World of Warcraft Classic släpps 27 augusti

Permalänk
Melding Plague

World of Warcraft Classic släpps 27 augusti

För den som längtar tillbaka till de äldre versionerna av World of Warcraft återstår nu bara några månader. I slutet av augusti smäller det, förkunnar Blizzard på sin webbplats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

For the Horde!

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Hype hype ,kommer spela som en dåre när detta släpps 😁
Edit: Kommer spela både Horde och Alliance så det får bli For Azeroth

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijing:

For the Horde!

Nu får man väl inte ha politiska debatter här i forument men det skiter vi i. For the Horde!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Som man har längtat! Nu är det bara 104 dagar kvar (https://wowclassiccountdown.com)...
Men får hoppas att man kan haffa betan imorgon.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att ta mig tillbaka till 2005 igen... Har fortfarande antika och väldigt nostalgiska screenshots från den tiden <3

Permalänk
Medlem

Min första tanke var att "fan, det släpps veckan efter min semester". Nu efter lite tänk så känns det bra så man inte sabbar semestern med att lira WoW.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Ställer mig in i kören och kör på äntligen! Och längtar!

Spelat på vanilj servrar till och från i många år nu, just för att jag saknar vanilla och vill tillbaka dit.
Det som suger med ps är ju dock att alla dör ut när nästa kommer eller så är det massa drama osv osv. Historierna kan göras ändlösa. Dock så kan vi tacka nostal för att detta blev möjligt. Då de samlade ihop en stor petition nog för att få ihop ett möte med blizzard. Men sedan blev det inget mer med det, tills ca halvåret senare så kommer blizz med att "jafan vi vet ju att ni vi vill ha det här"
Hade inte nostal blivit så stora som de blev så hade detta aldrig kommit heller, så kredit where kredit is due.

Samt

Ska bli skönt att få ha sin karaktär på ett och samma ställe. (förhoppningsvis)

For the horde!

Permalänk
Skrivet av Asssor:

Min första tanke var att "fan, det släpps veckan efter min semester". Nu efter lite tänk så känns det bra så man inte sabbar semestern med att lira WoW.

Jag har själv väntat på release date för att ta ut 4v semester, spikat 27e augusti nu!

kanske jag slipper göra brd 20+ gånger för hoj denna gången

Permalänk
Medlem

Kul att alla är så taggade. Jag får väl vara party pooper då.

Problemet är att utbudet av underhållning av denna typ är så sinnessjukt mycket större idag, för att inte nämna underhållning i allmänhet, som äter av samma pool med tid som man har efter alla måsten är gjorda. Då känner jag inte riktigt att tillbaka till farma pots (för att allt stackar), för att kunna tävla i raidsen, är riktigt på tavlan. Sedan känns det lite lustigt att betala fullpris för något gammalt. Blizzard borde ju erbjuda detta till en lägre kostnad för folk som inte spelar varje dag. Jag har kanske tid en dag i veckan att lira. Då blir det bara casual flummeri. Då känns det som det är bättre dra igång något som man inte betalar en prenumeration för. Handlar inte om pengarna så mycket utan principen.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

@radx: Dunno man, har kört casual på privatservrar i flera år nu, det handlar mindre om progress och mer av att dra en öl och tjöta med lite guildies, kanske göra något quest eller två.

En helg bestämde ett gäng polare att köra igenom hela BRD; tog några timmar och många skratt och flummande, men hysteriskt skoj.

Nu är kanske inte alla som mig och många kanske bara tycker spelet är kul när man går in 110%... Men för mig kan jag nöja mig enbart med att gå långa promenader i gamla zoner, så jag kanske är konstig;)

Tycker 120~ spänn i månaden är vettigt för en stabil upplevelse med bra support och en garanti att servern (och ens gubbe) lär vara kvar ett bra tag... En garanti som definitivt inte funnits på privatservrar (Rip nost, feenix, elysium, kronos, light's hope etcetcetc)

Permalänk
Medlem

@radx:

Vilken princip avses?

Permalänk
Medlem

Har mitt 7900GTX och min Core 2 Extreme QX6700 redo för ett 2006 spel !
Och min 150GB Raptor disk kommer återigen se till att man är först in i dungeons.

Permalänk
Medlem

Har hört massa gnäll från folk om att spelet som är 15år gammalt ska kosta pengar och tänker bara; 170 spänn är vad en bio kostar, men nu får man fri mängd nyttjande i en månad. Samt hur lite kan man tycka sin egen tid är värd per timme ställt i relation till denna kostnad per månad?

Permalänk
Medlem

WoW är fortfarande ett träsk man helst inte kliver ner i igen, speciellt med nuvarande betalmodell. Classic har ju dock en charm. Blir säkert kul för de som fortfarande spelar.

PS. Skrev posten nedanför före denna.

Skrivet av difi:

Har hört massa gnäll från folk om att spelet som är 15år gammalt ska kosta pengar och tänker bara; 170 spänn är vad en bio kostar, men nu får man fri mängd nyttjande i en månad. Samt hur lite kan man tycka sin egen tid är värd per timme ställt i relation till denna kostnad per månad?

Kan ju vara så att folk vill spela annat också och inte känna sig 'tvungen' att spela för att man ändå betalar för det. Det är säkert värt det om wow är det primära spelet du spelar. Spelet är dock rätt gammalt och det kostar ju också en slant per år, runt 1700KR. Finns det dyrare hobbys? Självklart. Finns det roligare hobbys? Givetvis. Det finns också många MMO utan denna betalmodell, såsom bland annat Guild Wars 2.

Får du in 14 timmar per månad i wow så blir det en ~10KR per timma i underhållning. Jämfört med film och serier så är det billigt. Om wow var gratis så skulle jag säkert spela då och då, dock inte som det är i dagsläget då man lätt känner sig tvungen att spela för att inte slösa pengar, som nämnt ovanför. Man behöver ju även ha tiden att spela och vill man hellre spela annat så är det ju onödigt att ha en prenumeration som man knappt använder. Man får helt enkelt väga upp hur mycket ens tid är värd som du pekade emot.

Blizzard skulle säkert kunna byta betalmodell och introducera mikrotransaktioner, dock skulle det vara ett dåligt beslut rent affärsmässigt då wow tjänar dem en massa med pengar varje månad som mikrotransaktioner tvivelaktigt skulle kunna uppnå. Just nu drar de in ca 25 miljoner dollar per månad på de 1.7 miljoner aktiva prenumeranter de har.

Blizzard kommer högst troligen köra på samma betalmodell så länge folk spelar wow. Kanske de väljer att bojkotta den om spelarantalet sjunker, eller om de lyckas tillverka kassako nummer två som då ersätter wow i intäkter per månad. Återstår dock att se.

Permalänk
Medlem

Tur att man har lite semester kvar då.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Holypalaswe:

Jag har själv väntat på release date för att ta ut 4v semester, spikat 27e augusti nu!

kanske jag slipper göra brd 20+ gånger för hoj denna gången
https://i.imgur.com/WHt3Akl.jpg

trode inte du var en warrior spelare hpalaswe

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

How you doin' mon?

See you all on the battlefield!
Även om tiden man kan spela idag är väldigt liten, så skall det liras

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

O jäsiken, nu får man hålla tungan rätt i mun. 2006 var man ett glin och hade hur mycket tid som helst, men jag kan inte göra samma resa igen. Ska hålla mig bort från allt vad WoW Classic heter, det kommer bli för bra, och längtan att leta upp gamla guildies och köra typ Maraudon eller Sunken Temple eller UBRS kommer bli för stor.

Permalänk
Medlem

Var tokhypad ett tag, men det har tagit så fruktansvärt lång tid så det mesta har dött. Det i kombination med att jag hittade Project Ascencion, en wow-mod där man inte väljer klass utan endast abilities, så man skapar sin egna klass. Riktigt välgjort faktiskt. Tar även 3.3.5 klienten och tar bort allt content upp till vanilla, så mycket saker är balanserade och fixade sen vanilla. Det var mer intressant att upptäcka "gamla" wow på ett nytt sätt så nu kommer jag nog inte köpa Classic.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har gått från att tro att detta blir en överhypad flopp till att tro att det faktiskt kommer slå!

Jag ser det som en anti-rörelse till instant gratification, anonymieringen inom gaming och sociala medier. Folk vill göra rätt för sig och bygga upp meningsfulla relationer igen. Hoppas det håller!

Visa signatur

|[Till 78% kvävekylt system]|

Permalänk
Medlem

Tror absolut att det kommer slå. Själva poängen med MMOs (i praktiken) är att spelet ska vara tillräckligt immersivt för att periodvis kunna ersätta IRL. Du pröjsar för en rolig verklighetsflykt. Blizzard styrde det in på en helt annan väg efter vanilla, typ "du får göra fem dailies med bra exp så du kan vara med i spelet fastän du bara spelar 2h/dag, bra va?", men det är inte vad spelarna egentligen ville ha. Nu får vi tillbaka världen, alltså att du måste vandra och rida omkring fysiskt, och vi får även tillbaka det sociala livet i spelet. Faschinationen inför wow-världen och dess sociala liv är 80% av vad WoW var. Klart att det kommer att slå.

Permalänk
Medlem

Blizzard borde fixa ett tool där man kan skriva in vilken guild man var med i under vanilla, för att sen se vilka andra guildmates som tänkt börja lira Classic så att man kan synka ihop sig!
Kan inte komma på något sätt att komma i kontakt med mina gamla guildes...

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Blizzard borde fixa ett tool där man kan skriva in vilken guild man var med i under vanilla, för att sen se vilka andra guildmates som tänkt börja lira Classic så att man kan synka ihop sig!
Kan inte komma på något sätt att komma i kontakt med mina gamla guildes...

Det finns en sådan tjänst online. Fast den tillhandahålls ej av Blizzard. Prova lägg in sig själv eller sök efter gamla rävar.

Har tyvärr inte URL men tror jag såg den i /r/classicwow.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Blev introducerad till WoW i början av sommaren 2011 (om jag nu minns rätt år) av sambon och spelade tillsammans med nya karaktärer. Var rätt kul i början när man var en nybörjare, när det var mycket quests och exploration tillsammans. Höjdpunkten var då vi började spela dungeons - var extremt kul och vi blev inbjudna till en ganska stor, trevlig guild efter att hade avklarat ett par styckna tillsammans med tre personer därifrån.

När vi väl närmade oss level 70 eller 80 så fick vi börja köra raids tillsammans men här gick det utför... Intresset för spelet dog rätt fort när man väl insåg att guilden var extrema när det gällde raids och tolererade inte failures. Mycket skrik i lurarna så fort man gjorde något fel, och efter tre misslyckade försök blev vi utslängda ur guilden. Lämnade en ganska sur smak i munnen, speciellt då allt var så bra i de ca 1.5 månaderna som vi var medlemmar. En vecka senare slutade vi spela helt och hållet då plugget hade börjat och ingen av oss hade lust att hitta en ny guild för att köra raids igen, vilket just då verkade vara "endgame" för spelet.

WoW Classic ser definitivt trevligt ut (lika tilltalande som Old School RuneScape!) även om det nu är en 6 år äldre version än den jag spelade. Får se om man laddar hem det i augusti, börjar köra några quests och till sist dungeons igen (om dessa nu existerade i denna äldre version)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Kass timing, tillbaka från 6 veckor semester, 2 veckor innan launch.
Jobbar på en skola.
Fuckit, man kan ju alltid söka semester iaf!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Ptja, lär väl förstås testa lite ev men tyvärr är ju vanilla en spelupplevelse som kräver mycket tid om man ska komma någon vart. På gott och ont. Men visst, halva grejen (eller mer) är ju att hitta ett gött häng att raida med iofs. Annars står man ju bara och stampar. Det stämde då, och stämmer faktiskt än idag i BFA skulle jag vilja påstå.

Skillnaden idag är att har man inte mycket tid att lägga på spelet är det klart enklare att iaf komma någon vart, och komma ikapp om man vart borta är klart enklare också. En annan skillnad är ju mythic+ som möjliggör att även ett mindre kompisgäng faktiskt kan pressa sig själva och få rätt fint gear utan att man behöver fylla en hel raid.

Sen är ju best of the best belöningar reserverat åt de som lägger tiden och raidar hårt än idag förstås. Aja, får se som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det kommer att fungera, som många påpekat, så hade de flesta av oss som spelade 2006 en helt annan livs-situation då.
Det finns säkert många som fortfarande har möjlighet att sitta 4+h i sträck, men många som var med 2006 har inte den möjligheten längre.
De som har tid idag att spela mycket var ju knappt födda 2006, varför skulle de ta upp ett sånt fult (?) och tidskrävande spel? Speciellt då det idag faktiskt finns konkurrenter.
Tror att detta kommer att bli en kortvarig historia, ett år högst.
Personligen är jag inte nostalgisk över vanilla, isof mer över tiden, stämningen och känslan av något nytt som rådde då.
Detta kommer dock inte en WoW re-relese kunna göra något åt, möjligen förstöra mina rosenröda minnen av hur perfekt allt var.
Jag tror hellre jag behåller mina nostalgi glasögon och låter WoW leva i minnet.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beijing:

For the Horde!

pff, vi på alliance sidan har lite mer klass än så

**sneglar höger o vänster**
For the Alliance!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av naikon:

Blizzard borde fixa ett tool där man kan skriva in vilken guild man var med i under vanilla, för att sen se vilka andra guildmates som tänkt börja lira Classic så att man kan synka ihop sig!
Kan inte komma på något sätt att komma i kontakt med mina gamla guildes...

vanilliafriends finns en sida som gör just det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.