Reklamationsrätt: Butik hävdar att jag har skadat mitt grafikkort, behöver tips och råd.

Permalänk
Medlem

Reklamationsrätt: Butik hävdar att jag har skadat mitt grafikkort, behöver tips och råd.

Ska försöka göra en lång händelse kort. Ska försöka beskriva min situation så tydligt som möjligt. Tacksam för tips och råd.

Bakgrund
För ungefär 2 år sen så beställde jag komponenter för att bygga ihop en dator. Jag kände själv jag sitter med den kunskapen och erfarenhet att kunna göra det.

Det började med att det var slarv av Inet angående min beställning och att komponenter hade åkt bort från min beställning. När hela beställningen var klar att hämtas på plats så gick det smidigt. Jag kommer hem med motivation att sätta ihop en dator för närmare 30 000 kr.

Var väldigt noga med allt var monterat korrekt. Det började med att jag fick 1 nätaggregat som defekt. Lämnade tillbaka det och Inet bekräftade felet. Jag fick ett nytt samma dag som visade sig att även det var defekt. Jag åkte in med det och fick vänta ett par dagar för dom skulle få hem ett nytt till butiken.

För att göra allt lite kortare. Så fick jag 2 st Asus Strix 1080 Ti grafikkort efter varandra som lät som motorbåtar. Det visade sig vara att båda innehöll kraftigt coil whine. Jag fick pengarna tillbaka och även mer tid fick jag spendera för åka fram och tillbaka för byta komponenter.

Jag tröttnade helt och nu efter närmare eller lite mer än 2 år så har jag haft ett gammalt Asus 670 4 gb grafikkort i min dator. Inte alls optimalt med tanke på en Intel i9 10 kärnor processor som sitter i datorn som jag även fick vänta ett par veckor för att få.

Nutid
För 2 veckor sen så bestämde jag mig för att köpa ett grafikkort och köpte då MSI Rtx 2080 Ti Trio 11 gb. Samtidigt så köpte jag en Acer Nitro skärm sammanlagt runt 23 000 kr blev det.

Det visade sig att detta kort hade också ett väldigt tjut och coil whine. Jag lämnade in kortet och efter ett par dagar så fick jag komma till butiken för hämta ut ett nytt. Då hade vi även kommit överens att dom skulle testa grafikkortet innan så jag fick ett bra exemplar. Det visade sig att det första dom testade från sitt lager hade samma problem och dom beställde in fler från huvudlagret. Även ett av dessa kort var mindre bra men det 3:e fick jag bekräftat att det var bra.

Monterade in kortet utan några problem. Det visade det sig vara exakt samma problem som det första. Åkte tillbaka till Inet dom gjorde ett snabbtest som dom kallar det för med resultat dom hittade inget fel. Jag tog hem kortet försiktigt så monterade jag in det igen. Uppdaterade bios, köpte även ett nytt Corsair 1000 Watt nätaggregat för att inte felet var i mitt förra. Tyckte det blev värre med det nya nätaggregatet och lämnade tillbaka det på min ångerrätt. Lämnade in grafikkortet igen och dom gjorde nytt snabbtest.

Det är nu det läskiga kommer.

Igår så åkte jag in med kortet för lämna tillbaka det eftersom dom tidigare hade erbjudit mig pengarna tillbaka. Dom kollar genom kortet för se det är i bra skick och då upptäcker dom att i nedre displayport så är en PIN sne. Jag var ärlig och sa jag har bara använt den första displayporten och inte rört dom andra portarna. Kommentaren jag fick direkt var: Hur ska vi kunna veta det? Vi tar inte in komponenter med fysiska skador.

Jag svarade direkt med det är väldigt konstigt hur detta kunde uppstå om jag inte inte ens rört den displayporten. Det kan lika gärna varit någon av er i butiken som har orsakat skadan med tanke på alla dessa snabbtester. Jag sa även kan det vara ett tillverknings fel från MSI. Svaret jag fick: Nej det händer aldrig. Det är du som orsakat detta antingen med displayport kabel eller kanske skruvmejsel.

Mitt svar till detta var: För det första så får jag inte ens in displayport kabeln felvänt och för det andra så är jag inte så dum i huvudet att jag trycker in en skruvmejsel eller något annat.

Jag är 100 % att detta av orsakats av Inet. För antingen har dom klantat sig eller gjort detta medvetet för dom tycker jag har klagat lite för mycket på ett viss grafikkort. Skälet varför dom skulle gjort det är för dom vet jag kommer förlora på detta för jag kan inte bevisa att jag inte har orsakat skadan.

Jag tycker det är upp till Inet nu att bevisa att dom inte har orsakat detta heller även dom är människor som kan göra misstag. Men jag ska inte behöva lida av det eller ta den skiten jag har fått.

Jag stod över 2 timmar och diskuterade detta med en från Inet i butiken och han kunde inte göra så mycket.
Jag sa även att det är väldigt idiotisk av mig att ta hem ett kort jag vill byta och sen skulle ha skada det? Jag får inte alls ihop det?

Dom tog in kortet skulle diskutera om detta. Dom skulle kontakta mig igen angående när dom fått fraktkostnader om dom ska skicka tillbaka kortet till MSI. Vi alla vet att MSI kommer neka att det är deras misstag från tillverkning.

I slutändan är det jag som står där ord mot ord mot Inet och mitt emellan oss ligger 15 000 kr som jag vill ha tillbaka. Eller byta till ett annat grafikkort.

15 000 kr ska jag inte förlora pga Inets fel. Detta är helt oacceptabelt och ett väldigt fult tillväga gångs sätt mot mig som kund. Dom vet vem jag är dom känner igen mig där. Jag har handlat prylar över 100 000 kr där sammanlagt.

Jag är väldigt noggrann och försiktig av mig person har alltid varit det när det kommer till tekniska prylar. Att ens komma med kommentaren jag skulle ha förstört displayporten medvetet när jag vill lämna tillbaka det på genom min ångerrätt.

Känns som att mitt datorbygge aldrig blir klart. Har spenderat så mycket tid och pengar på detta.

Ska vi som kunder behöva kontrollera produkterna i butiken innan vi tar hem dom?

Har ni själva varit med om något liknande ?
Behöver tips och råd.

Ska jag göra en polisanmälan?

Nu blev det väldigt mycket text men viktigt och få med detaljer.

Tacksam för hjälp eller synpunkter på detta.

Rubrik förtydligad /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Du kan polisanmäla vad du vill i Sverige. Polisen kommer inte göra något dock.

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Medlem

Du låter som världens drygaste kund men jag är glad att du existerar så det inte kör över oss andra..

Angående kortet så måste väl dem bevisa att du har förstört kortet och inte tvärtom och de lär de aldrig lyckas med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Relive: Hej tack för du tog din tid att läsa genom. Jag är kräsen av mig och det har inget med dryghet att göra. Jag förväntar mig att saker fungerar som de ska när man lägger ut 15 000 kr.

Permalänk
Medlem

Oj, vilken tråkig historia! Hoppas det löser sig, tyvärr det enda just nu är att du får stå på dig. Och håller med, inte dryghet utan man förväntar sig en viss kvalité när man köper ett topp-kort!

@Inet kanske har något bra input på detta hur en återkommande kund kan få sitt ärende löst så smidigt som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Ska försöka göra en lång händelse kort. Ska försöka beskriva min situation så tydligt som möjligt. Tacksam för tips och råd.

Bakgrund
För ungefär 2 år sen så beställde jag komponenter för att bygga ihop en dator. Jag kände själv jag sitter med den kunskapen och erfarenhet att kunna göra det.

Det började med att det var slarv av Inet angående min beställning och att komponenter hade åkt bort från min beställning. När hela beställningen var klar att hämtas på plats så gick det smidigt. Jag kommer hem med motivation att sätta ihop en dator för närmare 30 000 kr.

Var väldigt noga med allt var monterat korrekt. Det började med att jag fick 1 nätaggregat som defekt. Lämnade tillbaka det och Inet bekräftade felet. Jag fick ett nytt samma dag som visade sig att även det var defekt. Jag åkte in med det och fick vänta ett par dagar för dom skulle få hem ett nytt till butiken.

För att göra allt lite kortare. Så fick jag 2 st Asus Strix 1080 Ti grafikkort efter varandra som lät som motorbåtar. Det visade sig vara att båda innehöll kraftigt coil whine. Jag fick pengarna tillbaka och även mer tid fick jag spendera för åka fram och tillbaka för byta komponenter.

Jag tröttnade helt och nu efter närmare eller lite mer än 2 år så har jag haft ett gammalt Asus 670 4 gb grafikkort i min dator. Inte alls optimalt med tanke på en Intel i9 10 kärnor processor som sitter i datorn som jag även fick vänta ett par veckor för att få.

Nutid
För 2 veckor sen så bestämde jag mig för att köpa ett grafikkort och köpte då MSI Rtx 2080 Ti Trio 11 gb. Samtidigt så köpte jag en Acer Nitro skärm sammanlagt runt 23 000 kr blev det.

Det visade sig att detta kort hade också ett väldigt tjut och coil whine. Jag lämnade in kortet och efter ett par dagar så fick jag komma till butiken för hämta ut ett nytt. Då hade vi även kommit överens att dom skulle testa grafikkortet innan så jag fick ett bra exemplar. Det visade sig att det första dom testade från sitt lager hade samma problem och dom beställde in fler från huvudlagret. Även ett av dessa kort var mindre bra men det 3:e fick jag bekräftat att det var bra.

Monterade in kortet utan några problem. Det visade det sig vara exakt samma problem som det första. Åkte tillbaka till Inet dom gjorde ett snabbtest som dom kallar det för med resultat dom hittade inget fel. Jag tog hem kortet försiktigt så monterade jag in det igen. Uppdaterade bios, köpte även ett nytt Corsair 1000 Watt nätaggregat för att inte felet var i mitt förra. Tyckte det blev värre med det nya nätaggregatet och lämnade tillbaka det på min ångerrätt. Lämnade in grafikkortet igen och dom gjorde nytt snabbtest.

Det är nu det läskiga kommer.

Igår så åkte jag in med kortet för lämna tillbaka det eftersom dom tidigare hade erbjudit mig pengarna tillbaka. Dom kollar genom kortet för se det är i bra skick och då upptäcker dom att i nedre displayport så är en PIN sne. Jag var ärlig och sa jag har bara använt den första displayporten och inte rört dom andra portarna. Kommentaren jag fick direkt var: Hur ska vi kunna veta det? Vi tar inte in komponenter med fysiska skador.

Jag svarade direkt med det är väldigt konstigt hur detta kunde uppstå om jag inte inte ens rört den displayporten. Det kan lika gärna varit någon av er i butiken som har orsakat skadan med tanke på alla dessa snabbtester. Jag sa även kan det vara ett tillverknings fel från MSI. Svaret jag fick: Nej det händer aldrig. Det är du som orsakat detta antingen med displayport kabel eller kanske skruvmejsel.

Mitt svar till detta var: För det första så får jag inte ens in displayport kabeln felvänt och för det andra så är jag inte så dum i huvudet att jag trycker in en skruvmejsel eller något annat.

Jag är 100 % att detta av orsakats av Inet. För antingen har dom klantat sig eller gjort detta medvetet för dom tycker jag har klagat lite för mycket på ett viss grafikkort. Skälet varför dom skulle gjort det är för dom vet jag kommer förlora på detta för jag kan inte bevisa att jag inte har orsakat skadan.

Jag tycker det är upp till Inet nu att bevisa att dom inte har orsakat detta heller även dom är människor som kan göra misstag. Men jag ska inte behöva lida av det eller ta den skiten jag har fått.

Jag stod över 2 timmar och diskuterade detta med en från Inet i butiken och han kunde inte göra så mycket.
Jag sa även att det är väldigt idiotisk av mig att ta hem ett kort jag vill byta och sen skulle ha skada det? Jag får inte alls ihop det?

Dom tog in kortet skulle diskutera om detta. Dom skulle kontakta mig igen angående när dom fått fraktkostnader om dom ska skicka tillbaka kortet till MSI. Vi alla vet att MSI kommer neka att det är deras misstag från tillverkning.

I slutändan är det jag som står där ord mot ord mot Inet och mitt emellan oss ligger 15 000 kr som jag vill ha tillbaka. Eller byta till ett annat grafikkort.

15 000 kr ska jag inte förlora pga Inets fel. Detta är helt oacceptabelt och ett väldigt fult tillväga gångs sätt mot mig som kund. Dom vet vem jag är dom känner igen mig där. Jag har handlat prylar över 100 000 kr där sammanlagt.

Jag är väldigt noggrann och försiktig av mig person har alltid varit det när det kommer till tekniska prylar. Att ens komma med kommentaren jag skulle ha förstört displayporten medvetet när jag vill lämna tillbaka det på genom min ångerrätt.

Känns som att mitt datorbygge aldrig blir klart. Har spenderat så mycket tid och pengar på detta.

Ska vi som kunder behöva kontrollera produkterna i butiken innan vi tar hem dom?

Har ni själva varit med om något liknande ?
Behöver tips och råd.

Ska jag göra en polisanmälan?

Nu blev det väldigt mycket text men viktigt och få med detaljer.

Tacksam för hjälp eller synpunkter på detta.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

"De första sex månaderna är konsumentskyddet extra starkt. Då är det du som måste bevisa att felet inte fanns vid köpet, om du ska undvika ansvar. Om du inte kan visa att felet uppstått på grund av konsumentens agerande ska du utgå från att felet är ursprungligt och att det är ditt ansvar."

Sen kan jag visserligen tycka att det är konstigt att du skulle fått fem stycken grafikkort med outhärdligt coilwhine ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: När GTX 580 kom ut för herrans massa år, fick jag 3st irad som hade Coil-Whine, så inget ovanligt alls!

Permalänk
Medlem

MSI eller polisen har inte med tvisten att göra! Du får ta det till ARN eller stämma återförsäljaren om du tycker denna gjort fel.

Permalänk
Medlem

@excsm trist att du har en så dålig erfarenhet av Inet jag har bara bra erfarenheter från dom framförallt med deras snabba leveranser.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Ska försöka göra en lång händelse kort. Ska försöka beskriva min situation så tydligt som möjligt. Tacksam för tips och råd.

Bakgrund
För ungefär 2 år sen så beställde jag komponenter för att bygga ihop en dator. Jag kände själv jag sitter med den kunskapen och erfarenhet att kunna göra det.

Det började med att det var slarv av Inet angående min beställning och att komponenter hade åkt bort från min beställning. När hela beställningen var klar att hämtas på plats så gick det smidigt. Jag kommer hem med motivation att sätta ihop en dator för närmare 30 000 kr.

Var väldigt noga med allt var monterat korrekt. Det började med att jag fick 1 nätaggregat som defekt. Lämnade tillbaka det och Inet bekräftade felet. Jag fick ett nytt samma dag som visade sig att även det var defekt. Jag åkte in med det och fick vänta ett par dagar för dom skulle få hem ett nytt till butiken.

För att göra allt lite kortare. Så fick jag 2 st Asus Strix 1080 Ti grafikkort efter varandra som lät som motorbåtar. Det visade sig vara att båda innehöll kraftigt coil whine. Jag fick pengarna tillbaka och även mer tid fick jag spendera för åka fram och tillbaka för byta komponenter.

Jag tröttnade helt och nu efter närmare eller lite mer än 2 år så har jag haft ett gammalt Asus 670 4 gb grafikkort i min dator. Inte alls optimalt med tanke på en Intel i9 10 kärnor processor som sitter i datorn som jag även fick vänta ett par veckor för att få.

Nutid
För 2 veckor sen så bestämde jag mig för att köpa ett grafikkort och köpte då MSI Rtx 2080 Ti Trio 11 gb. Samtidigt så köpte jag en Acer Nitro skärm sammanlagt runt 23 000 kr blev det.

Det visade sig att detta kort hade också ett väldigt tjut och coil whine. Jag lämnade in kortet och efter ett par dagar så fick jag komma till butiken för hämta ut ett nytt. Då hade vi även kommit överens att dom skulle testa grafikkortet innan så jag fick ett bra exemplar. Det visade sig att det första dom testade från sitt lager hade samma problem och dom beställde in fler från huvudlagret. Även ett av dessa kort var mindre bra men det 3:e fick jag bekräftat att det var bra.

Monterade in kortet utan några problem. Det visade det sig vara exakt samma problem som det första. Åkte tillbaka till Inet dom gjorde ett snabbtest som dom kallar det för med resultat dom hittade inget fel. Jag tog hem kortet försiktigt så monterade jag in det igen. Uppdaterade bios, köpte även ett nytt Corsair 1000 Watt nätaggregat för att inte felet var i mitt förra. Tyckte det blev värre med det nya nätaggregatet och lämnade tillbaka det på min ångerrätt. Lämnade in grafikkortet igen och dom gjorde nytt snabbtest.

Det är nu det läskiga kommer.

Igår så åkte jag in med kortet för lämna tillbaka det eftersom dom tidigare hade erbjudit mig pengarna tillbaka. Dom kollar genom kortet för se det är i bra skick och då upptäcker dom att i nedre displayport så är en PIN sne. Jag var ärlig och sa jag har bara använt den första displayporten och inte rört dom andra portarna. Kommentaren jag fick direkt var: Hur ska vi kunna veta det? Vi tar inte in komponenter med fysiska skador.

Jag svarade direkt med det är väldigt konstigt hur detta kunde uppstå om jag inte inte ens rört den displayporten. Det kan lika gärna varit någon av er i butiken som har orsakat skadan med tanke på alla dessa snabbtester. Jag sa även kan det vara ett tillverknings fel från MSI. Svaret jag fick: Nej det händer aldrig. Det är du som orsakat detta antingen med displayport kabel eller kanske skruvmejsel.

Mitt svar till detta var: För det första så får jag inte ens in displayport kabeln felvänt och för det andra så är jag inte så dum i huvudet att jag trycker in en skruvmejsel eller något annat.

Jag är 100 % att detta av orsakats av Inet. För antingen har dom klantat sig eller gjort detta medvetet för dom tycker jag har klagat lite för mycket på ett viss grafikkort. Skälet varför dom skulle gjort det är för dom vet jag kommer förlora på detta för jag kan inte bevisa att jag inte har orsakat skadan.

Jag tycker det är upp till Inet nu att bevisa att dom inte har orsakat detta heller även dom är människor som kan göra misstag. Men jag ska inte behöva lida av det eller ta den skiten jag har fått.

Jag stod över 2 timmar och diskuterade detta med en från Inet i butiken och han kunde inte göra så mycket.
Jag sa även att det är väldigt idiotisk av mig att ta hem ett kort jag vill byta och sen skulle ha skada det? Jag får inte alls ihop det?

Dom tog in kortet skulle diskutera om detta. Dom skulle kontakta mig igen angående när dom fått fraktkostnader om dom ska skicka tillbaka kortet till MSI. Vi alla vet att MSI kommer neka att det är deras misstag från tillverkning.

I slutändan är det jag som står där ord mot ord mot Inet och mitt emellan oss ligger 15 000 kr som jag vill ha tillbaka. Eller byta till ett annat grafikkort.

15 000 kr ska jag inte förlora pga Inets fel. Detta är helt oacceptabelt och ett väldigt fult tillväga gångs sätt mot mig som kund. Dom vet vem jag är dom känner igen mig där. Jag har handlat prylar över 100 000 kr där sammanlagt.

Jag är väldigt noggrann och försiktig av mig person har alltid varit det när det kommer till tekniska prylar. Att ens komma med kommentaren jag skulle ha förstört displayporten medvetet när jag vill lämna tillbaka det på genom min ångerrätt.

Känns som att mitt datorbygge aldrig blir klart. Har spenderat så mycket tid och pengar på detta.

Ska vi som kunder behöva kontrollera produkterna i butiken innan vi tar hem dom?

Har ni själva varit med om något liknande ?
Behöver tips och råd.

Ska jag göra en polisanmälan?

Nu blev det väldigt mycket text men viktigt och få med detaljer.

Tacksam för hjälp eller synpunkter på detta.

Jag köpte nya datordelar (från inet) till min mor för ett tag sedan och därbland ett nätaggregat från Be Quiet för ca 700 spänn.

När jag kom hem och packade upp nätaggregatet så ser jag att det är helt buckligt (rejält jävla buckligt) i ena hörnet i själva "nätaggs-chassit". Detta "chassit" är av tjock plåt och inget jag kan åstadkomma med mina trägolv. Det var också helt inplastat och absolut noll tecken på att det har används sedan det lämnat fabriken. Hur som helst satte jag in nätagget och testade det - tvärdött.

Jag åker in till Inet i hötorget (ca 3 timmar efter att jag köpte det) och reklamerar. Deras spontana reaktion var att jag hade orsakat denna skada men efter någon minuts diskussion så tog de emot reklamationen.

Min inställning när jag gick in i deras butik var att de skulle neka min reklamation och jag var beredd på att inte få någon ersättning för beQuiet's tokdåliga hantering. Jag var minst sagt nöjd med Inet när jag fick hjälpen.

Jag hoppas att det löser sig för dig. I värsta fall kan du ju ta med din egen dator och visa att det tjuter? Inga lösningar är för dumma.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

"De första sex månaderna är konsumentskyddet extra starkt. Då är det du som måste bevisa att felet inte fanns vid köpet, om du ska undvika ansvar. Om du inte kan visa att felet uppstått på grund av konsumentens agerande ska du utgå från att felet är ursprungligt och att det är ditt ansvar."

Sen kan jag visserligen tycka att det är konstigt att du skulle fått fem stycken grafikkort med outhärdligt coilwhine ..

Även jag tycker detta känns lite skumt ...

Var tydlig i butiken i alla fall med att du vill inte byta det på öppet köp eller på ångerrätten eller så utan att du vill använda din reklamatinsrätt så får dom ta beslutet därefter.

Dock är jag inte helt säker, tycker jag får en konstig attitydkänsla från ditt inlägg.

Jag själv är överlag väldigt nöjd med Inet och dom har alltid hjälpt mig med mina support ärenden och ofta har dom exercerat good will.

Folk här på forumet tycker generellt om inet så jag vet inte hur mycket gehör du kommer få.

Lycka till med ditt ärenda! Mitt tips är som jag skrev ovan, var tydlig med att du vill reklamera det så får det hanteras därefter.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

@Grumie: Tack för ditt svar. Jag har även hört från andra personer när det kommer till moderkort med pinnar som är snea. Men inte kunnat få lämna tillbaka det. Det handlar om samma butik för mig.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det du som har bevisbörda vid ångerrätt, men ifall du gör reklamation med stöd av konsumentköplagen så är det butiken som har bevisbördan för produkter yngre än 6 månader. Kan även tillägga att den lagstagade ångerrätten enbart gäller köp på distans.

Vad skulle det för övrigt kosta att separera skadan?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@excsm, tråkig historia men tycker att du är lite rolig när du säger att dem bara blint ska ta tillbaka dina varor. Du måste kunna bevisa att det inte är du och resonerar man logiskt med personen bakom kassan så borde det inte vara några problem. Att så många kort har coilwine i rad är inte omöjlighet men rätt så osannolikt.

Men ang. ditt problem så skulle det lika gärna kunna vara dåligt moderkort eller nätagg eller combination av moderkort, grafikkort och nätagg. Ja, du förstår nog vad jag menar.

Inet har aldrig behandlat mig på det här sättet och jag har haft en och annan långdragen reklamation jag med. Jag skulle be dem kolla alla komponenter när jag fått slut på idéer vad jag kan testa.

Hoppas det löser sig för dej.

Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Nu blev det väldigt mycket text men viktigt och få med detaljer.

Nja... De enda detaljerna vi behöver veta är i stora drag:

"Jag lämnade tillbaka en GPU till inet och de påstod då att jag skadat den vilket inte stämmer. Dom är elaka och jag har noll förståelse för hur de reagerar. Jag vill varna andra samtidigt som jag undrar vilka rättigheter jag har och vad jag ska göra?"

Allt det andra du skriver är bara positivt för inet med tanke på att de verkar skött sig mer än exemplariskt.

Frågor:
Hur känslig är du för coil whine? Känns lite konstigt att inget kort av sex stycken är acceptabla enligt dig. Inte omöjligt men sannolikheten säger snarare att du har orimliga krav. Eller att du misstar dig och att ljudet kommer från en annan komponent.

Sen måste jag fråga, i vilka sammanhang upplever du coil whine? Jag kan få mitt kort att tjuta som en stucken gris om jag skulle vilja men däremot är den nästintill knäpptyst i spel, bortsett från i en handfull menyer där fps ligger på >1.000.

Skrivet av excsm:

@Grumie: Tack för ditt svar. Jag har även hört från andra personer när det kommer till moderkort med pinnar som är snea. Men inte kunnat få lämna tillbaka det. Det handlar om samma butik för mig.

För att vara djävulens advokat så är böjda moderkortspinnar typexempel på handhavandefel från kunden så jag förstår att de inte vill ta tillbaka dom.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag kan se så har du väl fått väldigt bra service från Inet i många steg och största delen av din text handlar inte om att Inet gjort nå konstigt. Att du fått defekta nätagg och högljudda 1080kort är trist men inte relaterat till Inet.

Att du fått coilwhine på flertalet kort är också trist - men inte heller det beror på inet.
Tvärt om har de erbjudit en extratjänst vad jag förstår helt gratis där de testar komponenter åt dig.
Tyvärr är det väl lite bortkastat eftersom coil whine inte sällan är beroende av mer än en komponent så det är kanske ditt nätagg som ställer till det för dig så att grafikkorten alltid skriker och då hjälper det inte att Inet testar coilwhine på grafikkorten om de inte också testar med ditt nätagg. Och/eller moderkort.
Men hatten av för deras effort där ändå. För den där extratjänsten att testa komponenter åt dig tog de väl inte ens betalt för och det var heller inte riktigt deras fel.

Sista delen är såklart trist däremot. Det här med böjda pins. Det är alltid ett gissel. Från båda håll. För det finns absolut kunder som försöker sig på grejer och påstår att de inte haft sönder grejer som de själva ändå har haft sönder.
Hur det är i ditt fall har jag ingen aning om. Jag har inget skäl att misstro dig och du har säkert varken använt porten eller böjt stiftet.

Men från Inets håll.
Hur ska de kunna skilja på de kunder som är ärliga och de som själva har sönder sina grejer? Alltså situationen är helt klart svår. Jag förstår varifrån deras val att inte ta in mekaniskt tilltygade grejer på garanti för de vet ju inte vad som egentligen hänt.

Jag har inget råd eller vad som är rätt/fel här. Situationen är helt klart svår i grunden. Att du bara ska acceptera att kortet nu är kört för att en pin är böjd... Ja det är ingen kul lösning. Samma sak gäller väl sedan länge för moderkort/processorers stift. Men jag vet inte vad som är rätt/rimligt.

Vad jag däremot har en invändning kring är väl din rubrik här. Inet har levererat bra service i flera steg och gjort mer än de behöver göra - bland annat att testa dina kort. En eloge till Inet som gör det där extra. Att ni sedan hamnat i ett svårt läge vilket det är för båda parter - där tycker jag det är ungefär lika rimligt att varna för dig som det är att varna för Inet. Mest rättvist är väl inga varningar åt endera håll (tycker jag då).
Men fortsatt dialog mellan er.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Söderbäck skriver ungefär precis vad jag själv känner, Inet har gett dig fantastisk service och det här med coil whine är helt random, ett kort kan vara tyst i en dator och låta massor i en annan. De har fått byta friskt utan problem och när det sedan ska hävas ett köp och kortet har en böjd pin - well, jag hade nog också reagerat.

Inet kanske råkade göra det av misstag och märkte det aldrig, men de borde ju rimligtvis inte heller misstänka någon annan än dig, även om de har svårt att bevisa något. Det är nog bara att stå på dig, men jag tycker absolut inte att någon som helst skugga ska falla över Inet, tvärtom.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Du som köpare ska även kolla så produkten är hel och utan defekter när du får hem varan.

Kollade du om det va några sneda pins när du packade upp varan?

Annars får du se detta som en dyr läxa.
Hade du sätt det när du packade upp varan hade det något varit en annan sak och reklamera det

Och sen brukar nästan alla kraftiga grafikkort ha coil Wine i menyer mm där fps brukar vara runt 1000

Permalänk
Medlem

Varje gång jag köper något dyrt så brukar jag ta väldigt detaljerade foton på både förpackningen och själva grejen.

Bilderna får ju ett "timestamp" på sig dessutom.

Skulle man dock kunna använda sådana bilder som "bevis" på att en skada fanns dock? Det är ju säkert lätt för butiken att bara säga "Dom där bilderna kunde du ha tagit när som helst, och datumet kunde du ha ändrat i efterhand."

Eller hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Alltid jobbigt när det jävlas, coilwhine är tyvärr mycket vanligt.
Dock måste jag säga att inet (webben) har genom åren givit mig helt fantastiskt service, både reklamationer och övriga ärenden.

Även om dom är dyrare på produkten jag ska köpa så blir det inet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Inet varit extremt tillmötesgående och de kan knappast vara ansvariga för Coilwhine från leverantörernas produkter. Hade jag varit säljare på Inet hade jag valt att inte sälja till dig då du kostar dem alldeles för mycket tid och problem.
När det är ett så känt problem och du uppenbart är väldigt känslig för det ljudet kanske du borde kika på en Custom loop eller Aorus waterforce kort med inbyggd vattenkylning.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Alltså va? Fy fan vilken bra service du har fått hela vägen. sjukt imponerad av att de orkat.

du vet att Coil Whine kan uppstå beroende på vad du har för övriga komponenter va? Så att Inet inte får Coil Whine men du får det är inte alls omöjligt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar och tips. Man kan alltid vara efter klok angående vissa saker när man packar upp en produkt.

Låt oss säga att jag köper en produkt tar hem den och packar upp. Jag kollar genom den noga och upptäcker något som inte står rätt till. Jag åker tillbaka samma dag till butiken. Deras kommentar kommer vara likadan: Hur kan vi inte veta du klantade dig första minuterna hemma?

Jag kunde ha filmat när jag packade upp produkten osv. Man kan ha gjort en hel del saker annorlunda så här efteråt.

Ja och jag förväntar mig den service jag har fått av Inet. Men om dom har gjort detta medvetet för dom tycker jag är dryg så är det väldigt dåligt beteende. Det är en hel del pengar och tid som man har fått lägga ut på detta.

Mitt coil whine uppstod i idle, benchmarks program (helt normalt), program som photoshop och spel. Jag är medveten om att grafikkort låter mer under belastning men sen när det är mindre belastat ska det varva ner sig. Det lät som att det var 10 fläktar som kördes i 1600 RPM samtidigt plus ett högfrekvens ljud mitt i allt. Men ändå var grafikkortets fläktar inte ens igång när det lät som värst och det var i idle lixom. Det tycker jag är lite konstigt.

Första kortet låg runt 71 grader i idle och nu det andra låg runt 54 grader i idle. Vilket jag tyckte var också ganska konstigt. Detta var precis vid när man hade startat datorn och kommit in i windows.

Just nu sitter jag med mitt gamla Asus 670 4gb kort igen och datorn låter knappt fast jag har 5 st chassi fläktar igång. Har en Acer Nitro skärm som står brevid för runt 10 000 kr som jag inte kan använda alls om jag inte väljer köra i HDMI porten. För att min gamla Asus skärm har inte en displayport och det var inge jag tänkte på jag skulle behöva för flera år sen då jag köpte den. Då var det " inne " med Dvi Dual porten för få 144 Hz.

Permalänk
Medlem

Coilwhine kan eller ska jag säga att det sker på enskilda datorer beroende på setup.c Med det sagt så tycker jag att Inet kunde hanterat det bättre. Sluta handla av dem är mitt tips.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Först och främst måste jag säga trist att höra om hela din upplevelse, men 95% av den har inte med saken att göra egentligen.

Inet brukar vara duktiga och hjälpsamma vilket du även beskriver utförligt. Lite klurig situation både för dig och Inet, men i slutändan är väl det här ganska simpelt ändå: eftersom du enligt KKL har sex månaders garanti så ligger bevisbördan helt och hållet på Inet. De ska BEVISA att det är du och inte deras personal i butik, personal i huvudlagret, en okunnig praktikant eller person inhyrd från bemanningsföretag som oavsiktligt åstadkommit felet eller självaste MSI som ligger bakom den DP-port som nu är böjd.

Personalen i butik kan knappast veta med 100% säkerhet exakt hur kortet har hanterats vid alla "snabbtester" och att felet inte har uppstått där. Det så länge de inte har detaljerade foton av hur DP-porten var 100% hel när du hämtade grafikkortet. Så genom dessa "snabbtester" (som Inet varit schysta och bjudit på gratis får man ändå tänka på, även om lagen inte tar hänsyn till det) så har de egentligen ställt till det lite för sig själva eftersom möjliga led där saker kan ha gått fel är mycket större än om de ger dig en plomberad kartong med grafikkortet.

Skrivet av Hallåkonsument:

När du köper en vara har du ett extra starkt konsumentskydd de första sex månaderna. Fel som visar sig inom denna tid ses enligt konsumentköplagen som ursprungliga fel. Företaget måste därför kunna bevisa att du själv har orsakat felet för att kunna säga nej till din reklamation.

När det har gått mer än sex månader går bevisbördan över på dig som konsument. Det betyder att du ska kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan för att kunna kräva något av företaget."

Källa: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Därför skulle jag säga att ditt nästa steg rimligtvis bör vara att kontakta Inet och säga att du vill reklamera grafikkortet. Därefter ligger det på dem att avhjälpa felet eller bevisa att det är handhavandefel av dig. Att säga "vi kan inte veta om du stoppat in en skruvmejsel i DP-kontakten" är inte bevis på att du har åstadkommit defekten, det är en hypotes.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hej! Det finns bara ett sätt och det är att öppna produkten i butiken med någon i butiken som tittar på. Det här med att fota och filma ger ingenting.

Skrivet av Chromatic:

Varje gång jag köper något dyrt så brukar jag ta väldigt detaljerade foton på både förpackningen och själva grejen.

Bilderna får ju ett "timestamp" på sig dessutom.

Skulle man dock kunna använda sådana bilder som "bevis" på att en skada fanns dock? Det är ju säkert lätt för butiken att bara säga "Dom där bilderna kunde du ha tagit när som helst, och datumet kunde du ha ändrat i efterhand."

Eller hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Hur kan man tycka Inet är dålig om det tagit hand om vartenda ärende du gett dom?
bara försöka bevisa att du inte gjort skadat, vilket kommer bli svårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

bara försöka bevisa att du inte gjort skadat, vilket kommer bli svårt!

Nej, det är Inet som skall bevisa att felet inte fanns när det såldes till kund, eftersom det är inom sex månader från köpet. Detta enligt KKL och det är inget som näringsidkaren kan förhandla bort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Det jag reagerar på är själva felet. Förstår inte hur man ens kan lyckas böja en displayport pin överhuvudtaget, varken att butiken eller att OP skulle gjort det. Måste ju nästan vara fabrikationfel eller söndrig kabel som böjt till det.

Känns ju som man måste verkligen göra något extra för att en sån grej ska hända.

Permalänk
Medlem

@excsm Jag tycker du har fått väldigt bra support, sedan det med den böjda pinnen i DP-porten är väldigt skumt, jag skulle nog tro på att MSI har råkat fått en trasig port som har monterats på ditt kort, jag jobbar inom IT och ser användare som sliter ut och "Kastar i" och drar i dp-kablar, men aldrig varit med om ett böjt stift i en port.

Stiften sitter väl förövrigt på kabeln och så är det väl "Ledningsbanor" i porten på Grafikkort/skärm, vart man nu har porten. Så hur som så skulle jag nog säga att det är ett produktions fel, sen kan vi bara hoppas att dom också tycker det efter lite resonemang.

Hur som helst så tror jag @inet kanske kan ge oss lite klartecken i detta och jag hoppas att allt löser sig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.