Asus TUF Gaming VG32VQ kombinerar Freesync med eftersläpsreducering

Permalänk
Melding Plague

Asus TUF Gaming VG32VQ kombinerar Freesync med eftersläpsreducering

En ny Asus-skärm blir först ut på marknaden med att kombinera både eftersläpningsreducering och variabel bilduppdatering via Freesync i samma skärm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant, skulle vilja ha samma specs med helst IPS och icke böjd men att den stöder dessa saker kombinerat så gör den mycket attraktiv och säkert någorlunda överkomligt pris då det saknas G-sync. Undrar om den stöder upp till 144Hz med freesync+eftersläpsreducering påsatt eller om det begränsas till 120Hz, är väl lite på gränsen om VA panelen klarar av det oberoende hur bra overdriven är konfigurerat så det inte blir sidoeffekter (t.ex. vita halos runt objekt i rörelse).

Bästa nyheten är iallafall kombinationen med variabel refresh + eftersläpsreducering tycks komma ut nu äntligen i retail produkter, har ju funnits tweaks för att kunna aktivera det men med varierande resultat, så bra om man äntligen fått en bra fungerande algoritm för det hela för ser fram emot framtida spelskärmar med samma stöd, själv är jag den typen som föredrar strobing framför gsync/freesync om jag nu måste välja men förstås båda samtidigt är ju win-win.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

hmm, känns rent spontant som att det behövs ett test för att kunna jämföra hur mycket en skärm flimrar.

Permalänk
Medlem

Vad är den praktiska skillnaden mellan denna lösning och Tracefree som finns i rätt många Asusmodeller?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Vad är den praktiska skillnaden mellan denna lösning och Tracefree som finns i rätt många Asusmodeller?

Trace free är Asus benämning på Overdrive inställningen (kärt barn har många namn) som ser till att förbättra responstiden/minska ghostingen genom att få pixlarna att röra sig snabbare till följande läge.

Eftersläpsreducering igen (t.ex. ULMB, BenQ Blur Reduction osv) fungerar så att skärmen snabbt blinkar liksom gamla CRT skärmar som gör att det som kallas sample n hold effekten förminskas (hur länge pixlarna förblir aktiva), genom att backlighten stängs av snabbt så reduceras tiden som de förblir aktiva vilket förminskar drastiskt motion blur.

Algoritmen blir väldigt invecklad när man både har variabel uppdaterinsfrekvens och eftersläpsreducering samtidigt då man måste få dessa att kunna samverka på något sätt så att saker sker i sync, tydligen har man nu äntligen lyckats lösa problemet med en fungerande algoritm och denna är den första retail produkten som kombinerar de två, du har ju hittills behövt välja mellan GSYNC och ULMB läget eller Freesync och nån 3e partners eftersläpsreduceringsteknik som ASUS, BenQ, LG osv har haft inbyggt men jag antar det kommer väl snart en förbättrad GSYNC version inom kort också som klarar av både GSYNC och ULMB funktionerna på samma gång.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Väldigt intressant, skulle vilja ha samma specs med helst IPS och icke böjd men att den stöder dessa saker kombinerat så gör den mycket attraktiv och säkert någorlunda överkomligt pris då det saknas G-sync. Undrar om den stöder upp till 144Hz med freesync+eftersläpsreducering påsatt, är väl lite på gränsen om VA panelen klarar av det oberoende hur bra overdriven är konfigurerat.

Av vilken anledning vill du ha IPS på en spelskärm, som jag gissar att det i första hand är om du vill ha 144Hz. Är bara nyfiken, jag har aldrig förstått varför folk föredrar IPS över VA i skärmar som ska användas till annat än bildredigering.

Min erfarenhet är att spel och video ser klart bättre ut på bra VA-paneler, detta då fler nyanser av mörka färger syns (som bara blir grådassigt på IPS). Att färgerna är lite bättre på IPS väger knappas upp detta (då färger fortfarande är relativt bra på VA, jämfört TN).

Exempelvis upplever jag att man kan spela FPS spel utan att höja gamma till extrema nivåer och fortfarande se fiender som gömmer sig i mörka områden, med IPS måste man i min mening höja gamman till löjliga nivåer, som förstör alla färginställningar ändå, för att inte få en nackdel i spelen.
Och även i andra spel tappar man mörkerdetaljer. I spel som CS upplever jag det som direkt nackdel då den höjda gamman innebär att man förblir flashad längre även om man höjer denna för att se bra i mörker (problemet är mindre i CS:GO jämfört äldre 1.6 då flashen inte är en helt vit skärm längre utan snarare låser det senaste du såg). Men finns ju liknande inslag i de flesta spel.

Permalänk
Medlem

Det är vad man prioriterar bara, orsaken jag vill ha IPS är främst att IPS paneler är snabbare än VA på responstid. T.ex. den populära LG 32" 1440p 165Hz VA panelen lider fortfarande av lite ghosting/smearing vad gäller speciellt vissa nyanser av grå, genast när man rör sig blir bilden lite "suddigare" eftersom pixlarna hänger inte riktigt med och flyter samman litegrann. Lite subjektivt hur petig man är då det gäller responstid och mjuka rörelser. Använder själv en 240Hz TN panel idagsläget så kommer man från en TN panel blir det ju uppgradering bildkvalité mässigt iallafall. För mig som en som gick över först till LCD år 2010 då de första 120Hz skärmarna kom pga att man är lite av en "motion smoothness nörd" duger inte VA panelerna riktigt ännu speciellt tror jag det kommer märkas större skillnad om man jämför med eftersläpsreducering påsatt mellan IPS och VA (då kraven på bra responstid blir ännu större) men det återstår att se när det kommer lite mera djupgående recensioner på dessa skärmar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Låter ju spännande, men jag undrar om den kommer va bra att spela Quake på. Vi får se vad laxpudding ger den för betyg men jag börjar bli sugen på en ny skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu ska jag vara barnslig och säga - denna skärmen tipsade jag om för ett par dagar sedan i forumet
Skämt osidå, den verkar grym och förbannat skoj att det händer så mycket på skärmfronten. På tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Skämt osidå, den verkar grym och förbannat skoj att det händer så mycket på skärmfronten. På tiden

Jag kan inte göra annat än att hålla med!

När jag köpte min 27" ASUS 1440p 144Hz (165Hz OC) IPS för typ två år sedan tvekade jag redan då, då den hade funnits på marknaden ett bra tag. Men sjutton det ångrar jag inte alls eftersom det fortfarande inte finns någon vettig efterträdare som har 1440p. Jag har aldrig testat en 32" med 1440p ordentligt dock - någon som vet om det blir märkbart oskarpt mot 27" i samma upplösning?

Gäller bara att skärmens Freesync fungerar med Nvidia GFX-kort också vilket somliga skärmar gör nu för tiden som jag förstått det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag kan inte göra annat än att hålla med!

När jag köpte min 27" ASUS 1440p 144Hz (165Hz OC) IPS för typ två år sedan tvekade jag redan då, då den hade funnits på marknaden ett bra tag. Men sjutton det ångrar jag inte alls eftersom det fortfarande inte finns någon vettig efterträdare som har 1440p. Jag har aldrig testat en 32" med 1440p ordentligt dock - någon som vet om det blir märkbart oskarpt mot 27" i samma upplösning?

Gäller bara att skärmens Freesync fungerar med Nvidia GFX-kort också vilket somliga skärmar gör nu för tiden som jag förstått det?

Som jag förstått det så har 1440p på en 32" samma eller snarlik PPI som en 1080p på 24".

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag kan inte göra annat än att hålla med!

När jag köpte min 27" ASUS 1440p 144Hz (165Hz OC) IPS för typ två år sedan tvekade jag redan då, då den hade funnits på marknaden ett bra tag. Men sjutton det ångrar jag inte alls eftersom det fortfarande inte finns någon vettig efterträdare som har 1440p. Jag har aldrig testat en 32" med 1440p ordentligt dock - någon som vet om det blir märkbart oskarpt mot 27" i samma upplösning?

Gäller bara att skärmens Freesync fungerar med Nvidia GFX-kort också vilket somliga skärmar gör nu för tiden som jag förstått det?

Som Xangeon säger; samma PPI som på en 1080P 24, för att vara exakt. Det är ju helt klart en nedgradering ifrån 1440P i 27. Märker det självt tydligt på min 24 vs 27 Acer g-sync 1440P som jag hade förut. Så mycket skarpare på den och något jag kommer att sakna ifall jag köper en 32 tummare på 1440P.
Samtidigt vill jag testa en sådan, bara för att få lite större, men o andra sidan räcker väl en 27 ganska bra, och kanske det optimala som en spelskärm

Förstår du är nöjd med din och den håller nog länge till. Som sagt har det vad som känns iaf - inget hänt på åratal. Så det är verkligen på tiden att det börjat röra på sig igen!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NorthLight:

Nu ska jag vara barnslig och säga - denna skärmen tipsade jag om för ett par dagar sedan i forumet
Skämt osidå, den verkar grym och förbannat skoj att det händer så mycket på skärmfronten. På tiden

Ändrat! Du ska ha credd för tipset som blev en nyhetsartikel. Och nu vet Asus att det finns ett litet intresse för skärmen och tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Som jag förstått det så har 1440p på en 32" samma eller snarlik PPI som en 1080p på 24".

Jo nästan samma 32" skärmarna är exakt storlek 31.5" (avrundas som 32") så det blir 93.24 PPI för 31.5" 1440p och 24" 1080p 91.79 PPI men sen om man märker av den skillnaden är ju en annan grej. Skulle nog säga jag märker av redan skillnad mellan 24.5" 1080p (89.91 PPI) som jag har nu och en 24" 1080p som jag använt tidigare fast jag har utmärkt syn också eller så är det t.ex. skillnader i anti-glare skyddet som påverkar textens skärpa. Rent storleksmässigt ger ju 32" en betydligt större fysisk yta vilket kan ge en viss förbättring i inlevelse när skärmen täcker bättre synfältet så skulle ändå hålla det som marginell förbättring när man jämnför 24" 1080p mot 32" 1440p fast pixeltätheten är nästan samma.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jo nästan samma 32" skärmarna är exakt storlek 31.5" (avrundas som 32") så det blir 93.24 PPI för 31.5" 1440p och 24" 1080p 91.79 PPI men sen om man märker av den skillnaden är ju en annan grej.

Och många 24-tummare är egentligen ≈23,6 tum vilket också ger ≈93,2 ppi. Mest en fråga om decimaler och avrundningar. Lite övningar med kalkylatorn.

Tänker man i termer av tillverkningsprocess är det mer så att 32:or och 24:or skärs från samma sort moderglas. Det är samma pixeltäthet eftersom det i grunden är samma TFT-film skurna i större och mindre bitar.

Problemet är bara att att man extremt sällan jämför produkter som kommer från samma tillverkningsprocess och moderglas. Istället tittar man på skärm A, skärm B och skärm C som alla kommer med paneler från olika processer, olika fabriker och olika tillverkare. Kanske inte ens har samma övergripande panelteknik i form av IP, VA eller TN. Och absolut inte är byggda enligt samma patent i de fallen det är samma övergripande teknik.

Så sitter man och drar långa slutsatser på dessa korta kalkylatorövningar och riskerar därmed fatta rätt dåliga beslut. https://www.sweclockers.com/artikel/26730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ändrat! Du ska ha credd för tipset som blev en nyhetsartikel. Och nu vet Asus att det finns ett litet intresse för skärmen och tekniken.

Som sagt lite barnsligt av mig, men kunde icke låta bli
Men tack Thomas