Råd och tips om mediauppspelning.

Permalänk

Råd och tips om mediauppspelning.

Min uppsättning:

Samsung 75-tum 4k TV från 2018
Windows 10 PC kopplad med HDMI
Grafikkort: GTX 980TI
ReadyNAS 212
Uppkoppling : 250/100 via stadsnät.

Nu till min frågeställning.
Hur spelar jag bäst upp media?
Jag använder plex mediaserver med plex mediaplayer. Tycker att det fungerar hyfsat men tycker att det ser bättre ut när jag startar filmer från TVns egna nätverksapp, men det är ju inte lika smidigt och enkelt.

Sen kommer vi till streaming. Jag kollar mycket på fotboll och använder då viaplay chrome i webbläsaren och det ser väldigt dassigt ut men det flyter ok. Spelar jag upp via appen i TVn så ser det bättre ut men bollen flimmrar och det känns inte lika behagligt. Detta är något jag retar mig på och skulle gärna få tips och en guide om hur man ställer in det bättre för en trevligare upplevelse.

Alla filer jag har ligger på min NAS

Vore jättetacksam för alla tips och trix som finns.

// Fabbe

Permalänk

Vilken upplösning har materialet du spelar upp?

Permalänk
Medlem

Jag är oerhört nöjd med Nvidia Shield.
Spelar upp allt med den. Från NAS (Plex 4k HDR), IPTV, Netflix, Viaplay

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Skrivet av terrakowski:

Vilken upplösning har materialet du spelar upp?

Det mesta är 1080p
Tror att Viaplay via chrome är 720p vet inte om det kan bli bättre via EDGE?

Vet inte vad deras sportsändningar sänder i .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Goong:

Jag är oerhört nöjd med Nvidia Shield.
Spelar upp allt med den. Från NAS (Plex 4k HDR), IPTV, Netflix, Viaplay

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också tittat på några sådana alternativ men tycker att en PC med mina specifikationer ska klara allt en sådab ska klara av.

Permalänk
Skrivet av VictoryKid:

Det mesta är 1080p
Tror att Viaplay via chrome är 720p vet inte om det kan bli bättre via EDGE?

Vet inte vad deras sportsändningar sänder i .

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör själv Plex media server och olika Plex-klienter. Inga problem där. Har du kollat så att klienten ej skruvar ner kvalitén?
Hur ser en 4K rulle ut om du kör den i Plex?

Permalänk
Skrivet av terrakowski:

Jag kör själv Plex media server och olika Plex-klienter. Inga problem där. Har du kollat så att klienten ej skruvar ner kvalitén?
Hur ser en 4K rulle ut om du kör den i Plex?

Jag har bara testat några få 4k filmer men jag måste lägga dom på datorns interna hårddisk då nasen inte orkar skicka 4K?

Spelarn jag upp filmer via plexappen i tvn kan den inte spela upp DTS - spåret.... suck

Skickades från m.sweclockers.com