stödjer hdmi 2.0 WQHD 100hz ?

Permalänk
Medlem

stödjer hdmi 2.0 WQHD 100hz ?

Funderar på att köpa en Satechi Type-C MultiPort Adapter 4K.
Vad jag undrar är om hdmi 2.0 som den har och skärmen har stödjer min ultrawide WQHD samt 100hz?
Luskat fram att man annars får köra en USB-C till Displayport vilket jag förstått ska fungera.

Permalänk
Medlem

WQHD är 2560x1440, så lite oklart vad du egentligen menar för upplösning när du samtidigt säger ultrawide. Ange alltid upplösningen som BREDDxHÖJD, allt annat leder ofta till missförstånd.

Men HDMI 2.0 klarar i alla fall 2560x1440@144Hz eller 3440x1440@100Hz, vilket antagligen täcker in din skärm. Däremot så måste både adaptern samt skärmen ha stöd för HDMI 2.0-bandbredd, vilket är långt ifrån självklart.

Din skärm har jag ingen aning om eftersom du inte sagt vad du har för skärm, men Satechi-adaptern klarar det garanterat inte. Satechi är som brukligt när det gäller HDMI väldigt förtegna gällande vilken bandbredd och liknande den klarar, men de skriver att den klarar 4K@30Hz på sin produktsida. Det betyder med största sannolikhet att adaptern har HDMI 1.4, vilket räcker till 2560x1440@75Hz eller 3440x1440@60Hz.

Tumregeln när det gäller alla typer av HDMI-adaptrar är att om tillverkaren inte explicit skriver ut att den klarar 18 Gbps (eller 600 MHz pixelklocka, samma sak), så klarar den nästan garanterat inte HDMI 2.0-bandbredd. Skriver de bara 4K eller 4K@30Hz så är det nästan alltid bara HDMI 1.4. Ibland skriver de t.o.m. ut 4K@60Hz när adaptern bara klarar HDMI 1.4-bandbredd, eftersom det går att köra 4K@60Hz med reducerad färgdata på den bandbredden.

USB-C till DP är också något av ett minfält likt allt som har med HDMI att göra, men det är större sannolikhet att det fungerar med DP i alla fall.

Permalänk
Medlem

@perost: Väldigt tydligt svar, tack för hjälpen! Verkar som det enklaste är att köpa en USB c -> DP och en enklare hub för ethernet och usb3 för tangentbord och mus.. Då jag inte känner för att lägga 2k på en dongel..