytare på datorns utsida. Har dylika monterade i ett 5.25"-platsskydd på min 233MMX-burk.

Tycker 486:or kort sagt ska hållas i det värdiga spannet under 100 MHz. Det är lite som att köra en gammal 50-talsmotorcykel, man gör det inte för att det ska gå snabbt, det finns andra värden som är viktigare

Angående kylflänsar, så var det väl med DX2/66 de började komma. Kan inte heller påminna mig om att man använde kylpasta precis i början, det kom senare. Många modeller var sådana man snäppte fast direkt på processorsubstratet med små plastprofiler, de använde inte sockelns hakar.

Förmodligen skulle man kunna använda north- eller soutbridgekylaren från nåt skapligt modernt system om man inte orkar jaga rätt på en "riktig" socket 3-kylare. Vill minnas att många 478- och äldre 775-system hade dylika med fästanordning i form av en S-formad tråd, som troligen skulle funka med socket 3.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hjälpsam

Ger nog mer att köra med en IDE->SATA adapter och en SSD än att försöka skrämma upp klockfrekvenser på sådana rariteter.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

@kaput och @Fluf

Man kör inte 486or för att de ska vara snabba
Det är mer för att det går och att det minner om svunna tider när spel kom på en trave disketter och ljudet av ett skrikande modem var det häftigaste man kunde uppleva en fredagskväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har lite svårt att förstå idén med att skrämma upp 486:or mer än nödvändigt. Man tar bara onödiga risker med hårdvaran, som med stor sannolikhet tål mindre däng nu än när den var ny, och kan vara svår att ersätta.

Vill man ha prestanda utan kompatibilitetsförluster finns Pentium MMX, som dels kommer piska skiten ut vilken trimmad 486 som helst, och dessutom kan ställas in att gå i ett väldigt brett prestandaspann i små steg, mha TR12-options i kombination med multiplier/fsb-inställningar. Allt mellan tidig 386 och processorns max är möjligt. Multi/FSB-inställningar är dessutom en baggis att fixa så man kan göra utan att öppna datorn, bara att dra ut tåtar från jumperheadern till brytare på datorns utsida. Har dylika monterade i ett 5.25"-platsskydd på min 233MMX-burk.

Tycker 486:or kort sagt ska hållas i det värdiga spannet under 100 MHz. Det är lite som att köra en gammal 50-talsmotorcykel, man gör det inte för att det ska gå snabbt, det finns andra värden som är viktigare

Angående kylflänsar, så var det väl med DX2/66 de började komma. Kan inte heller påminna mig om att man använde kylpasta precis i början, det kom senare. Många modeller var sådana man snäppte fast direkt på processorsubstratet med små plastprofiler, de använde inte sockelns hakar.

Förmodligen skulle man kunna använda north- eller soutbridgekylaren från nåt skapligt modernt system om man inte orkar jaga rätt på en "riktig" socket 3-kylare. Vill minnas att många 478- och äldre 775-system hade dylika med fästanordning i form av en S-formad tråd, som troligen skulle funka med socket 3.

Skrivet av Fluf:

Ger nog mer att köra med en IDE->SATA adapter och en SSD än att försöka skrämma upp klockfrekvenser på sådana rariteter.

Jag kör ett 3 ports max 45 diskar SCSI kort i min Socket 3 bräda med 16mb cache och PCI bussen verkar sätta bromsen när jag testat olika PCI frekvenser.
Strax under 10Mb/sek linjärt verkar jag nå med en U160/U320 disk och kortet ska klara 20 eller 40Mb/sek per kanal, inte helt tydligt om jag har Ultra modellen av kortet för då är 40Mb/sek per kanal max istället för 20Mb/sek men disken klarar lätt 40Mb/sek då det är en 18Gb U160 eller U320, mins inte.
Men vist det slår IDE diskar i linjär prestanda med runt 50%, accesstiden med 16Mb cache verkar vara runt 2ms.

Det är rätt stor skillnad i prestanda på en DX2-66 och en AMD5x86 alltså en 133Mhz 486, Både doom2 och Duke3 flyter avsevärt bättre speciellt i MP.

Men en Pentium 75Mhz eller snabbare börjar springa om även 133Mhz 486:or.
Skrämde upp ploarens 133 i 150Mhz med 3x50Mhz FSB. Vissa moderkort buggar ur med AM5x86 och multippel 4x, finns andra buggar med.
Men det är en rätt snabb 486 maskin med så fet buss hastighet och långt ifrån alla mobos klarar det så var lite tur i oturen att 3x50 fungerade när 4x33 enbart hängde sig vid booten av OS vilket jag hittade som en av många buggar moderkort som inte korekt stödjer AM5x86.

Vi är ett gäng och på 486 lan är det 486 som gäller så ja 133Mhz prollarna är klart mycket trevliga i LAN i FPS spel och sånt.

Själv har jag en Via C3 800Mhz och en K6-2+, man kan ändra frekvens, slå av och på cache så hemma kan man lätt trimma ner dom i 386 prestanda och det mesta där emellan med setmul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

@kaput och @Fluf

Man kör inte 486or för att de ska vara snabba
Det är mer för att det går och att det minner om svunna tider när spel kom på en trave disketter och ljudet av ett skrikande modem var det häftigaste man kunde uppleva en fredagskväll.

Nä, precis Idag har vi den stora fördelen att man kan gå på något nyare om man behöver bättre sprutt i grejorna. Det är med några få undantag helt onödigt att överklocka eller pressa gammal hårdvara.

Skrivet av pa1983:

Jag kör ett 3 ports max 45 diskar SCSI kort i min Socket 3 bräda med 16mb cache och PCI bussen verkar sätta bromsen när jag testat olika PCI frekvenser.
Strax under 10Mb/sek linjärt verkar jag nå med en U160/U320 disk och kortet ska klara 20 eller 40Mb/sek per kanal, inte helt tydligt om jag har Ultra modellen av kortet för då är 40Mb/sek per kanal max istället för 20Mb/sek men disken klarar lätt 40Mb/sek då det är en 18Gb U160 eller U320, mins inte.
Men vist det slår IDE diskar i linjär prestanda med runt 50%, accesstiden med 16Mb cache verkar vara runt 2ms.

Det är rätt stor skillnad i prestanda på en DX2-66 och en AMD5x86 alltså en 133Mhz 486, Både doom2 och Duke3 flyter avsevärt bättre speciellt i MP.

Men en Pentium 75Mhz eller snabbare börjar springa om även 133Mhz 486:or.
Skrämde upp ploarens 133 i 150Mhz med 3x50Mhz FSB. Vissa moderkort buggar ur med AM5x86 och multippel 4x, finns andra buggar med.
Men det är en rätt snabb 486 maskin med så fet buss hastighet och långt ifrån alla mobos klarar det så var lite tur i oturen att 3x50 fungerade när 4x33 enbart hängde sig vid booten av OS vilket jag hittade som en av många buggar moderkort som inte korekt stödjer AM5x86.

Vi är ett gäng och på 486 lan är det 486 som gäller så ja 133Mhz prollarna är klart mycket trevliga i LAN i FPS spel och sånt.

Själv har jag en Via C3 800Mhz och en K6-2+, man kan ändra frekvens, slå av och på cache så hemma kan man lätt trimma ner dom i 386 prestanda och det mesta där emellan med setmul.

Hehe, jo, har också ett C3 Ezra 800-bygge, det sitter dock fortfarande i testriggen tills jag hittar nåt litet och smidigt ATX-chassi. Tänkte att det på sikt skulle få ersätta 233MMX:en, det ger bättre täckning i det högre området upp till DOS-monstret, som är Tualeron 1400-baserat.

Nu har jag förvisso inte orkat ägna mig åt någon komplett kartläggning, men det skulle faktiskt inte förvåna mig ett dugg om 233MMX går att ställa in mer exakt än C3 i det lägre registret. Har inte hittat några "hål" eller vad man ska kalla det, vill som jämförelse minnas att C3 exempelvis inte går att få att leverera samma prestanda som en 486 DX66.

När det kommer till att simulera 486:or skulle jag säga att MMX-propparna är ganska ideala. Nackdelen är förstås mindre spännvidd uppåt.

En fotnot om C3 förresten, jag är som konstaterat allergisk mot att köra gamla grejor över spec. Har 133MHz FSB-versionen. Funkar utmärkt att köra den i 100x8 istället för 133x6, och den klarar samma överklock med båda multipliers, runt 1GHz. Det verkar alltså som att man inte behöver jaga de betydligt mer sällsynta C3:orna på 100MHz-buss om man vill köra 440BX inom spec

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Nä, precis Idag har vi den stora fördelen att man kan gå på något nyare om man behöver bättre sprutt i grejorna. Det är med några få undantag helt onödigt att överklocka eller pressa gammal hårdvara.

Hehe, jo, har också ett C3 Ezra 800-bygge, det sitter dock fortfarande i testriggen tills jag hittar nåt litet och smidigt ATX-chassi. Tänkte att det på sikt skulle få ersätta 233MMX:en, det ger bättre täckning i det högre området upp till DOS-monstret, som är Tualeron 1400-baserat.

Nu har jag förvisso inte orkat ägna mig åt någon komplett kartläggning, men det skulle faktiskt inte förvåna mig ett dugg om 233MMX går att ställa in mer exakt än C3 i det lägre registret. Har inte hittat några "hål" eller vad man ska kalla det, vill som jämförelse minnas att C3 exempelvis inte går att få att leverera samma prestanda som en 486 DX66.

När det kommer till att simulera 486:or skulle jag säga att MMX-propparna är ganska ideala. Nackdelen är förstås mindre spännvidd uppåt.

En fotnot om C3 förresten, jag är som konstaterat allergisk mot att köra gamla grejor över spec. Har 133MHz FSB-versionen. Funkar utmärkt att köra den i 100x8 istället för 133x6, och den klarar samma överklock med båda multipliers, runt 1GHz. Det verkar alltså som att man inte behöver jaga de betydligt mer sällsynta C3:orna på 100MHz-buss om man vill köra 440BX inom spec

Min C3 är integrerad i moderkortet, kolla mina gallerier så har jag ett C3 ITX bygge med Voodoo2 SLI.
Min 800 kör 133 bus med 400Mhz DDR, är väl mest IGP'n som ska ha minnesbandbred för DDR gör lite nytta med en 133Mhz buss.
Min klockar som ett skållat ollon i alla fall, kör just nu 1.13Ghz på stock 1V, vet inte om den skulle palla 1.2Ghz för den kraschar i stresstest på 1.26Ghz.

Men min är stor som en Xbox 360 SLIM så rätt smidig, går ner i en back med en liten 17" Samsung LCD skärm, tangentbord och sov grejor.
Perfekt retro lan burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Min C3 är integrerad i moderkortet, kolla mina gallerier så har jag ett C3 ITX bygge med Voodoo2 SLI.
Min 800 kör 133 bus med 400Mhz DDR, är väl mest IGP'n som ska ha minnesbandbred för DDR gör lite nytta med en 133Mhz buss.
Min klockar som ett skållat ollon i alla fall, kör just nu 1.13Ghz på stock 1V, vet inte om den skulle palla 1.2Ghz för den kraschar i stresstest på 1.26Ghz.

Men min är stor som en Xbox 360 SLIM så rätt smidig, går ner i en back med en liten 17" Samsung LCD skärm, tangentbord och sov grejor.
Perfekt retro lan burk.

Jo, det galleriet har jag ju kollat igenom, riktigt ballt bygge

Det är väl mest när man tänkt köra C3 på 440BX det kan vara intressant att köra FSB i 100MHz.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Har fått hem lite CPU:er att prova mitt kort med. DX4:an hade ett gäng böjda pinnar. Får se hur det går med det..

Permalänk
Medlem

Böjda pins är ju standard nästan.
Böja tillbaks med ett bankkort eller liknande.

Går dom av så löder jag dit donator ben från en död Athlon XP, gjorde det på polarens 486 overdrive CPU där man inte kunde rikta benen utan att dom trillade av direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Har fått hem lite CPU:er att prova mitt kort med. DX4:an hade ett gäng böjda pinnar. Får se hur det går med det..

https://i.imgur.com/veLpWgT.png

Skrivet av pa1983:

Böjda pins är ju standard nästan.
Böja tillbaks med ett bankkort eller liknande.

Går dom av så löder jag dit donator ben från en död Athlon XP, gjorde det på polarens 486 overdrive CPU där man inte kunde rikta benen utan att dom trillade av direkt.

Det stämmer med mina erfarenheter om S3-S7.
Standard Intel har robusta pinnar, OD processorerna är känsligare.
Evergreen varianterna kan man knappt ta på utan att de går sönder, tror dom är gjorda av krita eller nåt.
Svårt att bedöma alla andra varianter då det finns så många, men AMD verkar helt OK.
PPro är som tidiga Pentiums, inga problem att räta till pinnar som nästan ligger platt med CPU'n.
Och P2-OD versionen har pinnar gjorda av nånting utomjordiskt och oförstörbart, makalöst styva !

Kan tipsa alla som börjar att få en liten CPU samling att investera i lite "CPU trays".
3 olika varianter och man täcker upp 99% av alla storlekar på CPU'er.

PPro "For Scale":

Permalänk
Medlem

Ett tips är att benen i alla fall på Athlon XP jag testade gick att löda av, går säkert på P3 osv med.
Sedan löder man dit dom med ten som innehåller silver då det biter bättre på guld.

Overdrive prollen jag fixade hade en interposter så fick fila ner gamla avbrutna benet sedan löda på det nya ovanpå.

Det är fullt möjligt att löda dit nya ben på processorer, en stadig hand och en pinset eller näbbtång.
En del använder en penna för blyerts och sätter benet i och håller dom på plats.