Nvidia släpper kvartalsrapport – 31 procent lägre intäkter och minskade marginaler

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper kvartalsrapport – 31 procent lägre intäkter och minskade marginaler

Nvidia lyckas stoppa intäktstappet något jämfört med sista kvartalet 2018, men intäkter och framförallt vinsten sjunker ändå påtagligt jämfört med samma period året innan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coincidence? I think not.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Coincidence? I think not.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Rätt åt dem. Vad var det för jäkla haloprodukter för över 10000kr de försökte pracka på oss entusiaster förra året egentligen?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Rätt åt dem. Hoppas de fortsätter neråt tills de slutat sälja för ockerpriser.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Så i princip så här: Nvidia gör en ny generation kort med raytracing som det stora dragplåstret. Detta gör chippen för detta väldigt stora och därmed dyra, och Nvidia tar betalt därefter. Folk köper nåt annat istället - eller väntar - för korten är för dyra. Nvidia reagerar med lägre priser (vilket en 2060 i praktiken är), och då rasar vinsten eftersom chippen fortfarande är dyra.

Oavsett om man tycker att raytracing är en bra idé i princip, måste detta ses som ett katastrofalt underbetyg åt hela det initiativet ur NVidias perspektiv.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med förgående talare, rätt åt er @nvidia

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Rätt åt dem! De har klafsat in med leriga stövlar och trott att de är gudar vars produkter folk betalar vad fan som helst för att få privilegiet att äga! Fy skäms! Men jag tror inte att de nyktrar till och sänker priset på sina produkter utan det blir mer av "The dog ate my homework" som vanligt.

Om de bara hade haft samma priser som de hade för 6-7 år sedan (såklart justerat för valutakurs och inflation) så hade självklart intäkterna ökat. Men nej! De skyller hellre ifrån sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag måste erkänna att jag känner mig som en loser som faktiskt köpte ett 2080 Ti när jag satt på ett 980 Ti

I regret...

Visa signatur

Mjölk är inte gott!

Permalänk
Medlem

@CptStewie: Svikare. Sellout. SKÄMS!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Avstängd

@CptStewie:
Varför känner du dig som 1 looser,du har ju 1 superbra kort?
Dock kosta det skjortan o lite till.
Bortsett från det, härlig läsning i artikeln.
Ska installera Metro Exodus ikväll.
Minns hur mitt gamla GTX 660 fick slita med Metro last light.
Är bättre utrustad nu,hoppas jag.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Lite fascinerande att lyckas prisa sig ur en "monopol"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av Mange43:

@CptStewie:
Varför känner du dig som 1 looser,du har ju 1 superbra kort?
Dock kosta det skjortan o lite till.
Bortsett från det, härlig läsning i artikeln.

Känns som man stötta de höga priserna.

Och ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag inte skillnaden blev tillräckligt stor från mitt 980 Ti, men det kanske bara var jag.

Visa signatur

Mjölk är inte gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Vad menar du?

Det var lite förväntat att dom får ett sämre år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

10xx-serien var ju en riktigt bra serie! Nog för att korten var aningen dyra dem också jämfört med generationen före, men de presterade ju markant bättre. Toppkortet i serien, 1080Ti, för ca 8 000 kr till exempel är ju ändå ett okej pris för den prestandan man fick.
Men Turing-korten i 20xx-serien är fan ett skämt!
Hoppas de lär sig en läxa av en sån fantasiökning av priser. Toppkortet från en generation till en annan kan väl inte rimligen vara över 100% även om det har lagts till en ny gimmick?!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Rätt åt dem vill jag absolut inte säga. Men jag är absolut inte förvånad. Mannhar släppt produkter som marknaden inte velat ha och man har varit mer beroende av crypto än vad man lovade investerare förut. Nu syns resultatet med all tydlighet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Med Nvidias något optimistiska prissättning, så är resultatet föga förvånande.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Avstängd

@CptStewie:
Jag körde 2st Gtx 970 innan.
Vramet var 1 stor bromskloss,plus att många spel stöder inte sli.
Så blev jäkligt nöjd med mitt RTX 2080.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Föga förvånande.

Skrivet av CptStewie:

Jag måste erkänna att jag känner mig som en loser som faktiskt köpte ett 2080 Ti när jag satt på ett 980 Ti

I regret...

Jag ångrar inget, det extremt höga priset var värt det för mig (gick från 2x1080 till 2080 Ti), men det hade förstås gärna fått sakna RT-biten och därmed kostat mindre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Med dessa priser så är jag inte förvånad.

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag är varken förvånad eller missnöjd. Priserna måste ned innan jag funderar på ett nytt nvidia kort igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Så i princip så här: Nvidia gör en ny generation kort med raytracing som det stora dragplåstret. Detta gör chippen för detta väldigt stora och därmed dyra, och Nvidia tar betalt därefter. Folk köper nåt annat istället - eller väntar - för korten är för dyra. Nvidia reagerar med lägre priser (vilket en 2060 i praktiken är), och då rasar vinsten eftersom chippen fortfarande är dyra.

Oavsett om man tycker att raytracing är en bra idé i princip, måste detta ses som ett katastrofalt underbetyg åt hela det initiativet ur NVidias perspektiv.

Ja, eller så hade du kunnat göra mindre chip utan RT och sälja GTX 2080 och RTX 2080 om de är så kåta på vinster.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Suck, prissättningen och de förluster på 2080 och 2080ti som ni alla här lyfter fram som den stora anledningen till förlusten lär vara så mikroskopisk i det stora sammanhanget för Nvidia.

Gött att se att fanboy-identiteten fortfarande är något som lever och är starkt 2019.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, eller så hade du kunnat göra mindre chip utan RT och sälja GTX 2080 och RTX 2080 om de är så kåta på vinster.

Dom visste/vet att RTX inte hade sålt i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Dom visste/vet att RTX inte hade sålt i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Det spelar väl ingen större roll om dom tjänar mer pengar och tillverkar färre RTX-kort som en gimmick?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Suck, prissättningen och de förluster på 2080 och 2080ti som ni alla här lyfter fram som den stora anledningen till förlusten lär vara så mikroskopisk i det stora sammanhanget för Nvidia.

Gött att se att fanboy-identiteten fortfarande är något som lever och är starkt 2019.

Du tror alltså inte att de sålt mycket mer om 2080TI kostade ~8 000:-?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Suck, prissättningen och de förluster på 2080 och 2080ti som ni alla här lyfter fram som den stora anledningen till förlusten lär vara så mikroskopisk i det stora sammanhanget för Nvidia.

Gött att se att fanboy-identiteten fortfarande är något som lever och är starkt 2019.

Det är inte ett dugg konstigt att folk är skadeglada när företag tror sig och det biter dem i arslet. Om nu konsumentgrafikkort är en "mikroskopisk" del i deras omsättning så är de ju dumma i huvudet som inte plockar lågt hängande frukter genom att skaffa sig massor av bra PR och goodwill genom att sälja dem till ett pris som inte får folk att bli förbannade.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@CptStewie:
Jag körde 2st Gtx 970 innan.
Vramet var 1 stor bromskloss,plus att många spel stöder inte sli.
Så blev jäkligt nöjd med mitt RTX 2080.

Hela serien har ju hoppat upp ett hack i prisnivån. Nu kostar 70 kortet som tidigare 80 och 80 kortet som tidigare 80 TI och 80TI som Titan. Förr kunde man räkna med 20-50% mer prestanda för samma peng när en ny serie kom men med denna så får man ungefär samma prestanda per krona som tidigare. Är väl det de flesta är missnöjda med prestandan är det ju inget fel på egentligen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Sänk priserna på 2000-serien med 40% så kommer folk handla igen.
Vi fick prestandan från föregående seriens toppkort för 4400kr med Pascal. Denna gång förväntade Nvidia sig att vi skulle betala dubbelt så mycket för samma sak. Vem som helst förstår väl att det inte kommer att sälja så bra.

Har för mig att Nvidia har gjort en prissänkning för någon månad sedan och idag går det att få ett 2080 för 7290kr. Men det är fortfarande nästan 3000kr (~40%) för mycket.
Jag tycker det är vansinne att betala 10000kr för ett grafikkort och det tycker bevisligen många andra. Faktiskt så känns redan 5000kr som väldigt mycket pengar för en GPU. Nvidia har kraftigt missbedömt deras kunders köpvilja och då viker försäljningen.

Jag köpte ett 1080Ti just för att slippa köpa någonting ur 2000-serien, Nvidias största flopp sedan GeForce FX.

Permalänk
Medlem

Ingen har nämnt mining-boomen? Där har ni dom största förklaringarna. Sen har det väl inte släppts några intressanta spel direkt heller.