Dell XPS 13 – 2019 års upplaga av en utmärkt ultraportabel laptop

Permalänk
Melding Plague

Dell XPS 13 – 2019 års upplaga av en utmärkt ultraportabel laptop

Med en förfinad design av ett välbeprövat koncept och Intels senaste processorgeneration blåser Dell nytt liv i en populär bärbar dator. SweClockers sätter 2019 års Dell XPS 13 på prov!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Går det fortfarande att köpa denna med Ubuntu förinstallerat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@anon13728:

Det gör det. Finns 3 olika konfigurationer av nya XPS 13 som går att köpa med Linux Ubuntu 18.04 istället för Windows 10 Home. Dessa har även en lite lägre prislapp jämfört med Windows 10 modellerna

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Har 2017-års modell utav XPS13 alá dyraste. Tycker den är väldigt bra. FÖRUTOM nätverkskortet som är från Killer och hade problem med ALLA routrar från Ubiquity, vilket Dell själva inte ville lösa utan Ubi fick släppa en firmware update.

Problemen kvarstår med vissa märken, samt att ljuddrivisarna driver ibland upp cpun och därmed fläkten till 100%.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

Känns som en förlegad dator från förr-förra året. 👎

  • LPDDR3 inte LPDDR4.

  • USB 3.1 inte USB 3.2.

  • Bluetooth 4.2 inte 5.0.

  • Fjuttiga 0,9 MP i kameran, min mobil 16 megapixel. T.o.m dom billigaste budgetmobilerna har mer än 0,9 megapixel.

  • Ingen 100, 120 eller 144 Hz skärm.

  • Ingen HDR på skärmen.

  • Intel "Whiskey Lake" har massa säkerhetshål.

  • Dyrt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Känns som en förlegad dator från förr-förra året. 👎

  • LPDDR3 inte LPDDR4.

  • USB 3.1 inte USB 3.2.

  • Bluetooth 4.2 inte 5.0.

  • Fjuttiga 0,9 MP i kameran, min mobil 16 megapixel. T.o.m dom billigaste budgetmobilerna har mer än 0,9 megapixel.

  • Ingen 100, 120 eller 144 Hz skärm.

  • Ingen HDR på skärmen.

  • Intel "Whiskey Lake" har massa säkerhetshål.

  • Dyrt pris.

Håller med rektor om mycket. BT4.2 kanske inte är hela världen. 90 Hz räcker säkert och HDR kanske inte är hela världen.

Angående säkerhetshål? Är inte Meltdown fixat i Whiskey Lake?
Nu har ju dock MDS uppdagats.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Har ett par utav föregångaren på jobbet, dem är rätt läckra imo.

Dock så verkar usb-c kontakten uppe på vänster kortsida lite bräcklig. 2 utav våra har glappkontakt, man får trixa och lirka lite med kontakten, vilket säkert inte gör saken bättre i längden.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Håller med rektor om mycket. BT4.2 kanske inte är hela världen. 90 Hz räcker säkert och HDR kanske inte är hela världen.

Angående säkerhetshål? Är inte Meltdown fixat i Whiskey Lake?
Nu har ju dock MDS uppdagats.

Visst, att den har Bluetooth 4.2 istället för 5 är inte hela världen. Jo, 90 Hz hade säkert räckt det, men den har ju inte ens det, den har väl 60 Hz antar jag.

Visst att den saknar Bluetooth 5, inte hela världen nej om övrigt var bra, men det är ju bara en av sakerna som är dåliga, hela datorn är ju full av gammal teknik.

Den har ju DDR3, hallå 2007 ringde och ville ha tillbaka sina minnen!

Permalänk
Medlem

16 fetingar? För en trimmad surfplatta?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Den har ju DDR3, hallå 2007 ringde och ville ha tillbaka sina minnen!

Säg det till Intel som fortfarande inte stödjer LPDDR4.

Permalänk
Medlem

Något som tyvärr måste nämnas är Dells bedrövliga QC. Har testat både 9370 och 9380. Båda hade coil whine och döda pixlar. Kanske maximal otur, men ingen mer XPS i detta hushåll, tyvärr!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Hur är känslan i tangentbordet i jämförelse med Dell XPS 15? Den faktor som jag blev absolut mest besviken över med en "budgetkänsla" i helheten.

* Hoppas någon provat båda *

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Något som tyvärr måste nämnas är Dells bedrövliga QC. Har testat både 9370 och 9380. Båda hade coil whine och döda pixlar. Kanske maximal otur, men ingen mer XPS i detta hushåll, tyvärr!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Allt jag behövde veta. Har köpt 15-20 ultrabooks av olika märken och alla jag fått lider av detta. Gissar på att det är CPU eller någon annan komponent de har gemensamt som tjuter eftersom alla ultrabooks verkar ha det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

Något som tyvärr måste nämnas är Dells bedrövliga QC. Har testat både 9370 och 9380. Båda hade coil whine och döda pixlar. Kanske maximal otur, men ingen mer XPS i detta hushåll, tyvärr!

Skickades från m.sweclockers.com

Finns bra datorer där ute med. X1 Carbon och X1 Extreme

Permalänk

Intel 9260 går ju köpa lite smidigt för att hitta BT5. Satte det I min 9570 nu. Bytte ut kylpastan till kryonaut så det blir lite mer mos också 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Lenovo har några vettiga ultraportabla som överlag inte verkar lida av coil whine. Yoga 920 och Yoga C930 bl.a

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Skrivet av lindahl85:

Intel 9260 går ju köpa lite smidigt för att hitta BT5. Satte det I min 9570 nu. Bytte ut kylpastan till kryonaut så det blir lite mer mos också 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr finns det inte möjlighet att uppgradera Wifi-modulen på XPS 13 då den sitter fastlödd på moderkortet.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Tyvärr finns det inte möjlighet att uppgradera Wifi-modulen på XPS 13 då den sitter fastlödd på moderkortet.

Nu har du fel när du bara säger "XPS 13", då jag själv bytt ut den på min XPS 13 9350. Vid vilken generation slutade de med utbytbar Wifi-modul?

Tycker det är väldigt synd att de inte lyckats trycka in ens en enda USB type-A längst upp på datorn där tjockleken bör tillåta det.

Även synd angående processorvalet (eller snarare Intels utbud)... har själv i7-6560U med Iris 540 grafik... något som inte existerar längre på 15W.

Fråga angående den minimala nätadaptern... är den på 30W (har sett såna i den storleken) eller 45W som min gamla XPS 13?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Den har ju DDR3, hallå 2007 ringde och ville ha tillbaka sina minnen!

Den har LPDDR3, vilket introducerades 2012 och inte är samma sak som DDR3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Fråga angående den minimala nätadaptern... är den på 30W (har sett såna i den storleken) eller 45W som min gamla XPS 13?

Spec-listan i artikeln säger 45W.

Trodde Dell helt hade skrotat alla alternativ med matt skärm. Är alla modeller med 1080p-skärm matta?

Edit: Also, varför är Dells konfigurationsmöjligheter så jävla usla? Tvingad till en överprisad i7 om man vill ha 16GB RAM? Var kan man välja färg, som nämns i artikeln? Alla modeller verkar komma i svart, inga vita modeller. Meanwhile, på USA-siten kan man välja och vraka specs in i minsta detalj. Sätts inte all skit ihop nånstans i Kina? Vad är meningen med att ha så gimpade konfiger i vissa regioner? Kan inte ens välja till installations-USB. @DellCare

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Nu har du fel när du bara säger "XPS 13", då jag själv bytt ut den på min XPS 13 9350. Vid vilken generation slutade de med utbytbar Wifi-modul?

Tycker det är väldigt synd att de inte lyckats trycka in ens en enda USB type-A längst upp på datorn där tjockleken bör tillåta det.

Även synd angående processorvalet (eller snarare Intels utbud)... har själv i7-6560U med Iris 540 grafik... något som inte existerar längre på 15W.

Fråga angående den minimala nätadaptern... är den på 30W (har sett såna i den storleken) eller 45W som min gamla XPS 13?

Kan inte svara på exakt när dom slutade med utbytbara moduler men jag vet att även fjolårets modell hade fastlödd modul.

Nätadaptern ligger som nämnts på 45W.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Är intressant när man jämför dessa med de lite mer prisvärda Latitude serien.
Vi har två modeller av dessa på jobb, 7290(12,5") och 7490(14").

Tittande på just storleken och bra skärm på 13,3" så är jag positivt överraskad, då det är endast våra 7490 som har motsvarande. Men sett till mycket annat, anser jag denna XPS faktiskt sämre.

Ett ex är uppgradering.
I 7490 lyfter du precis som denna av ett enda lock... (hela baksidan) och möts av utbytbar disk (2280 SATA/M.2) och RAM (dual channel LDPR4 2400), utbytbar wifi + modem-kort. Och du har Intel 8265 Wifi som standard. Enda som är fast är 8650u CPUn.
I mina ögon ger detta mycket mer värde för pengarna.

Sett till portar har du både HDMI, 1 USB-C med Thunderbolt, USB A portar (2 på 7290, 3 på 7490), Micro SD kort läsare, standard Dell Laddkontakt (så du kan använda andras laddare) som alt mot USB C laddning, RJ45 LAN port och samma 3,5mm pol kontakt (mic/ljud).

Skillnaden är väl 45W vs 65W laddaren, men skillnaden i storlek ser på bild inte ut att vara så markant.
Förstår att för att få XPS mer kompakt har de varit tvungna att kompromissa saker, men det känns lite som man offrar rätt mycket för detta.

Permalänk

Har haft tre XPS 13" på fyra år. I första slutade fläkten fungera och dog efter ett halvår, den andra stendog under en flygresa och min tredje hänger på en tråd just nu då den ibland inte hittar nätverket (hårdvarufel) så får köra med USB-dongel.

Kan inte påstå att jag kan rekommendera modellen.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Chansade för 2 år sedan och köpte en Toshiba Portege som ultalaptop, är riktigt nöjd med allt förutom touchpad, men där är jag lite skadad eftersom jag även kör Macbook.
Så ett alternativ till XPS kan vara Portege som även kör en matt touchskärm.

Vi kör några XPS men mest Latitude på jobbet och måste säga att båda är trevliga maskiner, Latitude känns lite DDR men verkar vara bra ihopskruvade, dock så har jag sett några där USB-C kontakten känns lite lös, inga problem men den är långt ifrån Macbooken.

Plus med Latitude är att deras icke touch har även dom Matt skärm, ett måste i min värld om dom inte har antireflexbehandlat skärmen i stil med Macbook (som ändå inte riktigt slår en riktig matt skärm).

Tror även som testarna att man gör helt rätt i att välja den antireflexbehandlade skärmen med lägre upplösning och inte hoppa på 4K varianten.

Permalänk
Medlem

Allt som man betalar för i modeller som dessa är det omöjliga ingenjörsjobbet att få plats med så många mediokra komponenter som möjligt i utrymmet av en surfplatta till priset av en monsterdator.

Jag är inte imponerad.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Micke O:

16 fetingar? För en trimmad surfplatta?

På vilket sätt är det en trimmad surfplatta? XPS 13 9380 och senaste Ipad Pro presterar i det närmaste identiskt.

Stoppar man in Ubuntu i XPS13 får man i princip exakt samma enkeltrådprestanda och 5-7 % högre multitrådprestanda i GB4 (är från 6 kärnor och mer där Linux drar ifrån rejält i multitrådprestanda mot Windows, MacOS är klart närmare Linux än Windows här).

iOS begränsar tyvärr vad man kan göra med all kraft, Apple måste verkligen få tummen ur och stoppa in deras CPU i MBP. Deras fläktlösa pekplatta med långt bättre batteritid jämfört med något som XPS 13 drar jämnt prestandamässigt, man borde kunna sträcka lite till på benen i en laptop (fast tyvärr lär de bara göra MBP ännu tunnare...).

Är en myt att iOS enheter är så snabba för att iOS är så optimerat. I GB4 spelar OS i princip noll roll för enkeltrådprestanda, men finns en klar indirekt påverkan från OS i multitrådtesterna. iOS och MacOS kör faktiskt samma OS-kärna och stora delar av OS-biblioteken delas.

Det skrivet: trimmad eller inte trimmad, att kunna använda datorn som surfplatta är rätt trevligt när man läser dokument. Men för att det ska fungera bra krävs 4k skärmen samt möjlighet att vika undan eller ta bort tangentbordet (likt Surface Pro).

Skrivet av Feeku:

Säg det till Intel som fortfarande inte stödjer LPDDR4.

Helt korrekt. Skylake stödjer DDR4 samt LPDDR3, men inte LPDDR4.

Frågan är hur mycket roll det spelar i praktiken nu när det finns LPDDR3 2133 MT/s. Lite större laptops använder i praktiken inte snabbare RAM än DDR4 2400 MT/s, men kanske är en fråga om att det drar för mycket ström annars?

Hur snabbt körs RAM de enheter som idag använder LPDDR4?

Skrivet av Muyfa666:

Något som tyvärr måste nämnas är Dells bedrövliga QC. Har testat både 9370 och 9380. Båda hade coil whine och döda pixlar. Kanske maximal otur, men ingen mer XPS i detta hushåll, tyvärr!

Coil whine i 15 W TDP enheter? Du måste ha haft maximal otur eller så har jag haft maximal tur. Har absolut upplevt irriterande coil whine i bärbara, men det har uteslutande varit i modeller med 45 W TDP CPUer och dGPU.

Sitter just nu med en Dell Latitude E7450 (i7-5600U) och SP4 (i7-6650U), båda 15 W TDP och helt tysta.

Har haft en XPS 15 9530 med 3200x1800 skärm. Det var innan Dell, Apple, m.fl gick helt flat-out med att offra all form av tangentbordsergonomi för att kapa en extra millimeter. Inga döda pixlar, men rätt stora problem med throttling i dGPU på den modellen. I praktiken fungerade datorn bäst om man stängde av dGPU
Fanns också ett visst coil wine i XPS:en, men det verkar primärt komma när dGPU-delen lastades.

Skrivet av FredrikMH:

Hur är känslan i tangentbordet i jämförelse med Dell XPS 15? Den faktor som jag blev absolut mest besviken över med en "budgetkänsla" i helheten.

* Hoppas någon provat båda *

Är det inte samma tangentbord på 13" och 15" modellerna? Så var det i alla fall fallet ett par generationer sedan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

I 7490 lyfter du precis som denna av ett enda lock... (hela baksidan) och möts av utbytbar disk (2280 SATA/M.2) och RAM (dual channel LDPR4 2400), utbytbar wifi + modem-kort. Och du har Intel 8265 Wifi som standard. Enda som är fast är 8650u CPUn.
I mina ögon ger detta mycket mer värde för pengarna.

Tvivlar på att den har LPDDR4, då Intel inte stödjer det. Om det nu var det du försökte skriva med "LDPR4"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är det inte samma tangentbord på 13" och 15" modellerna? Så var det i alla fall fallet ett par generationer sedan.

Det jag är rädd för. I jämförelse med MacBook (som iofs har problem) och Huawei MateBook så är Dells tangentbord riktigt dåligt när det kommer till känslan. Men det är ju subjektivt med såklart även om recensioner nämnt liknande.

Men hoppades någonstans att de blivit bättre

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av cjal:

Tack! Allt jag behövde veta. Har köpt 15-20 ultrabooks av olika märken och alla jag fått lider av detta. Gissar på att det är CPU eller någon annan komponent de har gemensamt som tjuter eftersom alla ultrabooks verkar ha det.

Jag har värstingmodellen från 2018 och har inga sådana problem.

Permalänk
Medlem

Jag har XPS 13 9380 (samma modell som recenseras). Jag har dock lite större disk, mer minne etc men i övrigt samma config. Har haft den i ett par månader nu jag tycker att laptopen överlag är bra förutom två riktigt stora irritationsmoment:

1. Coil whine. Särskilt med laddaren inkopplad. Ibland riktigt irriterande, oftast hör man det inte om man inte lyssnar efter det.
2. System-processen i Windows hänger ofta en CPU på 100% när man kopplar in laptopen till laddaren och ansluter USB-enheter eller extern skärm. Detta efter att ha varit utan laddare en stund. Det enda som hjälper är omstart eller hibernation.

Kvalitetskontrollen hos Dell lämnar en del att önska.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]