Ni som har Pure Rock! på AM4 åt "fel håll"

Permalänk

Ni som har Pure Rock! på AM4 åt "fel håll"

Som vi vet så blir det ju lite fel när man sätter en Pure Rock! på ett AM4 moderkort, i mitt fall Asus B450. Flänsarna hamnar åt fel och håll och så även fläkten som hamnar upp eller ner. Nu har dock Be Quiet släppt en del som gör att man ska få fläkten åt rätt håll. Kan ju vara bra att veta.

Men annars...visste ni som köpte denna kylare till ert AM4-kort att den skulle hamna åt "fel håll". Tror inte det stod något om detta på de sidor jag kollade på.

Men som sagt - har ni köpt er kylare nyligen - kontakta Be Quiet, och de ska skicka er en del. Ska få min i dagarna!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Riktigt bra tips! Pure Rock är en riktigt prisvärd kylare men har haft svårt att rekommendera den för AM4-ägare till följd av den begränsade monteringsanordningen.

Har de släppt någon mer information kring den nya anordningen? Förutom att det endast gick att montera kylaren med fläkten pekandes uppåt eller nedåt var det även vissa problem med dåligt monteringstryck med den gamla anordningen. Vore kul om de åtgärdat detta också!

Permalänk
Medlem

Vart hittar jag info om detta? Ser inget på deras hemsida, och inte heller när jag googlar.

Permalänk

@Kungjaevel: Jag kontaktade dem och frågade, då jag var lite småsur över att behöva ha kylare och fläkt åt "fel håll". De erbjöd sig att skicka en ny hållare till mig. Vet inte om detta är officiellt, men jag förmodar att alla som köpt deras kylare nyligen torde ha samma möjlighet att få denna del tillsänt sig. Men som sagt - jag kontaktade dem väldigt nära inpå mitt köp. Håller tummarna!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@Kungjaevel: Jag kontaktade dem och frågade, då jag var lite småsur över att behöva ha kylare och fläkt åt "fel håll". De erbjöd sig att skicka en ny hållare till mig. Vet inte om detta är officiellt, men jag förmodar att alla som köpt deras kylare nyligen torde ha samma möjlighet att få denna del tillsänt sig. Men som sagt - jag kontaktade dem väldigt nära inpå mitt köp. Håller tummarna!

Aha okej! Tack för infon. Får prova att skicka iväg ett mail.

Permalänk
Medlem

Är det här något för äldre versioner av Pure rock? För min som jag köpte och installerade för två veckor sedan gick in horisontellt utan bekymmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Laffe: Exakt. Numera ska det ingå förpacknigen enligt företaget. Tyvärr köpte jag min kylare rätt nyligen, men måste fått en gammal box. Surt. Jaja...

Funderar bara på om jag måste ta ur allt för att sätta i den nya hållaren? Ska den monteras bakom moderkortet på något vis? Hade ju varit smidigt att lätt och enkelt bara kunna byta...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av spacedebree:

@Laffe: Exakt. Numera ska det ingå förpacknigen enligt företaget. Tyvärr köpte jag min kylare rätt nyligen, men måste fått en gammal box. Surt. Jaja...

Funderar bara på om jag måste ta ur allt för att sätta i den nya hållaren? Ska den monteras bakom moderkortet på något vis? Hade ju varit smidigt att lätt och enkelt bara kunna byta...

Jag såg att Be Quiet uppdaterat manualen (länk till PDF) för Pure Rock med det nya fästet.

Du kommer att behöva plocka bort plastfästena på ovansidan av moderkortet, men dock inte monteringsplåten på baksidan. Så borde vara ett ganska smidigt byte!

Permalänk

Skickade ett mail till dem (https://www.bequiet.com/en/contact/service) och fick svar att till en kostnad av 9,5€ så skickar de hem ett monteringskit för AM4.

Permalänk

@Ericobarco: Ursäkta?! Detta slapp jag dock betala. Var din kylare nyköpt med?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

@Ericobarco: Ursäkta?! Detta slapp jag dock betala. Var din kylare nyköpt med?

Nä, den har legat ett tag här hemma. Köpte på Black friday i höstas. Men jag nämnde inte något kring inköpsdatum. Bara att jag hade en Pure rock kylare och hade hört att det nu fanns ett AM4-kit.

Permalänk
Medlem

Fick samma "erbjudande". Betalade 199kr för kylaren när jag köpte den så det känns inte aktuellt att ge 50% av det för några skruvar.

Av Noctua fick jag ett AM4-kit gratis no-questions-asked när Ryzen 1st gen lanserade..

Permalänk
Medlem

Jag gav bort min av just den anledningen, den tuggade varmluft ifrån GPUn, mindre bra.
Lite sent dock

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Okej. Då har jag bytt hållare för AM4. Var tvungen att ta bort orginalhållaren (den mot själva moderkortet), och då ta bort delen bakom moderkortet. Gick bra, har ett bra chassi, så... Men nu blev jag nojig om två saker.

1. När jag skulle dra åt kylaren så verkade det inte finnas ett "stopp". Störigt. Sen glömde jag räkna antal varv osv...drog bara åt rejält på båda sidor. Borde väl vara fina fisken eller?

2. Kollade trettio gånger att pilen gick rätt, luftflöde IN mot kylaren. Sen märkte jag att jag satt den så jag inte kunde se markeringen (en pil). Störigt igen. Men det måste väl vara så att jag hade logotypen på kylaren utåt och inte in mot kylaren. Borde vara rätt där med? (minnet spökar enormt).

Annars sitter den där... Tappade såklart någon del ner på moderkortet, men jag hoppas att det inte blev någon skada på någon krets. Jag nojjar, som vanligt.

Sen nojjade jag med kylpastan med såklart. Blev lite irriterad då originalpastan från kylaren hade snudd på gått ner på sidorna på CPU'n. Tog mig tiden att ta ur denna och göra rent sidorna. Hoppas inget trängt in där det inte ska finnas (inte ner i hållaren ska tilläggas utan sidor och på kanten av CPU'ns platta liksom)

Har ni bytt ännu? =P

Har inte nerver för detta...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Jo...en sak till. Min främre originalfläkt sitter ju längre ner än CPU kylarens fläkt och utblåsfläkten bak. Är det någon anledning till att den sitter nedtill i fronten och inte i linje med övriga? =P Define C.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Har en liknande från BeQuiet i min sekondära rigg, kommer inte ihåg exakt vad den heter men är "mini" modellen.
Den sattes fel av mig från början men jag är bara lat
Fungerar hur bra som helst dock så meh.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt.