Throwback Thursday – en tillbakablick på DVI-portens 20-åriga historia

Permalänk
Melding Plague

Throwback Thursday – en tillbakablick på DVI-portens 20-åriga historia

DVI fyller 20 år och denna trotjänare bland bildskärmskontakter förtjänar både en hyllning och en rejäl varning. Vi blickar tillbaka på teknik som dömdes ut och ändå levde vidare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

EVGA har en del Turing kort (1650, 1660 och dv. RTX) med DVI fortfarande, men de är nästan ensamma om det. Noterat det när man ska hitta moderna kort till alla gamla 120Hz skärmar åt kunder.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Förvirringen inom analog och digital är anledningen varför jag fick 2st olika PS4 helt förstörda med rödblinkande prickar och artefaktorer som blinkade, på en bildskärm som helt saknade HDMI.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
99:e percentilen

DVI‑D betyder inte Dual Link.

Det tål att sägas om och om igen, mot bakgrund av alla råd i stil med "Du behöver DVI‑D för 144 Hz" som regelbundet syns överallt. Thomas förklarar utförligare hur det ligger till vid 2:24 i videon – rekommenderas!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Dual link DVI är bland det bästa, och det tog ett bra tag innan HDMI och DP kunde gå om den i output av FPS/HZ.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Förvirringen inom analog och digital är anledningen varför jag fick 2st olika PS4 helt förstörda med rödblinkande prickar och artefaktorer som blinkade, på en bildskärm som helt saknade HDMI.

https://cdn.pji.nu/product/standard/800/427298.jpg

https://cdn.pji.nu/product/standard/800/310809.jpg

Död teknik.... LOL.

Jag tvingas behålla en massa sekundära skärmar nu, idag... senast IDAG! (Seriöst)
Just HDMI-DVI kabeln ovan är min räddning, där HDMI portar kan användas till en DVI skärm, och en DVI port till HDMI skärm.
Så den kommer leva 10 år till...

Permalänk
Medlem

Jag kör DVI som enda anslutning hemma. Har en 1440p panel och en 1080p panel kopplat till mitt 1060 6GB av den enkla anledningen att det INTE har information om skärmen är på eller inte. Så jag kan sätta på eller stänga av min andra skärm utan att windows bryr sig. Varje Med HDMI eller DP så hoppar då alla program runt och har man spel uppe så får man hoppas på att det inte crashar.
DVI är för mig som kör DVI-DVI på skärmar som ligger inom bandbredden för dual link fortfarande det funktionellt den bästa standarden

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Sitter med en 1080p 144hz skärm utan DP och ett 970. Börjar bli dags att uppgradera, men jag suckar åt prislappen när jag måste byta både skärm och kort =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Dual link DVI är bland det bästa, och det tog ett bra tag innan HDMI och DP kunde gå om den i output av FPS/HZ.

DP har sedan första början, d.v.s. DP 1.0 som kom 2006, haft högre bandbredd än DVI-DL. HDMI har däremot haft en långsammare utveckling på den punkten.

Permalänk
Hedersmedlem

Och efter 20 år så finns det fortfarande produkter kvar med vga-anslutning. Även det en seglivad standard på gott och ont...

Displayport är en vettig ersättare på många plan. Synd bara att kontakterna är lite väl motsträviga vid i och urkoppling, speciellt i trånga utrymmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har prompt för mig att det är någon mer som fyller 20 år i år....

Permalänk
Medlem

Good "old" times! Men 20 år sedan... Tiden flyger xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Istället för adaptrar omvandlare mm till skärmar som kräver dualdvi så finns billiga hdmi-dvi kablar som klarar mer än bara 1080p kör två 2713 dell 2 k skärmar på detta sätt, tom biltema kablar klarar detta.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande med en gammal samsungskärm med DVI-kontakt. Det verkar finnas ont om bra 5:4-skärmar som jag måste ha pga tunnelseende. Hade nog gärna kört Widescreen om det gått, men det går inte om man saknar perifert seende.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nikitalord:

Istället för adaptrar omvandlare mm till skärmar som kräver dualdvi så finns billiga hdmi-dvi kablar som klarar mer än bara 1080p kör två 2713 dell 2 k skärmar på detta sätt, tom biltema kablar klarar detta.

Ifall du kör Dell-skärmarna i sin 2560x1440-upplösning via HDMI-DVI så är det inte tack vare kablarna eftersom det vore omöjligt. Istället beror på den situation som jag tar upp som 18 Gbps-bonusexemplet i video. Du har i skärmarna kretsar vilka kan arbeta mer mer än 5 Gbps över single link TMDS och får då ut de ca 7-8 Gbps bandbredd som 2560x1440/60 Hz kräver. Detta förekommer på skärmar som är från den här tiden, precis när tillverkarna började växla över till modernare HDMI-kretsuppsättningar

Men det är alltså ett (lyckligt) undantag du sitter med. I praktiken kör du egentligen HDMI hela vägen, bara att det sker över DVI-kontaktdon.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av infigo:

Varje Med HDMI eller DP så hoppar då alla program runt och har man spel uppe så får man hoppas på att det inte crashar.

Det är Hot Plug Detect som spökar. Med HDMI kan man i en del fall kliva runt det med att ta bort pinne 19 eller på annat sätt isolera den. Typ förstoringsglas, liten bit eltejp och stabila händer.

Lite mer sofistikerat och dyrare är produkter (finns enklare på ebay) som Doctor HDMI eller någon form av EDID-matare som hela tiden lurar grafikkortet att skärmen är aktiv. Har ännu inte funnit detta för Displayport. För problemet är irriterande. Särskilt som det beror på envisa specifikationer om hur apparater ska bete sig när man rycker kablar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är Hot Plug Detect som spökar. Med HDMI kan man i en del fall kliva runt det med att ta bort pinne 19 eller på annat sätt isolera den. Typ förstoringsglas, liten bit eltejp och stabila händer.

Lite mer sofistikerat och dyrare är produkter (finns enklare på ebay) som Doctor HDMI eller någon form av EDID-matare som hela tiden lurar grafikkortet att skärmen är aktiv. Har ännu inte funnit detta för Displayport. För problemet är irriterande. Särskilt som det beror på envisa specifikationer om hur apparater ska bete sig när man rycker kablar.

Just detta är största irritationsmomentet vad det gäller displayport och hdmi. Fruktansvärt irriterande när man har flera datorer kopplade till samma skärm eller när man bara behöver låna en skärm tillfälligt från en dator.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Vad jag vet måste jag köra Dual link DVI på min skärm för att få 120MHz och kunna använda den till 3D.
Skärmen är Samsung S27A950D. Går det utan dyra omvandlare så hojta gärna till tack då jag gärna behåller denna skärmen till den går sönder.

Ps. Vad exakt behöver jag för att få 120MHz och 3D utan kabel med Dual link DVI???

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SCORPIUS:

Vad exakt behöver jag för att få 120MHz och 3D utan kabel med Dual link DVI???

En ny skärm som inte kräver DVI-DL för samma 3D-funktion. Eller att du så länge det går väljer grafikkort som fortfarande har DVI-DL. Nämns några högre upp i tråden och det finns ett par RTX 2070-kort som har DVI-DL.

Men när du inte längre har en DVI-DL källa lär det bli omöjligt eller i bästa fall väldigt kostsamt. Jag misstänker dock att få eller inga av de aktiva DP-till-DVI-DL-omvandlarna fungerar med 3D-funktioner. Vilket då lutar åt det omöjliga hållet.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det fortfarande är skönt med kontakter som har lås? (Oavsett om det är snäpp- eller skruvlås.) Har hänt att jag råkat dra ur en HDMI-kabel, men att lyckas dra ur en fastskruvad DVI-dito känns... osannolikt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är Hot Plug Detect som spökar. Med HDMI kan man i en del fall kliva runt det med att ta bort pinne 19 eller på annat sätt isolera den. Typ förstoringsglas, liten bit eltejp och stabila händer.

Lite mer sofistikerat och dyrare är produkter (finns enklare på ebay) som Doctor HDMI eller någon form av EDID-matare som hela tiden lurar grafikkortet att skärmen är aktiv. Har ännu inte funnit detta för Displayport. För problemet är irriterande. Särskilt som det beror på envisa specifikationer om hur apparater ska bete sig när man rycker kablar.

Går det verkligen inte att ändra detta beteende i Windows? I Linux har jag ställt in att mina två DP-anslutna skärmar alltid ska ses som anslutna genom ConnectedMonitor-inställningen i Xorg-konfigurationsfilen. Det skulle ju vara smått oanvändbart med flera skärmar annars.

Permalänk
Medlem

Intressant! Det där med bandbredden har aldrig varit ett problem för mig, så jag var inte medveten om den diskussionen.
Uppenbarligen har beslutet att upphöra med DVI på nya produkter inte hörsammats av alla, eftersom Cisco fortfarande bara har DVI-ingång på sina videokonferens-codecar.

En typisk signalväg när man ska visa ett dokument från datorn vid ett möte på jobbet blir då:
DP ut från datorn.
DP->HDMI-adapter
HDMI-kabel
HDMI->DVI-adapter
DVI in på codec.

Datorerna (på jobbet) har fram till nyligen haft DP och VGA utgångar.
De senaste datormodellerna "saknar" VGA, och de nyaste bärbara har HDMI i stället för DP.

Skrivet av Pettson88:

Är det bara jag som tycker det fortfarande är skönt med kontakter som har lås? (Oavsett om det är snäpp- eller skruvlås.) Har hänt att jag råkat dra ur en HDMI-kabel, men att lyckas dra ur en fastskruvad DVI-dito känns... osannolikt.

Jag gillar kontakter som skruvas fast!
DVI/VGA-kontakter på bärbara har under ganska många år tyvärr saknat skruvlåsen.
DP har visserligen snäpplås, men det känns lite klent.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pettson88:

Är det bara jag som tycker det fortfarande är skönt med kontakter som har lås? (Oavsett om det är snäpp- eller skruvlås.) Har hänt att jag råkat dra ur en HDMI-kabel, men att lyckas dra ur en fastskruvad DVI-dito känns... osannolikt.

Nackdelen med skruvlås är att du i värsta fall kan lyckas dra ur och skada grafikkortet/pcie-platsen eller få med dig hela datorn om du råkar snubbla lite extra olämpligt på en fastskruvad kabel.

På den punkten tycker jag att USB-kablar är föredömligt designade. Lätta att stoppa i och dra ut, men sitter ändå fast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Älskar dessa videos! Väldigt trevliga och informativa för oss som är i "mellansegmentet" när det kommer till intresse och kunskap!

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nackdelen med skruvlås är att du i värsta fall kan lyckas dra ur och skada grafikkortet/pcie-platsen eller få med dig hela datorn om du råkar snubbla lite extra olämpligt på en fastskruvad kabel.

På den punkten tycker jag att USB-kablar är föredömligt designade. Lätta att stoppa i och dra ut, men sitter ändå fast.

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på att kontakten skruvas i blecket som i sin tur skruvas i chassit får man nog i så fall snubbla rejält (jag tänkte mest på risken att dra ur kabeln när man är bak och pillar med andra kontakter/kablar, antingen på dator eller skärm). Men visst, det är inte omöjligt.

Själv skulle jag nog i stället, i annat fall, förorda RJ-kablar. (Har ett par USB-kablar, bl.a. till min ATEN KVM-switch, som räcker att man i princip andas på kabeln för att de ska ramla ur.) Bra lås som ändå inte sitter stenhårt - och där låsmekanismen är av plast, så om det blir extremt mycket kraft i kabeln lär den ryka först.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Nackdelen med skruvlås är att du i värsta fall kan lyckas dra ur och skada grafikkortet/pcie-platsen eller få med dig hela datorn om du råkar snubbla lite extra olämpligt på en fastskruvad kabel.

På den punkten tycker jag att USB-kablar är föredömligt designade. Lätta att stoppa i och dra ut, men sitter ändå fast.

Skickades från m.sweclockers.com

USB typ A är kontaktdonet som aldrig borde fått komma från ritbordet.

När man rotar i blindo vänder man den fel 9 gånger av 5
Man sätter den i en rj45 som råkar vara lika bred
Man försöker få i de i displayport eller hdmi

Och när den väl sitter så finns det bra chans att rycka fel kabel eller att den trillar ur.

Å andra sidan är usb i de flesta tillämpningar bättre än rs232 och 9polig dsub

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av OSkar000:

Displayport är en vettig ersättare på många plan. Synd bara att kontakterna är lite väl motsträviga vid i och urkoppling, speciellt i trånga utrymmen.

Mm, helt obegripligt värdelösa. HDMI är ljusår före på den punkten. Sitter när man vill att den ska sitta, men samtidigt enkel att dra ur. DisplayPort-kablar är jobbiga nog att få ut ur en skärm i sig, och än värre är det på grafikkortssidan om man som jag har flera skärmar, varav en DVI-ansluten. DVI-utgången sitter nämligen så till att DVI-kabeln blockerar den ena DP-kabelns lås helt och hållet.

Skrivet av Ozzed:

Sitter fortfarande med en gammal samsungskärm med DVI-kontakt. Det verkar finnas ont om bra 5:4-skärmar som jag måste ha pga tunnelseende. Hade nog gärna kört Widescreen om det gått, men det går inte om man saknar perifert seende.

Kan du inte helt enkelt köra 5:4 pillarboxed på i princip vilken skärm som helst? Till exempel 1 800 × 1 440 i mitten av en 1440p-skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan du inte helt enkelt köra 5:4 pillarboxed på i princip vilken skärm som helst? Till exempel 1 800 × 1 440 i mitten av en 1440p-skärm.

Har testat det när jag suttit ute hos kunder och inte har min vanliga arbetsplats och det funkar OK i några timmar men ögonen får ändå spel efter ett tag. Känns ungefär som när man behöver nya glasögon och får huvudvärk och rinnande ögon, så det är inget jag kan ha "till vardags". Vet inte varför det blir så men det blir väl någon slags förvirring med synintrycken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

USB typ A är kontaktdonet som aldrig borde fått komma från ritbordet.

När man rotar i blindo vänder man den fel 9 gånger av 5
Man sätter den i en rj45 som råkar vara lika bred
Man försöker få i de i displayport eller hdmi

Och när den väl sitter så finns det bra chans att rycka fel kabel eller att den trillar ur.

Å andra sidan är usb i de flesta tillämpningar bättre än rs232 och 9polig dsub

Jag har aldrig påstått att USB typ A är perfekt (bl.a. det där med att sätta den upp och ner, vilket som tur löstes med USB typ C), däremot sitter kontakten i när man stoppat i den, tills att man drar ur den vilket inte heller är särskilt svårt. I det avseendet är den perfekt.

Att den är snarlik Displayport och HDMI kan man knappast klandra USB för, eftersom USB är äldre än dessa två andra standarder. Då bör du istället skylla på att Displayport och HDMI är för lika USB. Däremot lite olyckligt att den är precis lika bred som RJ45.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nackdelen med skruvlås är att du i värsta fall kan lyckas dra ur och skada grafikkortet/pcie-platsen eller få med dig hela datorn om du råkar snubbla lite extra olämpligt på en fastskruvad kabel.

På den punkten tycker jag att USB-kablar är föredömligt designade. Lätta att stoppa i och dra ut, men sitter ändå fast.

Skickades från m.sweclockers.com

Min kära mor lyckades förstöra mitt grafikkort för 12år sedan för att jag hade varit duktig att skruva fast den. Aldrig mer skruvat fast en dvi eller vga efter den händelsen dock

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB