Vilket märke har bäst adaptiv farthållare?

Permalänk
Medlem

Vilket märke har bäst adaptiv farthållare?

Som rubriken lyder så undrar jag vilket bilmärke som i dagsläget har den bäst fungerande lösning för adaptiv farthållare?

Jag kör mycket landsväg och kökörning. Har senaste två åren kört mazda, och deras lösning tappar lätt bort bilar när man köra landsväg vilket är irriterande. Så nu när jag kollar på ny förmånsbil så är farthållaren prio nr två efter automatlåda.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Som rubriken lyder så undrar jag vilket bilmärke som i dagsläget har den bäst fungerande lösning för adaptiv farthållare?

Jag kör mycket landsväg och kökörning. Har senaste två åren kört mazda, och deras lösning tappar lätt bort bilar när man köra landsväg vilket är irriterande. Så nu när jag kollar på ny förmånsbil så är farthållaren prio nr två efter automatlåda.

Har något annat märke kommit ikapp Tesla och deras autopilot nu? Känns som deras initiala försprång borde ätas ikapp rätt snabbt av de andra större tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Har bara kört med min egen Golf Alltrack, och den har fungerat perfekt än så länge (ca 2 år).

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

@SvanteP: Volvos är där uppe i toppen helt klart. V60 CC måste väl vara ett av de bättre valen för svenska landsvägar och svenskt klimat just nu. Autopiloten är inte som teslas då man behöver röra vid ratten lite då och då. Men tesla är ju kanske inte det man brukar kunna ta ut som förmånsbil hur som helst

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag har tyvärr inget att jämföra med men Volkswagens fungerar riktigt bra. Jag har använt den i Arteon och Passat (egentligen samma teknik antar jag) många mil och aldrig varit med om att den "tappat" bilar eller på andra sätt betett sig konstigt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Kan bara svara i en jämförelse mellan Volkswagen (Passat -16) och Renault (Talisman -16).

Talismanens adaptiva farthållare fungerar enbart i hastigheter över 40km/h, riktigt drygt men kanske inte ett jätteproblem, annars funkar det bra, håller utan problem reda på framförvarande bilar och bromsar/ökar på ett välfungerande sätt.

Passaten sköter farthållningen i alla hastigheter, inga problem med framförvarande trafik inte ens om något dyker upp snabbt (utkörning från högerfil t.ex.). Upplever att Passaten sköter det smidigare och exaktare än Talismanen.

Adaptiv farthållare tillsammans med "Lane Assist" funkar riktigt bra i Passaten. Osäker på om Talismanen har "Lane Assist" här och nu.

Permalänk
Avstängd

Adaptiv farthållare och autopilot är ju inte riktigt samma sak.

Permalänk
Hjälpsam

Pendlade mycket med hyrbilar för några år sedan, tyckte då att VW låg bra till med sin adaptiva farthållning.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag har en Volkswagen Golf -14 och jag tycker att den farthållaren fungerar klockrent, både på landsväg och i stadstrafik. Den enda gången som jag upplever att den ”tappar bort bilar” är när jag följer efter en annan bil genom en rondell med farthållaren aktiverad hela tiden.

Men jag har aldrig kört något annat bilmärke med aktiv farthållare, så jag kan inte uttala mig om ifall min farthållare är bättre eller sämre än andra bilmärkens dito.

Permalänk
Medlem

Håller med kalle-anka jag har en VW Alltrack -18 enda gången som den tappar framförvarande bil är i rondeller, annars fungerar det klockrent. Även de nyare Volvo som jag provat fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem

Kör en skoda karoq -19 och har inte haft några problem de 6 månader som jag har haft den. Däremot är det nog exakt samma som sitter i VW?

Är det bara jag men ska man inte skilja lite på adaptiv farthållare och bland annat Teslas autopilot? Adaptiv farthållare sitter väl i väldigt många bilar däremot så är "autopilot" något som är steget lite längre?

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Har bara erfarenhet av den på Volvo XC60 och tycker den fungerar utmärkt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har något annat märke kommit ikapp Tesla och deras autopilot nu? Känns som deras initiala försprång borde ätas ikapp rätt snabbt av de andra större tillverkarna.

Teslas AP är ganska kass just nu. Men den totala funktionen är de väl ledande på fortfarande.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Har haft Golf SC 2016 i tre år, superb adaptiv farthållare. Tyckte den var stabilare än 2016 Passat, men då mest för att Passatens var mer avancerad och höll koll på fler filer och kanske därav oftare tappade framförvarande bil.
Hade en BMW X5 (2016) som jag tyckte fungerade bra, den hade även autostyrning som hjälpte till - den var dock bara tillgänglig på stora vägar.
Kört en del Volvo och tycker deras version fungerade bra redan i V70:n och den är förfinad i V90. XC90 (2016) hade inte lika bra autostyrning som BMW:n.

Har som hastigast kört lite Mercedes C och E och deras autostyrning, filbytesautomatik och automatiska anpassning till hastighetsbegränsningen känns verkligen förfinad (2018, 2019). Betydligt bättre än i nya X4 (2019), men BMW vidhåller att de är en bil som ska köras, inte bara åkas...

Till vardags kör jag Tesla Model S, 2016, uppgraderad autopilot. Fungerar bra, klarar knepiga vägar, tappar den filmarkeringen så kan den haka på framförvarande bil tills den ser vägen igen. Utomordentlig omvärldsnärvaro i displayen, även om den saknar HUD. Inte lika smidiga filbyten som nyare Mercedes, men det skiljer ju några år på de bilar jag har haft tillgång till.

Varningens ord för Toyota dock - var lyrisk över adaptiv farthållare och sa att "Det ska svärmor definitivt ha!", så hon skickade någon som köpte en RAV4 (2016) till henne. Den är dock värdelös, funkar inte under typ 40km/h, utan när det blir kö piper den till och försöker köra ihjäl en...

Halvt OT ang. förmånsbil så såg jag denna här om dagen: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190509/t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Teslas AP är ganska kass just nu. Men den totala funktionen är de väl ledande på fortfarande.

Och vad gör det till "ganska kass" och vad är bättre hos andra?

(Ska inte tolkas som att jag försöker hävda att Teslas AP skulle vara något underverk utan problem).

Permalänk
Medlem

Har kört med Kia Niro i tjänsten sen den kom och deras adaptiva farthållare fungerar kanon. I rondell kan den tappa kontakten någon sekund som någon ovan skrev om annat märke.

Visa signatur

11700k, B560, 32 gb ram, 1080, ssd m.m.
och det viktigaste till sist playseat med g27 samt 3 st 24"

Permalänk
Medlem

Pratar vi bara adaptiv farthållare så har väl de flesta rätt bra sådan, har själv testat Volvos, BMW, Audi, Tesla, VW, Mini av senare modell och lite andra av lite äldre modell och alla fungerade bra. Pratar vi filhållning utöver vanlig adaptiv farthållare så är det bara Tesla som står ut enligt mig.

Permalänk

Testat VW Passat Alltrack -15 och den funkade bra men tyckte nog att den upplevdes lite "hetsig".
Blev lite ryckig körning men det kan mycket väl ha varit DSG lådan som spökade också, dock så "tappade" den sällan bilarna.

Volvo v60 -17 är betydligt mycket mjukare men bara om det är bra väder.
Passaten tuggade på i ur och skur medans Volvon börjar skrika och gapa om det regnar mycket eller liknande.
Kollegans v90 (nya modellen) har dock inte det problemet i samma utsträckning så har väl något med den gamla placeringen av radarn i grillen som ställer till det.

Gemensamt för alla är att ingen hanterar avfarter speciellt bra och framförallt Volvon håller fast vid framförvarande fordon trots att man i princip inte är på samma körbana längre.

Permalänk

Nåt test från nån tysk tidning visade att MB fillhållning/kurvtagning funktion var bäst och kom ur filmarkeringar minst. Men teslas system är rent hårdvarumässigt mindre sofistikerat än många lyxbilar, utan mer att de utnyttjar sin teknik till fullo. Men om du bara vill ha adaptiv farthållare är det bara att provköra bilarna, de flesta nya bilar lär fungera bra.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem

Teslas lär väl vara i topp. Men jag hyrde en XC90 för nåt år sedan som i princip också körde av sig själv på motorvägen. Var dock sommar och bra väder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Adaptiv farthållare och autopilot är ju inte riktigt samma sak.

Det är väl en definitionsfråga men TS fråga är väl inte eg om teknik utan om bekväm körning som jag tolkade den

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Som rubriken lyder så undrar jag vilket bilmärke som i dagsläget har den bäst fungerande lösning för adaptiv farthållare?

Jag kör mycket landsväg och kökörning. Har senaste två åren kört mazda, och deras lösning tappar lätt bort bilar när man köra landsväg vilket är irriterande. Så nu när jag kollar på ny förmånsbil så är farthållaren prio nr två efter automatlåda.

Är nog svårt att svara på utan att ha testat de som har det.
Har personligen haft det i Audi och BMW och BMW var bättre av de två i alla fall och det beror på två saker:
1. Audi kör radar, BMW kör radar+kamera för att hålla rätt på bilar framför
2. Implementationen hur man aktiverar och justerar är bättre gjord i BMW

...sen skulle jag nog kunna tro att Teslas lösning slår allt eftersom de kombinerar med så många andra 'självkörande' funktioner, men har inte kört någon sådan själv, så har alltså ingen aning.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det känns som en svår tråd att ta någon lärdom ifrån. Stor chans att alla märken kommer komma upp eftersom många har haft bra erfarenheter med exempelvis sitt eget märke. Skulle dock hålla ett extra öga på folk som kört flera olika märken och skriver bra inlägg om de olika.

Själv har jag bara erfarenhet från BMW 650 - 17 vilket jag tycker fungerar jättebra men med det sagt har jag ju dessvärre ingen erfarenhet av andra märken! Så jag hör till skalan som jag beskrev om i andra meningen!

Permalänk
Avstängd

På min passat så funkar adaptiva farthållaren ok. En nackdel är att sensorn sitter i fronten och kan lätt bli smutsig och då stänger den ner.
Volvo har som fler säger även lineassist plus att deras sensor sitter uppe bakom backspegeln, det har inte jag på min passat -15.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@improwise:
Mjukvaran just nu gör körningen väldigt ryckig. Det är ingen mjuk reglering utan allt är väldigt snabbt, och bilen får ibland för sig att det finns ett hinder framför i någon sekund. Det genererar då en panikbromsning för att sedan ge en acceleration då det inte fanns något hinder.

Den kan göra mer saker i år men är samtidigt lite sämre på att köra.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Volvo är riktigt bra (xc60-14), den har en funktion som jag inte sett hos andra märken nämligen att man får en stapel på hastighetsmätaren som visar framförvarande fordons hastighet. Helt suveränt att med den göra bedömningen om man skulle bemöda sig att köra om eller ligga bakom. Sedan var det kul bara som kuriositet att få reda på andras hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt med mycket input.

Har själv som sagt bara kört Mazda, men åkt en del taxi. Främst varit Volvo eller Mercedes som taxiförarna har haft men där stod v90 som klar vinnare, även när jag pratat med de som kört så har de sagt att de föredrar volvos adaptiva farthållare.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Har kört ca 16000 mil i en Tesla Model S med AP1 och den fungerar riktigt bra, följer linjerna utan att man blir nervös. Kökörning klarar den galant, känns som man sitter på en buss och bara åker med.
Den enda negativa är att den inte fungerar lika bra på vintern när det är snöslask, då den vill ha väglinjer för att aktiveras. Radarn får man också rensa, då det ofta bygger på med is.
Nyare bilar har radarn bakom kofångaren för att ta bort det problemet.
Nu kör jag en Model 3 med Enhanced autopilot (tror den kallas för AP 2.5) och den är mer nervös än den förra, bromsar hårdare vid köbildning och "spökbromsar" ibland, fast det inte finns något synligt hinder. Kommer uppdateringar som har gjort den bättre, men tycker fortfarande att filbyte och kökörning fungerar bättre på den förra bilen.
Har tillvalet full självkörning och ska bli spännande när man får nya hårdvaran. Kommer säkert vilken torsdag som helst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Hedersmedlem

Är det inte ett och samma Israeliska företag (Mobileye) som levererar mjuk/hårdvaran till de flesta - om inte alla - bilmärken? Sedan finns det såklart olika generationer (EyeQ1, EyeQ2, EyeQ3, EyeQ4, EyeQ5) av den adaptiva farthållaren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mobileye

Edit: Jag blandade ihop adaptiv farthållare med Autopilot

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

@improwise:
Mjukvaran just nu gör körningen väldigt ryckig. Det är ingen mjuk reglering utan allt är väldigt snabbt, och bilen får ibland för sig att det finns ett hinder framför i någon sekund. Det genererar då en panikbromsning för att sedan ge en acceleration då det inte fanns något hinder.

Den kan göra mer saker i år men är samtidigt lite sämre på att köra.

Skrivet av Lembritt:

Har kört ca 16000 mil i en Tesla Model S med AP1 och den fungerar riktigt bra, följer linjerna utan att man blir nervös. Kökörning klarar den galant, känns som man sitter på en buss och bara åker med.
Den enda negativa är att den inte fungerar lika bra på vintern när det är snöslask, då den vill ha väglinjer för att aktiveras. Radarn får man också rensa, då det ofta bygger på med is.
Nyare bilar har radarn bakom kofångaren för att ta bort det problemet.
Nu kör jag en Model 3 med Enhanced autopilot (tror den kallas för AP 2.5) och den är mer nervös än den förra, bromsar hårdare vid köbildning och "spökbromsar" ibland, fast det inte finns något synligt hinder. Kommer uppdateringar som har gjort den bättre, men tycker fortfarande att filbyte och kökörning fungerar bättre på den förra bilen.
Har tillvalet full självkörning och ska bli spännande när man får nya hårdvaran. Kommer säkert vilken torsdag som helst

Skickades från m.sweclockers.com

Får väl helt enkelt ta och testa min egen mer och bilda mig en egen uppfattning, kör så pass lite och kort och mestadels i rätt tät stadstrafik med många "dynamiska inslag" så har aldrig riktigt vågat använda den